Fåglar!
Fåglar!
Någon skrev:Är det gängse att låta burfåglar, som normalt hålles inomhus, få flyga lite fritt
medan man går på promenad?
I närheten av äldreboendet som jag jobbar på finns en papegoja, vars ägare tidigare har låtit den flyga fritt.
Det har varit ett problem när papegojan satt sig och hackat sönder saker, som handtagen på en rollator, innan någon hunnit se det och hindra den. En gång åt den upp en gubbes smörgås, snodde den ur hans hand. Gubben är 100 år och inte helt klar. Han sa ”En kråka åt upp min smörgås!” och skrattade.
Vi som jobbade hade ett sjå att få ut papegojan från matsalen.
Den heter dessutom Putin, av alla namn! Jag tror ägaren är från Ryssland.
Nu har jag inte sett till den sen i höstas någon gång. Kanske ägaren slutat släppa ut den eller har gjort sig av med den?
Så dom flyger inte bort då?
Måste bli så otroligt mycket intryck när man plötsligt kommer ut om man annars sitter i en bur..
Fåglar!
Några fågelungar jag tog bilder på, skator. Det här fotot togs en halvtimme efter att de hoppade ut ur boet för första gången. Det är så roligt att titta på dem de första dagarna efter att de hoppat ut ur boet, för de vet ingenting och allt är väldigt spännande och nytt för dem.
De går runt och försöker äta saker och bara busar.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fåglar!
Det gjorde jag de första åren men sedan har det inte blivit av igenDagobert skrev:Idag, 17:e mars, tömde jag mina fågelholkar, 12 st. Har haft hela vintern på mig... Jag tömmer dem varje år då de är ganska grunda så om det byggs mer än 1 bo i dem kommer det nära hålet och blir lätt åtkomligt för större fåglar.

Fåglar!
Huggorm skrev:Det gjorde jag de första åren men sedan har det inte blivit av igenDagobert skrev:Idag, 17:e mars, tömde jag mina fågelholkar, 12 st. Har haft hela vintern på mig... Jag tömmer dem varje år då de är ganska grunda så om det byggs mer än 1 bo i dem kommer det nära hålet och blir lätt åtkomligt för större fåglar.och nu börjar väl snart fåglarna boa så det är för sent
Jag hoppas att det inte var för sent. Det är mest svartvit flugsnappare som bor i dem och nu såg jag på wp att de häckar i maj-juli. Men de börjar förstås söka boplats och bygga tidigare.
Fåglar!
De svartvita är fortfarande kvar i Afrika, de kommer sist av alla. Hos mig brukar de dyka upp runt 1 maj.Dagobert skrev:Huggorm skrev:Det gjorde jag de första åren men sedan har det inte blivit av igenDagobert skrev:Idag, 17:e mars, tömde jag mina fågelholkar, 12 st. Har haft hela vintern på mig... Jag tömmer dem varje år då de är ganska grunda så om det byggs mer än 1 bo i dem kommer det nära hålet och blir lätt åtkomligt för större fåglar.och nu börjar väl snart fåglarna boa så det är för sent
Jag hoppas att det inte var för sent. Det är mest svartvit flugsnappare som bor i dem och nu såg jag på wp att de häckar i maj-juli. Men de börjar förstås söka boplats och bygga tidigare.
Återgå till Intressanta intressen