Val av utbildning (helst fritt och inte på kontor hela dan)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav imperativ » 2008-12-20 23:41:29

Mårten skrev:Jag har fortfarande inte bestäm mig men är intresserad av Automationstekniker men hittar inte så mycket information om yrket.
Vilka arbetsplatser tror ni man hamnar på och vad är en trolig lön (ingångslön och lön efter ex. 5år i yrket)?

Jadu. Oskarshamns kärnkraftverk, underhållstekniker, ingångslön på 28k/månad.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 16:44:11, redigerad totalt 1 gång.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav imperativ » 2008-12-20 23:51:19

Mårten skrev:Jag tycker inte den ger någon bra bild för det är bara 13st som har svarat och en som har arbetat i tio år har sämre lön än de som har arbetat 9, 7 och 4år. Det jag är mest intresserad av är vad man gör för jag får inte riktigt grepp om det. Sitter man vid en dator och pillar eller står man vid ett rullband och monterar maskiner?

Vad man gör som automationstekniker?
Vill man sitta vid en dator finns det sånt jobb. Vill man bygga produktionslinor finns det sånt jobb. Vill man underhålla en industriproduktion finns det sånt jobb. Vill man underhålla ett sjukhus finns det sånt jobb. Vill man bygga ventilationsanläggningar finns det sånt jobb. Vill man underhålla ett kraftverk finns det sånt jobb.
Vill man ta ett steg till är det bara ansöka till diverse "traineeutbildningar" efter KY-utbildningen. Men företagen kräver social förmåga utöver det vanliga samt ett enormt driv utöver det vanliga, resande serviceingenjör för t. ex Tetra Pak är nog ett välbetalt men slitigt jobb (150 arbetsdagar/året utanför Sverige). :P

I huvudsak går det dela på två kategorier: Underhåll och konsult.

Saker jag är säker på: INGEN sitter 100% vid en dator, INGEN står vid ett "rullband" (snarare automationsteknikerns jobb att se till att rullbandet fungerar när det ska fungera), INGEN kommer undan datorjobb.
imperativ

Inläggav Mårten » 2008-12-22 0:07:25

Det låter verkligen intressant.
imperativ du gick väll i Oskarshamn? Det är nog där mitt första hands alternativ kommer att hamna. Har ni mycket matte, hur ser en vanlig vecka ut. Tror det stod på deras sida någonstans att det är mycket praktiskt arbete och det hade passat mig fint men hur mycket teori är det ungefär om man jämför med de praktiska bitarna.
Senast redigerad av Mårten 2011-05-04 16:44:11, redigerad totalt 1 gång.
Mårten

Anslöt: 2008-06-04

Inläggav imperativ » 2008-12-22 1:13:38

@Mårten

Vad pluggar du nu?
Senaste omgången studenter var sökantalet uppe i ca 80-100 st varav ca 50 sket i det och ett tiotal som gallrades bort.
Allteftersom utbildningen blir hörd (kraftig marknadsföring av skolan) så söker allt fler och "kraven" som gäller just nu är: "Grundläggande behörighet för högskolestudier" och "Gymnasial utbildning inom det tekniska området". (elprogrammet går före teknikprogrammet har de sagt)

Allt körs "en kurs i taget". Med början på Ellära (matematik) sen går det vidare till att bygga vanliga "dumma&enkla" styrlådor. Upp till digitalteknik och grunderna kring PLC. Sen vidare till mer avancerad PLC och man får bekanta sig med ytterligare två PLC-programmeringsverktyg av olika fabrikat såklart. Reglerteknik, mätteknik, grund i produktionsteknik. Sen vidare till datakommunikation, skillnader på fältbuss och t. ex Ethernet. Fortsätta med databashantering och grunder i att koppla detta till en webbserver och skicka och hämta PLC-värden som presenteras på en hemsida på internet. Mer Ethernet och mer global industriell IT. Sen blir det prjektarbete á la konsultmodell. Där läraren är en "kund" som efterfrågar en viss produktion och vi elever som är indelade i grupper ska pilla ihop ett komplett fungerande paket innehållande HMI, operatörspaneler, PLC, PLC-program, webbserver, databas, internetsida osv. Det SKA fungera antingen på industrirobotarna skolan har eller på skolans egna "lilla" (det är ett ganska maffig processlabb eg :wink: ) processlabb.

Alltså, det är inga hopp från en del till en annnan. Har du ellära så har du det i två veckor. När det är "teori Ethernet" så är det en veckan. Lite drygt ibland. Men det är gött. ^^
Du dras ALLTID med en laptop, den kommer du inte undan, din dator är ett verktyg och du gör mer eller mindre ALLT i den. :roll:

Är det klart ännu?
Ta kontakt med skolan. Fråga om kursplan osv så skickas det nog till dig ganska raskt. =)
imperativ

Inläggav Mårten » 2008-12-22 21:32:27

Jag går på en folkhögskola nu för att läsa in vissa ämnen som jag missade i gymnasiet. Jag har ingen gymnasial utbildning inom teknik jag gick inom livsmedel (styckning kall kök) så det kan ju bli ett problem. Annars låter det väldigt bar tack för att du skrev en så utförlig recension. Jag får skicka in en ansökan så får vi se hur det går.
En annan fråga jag har sett att på högskolor kan man meddela att man har funktionshinder så finns det möjlighet att slinka in lite vid sidan om den vanliga kön vet ni om den möjligheten finns på Ky-utbildningar med?
Mårten

Anslöt: 2008-06-04

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in