OA-medlem eller vill bli? Årsmöte 24 januari!
54 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
OA-medlem eller vill bli? Årsmöte 24 januari!
Info- och anmälningssida är nu uppe för OA:s årsmöte i Tullinge lördag 24 januari.
Dagen blir något liknande träffen med det konstituerande mötet hos Inger i augusti, nu en "OA-exklusiv" tullingeträff i fritidslokalen där två tidigare träffar har hållits, från 11.00 och framåt, med årsmötet kl 15.00.
Är du inte medlem i OA ännu så ser du till att bli det först, så är du välkommen! Medlemsantalet närmar sig i skrivande stund 80-strecket i hela riket. Det tar sig mer och mer! Blir vi 100 till årsmötet, månne?
Apropå medlemskap ska påpekas att OA från i år inför en medlemsavgift på 50 kronor per år.
All information, och anmälningsformulär, finns här.
Dagen blir något liknande träffen med det konstituerande mötet hos Inger i augusti, nu en "OA-exklusiv" tullingeträff i fritidslokalen där två tidigare träffar har hållits, från 11.00 och framåt, med årsmötet kl 15.00.
Är du inte medlem i OA ännu så ser du till att bli det först, så är du välkommen! Medlemsantalet närmar sig i skrivande stund 80-strecket i hela riket. Det tar sig mer och mer! Blir vi 100 till årsmötet, månne?
Apropå medlemskap ska påpekas att OA från i år inför en medlemsavgift på 50 kronor per år.
All information, och anmälningsformulär, finns här.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Din inställning är så avog rdos. Det är väl ändå inte därför man ska engagera sig i en förening?
Även om du nu enligt egen utsago saknar humor så kan du åtminstone låta andra ha lite roligt i livet.
Även om du nu enligt egen utsago saknar humor så kan du åtminstone låta andra ha lite roligt i livet.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:21:11, redigerad totalt 1 gång.
DC skrev:Din inställning är så avog rdos. Det är väl ändå inte därför man ska engagera sig i en förening?
Vad är det som är avogt med att vilja läsa de nya stadgarna? Det vore väl mer avogt att bara strunta i alltihop?
Förresten så förstår jag inte heller argumentationen kring varför man inte skulle vilja studera stadgarna innan man tar ställning till hur man ser på en förening. Det ska ju vara stadgarna som beskriver en förenings arbete, och hur den långsiktigt ska utvecklas. Eller har OA en annan syn på stadgar än vanliga föreningar?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:11, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:
Vad är det som är avogt med att vilja läsa de nya stadgarna? Det vore väl mer avogt att bara strunta i alltihop?
Om du bara tänker efter lite så tror jag nog att du förstår att det inte bara var detta jag syftade på utan tidigare händelser i anknytning till OA.
Bakar du en kaka måste du vänta på att den är färdiggräddad innan du kan smaka på den.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Jag syftade iaf inte på det som varit, utan uttryckte genuint intresse för hur det ska bli. Men jag antar att stadgarna kommer upp senast efter årsmötet i vilket fall som helst, och jag ska nog kunna hålla mig tills dess.
Re: OA-medlem eller vill bli? Årsmöte 24 januari!
Det kan du väl inte veta säkert? Är det inte årsmötet som ska bestämma det, som föreningens högsta beslutande organ?Pemer skrev:Apropå medlemskap ska påpekas att OA från i år inför en medlemsavgift på 50 kronor per år.
(Ursäkta juristspråket)
[EDIT]
Jag hade en fråga också. Är OA Stockholm en egen förening, eller typ ett distrikt av OA, eller finns det bara en förening: den rikstäckande?
[EDIT igen]
Jag tänkte ta upp också hur vi ska få tag på medlemmar. Här på forumet är ju såklart bra, men jag undrar hur man ska få tag på aspergare och högfungerande autister som inte läser nåt här. Jag skulle iaf vilja se att föreningen växer till sig ordentligt, det finns många som inte känner till den som skulle bli överlyckliga över att få reda på att den finns, det tror jag bestämt.
Senast redigerad av marroba 2011-05-04 17:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Re: OA-medlem eller vill bli? Årsmöte 24 januari!
marroba skrev:Det kan du väl inte veta säkert? Är det inte årsmötet som ska bestämma det, som föreningens högsta beslutande organ?Pemer skrev:Apropå medlemskap ska påpekas att OA från i år inför en medlemsavgift på 50 kronor per år.
Det är redan beslutat vid det konstituerande mötet i augusti.
marroba skrev:Jag hade en fråga också. Är OA Stockholm en egen förening, eller typ ett distrikt av OA, eller finns det bara en förening: den rikstäckande?
OA har än så länge tre lokalavdelningar: OA Stockholm, OA Västernorrland och OA Västerbotten.
Det hoppas och tror jag med.marroba skrev:Jag tänkte ta upp också hur vi ska få tag på medlemmar. Här på forumet är ju såklart bra, men jag undrar hur man ska få tag på aspergare och högfungerande autister som inte läser nåt här. Jag skulle iaf vilja se att föreningen växer till sig ordentligt, det finns många som inte känner till den som skulle bli överlyckliga över att få reda på att den finns, det tror jag bestämt.
Vi har fört diskussion om det där med informationsmaterial för medlemsvärvning. Vi tar och sparkar igång en tråd om det på OA-forumet, tycker jag!
Hehe... jag tyckte det var bättre du fick svara på det själv. Roligt svarat!
Funderar Herr Flawed på att gå med?
Alla som delar våra uppfattningar är så välkomna, så!
Och föreningens nivå på vilka vi tänker oss som välkomna kan beskrivas ganska exakt så här - aspergare som vill ha kontakt med andra aspergare och därför gillar detta forum och att vara här, dem ser vi som välkomna! De är vår tänkta målgrupp!
(Plus givetvis alla ytterligare aspergare som kanske skulle kunnat vara med här på forumet, men inte känner till det än, eller som inte gillat stämningen här på forumet och inte velat aktivera sig här.)
Det är inte vår avsikt att ha någon kontroversiell ståndpunkt om någonting såsom vad Asperger är, eller vilka vi vill ha med som medlemmar, som inte vilken aspergare som helst som trivs med samvaron med andra aspergare här på forumet skulle kunna skriva under på.
Tanken är att kunna representera allihop, bli en förening för oss och för oss själva enbart, och kunna föra vår talan - bli aspergares röst i samhället, på det sätt FA och Attention är det närmaste man kan komma idag. En förening vi styr själva.
Vad det har rått kontroverser om har varit de exakta ordalydelserna i stadgarna för att slå fast att föreningen är till just för oss själva och inga andra. Så fort det har beskrivits i ordalydelser som t ex "kapabel att vara med på möten utan medhjälpare" har vissa tolkat in det som att ämnet i stället handlar om att vi vill skilja ut vilka vi anser kapabla eller inte. Inget kunde vara mer fel.
Funderar Herr Flawed på att gå med?
Alla som delar våra uppfattningar är så välkomna, så!
Och föreningens nivå på vilka vi tänker oss som välkomna kan beskrivas ganska exakt så här - aspergare som vill ha kontakt med andra aspergare och därför gillar detta forum och att vara här, dem ser vi som välkomna! De är vår tänkta målgrupp!
(Plus givetvis alla ytterligare aspergare som kanske skulle kunnat vara med här på forumet, men inte känner till det än, eller som inte gillat stämningen här på forumet och inte velat aktivera sig här.)
Det är inte vår avsikt att ha någon kontroversiell ståndpunkt om någonting såsom vad Asperger är, eller vilka vi vill ha med som medlemmar, som inte vilken aspergare som helst som trivs med samvaron med andra aspergare här på forumet skulle kunna skriva under på.
Tanken är att kunna representera allihop, bli en förening för oss och för oss själva enbart, och kunna föra vår talan - bli aspergares röst i samhället, på det sätt FA och Attention är det närmaste man kan komma idag. En förening vi styr själva.
Vad det har rått kontroverser om har varit de exakta ordalydelserna i stadgarna för att slå fast att föreningen är till just för oss själva och inga andra. Så fort det har beskrivits i ordalydelser som t ex "kapabel att vara med på möten utan medhjälpare" har vissa tolkat in det som att ämnet i stället handlar om att vi vill skilja ut vilka vi anser kapabla eller inte. Inget kunde vara mer fel.
rdos skrev:Flawed skrev:Är herr Rdos med i föreningen?
Nej, jag gick ur i protest emot stadgarna, men akta dig så jag inte går med igen om dessa uppdaterats till min belåtenhet.
Du skulle ju starta en egen förening för bekämpande av RFA, OA och autismforskning. Har du fått några fler medlemmar än dig själv?
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 17:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Micke2 skrev:Du skulle ju starta en egen förening för bekämpande av RFA, OA och autismforskning. Har du fått några fler medlemmar än dig själv?
Jo, men det projektet är nedlagt. Har annat för mig än att starta föreningar just nu. Kanske startar en dejtingservice för udda människor om motivationen håller i sig?
När det gäller att bekämpa autismforskningen så är det däremot full aktivitet.
Jag jobbar på förmiddagen denna lördag (Det verkar som om jag antingen kommer jobba nästan jämnt nu i år eller antingen inte alls. Det första är dock mest troligt. Nu kan nu ju skita i den här storleksju-parentesen och gå vidare) och kan därför i värsta fall bli ca 20 min försenad till årsmötet. Om inget oväntat inträffar på jobbet så kommer jag i tid till årsmötets start kl 15.
Jag deltar sedan i träffen så länge som den varar.
Jag deltar sedan i träffen så länge som den varar.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 17:21:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag vill gärna komma, men jag vet inte om jag orkar åka pendeln. Går det bra att anmäla sej, och om jag inte orkar komma iväg att jag säger till det? Sen kan det hända att om jag kommer så stannar jag inte så länge. Det är ju så mörkt ute och jag gillar inte att behöva gå från stationen, hemma i stan, hem till him lägenhet i mörkret allt för sent.
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 17:21:15, redigerad totalt 1 gång.
Det är helt okej! Jag noterar att du tänker försöka komma, så är du jättevälkommen om du kommer, och funkar det inte så gör det inte. Det behöver du absolut inte be om ursäkt för i så fall.
Kanske att Inger kan plocka upp dig på vägen. Tror det är fler som kommer i bil den vägen också, som säkert gärna skjutsar dig "hitåt" och/eller hemåt.
Kanske att Inger kan plocka upp dig på vägen. Tror det är fler som kommer i bil den vägen också, som säkert gärna skjutsar dig "hitåt" och/eller hemåt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:21:15, redigerad totalt 1 gång.
Tack!
Det vore ju bra om jag kunde få åka med någon.
Fast jag kom på en annan sak med sen, att jag nog väldigt gärna skulle vilja ta mej in till Söder och handla lite på The English Shop inför Burns Night som är på söndag.
Kanske jag kan få åka hem med någon?
Det vore ju bra om jag kunde få åka med någon.
Fast jag kom på en annan sak med sen, att jag nog väldigt gärna skulle vilja ta mej in till Söder och handla lite på The English Shop inför Burns Night som är på söndag.
Kanske jag kan få åka hem med någon?
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 17:21:15, redigerad totalt 1 gång.
Så... nu är själva träffen igång... jag stressade mest mig själv med att säga "öppet hus från 11.00", strax före ett började folk komma.
Har också fått nyckeln till biljardrummet. Hade glömt boka den i förväg, men det var lugnt. Det är en resurs här som kan bli nedlagd, för den utnyttjas väldigt lite.
Så mer regelbundna tullingeträffar och överlag här nere i stället för hemma hos mig, med biljard särskilt utlyst och nyckeln lånad, kan vara ett stalltips. Under 2008 hade nyckeln till rummet blivit lånad 15 gånger, det är ju ingenting...
Har också fått nyckeln till biljardrummet. Hade glömt boka den i förväg, men det var lugnt. Det är en resurs här som kan bli nedlagd, för den utnyttjas väldigt lite.
Så mer regelbundna tullingeträffar och överlag här nere i stället för hemma hos mig, med biljard särskilt utlyst och nyckeln lånad, kan vara ett stalltips. Under 2008 hade nyckeln till rummet blivit lånad 15 gånger, det är ju ingenting...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:21:15, redigerad totalt 1 gång.
Hoppas ni får en jättebra dag/kväll.
Vi har börjat på simskola och var där i dag för första gången. Riktigt mysigt att plaska i vatten tilsammans. Tröstar mig med det nu när jag inte kunde komma till Stockholm.
Vi har börjat på simskola och var där i dag för första gången. Riktigt mysigt att plaska i vatten tilsammans. Tröstar mig med det nu när jag inte kunde komma till Stockholm.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:21:15, redigerad totalt 1 gång.