Hur många är det som medicinerar? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tar ni någon form av psykofarmaka och /eller sömntabletter?

Ja
68
54%
Nej, men har gjort
31
25%
Nej, aldrig använt
24
19%
Kommer kanske att börja med det
3
2%
 
Antal röster : 126

Inläggav Jossan » 2007-06-23 14:00:15

linek skrev:Allt rullade omkring och en stackare sa till och med, ''jag har tidigare alltid förundrat mig över att det inte känns när ni byter rör.''


Aj, aj, aj. Det låter som att du råkade sticka igonom på kortsidan av kärlet.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Jossan » 2007-06-23 14:50:16

Jag själv skrev:
linek skrev:Allt rullade omkring och en stackare sa till och med, ''jag har tidigare alltid förundrat mig över att det inte känns när ni byter rör.''


Aj, aj, aj. det låter som att du råkad sticka igenom kärlet på tvären vid rörbytet.


linek skrev:Svårast var ändå plåsterlappen.


Gosse lilla. Varför inte fuska lite? Riv ut ordentliga och stora plåsterlappar och fäst på skrivbordskanten innan provtagningen så behöver du bara sträcka dig efter en när det är dags.
Skulle du ändå ha glömt detta, be patienten själv trycka den dubbelvikta kompressen hårt mot huden över stickstället, medan du i lugn och ro använder båda händerna till att riva av en plåsterlapp.

jag hade bestämt mig för att absolut lägga lappen på innan jag drog ut, det ser så snyggt ut,
Många tycker att man ska lägga lappen på innan man drar ut nålen, själv har jag dock aldrig gjort detta just för att man då kan riskera att stöta till nålen så att det gör ont på patienten, det är lättare att hålla kompressen en liten bit vanför, dra ut nålen och sedan snabbt på med lappen. Att lägga på lappen före bör man, tycker jag iallafall, vänta med tills man är van att venprover. Vissa anser dock att lägga på lappen minskar risken för ett blåmärke runt sticket efteråt, svårt att säga om de har rätt.
Däremot är det bra att säga till patienten att fortsätta att trycka hårt mot kompressen en stund efter att allt är klart, för detta vet man minskar risken för blåmärken.
Ser snyggt ut, jag antar att du menar att det ser proffsigt ut. Hmm, vänta med att öva upp looken tills du tagit examen , såvida du inte är skådespelare i en TV-sjukhusserie.
Är också lite upplivad över hur det slarvades med handskar.
Dte är inte så konstigt att det slarvas med handskar eftersom det är ovanligt att man får något blod från patienten på sig själv vid venprover, med det ska man såklart ha på sig.
linek skrev: Kära Jossan,


Oj, du är nog den första nånsin som kallar mig för kära jossan.
Tackar några gånger för det.

Kära Linek, såklart att killar kan!
Är det du på bilden?
[/quote]
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Jossan » 2007-06-23 15:09:26

Allt rullade omkring och en stackare sa till och med, ''jag har tidigare alltid förundrat mig över att det inte känns när ni byter rör.''

Aj, aj, aj. det låter som att du råkad sticka igenom kärlet på tvären vid rörbytet.

Svårast var ändå plåsterlappen. [quote]

Gosse lilla. Varför inte fuska lite? Riv ut ordentliga och stora plåsterlappar och fäst på skrivbordskanten innan provtagningen så behöver du bara sträcka dig efter en när det är dags.
Skulle du ändå ha glömt detta, be patienten själv trycka den dubbelvikta kompressen hårt mot huden över stickstället, medan du i lugn och ro använder båda händerna till att riva av en plåsterlapp.

linek skrev: Jag hade bestämt mig för att absolut lägga lappen på innan jag drog ut, det ser så snyggt ut,

Många tycker att man ska lägga lappen på innan man drar ut nålen, själv har jag dock aldrig gjort detta just för att man då kan riskera att stöta till nålen så att det gör ont på patienten, det är lättare att hålla kompressen en liten bit vanför, dra ut nålen och sedan snabbt på med lappen. Att lägga på lappen före bör man, tycker jag iallafall, vänta med tills man är van att venprover. Vissa anser dock att lägga på lappen minskar risken för ett blåmärke runt sticket efteråt, svårt att säga om de har rätt.
Däremot är det bra att säga till patienten att fortsätta att trycka hårt mot kompressen en stund efter att allt är klart, för detta vet man minskar risken för blåmärken.
Ser snyggt ut, jag antar att du menar att det ser proffsigt ut. Hmm, nja vet inte om jag håller med. Om man är skådespelare i en sjukhusserie kanske.

Är också lite upplivad över hur det slarvades med handskar.

Det är inte så konstigt att det slarvas med handskar eftersom det är ovanligt att man får något blod från patienten på sig själv vid venprover, med det ska man såklart ha på sig.

[quote] Kära Jossan, [quote]

Oj, du är nog den första nånsin som kallar mig för kära jossan.
Tackar några gånger för det.

Kära Linek, såklart att killar kan!
Är det du på bilden?
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Jossan » 2007-06-23 15:14:40

Oj, nu blev det väldigt fel. Trodde inte att det där första två inläggen kom med.

Vad gör jag för fel när jag ska citera???
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Mardröm » 2007-06-28 0:56:25

Funderar på attt byta till 10 mg stilnoct och 1 mg fluirinitrazepam + 4,5 mg iktrorivil

skulle vilja ha
hemeverin,

att vara vaken och medveten är en pina
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2007-06-28 3:25:08

borde inte tråden flyttas till "om asperger", det är väl däför vi får meds, för vi har npf?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2007-06-28 6:13:32

Mardröm skrev:Funderar på attt byta till 10 mg stilnoct och 1 mg fluirinitrazepam + 4,5 mg iktrorivil + 3 MG XANOR, + SOMADRIL

skulle vilja ha
hemeverin,

att vara vaken och medveten är en pina
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav tahlia » 2007-06-28 12:46:09

Oj då! De senaste 6-7 åren har jag varit ett vandrande apotek!

Jag har haft Seroxat, Fluoxetin, Atarax, Theralen, Propanolol, Stilnoct, Stemetil, Modiodal, Edronax och några andra jag inte ens minns namnet på. Som mest tog jag 7 olika mediciner samtidigt.
Idag är jag fri, men har stående recept på Theralen, Stilnoct och Stemetil i nödfall.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Isse » 2007-07-03 12:24:40

Modiodal. Det har jag med provat. :)
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav linek » 2007-07-07 1:57:11

tahlia skrev:Oj då! De senaste 6-7 åren har jag varit ett vandrande apotek!

Jag har haft Seroxat, Fluoxetin, Atarax, Theralen, Propanolol, Stilnoct, Stemetil, Modiodal, Edronax och några andra jag inte ens minns namnet på. Som mest tog jag 7 olika mediciner samtidigt.
Idag är jag fri, men har stående recept på Theralen, Stilnoct och Stemetil i nödfall.


Hur gick det till? *asimponerad*

Funderar på att starta en tråd om tablettfri nedvarvning. Speciellt nassepuhs hintar om tankescheman och neurolingvistiska ledningsomdragningar ville jag gärna se utrullade. Eddie och Ford är två andra som tycks ha gripit ödet vid strupen. Ni förstår, hittills på min praktik har varje dag en sökande fått börja med lugnande. Kapa ångesttoppar låter ju fint, men sedan då?

Jossan: Mitt emancipatoriska förkläde är totalvajert, inte sant? Himlen vare lov att jag då och då får presenter från flatornas smarta värld.

Venstickandet går egentligen inte bättre. Grymt svårt att generalisera kring angreppssätt. Alla armar kommer från var sitt universum. Men tack för tipsen. Här har jag hittat en liten, fingersmiskande film (Hygienplansch med kvinna i sköterskeuniform och pilar och texter som, fem små skitiga fingrar, toppar allt i den vägen. Fick näranog blodstörtning. Två små skitiga hjärnhalvor, pil på ÖL:s huvud.), som ingen rättar sig efter, om venprov. Manubriumpunktion är läckrare. *springer i små cirklar när det krasar*
Senast redigerad av linek 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Agatha » 2007-07-07 22:39:10

linek skrev:Funderar på att starta en tråd om tablettfri nedvarvning.


* puffar varsamt Linek i riktning mot trådstart *


Starta. Jag bidrar. Skall bara avsluta evighetsutläggningen om arbetsminnesträning.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav VaiSing » 2007-07-16 13:14:13

Det som hjälpt mig är KBT hos en psykolog, dit jag fick remiss för ångest & nedstämdhet och gick i regelbundna samtal i 1, 5 år, och fortfarande ibland. När jag började med en låg dos Cipralex så minskade mina panikångestattacker och jag kunde få ut mer av samtalen och komma längre med mig själv.

Att ge någon medicin och sen skicka hem den personen till sitt öde tycker jag är fruktansvärt dåligt.

Har en kompis som sökte hjälp på psyket( hon har inte AS), fick medicin i väntan på att få en samtalskontakt och skickades hem direkt. Det är ju väl känt att man kan bli tillfälligt sämre av medicinen i början och hon blev aggressiv/manisk och började skära sönder inredningen i sin lägenhet med en kökskniv. Jag tycker det var hemskt att höra att de kunde behandla henne så, hon hade klarat sig bättre utan medicinen tills någon kunde prata med henne och kanske lägga in henne den första tiden.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav tahlia » 2007-07-16 14:22:57

VaiSing skrev:Det som hjälpt mig är KBT hos en psykolog, dit jag fick remiss för ångest & nedstämdhet och gick i regelbundna samtal i 1, 5 år, och fortfarande ibland. När jag började med en låg dos Cipralex så minskade mina panikångestattacker och jag kunde få ut mer av samtalen och komma längre med mig själv.

Att ge någon medicin och sen skicka hem den personen till sitt öde tycker jag är fruktansvärt dåligt.

Har en kompis som sökte hjälp på psyket( hon har inte AS), fick medicin i väntan på att få en samtalskontakt och skickades hem direkt. Det är ju väl känt att man kan bli tillfälligt sämre av medicinen i början och hon blev aggressiv/manisk och började skära sönder inredningen i sin lägenhet med en kökskniv. Jag tycker det var hemskt att höra att de kunde behandla henne så, hon hade klarat sig bättre utan medicinen tills någon kunde prata med henne och kanske lägga in henne den första tiden.


Positivt att KBT hjälpte dig! :)
För min del hade det varit bättre om det gett mig medicin och skickat hem mig. Samtalsterapi och KBT var det jävligaste jag gjort, och kommer således aldrig att göra om det igen.
Att föreslå KBT mot en ångest som inte var situationsbetingad på en fläck. Jag fick ångest när, var och hur som helst. Ibland kunde jag gå och handla bland 100-tals människor utan ett enda problem, bara för att få en jävla ångest över att gå ned på ica där det finns 5 pers högst. Nästa gång var det tvärt om.
Samtalsterpi var ju också en ren miss. Första jag träffade tyckte att jag skulle "rycka upp mig". Där sitter man så långt i en depression att man inte tar sig ur sängen på morgonen, att man kan gå 3 veckor utan en duisch och inte ens märka det själva, och så tycker personen att jag skall "rycka upp mig".
Den andra ville gräva i det som varit, vilket bara gjorde att jag mådde ännu sämre. Nej, ibland gör de nog helt rätt som sätter ett recept i näven på en och skickar hem en. Samtalsterapi och KBT är inte för alla. Men jag är glad att det hjälpte dig! :)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Mardröm » 2007-07-18 23:58:43

Nu har de kommit fram til att jag har ett bz-beroende!
Jag blir så arg!
Nu måste jag vara utan meds i ett år för att bevisa att min "benzoabstinens" var det jag från början sökte för!

Nu skulle det bli seroxat, seroquel och lyrica...
Säg hej till medicinmuppen!

Jag är inte som andra, och mitt benzoberoende kan diagnosticeras pga att jag fick för låg dos direkt, när jag anmärke så var det lite som "jaha, då får du vara utan" och då..ja... Jag tog helt enkelt dosen jag behövde, sen var pillsen slut, då fick jag väl...må dåligt.
Varför skulle jag säga ngt? Jag borde glädja mig över att ha fått en månad hyggligt OK-tid av två, inte gnälla!

Känner igen det där med PÅ-attackerna, ibland kommer de på konsum, ibland kommer de i soffan. Nog har jag agorafobi, men den är inte kopplad till min PÅ, och jag har inte PÅ-syndrom, utan på-attacker pga ngt annat, jag har även GAD och troligen PTSD, men social fobi? Ja, klart som f-n när allt socialt går åt helvete, men jag är inte blyg, jag kan stå på globens scen!

Det är väl min insikt om att jag lider av en viss paranoia och är lite shitzoid som får medicinmännen att fnula. Men var är min psykos? Äter man inte seroquel mot psykos? Är jag deprimerad eller har social fobi av annat än att jag är allmänt impotent och trots detta söker omnipotens?

Fy helvete. Och det värsta är at jag bara hör om beroende av BZ, jg frågade "men vad är det för problem med bz"
beroende...
ngt mer?
nej, det sägs inte...
Poblemen med dessa andra meds då? INte beroende? Men...jag kan sluta ta mina BZ. tycker inte det är så svårt, men försök bara sluta cold turkey med seroxat, efter det att du blivit en fet ko, vilket lustigt många blir..
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav MsTibbs » 2009-01-04 4:10:59

weasley skrev:jag fick atarax av min allra första läkare. den skrevs ut för "den har så bra lugnande egenskaper".

den grabben var en riktig ärkebyfåne. utländsk allmänläkare på en överbelastad värdcentral.

eftersom jag inte stoppar i mej medikamenter utan noggrann övervägning och insamlande av information insåg jag snabbt att han gett mej allergimedicin. mitt förtroende för honom sjönk som en sten.


Atarax är en antihistamin, allergimedicin, men den är även milt lugnande.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kristofer » 2009-01-04 13:02:59

Konditionsträning hjälper mig mycket bättre än Concerta eller dylika ADHD-mediciner. Givetvis är detta individuellt, men jag tycker att detta är något att beakta. Konditionsträning ger ju även andra vinster för individen.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-04 13:22:49

Eftersom jag ännu inte har någon diagnos så tar jag således inga mediciner för ADHD eller annat. Får se hur det blir med den saken när det är dags; jag är inte främmande för alternativa metoder, som ex vis KBT.

Idag tar jag Efexor, det var den fjärde medicinen jag fick "mot humöret" av vårdcentralens spekulerande läkare. De tänkte sig att jag kanske knallat in i en vägg...

Vet inte om medicinen egentligen gjort det bättre för mig, förutom att jag slipper ha sex, då ;-)
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav missbutterfly » 2009-01-04 15:19:53

Jag tar bara Zopiklon till natten.
Stesolid har jag alltid hemma, till "behov"-situationer..

I övrigt är jag "clean". :wink:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav sugrövmanövern » 2009-01-04 20:26:24

Just nu äter jag Cirkadin till natten. Ibland tar jag Flunitrazepam också. Ibland på dagen tar jag Ritalin, men får mycket ångest sedan på kvällen då.

Anledningen till att Flunitrazepam och Ritalin tas ibland är att apoteket tjafsar och vägrar ge mig tillräcklig mängd för att de är narkotikaklassade preparat. Så då har jag inte tillräckligt hemma för att kunna ta den dos doktorn ordinerat. Ganska sjukt :evil: . Men jag orkar inte bråka, blir ångesten och sömnbristen för svår dör man väl förhoppningsvis av en hjärtinfarkt eller nåt.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:37:00, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav marroba » 2009-01-04 23:06:14

Tyvärr kommer jag väl få äta SSRI-preparat resten av livet, men det är sånt man får ta. Sömnmediciner har jag tagit, men jag tänker då aldrig ta dem igen. Bieffekter till tusan! Lugnande medel med bensodiazepiner fungerar för att lugna ner mig och bli tröttare/sova bättre, men jag tänker då inte ta dem utom i allra nödfallaste nödfall, för beroende vill jag inte bli.
Senast redigerad av marroba 2011-05-04 10:37:01, redigerad totalt 1 gång.
marroba
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2009-01-05 10:18:21

Mardröm skrev:Det är väl min insikt om att jag lider av en viss paranoia och är lite shitzoid som får medicinmännen att fnula. Men var är min psykos? Äter man inte seroquel mot psykos? Är jag deprimerad eller har social fobi av annat än att jag är allmänt impotent och trots detta söker omnipotens?..


Seroquel används också som stämningsstabiliserande, primärt mot manier om jag minns rätt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:37:01, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DC » 2009-01-05 13:39:31

Mats skrev:Något som däremot verkar hjälpa mot min depression är att gå på AS-träffar.


Instämmer i ovanstående. Även om jag trots detta ändå till och från vårdats för svår depression så har det dessemellan varit ett väldigt stort stöd och stor glädje att ha kontakt med och umgås med andra med AS.

Dessutom mår man bättre själv av att känna att man är en tillgång och ett stöd för andra.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 10:37:01, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav MsTibbs » 2009-01-05 15:25:17

VaiSing skrev:Har en kompis som sökte hjälp på psyket( hon har inte AS), fick medicin i väntan på att få en samtalskontakt och skickades hem direkt. Det är ju väl känt att man kan bli tillfälligt sämre av medicinen i början och hon blev aggressiv/manisk och började skära sönder inredningen i sin lägenhet med en kökskniv. Jag tycker det var hemskt att höra att de kunde behandla henne så, hon hade klarat sig bättre utan medicinen tills någon kunde prata med henne och kanske lägga in henne den första tiden.


Det är grym brist på slutenvårdsplatser så folk läggs inte in "i onödan" då det oftast är kö av mer akuta fall. Min tanke är att din kompis visade sig vara bipolär istället för eventuell deprimerad, då hon blev manisk? Det skulle förklara reaktionen, bipolära kan reagera så, det är ju därför de har stämningsstabiliserare istället för antidepp ofta. Det normala är ju att få SSRI och eventuell samtalskontakt om man är depp och/eller ångestig.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:37:01, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sommar » 2009-01-05 17:10:31

Tar ingenting för värktablett vid behov och mot Pms vid behov och har aldrig tagit annat förutom 1/2 sömnpilla 1 gång som barn (undantagsfall) men den räknar jag egentligen inte.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:37:01, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in