habiliteringsplats/utflyttad verksamhet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

habiliteringsplats/utflyttad verksamhet

Inläggav Milyc » 2008-12-21 2:31:26

Är det någon här som har erfarenhet av att ha daglig verksamhet men inte i form av dagcenter eller liknande med en verksamhet med en massa brukare som hjälps av ständigt närvarande personal utan i form av icke avlönat arbete på en riktig arbetsplats samtidigt som man får flitpeng från kommunen precis som de på dagcenter får?

Här i min hemkommun kallas det habiliteringsplats. I en kommun där en tjej jag varit tillsammans med hette det "utflyttad verksamhet".

Är det någon som har erfarenheter av ett dylikt engagemang så berätta gärna?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:58:32, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav ford » 2008-12-21 11:47:27

Varför inte anställa med lönebidrag istället, i så fall?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 16:58:32, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2008-12-21 12:41:02

Var lite försiktig med lönebidrag. Den som uppbär lönebidrag kan nekas att teckna de extra sjukförsäkringar som fackförbund erbjuder sina medlemmar. Detta är försäkringar som ska kompensera för inkomstbortfall vid längre tids sjukdom. Detta gäller bla för medlemmar i fackförbund som erbjuder försökringar via försäkringsbolaget Salusansvar. De skriver uttryckligen i sina försäkringsvillkor att den som uppbär lönebidrag inte enligt deras definition räknas som fullt arbetsför. Försäkringen får enbart tecknas av fullt arbetsföra.

Jag vet att jag går utanför trådens huvudämne, men jag finner detta vara viktig information. I synnerhet för gruppen aspiesar eftersom vi ibland är hänvisade till lönebidrag. Detta bör alltså vägas in i bilden innan lönebidragsanställning tas.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 16:58:32, redigerad totalt 2 gånger.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Milyc » 2008-12-21 12:44:29

ford skrev:Varför inte anställa med lönebidrag istället, i så fall?


Det är naturligtvis mycket bättre för den som får jobbet men det är ju dyrare för de som ska betala lönen dvs både arbetsgivaren och arbetsförmedlingen eftersom man då ska ha marknadsmässig lön. Det kanske de inte vill ställa upp på alla gånger.

Intressant iaktagelse att ingen aspergare här inne tycks ha erfarenhet av "utflyttad verksamhet" medan det ju sedan tidigare framgått att de finns dem som sitter på olika typer av dagcenter. Så borde det inte vara tycker jag.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:58:32, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav sommar » 2008-12-21 13:18:06

Jag har ingen erfarenhet av det men då AF. vägrade ge mig praktikplats som utlovat frågade min kurator LSS-handläggaren i min hemkommun om jag kunde ha utflyttad daglig verksamhet på samma ställe som praktien genom AF. skulle ha varit. Hon sa Nej eftersom jag har halv arbetsförmåga ( +har varit ute på öppna arbetsmarknanden i många år). Något mer vet jag inte och innan dess hade jag aldrig hört talas om utflyttad verksamhet.

Det skulle vara istället för praktik men slut.målet skulle fortsätta vara jobb.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:58:32, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav mnordgren » 2008-12-21 14:11:01

Jag blir alltid imponerad av samhällets förmåga att komma på namn till sådana här företeelser. :)

EDIT: Ursäkta OT.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 16:58:32, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Lakrits » 2008-12-21 23:09:56

Kristofer skrev:Var lite försiktig med lönebidrag. Den som uppbär lönebidrag kan nekas att teckna de extra sjukförsäkringar som fackförbund erbjuder sina medlemmar. Detta är försäkringar som ska kompensera för inkomstbortfall vid längre tids sjukdom. Detta gäller bla för medlemmar i fackförbund som erbjuder försökringar via försäkringsbolaget Salusansvar. De skriver uttryckligen i sina försäkringsvillkor att den som uppbär lönebidrag inte enligt deras definition räknas som fullt arbetsför. Försäkringen får enbart tecknas av fullt arbetsföra.

Jag vet att jag går utanför trådens huvudämne, men jag finner detta vara viktig information. I synnerhet för gruppen aspiesar eftersom vi ibland är hänvisade till lönebidrag. Detta bör alltså vägas in i bilden innan lönebidragsanställning tas.

Det var bra att veta. Jag har SalusAnsvar genom Agrifack, men har ännu inte tecknat den speciella vårdgarantiförsäkringen. Så OT eller ej, är det bra information (om jag får vara så förmäten att ståta med en åsikt) :)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in