Aspergers??
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Aspergers??
Jag har en vän som samlar på alla tågbiljetter han kommer över. Han själv hävdar att han inte har AS men jag tycker ändå att det verkar som att han har det, med tanke på specialintresset. Är det vanligt att NT-personer har så insnöade intressen? Jag har alltid hört att detta är unikt för vår skara människor.
Senast redigerad av Jim Harnesk 2011-05-04 17:00:08, redigerad totalt 1 gång.
- Jim Harnesk
- Anslöt: 2008-10-30
Aspergers??
Jag har en vän som samlar på biobiljetter. Han har inte gett mig några förtroenden i samband med att jag talat alltför mycket och alltför länge om mitt nya specialintresse, aspergers syndrom.
Det är väl mitt vanliga önsketänkande att tro mig se AS personer överallt. Jag skulle gärna vilja att det var så!
Det är väl mitt vanliga önsketänkande att tro mig se AS personer överallt. Jag skulle gärna vilja att det var så!
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 17:00:08, redigerad totalt 1 gång.
Siberia skrev:Är det möjligtvis du som samlar på tågbiljetter?
Nej, inte nu längre. Är inte särskilt intresserad av tåg.
- Jim Harnesk
Re: Aspergers??
Isabell skrev:Det är väl mitt vanliga önsketänkande att tro mig se AS personer överallt. Jag skulle gärna vilja att det var så!
Just den delen känner jag igen rätt mycket sen jag blev diagnostiserad. Har nog rätt mycket att göra med att jag läst på mig rätt mycket efter det. Man ser lite asperger syndrom/högfungerande autism i alla nu helt plötsligt:P Dock ofta helt och hållet felsett från mitt håll när jag tänker efter.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:00:08, redigerad totalt 1 gång.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
IndividualThoughtPatterns skrev:Isabell skrev:Det är väl mitt vanliga önsketänkande att tro mig se AS personer överallt. Jag skulle gärna vilja att det var så!
Just den delen känner jag igen rätt mycket sen jag blev diagnostiserad. Har nog rätt mycket att göra med att jag läst på mig rätt mycket efter det. Man ser lite asperger syndrom/högfungerande autism i alla nu helt plötsligt:P Dock ofta helt och hållet felsett från mitt håll när jag tänker efter.
Ja, så är det nog för mig också. Analyserar gärna andras beteende och så fast det är nog inget önsketänkande från min sida. Vore jobbigt om alla hade AS tycker jag.
- Jim Harnesk
Jim Harnesk skrev:IndividualThoughtPatterns skrev:Isabell skrev:Det är väl mitt vanliga önsketänkande att tro mig se AS personer överallt. Jag skulle gärna vilja att det var så!
Ja, så är det nog för mig också. Analyserar gärna andras beteende och så fast det är nog inget önsketänkande från min sida. Vore jobbigt om alla hade AS tycker jag.
'Analysera' är nog en bättre beskrivning på mig också. Och ja. Om alla hade AS skulle det nog blir drygt.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:00:08, redigerad totalt 1 gång.
Nä men tänk om politiker var mer intresserade av att samla tågbiljetter eller om poliser skulle vara rädda för nya situationer. Fast å andra sidan skulle kanske brottsligheten vara lägre så man inte behövde poliser.
- Jim Harnesk
kan man inte samla på intressen då?
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 17:00:08, redigerad totalt 1 gång.
- rattlelizard
- Anslöt: 2008-04-06
nano skrev:Vad trevliga alla skulle vara då?
Kanske inte trevlighet har med AS o göra när jag tänker efter.
Nu är ju alla olika "funktionsdugliga" ,om man ska säga det väldigt grovt, men om man har en som har lite svårare att fatta hur andra människor tänker så kanske det inte är så bra att ha den som t ex psykolog.
IndividualThoughtPatterns skrev:nano skrev:Vad trevliga alla skulle vara då?
Nu är ju alla olika "funktionsdugliga" ,om man ska säga det väldigt grovt, men om man har en som har lite svårare att fatta hur andra människor tänker så kanske det inte är så bra att ha den som t ex psykolog.
Fast en psykolog (läkare/terapeut/kurator/whatever) med AS kan nog förstå en patient med AS eller diverse npf bättre än en vanlig psykolog kan. Inte så per automatik, men möjligheten finns. Jag skulle i alla fall hemskt gärna få träffa lite vårdfolk med inifrånperspektiv på sånt, även om de var aspiga på ett annat sätt än jag är det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:00:08, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:IndividualThoughtPatterns skrev:nano skrev:Vad trevliga alla skulle vara då?
Fast en psykolog (läkare/terapeut/kurator/whatever) med AS kan nog förstå en patient med AS eller diverse npf bättre än en vanlig psykolog kan. Inte så per automatik, men möjligheten finns. Jag skulle i alla fall hemskt gärna få träffa lite vårdfolk med inifrånperspektiv på sånt, även om de var aspiga på ett annat sätt än jag är det.
Påstår inte att nån med AS-problematik inte skulle kunna vara det men det kanske inte är det ultimata? Vad vet jag. Tror hur som helst att inte världen skulle funka bra om alla var oflexibla och inte ändrade sig för nån. Tror att blandningen av alla folktyper som finns är den bästa. Alla kan ju inte vara bäst på allt så att säga.
IndividualThoughtPatterns skrev:alfapetsmamma skrev:IndividualThoughtPatterns skrev:[quote="nano"]Vad trevliga alla skulle vara då?
Påstår inte att nån med AS-problematik inte skulle kunna vara det men det kanske inte är det ultimata? Vad vet jag. Tror hur som helst att inte världen skulle funka bra om alla var oflexibla och inte ändrade sig för nån. Tror att blandningen av alla folktyper som finns är den bästa. Alla kan ju inte vara bäst på allt så att säga.[/quote]
Fast jag är inte särskilt oflexibel eller benägen att inte ändra mig för nån, och jag har AS. Vidare är det många jag känner med AS som inte heller är särdeles oflexibla som jag ser det. Principfasta och med bestämda åsikter om en del, men inte mindre flexibla än folk i allmänhet.
Så chansen att en människa med AS samt arbetande inom vården skulle vara principfast/begåvad med ryggrad men inte för den skull vara tjurskallig/rigid är faktiskt stor.
Jag skämtar lite, men lite allvar är det i inlägget. Tycker det är apviktigt att nyansera bilden av grupperingar som "folk med AS", liksom andra etiketter, som närsynta, högermänniskor, kulturtanter, veganaktivister, bostadsrättsinnehavare eller vad du vill.
- alfapetsmamma
Behöver man krigshetsare?
Menar inte att de inte behövs, de skulle ju kunna vara bra på så sätt som mindre mängder bakterier nog kan vara bra för att träna imunförsvaret.
Fast olika personer har nog olika åsikt om vad mindre mängder är.
Teori, inte ett påstående att det skulle vara så.
Däremot gillar jag inte krigshetsare.
Menar inte att de inte behövs, de skulle ju kunna vara bra på så sätt som mindre mängder bakterier nog kan vara bra för att träna imunförsvaret.
Fast olika personer har nog olika åsikt om vad mindre mängder är.
Teori, inte ett påstående att det skulle vara så.
Däremot gillar jag inte krigshetsare.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:00:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:IndividualThoughtPatterns skrev:alfapetsmamma skrev:[quote="IndividualThoughtPatterns"][quote="nano"]Vad trevliga alla skulle vara då?
Påstår inte att nån med AS-problematik inte skulle kunna vara det men det kanske inte är det ultimata? Vad vet jag. Tror hur som helst att inte världen skulle funka bra om alla var oflexibla och inte ändrade sig för nån. Tror att blandningen av alla folktyper som finns är den bästa. Alla kan ju inte vara bäst på allt så att säga.[/quote]
Fast jag är inte särskilt oflexibel eller benägen att inte ändra mig för nån, och jag har AS. Vidare är det många jag känner med AS som inte heller är särdeles oflexibla som jag ser det. Principfasta och med bestämda åsikter om en del, men inte mindre flexibla än folk i allmänhet.
Så chansen att en människa med AS samt arbetande inom vården skulle vara principfast/begåvad med ryggrad men inte för den skull vara tjurskallig/rigid är faktiskt stor.
Jag skämtar lite, men lite allvar är det i inlägget. Tycker det är apviktigt att nyansera bilden av grupperingar som "folk med AS", liksom andra etiketter, som närsynta, högermänniskor, kulturtanter, veganaktivister, bostadsrättsinnehavare eller vad du vill.[/quote]
Jag har inte påstått att AS-personer är på ett sätt eller annat. Jag är inläst på hur pass olika inom spektrumet är. Finns ju AS-personer som näst intill är "normala", så att säga, och det finns andra som mer eller mindre behöver bo i boenden osv. Jag personligen tror att jag kan göra vad jag helst vill, så länge jag vill det, men det gäller ju inte alla.
Ville bara påpeka att en värld av personer med sådan här problematik kanske inte är den ultimata. Det betyder dock inte att personer som är "normala" eller är rosa av gul avund (eller något annat abstrakt) skulle vara bättre. Tror nyanserna i samhället behövs OCH förtåelse av de "nyanserna". Från alla sidor.
IndividualThoughtPatterns skrev:Tror hur som helst att inte världen skulle funka bra om alla var oflexibla och inte ändrade sig för nån.
IndividualThoughtPatterns skrev:
Jag har inte påstått att AS-personer är på ett sätt eller annat. Jag är inläst på hur pass olika inom spektrumet är.
Angående det andra citatet så var det första inlägget som fick mig att säga det JAG sa. Jag gjorde en koppling mellan det du sa och tyckte det lät som att vara aspig skulle innebära att vara just oflexibel och inte ändra sig för nån, men du kanske inte menade det så?
Förövrigt är det självklart att det behövs folk av alla sorter, obeaktat om de hör till autismspektrat eller ej, ja.
- alfapetsmamma
Aspergers??
alfapetsmamma skrev:IndividualThoughtPatterns skrev:Tror hur som helst att inte världen skulle funka bra om alla var oflexibla och inte ändrade sig för nån.
Jag gjorde en koppling mellan det du sa och tyckte det lät som att vara aspig skulle innebära att vara just oflexibel och inte ändra sig för nån, men du kanske inte menade det så?
.
Själv är jag oerhört oflexibel, som jag tror beror på en fast övertygelse om det riktiga i min moral. Inte ljuga, inte skada andra t ex.
När jag gick i psykoterapi i utlandet fick psykologen mig att medge att i vissa fall är det bra att vara lite mindre rigid. Jag har förstått efteråt att psykologen trodde jag var schizofren och att terapin för mig med as kunde vara direkt skadlig. Däremot är jag tacksam att jag åtminstone fått insikten om att jag är oflexibel. Bara det att inse sina karaktärsdrag (anser inte att oflexibiliteten i sig skulle vara en störning) öppnar ju möjligheten för att till viss mån kunna förändras.
Så i mitt fall hade en psykolog med as varit att föredra, men även en utan as lärde mig något om mig själv. När jag tänker efter : en psykolog med as och mer rigid än jag kanske hade lyckats övertyga mig att jag var schizofren . Eller, jag är så oflexibel att jag vägrar inse den möjligheten fast det egentligen är det jag är... Detta resonemang in absdurdum tycker jag talar för diagnosen as. Samt att jag är så oerhört självupptagen att jag skriver detta för er.
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 17:00:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:IndividualThoughtPatterns skrev:Tror hur som helst att inte världen skulle funka bra om alla var oflexibla och inte ändrade sig för nån.IndividualThoughtPatterns skrev:
Jag har inte påstått att AS-personer är på ett sätt eller annat. Jag är inläst på hur pass olika inom spektrumet är.
Angående det andra citatet så var det första inlägget som fick mig att säga det JAG sa. Jag gjorde en koppling mellan det du sa och tyckte det lät som att vara aspig skulle innebära att vara just oflexibel och inte ändra sig för nån, men du kanske inte menade det så?
Förövrigt är det självklart att det behövs folk av alla sorter, obeaktat om de hör till autismspektrat eller ej, ja.
Okejiliejsan. Jag menade inte att alla är oflexibla. Men en del är det. Eller ja... Kanske en majoritet? Vet faktiskt inte.
Isabell jag har inte fått känslan av att du skulle vara självupptagen.
Kanske är jag det själv och störs inte av självupptagenhet möjligen.
Jag tror inte jag skulle notera självupptagenhet hos folk om nu du är det.
Kanske jag är imun
Tycker dina inlägg hittils varit helt ok av det tiotal jag läst som du har skrivit.
Kanske är jag det själv och störs inte av självupptagenhet möjligen.
Jag tror inte jag skulle notera självupptagenhet hos folk om nu du är det.
Kanske jag är imun
Tycker dina inlägg hittils varit helt ok av det tiotal jag läst som du har skrivit.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:00:12, redigerad totalt 1 gång.
Isabell skrev: Samt att jag är så oerhört självupptagen att jag skriver detta för er.
**LOL**
"Gotta luv ya!" <-- som Charley? skulle ha skrivit.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:00:12, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare