EEG
21 inlägg
• Sida 1 av 1
EEG
Nu har jag hört ytterligare en gång att vi autister har skallen annorlunda kopplad än de normala.
Kan man se skillnad på ett EEG?
JA, jag är seriös.
JA, jag är seriös.
Senast redigerad av Liten Blå Kanin 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
- Liten Blå Kanin
- Anslöt: 2007-05-19
Känns inte särskilt förvånande med tanke på att AS är biologiskt betingat.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: EEG
Liten Blå Kanin skrev:Nu har jag hört ytterligare en gång att vi autister har skallen annorlunda kopplad än de normala.
Nix. Diagnosmakeriet är fortfarande en bedömningssport för oss milda fall. De grava, däremot, kan rentav sakna hjärnbalk.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Utveckling: diagnosmakeriet är fortfarande en bedömningssport, men borde sluta vara det ty användbara skillnader syns på EEG.
Quantitative EEG for ADHD Diagnosis - Dr. David Rabiner
Några bilder på skillnader i diagrammen mellan påstått diagnosticerade och den stora massan. Mest för de fina bilderna. Sidans uppsyn och geschäftiga paragrafer lämnar mig något döv för resonemangen.
Quantitative EEG for ADHD Diagnosis - Dr. David Rabiner
Några bilder på skillnader i diagrammen mellan påstått diagnosticerade och den stora massan. Mest för de fina bilderna. Sidans uppsyn och geschäftiga paragrafer lämnar mig något döv för resonemangen.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
De sa jag hade [med kort tids tvekan?] normal EEG sist de mätte. Aj fuck, jag tänkte EKG... jo, EEG sa de också var "negativ", iofs med epileptisk aktivitet i åtanke. Har dock hört NPF:are skall ha mindre aktivitet i frontalloben eller liknande? Det är ju där primärt våra problem sitter åtminstone?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
När jag gjorde ett EEG så trodde de att jag hade en hjärntumör, eller det var vad de sa i alla fall. Det visade i alla fall ingen avvikelse. Och med tanke på att jag har både ADHD och Asperger så borde ju testet verkligen visat något avvikande om man kunde se det…
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi skrev:När jag gjorde ett EEG så trodde de att jag hade en hjärntumör, eller det var vad de sa i alla fall. Det visade i alla fall ingen avvikelse. Och med tanke på att jag har både ADHD och Asperger så borde ju testet verkligen visat något avvikande om man kunde se det…
Intressant ämne, har någon sett forskning i ämnet?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi skrev:
När jag gjorde ett EEG så trodde de att jag hade en hjärntumör, eller det var vad de sa i alla fall. Det visade i alla fall ingen avvikelse. Och med tanke på att jag har både ADHD och Asperger så borde ju testet verkligen visat något avvikande om man kunde se det…
Ja jag menade ju inte att min sons avvikelser hade med hans ADHD/AS att göra, det var mer en reflektion på det skrivna.
Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Det är nog rätt troligt att om de letar efter en viss avvikelse, så "ser" de inte andra.
Det finns de som gjort hjärnscanningar och EEG där det visat normalt i fråga om tumör eller annan specifik sjukdom, men där kurvorna/bilderna ändå är avvikande (dock inte på "tumövis").
Det finns de som gjort hjärnscanningar och EEG där det visat normalt i fråga om tumör eller annan specifik sjukdom, men där kurvorna/bilderna ändå är avvikande (dock inte på "tumövis").
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Min läkare förklarade att det finns ett uppdrag inför en hjärnscanning men att man har en rad där man skriver in "i övrigt avvikande förhållanden" just för att man KAN ju se något annat än det som var ursprungsfrågan.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Men, EEG kan ju egentligen inte visa något särskilt i fråga om hjärnans utseende/funktion. Det visar bara hjärnans aktivitet via vågor.
Det finns normalvarianten och annat är någon form av epilepsi, man kan även se var i hjärnan epi-centrum ligger och rent teoretiskt kan man ju anta det handlar om någon form av hjärnskada. Detta kan man dock bara kontatera genom att även göra en datortomografi.
Vi gick det varvet med min son, och som den livliga 10-åriga ADHD-kille han var, skrev läkaren på remissen att han skulle sövas vid datortomografin, detta för att ligga stilla så länge att de han ta plåtar.
Narkosläkaren var ytterst spydig och ifrågasatte varför en så stor kille skulle sövas inte datorn. Jag sa ingenting, tänkte hon kunde få upptäcka det själv.
När läkaren kom utrusande från rummet slet hon sig i håret och skrek rakt ut, *vilken unge! Jag fick ge honom sammanlagt 7 ggr vuxendos för att få honom att ligga still* )
När han sen kom till uppvaket satte han sig ganska omgående upp i sängen och meddelade att han behövde kissa. Jag bad om en flaska och personalen meddelade att de inga hade för man kan inte kissa så snabbt efter sövning. Utan kissa får man göra när man är tillräckligt vaken för att komma upp på avdelningen.
Hmmm han var ju kissnödig så de blev tvungna att jaga rätt på en flaska, som han sen fyllde
Han ansågs vara mogen för att åka upp på avdelningen, och väl där var det lunchdags och han kände lukten av mat.
Jag bad om mat till honom, men meddelades att man inte kan svälja hel mat så snart efter narkos, men jag kunde ge honom vatten.
Vattnet blev fil, sen bröd och slutligen kyckling/ris/beanäsås.
Sen fick vi åka hem, visserligen med en unge som var så vinglig på benen att han verkade stupfull och vi fick leda honom till bilen.
Ursäkta om jag avviker från ämnet, men det dök upp när jag börjde skriva om EP
Sanna
Det finns normalvarianten och annat är någon form av epilepsi, man kan även se var i hjärnan epi-centrum ligger och rent teoretiskt kan man ju anta det handlar om någon form av hjärnskada. Detta kan man dock bara kontatera genom att även göra en datortomografi.
Vi gick det varvet med min son, och som den livliga 10-åriga ADHD-kille han var, skrev läkaren på remissen att han skulle sövas vid datortomografin, detta för att ligga stilla så länge att de han ta plåtar.
Narkosläkaren var ytterst spydig och ifrågasatte varför en så stor kille skulle sövas inte datorn. Jag sa ingenting, tänkte hon kunde få upptäcka det själv.
När läkaren kom utrusande från rummet slet hon sig i håret och skrek rakt ut, *vilken unge! Jag fick ge honom sammanlagt 7 ggr vuxendos för att få honom att ligga still* )
När han sen kom till uppvaket satte han sig ganska omgående upp i sängen och meddelade att han behövde kissa. Jag bad om en flaska och personalen meddelade att de inga hade för man kan inte kissa så snabbt efter sövning. Utan kissa får man göra när man är tillräckligt vaken för att komma upp på avdelningen.
Hmmm han var ju kissnödig så de blev tvungna att jaga rätt på en flaska, som han sen fyllde
Han ansågs vara mogen för att åka upp på avdelningen, och väl där var det lunchdags och han kände lukten av mat.
Jag bad om mat till honom, men meddelades att man inte kan svälja hel mat så snart efter narkos, men jag kunde ge honom vatten.
Vattnet blev fil, sen bröd och slutligen kyckling/ris/beanäsås.
Sen fick vi åka hem, visserligen med en unge som var så vinglig på benen att han verkade stupfull och vi fick leda honom till bilen.
Ursäkta om jag avviker från ämnet, men det dök upp när jag börjde skriva om EP
Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
Dïskussionen får mig att tänka på när min lilla skulle EEGas för att hon typ tuppat av på WISCet, som hon kan göra om nåt är för tråkigt och oengagerande, men det visste ju inte de... Man vet ju hur vanligt det är med epilepsi vid AS, så det var vettigt tänkt.
Hursomhelst så gjorde de där små pluttarna ont och det var obehagligt med det kalla man tvättade med tyckte hon, men hon härdade ut för att personalen var så duktig och försiktig och hon visste det var viktigt.
När vi var där och strax innan vi gick sa hon flera gånger att hon hade velat veta att det visst gjorde ont och inte alls inte kändes som de sagt innan, i papperet vi fick. Jag sa det till nån i receptionen, att de kunde tänka på att så många med npf- som behöver vara förberedda på saker- har epilepsi och att det vore bättre att skriva i kallelsen att man kunde uppleva det som smärtsamt och att lampblixten är vidrig osv, så kan man nöta in det lite i taget.
De tyckte det var bättre att låta bli, ALLA vill ju inte veta sa hon t o m. Snacka korkad attityd tycker jag, men ja ja. Hon hade inte epilepsi visade det i sig i alla fall. Bra det.
Hursomhelst så gjorde de där små pluttarna ont och det var obehagligt med det kalla man tvättade med tyckte hon, men hon härdade ut för att personalen var så duktig och försiktig och hon visste det var viktigt.
När vi var där och strax innan vi gick sa hon flera gånger att hon hade velat veta att det visst gjorde ont och inte alls inte kändes som de sagt innan, i papperet vi fick. Jag sa det till nån i receptionen, att de kunde tänka på att så många med npf- som behöver vara förberedda på saker- har epilepsi och att det vore bättre att skriva i kallelsen att man kunde uppleva det som smärtsamt och att lampblixten är vidrig osv, så kan man nöta in det lite i taget.
De tyckte det var bättre att låta bli, ALLA vill ju inte veta sa hon t o m. Snacka korkad attityd tycker jag, men ja ja. Hon hade inte epilepsi visade det i sig i alla fall. Bra det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Och Bjäbbis som trodde att att alla barn behövde förberedas på sådana obehagligheter om inte för annat för att förebygga att de utvecklar skräck för läkare eller tandläkare som håller i sig till de blir vuxna.
Ofta är ju sjukvårdspersonal duktiga på att lirka med ungar som tycker att det är otäckt att ta sprutor och blodprov och liknande så varför i ett sånthär fall.
Dessutom kan EEG vara både obehagligt och skrämmande för ett barn.
Ofta är ju sjukvårdspersonal duktiga på att lirka med ungar som tycker att det är otäckt att ta sprutor och blodprov och liknande så varför i ett sånthär fall.
Dessutom kan EEG vara både obehagligt och skrämmande för ett barn.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Intressant artikel om att de kunde se ca 94% av ADHD-fallen på qEEG... Jag skulle nästan vilja göra ett sånt test för att se vad det visar, då jag ibland tvekar fram och tillbaka om jag har ADHD eller inte. Men tänk om det är negativ... Visserligen gav det ju inte utslag på alla, men eftersom min ADHD redan var ett gränsfall, så är jag rädd att förlora diagnosen, eftersom jag inte har funnit nån annan medicin än amfetamin(-liknande) som jag blir lugn av... Utan Ritalinet, som jag för tillfället äter, flippar jag ju ur fullständigt...
Jag har i vilket fall som helst bett om en remiss för ett "vanligt" EEG, för jag undrar om jag fått tillbaka min temporallobsepilepsi, som jag hade när jag var 17 år... Symptomen, då det bara rör sig om partiella anfall, är så diffusa så de kan lätt misstas för annat... Jag blev ju chockad då, när de sa att jag hade epilepsi, och den förklaring jag fick då kände jag inte alls igen mig i, och alltså förnekade jag diagnosen. Två år senare hade den vuxit bort, och sen dess har jag fullständigt glömt bort det, tills jag råkade läsa om det på Wikipedia...
Men alkohol och droger kan ju utlösa om man har latent epilepsi. (De två åren drack jag nästan ingenting, och skötte mig nästan exemplariskt...) Men som jag levt till och från genom årens lopp, så är det ju inte omöjligt att jag kan ha orsakat att det kommit tillbaka. Jag kände i alla fall igen mig i nästan allt när jag läste om det på engelska Wikipedia...
För tillfället äter jag ju Iktorivil mot ångesten, och det är ju egentligen en epilepsimedicin (men jag har lägre dos än som rekommenderas i Fass, och jag får inte tillräcklig lindring... ). Jag gillar inte att äta benzo dagligen så länge som jag har gjort (9 månader), så jag skulle gärna byta ut den om det fanns nåt annat som funkar lika bra, men det såg inte så hoppfullt ut när jag studerade Fass - vilka fruktansvärda biverkningar alla epilepsimediciner har...
Så jag kanske skulle passa på och fråga, när jag ändå gör EEG:t, om de kan kolla efter avvikelser som tyder på AS och ADHD också... Om jag får skulle jag gärna göra både magnetröntgen och datortomografi - eller vad det nu heter - för att få en grundlig undersökning av hjärnan och se om det finns några synliga fel där uppe... Tänk om de även kunde fixa till problemet, om de hittar det. (Jag läste att de ibland kan operera viss typ av epilepsi, tror dessutom det bl a gällde den form jag misstänker att jag har...)
(Ursäkta svamlet...)
Jag har i vilket fall som helst bett om en remiss för ett "vanligt" EEG, för jag undrar om jag fått tillbaka min temporallobsepilepsi, som jag hade när jag var 17 år... Symptomen, då det bara rör sig om partiella anfall, är så diffusa så de kan lätt misstas för annat... Jag blev ju chockad då, när de sa att jag hade epilepsi, och den förklaring jag fick då kände jag inte alls igen mig i, och alltså förnekade jag diagnosen. Två år senare hade den vuxit bort, och sen dess har jag fullständigt glömt bort det, tills jag råkade läsa om det på Wikipedia...
Men alkohol och droger kan ju utlösa om man har latent epilepsi. (De två åren drack jag nästan ingenting, och skötte mig nästan exemplariskt...) Men som jag levt till och från genom årens lopp, så är det ju inte omöjligt att jag kan ha orsakat att det kommit tillbaka. Jag kände i alla fall igen mig i nästan allt när jag läste om det på engelska Wikipedia...
För tillfället äter jag ju Iktorivil mot ångesten, och det är ju egentligen en epilepsimedicin (men jag har lägre dos än som rekommenderas i Fass, och jag får inte tillräcklig lindring... ). Jag gillar inte att äta benzo dagligen så länge som jag har gjort (9 månader), så jag skulle gärna byta ut den om det fanns nåt annat som funkar lika bra, men det såg inte så hoppfullt ut när jag studerade Fass - vilka fruktansvärda biverkningar alla epilepsimediciner har...
Så jag kanske skulle passa på och fråga, när jag ändå gör EEG:t, om de kan kolla efter avvikelser som tyder på AS och ADHD också... Om jag får skulle jag gärna göra både magnetröntgen och datortomografi - eller vad det nu heter - för att få en grundlig undersökning av hjärnan och se om det finns några synliga fel där uppe... Tänk om de även kunde fixa till problemet, om de hittar det. (Jag läste att de ibland kan operera viss typ av epilepsi, tror dessutom det bl a gällde den form jag misstänker att jag har...)
(Ursäkta svamlet...)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Ensamflickan skrev:Intressant artikel om att de kunde se ca 94% av ADHD-fallen på qEEG... Jag skulle nästan vilja göra ett sånt test för att se vad det visar, då jag ibland tvekar fram och tillbaka om jag har ADHD eller inte. Men tänk om det är negativ... Visserligen gav det ju inte utslag på alla, men eftersom min ADHD redan var ett gränsfall, så är jag rädd att förlora diagnosen, eftersom jag inte har funnit nån annan medicin än amfetamin(-liknande) som jag blir lugn av... Utan Ritalinet, som jag för tillfället äter, flippar jag ju ur fullständigt...
Man kan ju få AD/HD-lika symptom av stresstillstånd och vissa sjukdomar.
Jag kan tänka mig att dessa tillstånd också skulle ses på ett liknande sätt på ett EEG.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Man kan ju få AD/HD-lika symptom av stresstillstånd och vissa sjukdomar.
Jag kan tänka mig att dessa tillstånd också skulle ses på ett liknande sätt på ett EEG.
Inte enligt den artikel som var länkat till. Där visade EEG:t för en person med ADHD på för mycket alpha och theta vågor (=låg vakenhetsgrad), medan en stressad el ångestfylld person visade mycket betavågor (=hög vakenhetsdgrad)...
- Ensamflickan
- Inaktiv
Ensamflickan skrev:Bror Duktig skrev:Man kan ju få AD/HD-lika symptom av stresstillstånd och vissa sjukdomar.
Inte enligt den artikel som var länkat till. Där visade EEG:t för en person med ADHD på för mycket alpha och theta vågor (=låg vakenhetsgrad), medan en stressad el ångestfylld person visade mycket betavågor (=hög vakenhetsdgrad)...
Aha. Är det de som Linek länkade till?
Undrar vad som händer med en stressad AD/HD:are, med vågorna.
Mer sådan forskning, gärna som leder till bättre vård, vore bra.
Speciellt faktiskt för stressade och deprimerade, eftersom de ofta får SSRI slentrianmässigt, trots att det kan vara en massa andra orsaker och andra obalanser än med serotoninet.
- Bror Duktig
Jag kollade länken som linek postade och den verkar väldigt märklig... går man till originalhemsidan så ser det ut som om de påstår att de kan upptäcka allt ifrån förkylningar till cancer med sin EEG-analys. Ok, jag överdrev lite, men tillsvidare tror jag ni ska ta länken med en rejäl nypa salt.
Nån dag ska jag ta och dubbelkolla den där informationen, så får jag posta lite fler länkar då.... om inte någon annan hinner före.
Nån dag ska jag ta och dubbelkolla den där informationen, så får jag posta lite fler länkar då.... om inte någon annan hinner före.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:38:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Jag kollade länken som linek postade och den verkar väldigt märklig... går man till originalhemsidan så ser det ut som om de påstår att de kan upptäcka allt ifrån förkylningar till cancer med sin EEG-analys. Ok, jag överdrev lite, men tillsvidare tror jag ni ska ta länken med en rejäl nypa salt.
Jag tog den faktiskt med en rejäl nypa salt... Men jag tycker det skulle vara så enkelt om man kunde ställa säkra diagnoser på psykiska och neuropsykiatriska diagnoser genom nåt enkelt, men pålitligt, test, som gav svart på vitt vad man lider av, och EXAKT vilken behandling som är bäst för varje individ... (Optimisten har talat... )
- Ensamflickan
- Inaktiv
Jaha, ok. Jag har inte läst artikeln det länkas till. Så jag vet inte om den verkar oseriös eller märklig.
Egna tankar som inte har något att göra med text via den där länken (eftersom jag inte läste där):
Dels så verkar man använda sig för lite av vad man faktiskt KAN undersöka, och dels så verkar det som att i de fall man använder sig av sådant, kan missa vad som är orsaken (hönan och ägget-funktionen) eller om man inte ser vad som beskrivs i "skolboken" så finns det inte.
Luddigt förklarat, jag vet. Hjärnan är lite luddig just nu.
Egna tankar som inte har något att göra med text via den där länken (eftersom jag inte läste där):
Dels så verkar man använda sig för lite av vad man faktiskt KAN undersöka, och dels så verkar det som att i de fall man använder sig av sådant, kan missa vad som är orsaken (hönan och ägget-funktionen) eller om man inte ser vad som beskrivs i "skolboken" så finns det inte.
Luddigt förklarat, jag vet. Hjärnan är lite luddig just nu.
- Bror Duktig
Återgå till Aspergare och vården