As och talröstläge
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
imperativ skrev:pointblank skrev:Jag får ofta höra att jag pratar för tyst, och/eller otydligt.
Mm. Du tar ingen stor plats i rummet. Sa min lärare när vi hade lite samtal om utbildningens fortskridande.
På högstadiet sa min svenskalärare, efter en klassdiskussion där det var meningen att jag (av alla människor!) skulle representera ena sidan (det var en klassdiskussion om kärnkraften) , att jag hade talang för mycket men att någonting verkade hålla mig tillbaka. Jag klarade inte av min roll utan efter min inledning höll jag mig tyst resten av diskussionen. Jag hade dock inte frivilligt valt den rollen utan han valde ut mig.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:39:24, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Och jag som sjungit sen småbarnsben måste haft en hel del nytta av mitt sjungande. Jag kan ställa in min röst på många sätt och vis. Har ni svårt med att ni har en monoton stämma så gör som Pemer, träna stenhårt på att läsa högt.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:39:24, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Jag märker att jag pratar alldeles för tyst och melodilöst. Det är ganska frustrerande när människor inte förstår vad jag ska säga.
Ett snabbt exempel var när jag frågade min bror den enkla meningen : "Vill du hänga med ner till stan?". När det nådde personen i frågas öra blev det ett knasigt ljud som inte riktigt går att uttala.
Ett snabbt exempel var när jag frågade min bror den enkla meningen : "Vill du hänga med ner till stan?". När det nådde personen i frågas öra blev det ett knasigt ljud som inte riktigt går att uttala.
Senast redigerad av nackidno 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer skrev:Och jag som sjungit sen småbarnsben måste haft en hel del nytta av mitt sjungande. Jag kan ställa in min röst på många sätt och vis. Har ni svårt med att ni har en monoton stämma så gör som Pemer, träna stenhårt på att läsa högt.
Bra förslag, men Pemer är ett dåligt exempel: han låter som en rösttränad skådespelare ibland tycker jag, mycket välformulerad och med rätt betoningar. Har svårt att tänka mig att han skulle haft talproblem...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:earlydayminer skrev:Och jag som sjungit sen småbarnsben måste haft en hel del nytta av mitt sjungande. Jag kan ställa in min röst på många sätt och vis. Har ni svårt med att ni har en monoton stämma så gör som Pemer, träna stenhårt på att läsa högt.
Bra förslag, men Pemer är ett dåligt exempel: han låter som en rösttränad skådespelare ibland tycker jag, mycket välformulerad och med rätt betoningar. Har svårt att tänka mig att han skulle haft talproblem...
Jo jag läste att ni skrev om det i en annan tråd och då berättade han hur han gjorde så jag tänkte skicka vidare, hans namn kom mest med för att ge creds till den som faktiskt skrev det. Men jag minns inte riktigt hur han gjorde. Herr Pemer får gärna skriva det om han känner för det.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
Jag tycker att min röst låter fruktansvärd, monoton, jag lägger betoningarna fel, den är för gäll. Det blir inte bättre av att jag måste lyssna på mig själv för att höra vad jag har sagt. Usch och fy…
Radioinslag från i höstas där jag medverkar.
Jag talade med talpedagog på Habiliteringen i Göteborg men hon kunde inte hjälpa mig. Tydligen så hjälper hon bara personer som inte kan tala. (Varför personer som ändå inte pratar behöver en talpedagog förstår jag inte.)
Radioinslag från i höstas där jag medverkar.
Jag talade med talpedagog på Habiliteringen i Göteborg men hon kunde inte hjälpa mig. Tydligen så hjälper hon bara personer som inte kan tala. (Varför personer som ändå inte pratar behöver en talpedagog förstår jag inte.)
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
Du har väl ingen större anledning att oroa dig. Vem fan gillar hur man själv låter på band?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Bra fråga. Själv tycker jag att jag låter som en jäkla buffel. Tänk er en fiskig buffelröst.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:KrigarSjäl skrev:earlydayminer skrev:Och jag som sjungit sen småbarnsben måste haft en hel del nytta av mitt sjungande. Jag kan ställa in min röst på många sätt och vis. Har ni svårt med att ni har en monoton stämma så gör som Pemer, träna stenhårt på att läsa högt.
Jo jag läste att ni skrev om det i en annan tråd och då berättade han hur han gjorde så jag tänkte skicka vidare, hans namn kom mest med för att ge creds till den som faktiskt skrev det. Men jag minns inte riktigt hur han gjorde. Herr Pemer får gärna skriva det om han känner för det.
Ja, just det, vilken tråd var det jag nämnde det där i... jag läste t o m in några av den dagens nyheter på Text-TV på en mp3-fil och skickade upp på nätet när någon bad om ett exempel.
Jag har egentligen aldrig mer än just läst högt och inte bara tyst för mig själv. Och haft som någon aspig tics-grej att ofta vilja göra det. När jag är ensam. Så något mer om "hur" jag har gjort kan jag egentligen inte peka på.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
ragnevi skrev:Jag tycker att min röst låter fruktansvärd, monoton, jag lägger betoningarna fel, den är för gäll. Det blir inte bättre av att jag måste lyssna på mig själv för att höra vad jag har sagt. Usch och fy…
Äh vad tusan! Jag har lyssnat och det funkar! Inget jag skulle reagera på vore annorlunda om du inte sagt det!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
Folk kan reagera på hur jag pratar (tonfall, intonation, tonläge), men när jag frågar rakt ut, så säger de att jag låter normal
Jag skulle vilja ha några ärliga synpunkter på hur jag låter.
Två aspergare har sagt att jag låter annorlunda, andra aspergare som jag har frågat, har smitit från frågan
Alla NT har "ljugit" på en rak fråga, men kan klaga över min röst annars ibland.
Jag skulle vilja ha några ärliga synpunkter på hur jag låter.
Två aspergare har sagt att jag låter annorlunda, andra aspergare som jag har frågat, har smitit från frågan
Alla NT har "ljugit" på en rak fråga, men kan klaga över min röst annars ibland.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Hehe... tack! Där var den, ja!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor