Cirkelresonemang

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Cirkelresonemang

Inläggav Pratglad » 2025-03-17 23:54:22

Jag har i olika sammanhang råkat ut för konflikter och hamnat i cirkel resonemang. Vad har ni för erfarenheter utav det? Har ni tips? Framförallt har de handlat om att både jag och andra har haft meningsskiljaktigheter eller missförstått varandra. Man har väl försökt ge sitt perspektiv på saken men det blir som sagt bara pannkaka, eller pajkastning.
Pratglad

Anslöt: 2024-10-23

Cirkelresonemang

Inläggav Solblomma » 2025-03-18 8:03:17

Så blir det ofta när jag och min man pratar. Han tolkar in saker i det jag säger som jag inte alls menar, och så säger han saker han inte menar. Jag förstår såklart att orsaken till detta är att jag har autism och han är nt, men det är ändå irriterande.

Vi har fått rådet att sammanfatta vad den andra har sagt, för då kan den andra höra om man har missuppfattat något. Men jag tycker inte att det fungerar. Vi får nog helt enkelt acceptera att våra hjärnor är olika och försöka låta bli att bli frustrerade när den andra missförstår.
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Cirkelresonemang

Inläggav antonius » 2025-03-18 13:37:49

Solblomma skrev:Så blir det ofta när jag och min man pratar. Han tolkar in saker i det jag säger som jag inte alls menar, och så säger han saker han inte menar. Jag förstår såklart att orsaken till detta är att jag har autism och han är nt, men det är ändå irriterande.

Vi har fått rådet att sammanfatta vad den andra har sagt, för då kan den andra höra om man har missuppfattat något. Men jag tycker inte att det fungerar. Vi får nog helt enkelt acceptera att våra hjärnor är olika och försöka låta bli att bli frustrerade när den andra missförstår.

men det är väl "gaslighting" han sysslar med, NT gör det ofta utan att de märker det själv, inte för att vara elak utan de har väl det i någon gen som AS ofta sakna, lol
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Cirkelresonemang

Inläggav Pratglad » 2025-03-18 23:50:19

antonius skrev:
Solblomma skrev:Så blir det ofta när jag och min man pratar. Han tolkar in saker i det jag säger som jag inte alls menar, och så säger han saker han inte menar. Jag förstår såklart att orsaken till detta är att jag har autism och han är nt, men det är ändå irriterande.

men det är väl "gaslighting" han sysslar med, NT gör det ofta utan att de märker det själv, inte för att vara elak utan de har väl det i någon gen som AS ofta sakna, lol

Så du menar att alla NT kör gaslightning?
Jag kan förstå hur du tänker för sådana där grejer kan lätt bli utan att man tänker på det eller att saker blandas ihop för vart går gränsen ?

För om man ska analysera allting så gör ju alla något men mycket beror nog på mängden och grad. Tex om det sker dagligen kan man nog säga att det definitivt inte är okej och då räknas det nog som brott eller vad man ska säga.

De mäter ju det på något vis
Pratglad

Anslöt: 2024-10-23

Cirkelresonemang

Inläggav antonius » 2025-03-19 9:29:05

Pratglad skrev:Så du menar att alla NT kör gaslightning?

nä, men de gör det ofta, t ex för att göra folk osäker, ngt slags socialt härskar knep, NT är ganska lika med hundar brukar man säga, och aspisar är som katter
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in