Datorproblem

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Datorproblem

Inläggav Pratglad » 2025-03-10 0:30:55

Jag har lite problem med min bärbara dator. Jag får en vit grå skärm och fått det nu kanske 2-3 gånger och vet inte hur jag löser detta. Har haft min dator i 5-6 år. Har stängt av datorn och då har det funkat igen och ja, vi har tagit isär datorn och kollat. Jag antar att det är något med drivrutinerna eller något sånt som orsakar detta, men hoppas att det finns några datorkunniga här som kan säga vad felet är? (Jag är inte någon datorkunnig)
Pratglad

Anslöt: 2024-10-23

Dator problem

Inläggav Pratglad » 2025-03-11 22:54:14

Min fråga är : Ska jag köpa en ny dator eller kan man lösa detta på något sätt? Får upp att datorn kan krascha och det verkar vara något med drivrutinerna/hårdvaran. Och jag har virusskydd men får alltid reklam att köpa mer.
Pratglad

Dator problem

Inläggav Skogkatt » 2025-03-11 23:06:28

Om den är 5-6 år gammal kan det vara lika bra att byta ut den. :-)063 Datorer håller inte så länge nuförtiden, efter 5 år börjar de bli gamla. Så kanske smartare att skaffa en ny istället för att lägga tid och pengar på att reparera den gamla.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Dator problem

Inläggav Kotten » 2025-03-12 8:51:24

Varför försvinner meddelanden i Messenger?
Kotten

Anslöt: 2010-11-22

Datorproblem

Inläggav Ignatius » 2025-03-12 20:53:44

Pratglad skrev:Jag får en vit grå skärm och fått det nu kanske 2-3 gånger och vet inte hur jag löser detta.

Antar att du kör Windows. Det brukar folk göra om de inte anger annat. Hittade detta på engelska: https://answers.microsoft.com/en-us/win ... c7c21ab50c
Eller: https://mycomputerworks.com/troubleshoo ... ey-screen/
Om det är detta fel på starthanteraren är det ganska enkelt åtgärdat.
Skogkatt skrev:Om den är 5-6 år gammal kan det vara lika bra att byta ut den.

Alla mina datorer är äldre än så. De fungerar utmärkt. Men det är klart, jag kör Linux. Microsoft släpper nya versioner av Windows med några års mellanrum och slutar supporta de gamla. Nya versioner kräver modernare hårdvara och folk tvingas köpa nya datorer. Konsumtionen hålls uppe och Microsoft går med vinst.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Datorproblem

Inläggav Skogkatt » 2025-03-12 21:12:38

Ignatius skrev:Alla mina datorer är äldre än så. De fungerar utmärkt.

Ja, gamla datorer kan fungera bra. Jag tänkte bara att om man spenderar tid och pengar på att reparera den, har man fortfarande en 5 år gammal dator. Så nya problem kan uppstå en månad senare. Och man har kommit lika långt.

Jag har en sju år gammal Windows dator, den fungerar men det finns alltid små problem med den nu. Jag fixar ett problem och en vecka senare är något fel igen. Och så har det fortsatt, så jag gav upp och bytte ut den mot en ny. De tillverkar förmodligen dessa maskiner så att de går sönder efter ett tag så att folk måste köpa nya. :-)063 Det är så man blir rik.
Skogkatt

Datorproblem

Inläggav Ignatius » 2025-03-12 22:21:52

Skogkatt skrev:Jag har en sju år gammal Windows dator, den fungerar men det finns alltid små problem med den nu. Jag fixar ett problem och en vecka senare är något fel igen. Och så har det fortsatt, så jag gav upp och bytte ut den mot en ny. De tillverkar förmodligen dessa maskiner så att de går sönder efter ett tag så att folk måste köpa nya. :-)063 Det är så man blir rik.

Du skulle ha stoppat in Linux på den gamla och kört vidare. Visst finns det problem i Linux med. Det mesta går att åtgärda och allt är gratis. Om det blir fel på hårdvaran i en dator kan man sätta i nya delar. Självklart vill tillverkare att deras datorer blir slit-och-släng prylar. Det är fruktansvärt när man tänker på hur mycket energi och dyra material som krävs för att tillverka dem.
Ignatius

Datorproblem

Inläggav Skogkatt » 2025-03-12 22:26:35

Ignatius skrev:Du skulle ha stoppat in Linux på den gamla och kört vidare. Visst finns det problem i Linux med. Det mesta går att åtgärda och allt är gratis. Om det blir fel på hårdvaran i en dator kan man sätta i nya delar. Självklart vill tillverkare att deras datorer blir slit-och-släng prylar. Det är fruktansvärt när man tänker på hur mycket energi och dyra material som krävs för att tillverka dem.

Ja, det är flera som har rekommenderat Linux. :-)063 Det är bara det att jag inte vet något om det. För när man går till en butik och köper en dator finns det alltid Windows på den. Aldrig Linux. Så jag har ingen erfarenhet av det.
Skogkatt

Datorproblem

Inläggav Richard » 2025-03-13 8:08:22

Jag trodde Linux skulle vara jättesvårt o komplicerat, men jag testade att göra en "dual boot", alltså att ha både Windows och Linux. Men ganska snabbt gick jag helt över till Linux, då det är enklare, säkrare och inte så mycket reklam i det. Linux Mint använder jag. Enda nackdelen jag kommer på med Linux är att vissa program och spel inte fungerar i det. Men spelar man inte så är Linux att föredra.

Sätt i en SSD-disk o installera Linux, så blir datorn som ny.

Det är bara att stoppa Linux på en USB-sticka, o stoppa in, så kan du testa Linux först innan du installerar det.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Datorproblem

Inläggav Ignatius » 2025-03-13 10:58:41

Skogkatt skrev:Ja, det är flera som har rekommenderat Linux. :-)063 Det är bara det att jag inte vet något om det. För när man går till en butik och köper en dator finns det alltid Windows på den. Aldrig Linux. Så jag har ingen erfarenhet av det.

Jo, Windows har de facto monopol på datormarknaden. Givetvis gör det datorer dyrare. Då du köper dator betalar du mellan 1000 och 1500 kr i Microsoftskatt. Linux är i själva verket mycket stort och du använder det dagligen utan att veta om det. Linux används i nästan alla servrar på Internet. Linux sitter i "smarta" produkter. Android i telefoner är Linux. Osv.
Linux är inte svårare än Windows. Det är annorlunda. Linux med alla program är gratis och man kan testa det på ett USB-minne. Programmen är oftast samma som i Windows: Firefox, Gimp, Chrome, LibreOffice, Discord, Spotify, Steam osv finns till Linux så steget är mindre än man tror.
Ignatius

Datorproblem

Inläggav Pratglad » 2025-03-13 13:51:48

Tack för era svar! Vet ingenting om Linux dock. Får kolla upp det. Men lutar nog på att köpa en ny då den är 5-6 år gammal och det blir mer och mer problem. Får se om man kan lösa det innan men känns bäst att köpa en ny, för som ni sa att den lär lägga av ändå även om man fixar problemen.
Pratglad

Datorproblem

Inläggav Skogkatt » 2025-03-13 14:35:35

Kotten skrev:Varför försvinner meddelanden i Messenger?

Har du tryckt på "radera"? :wink:
Skogkatt

Datorproblem

Inläggav Ignatius » 2025-03-13 22:16:38

Pratglad skrev:Men lutar nog på att köpa en ny då den är 5-6 år gammal och det blir mer och mer problem. Får se om man kan lösa det innan men känns bäst att köpa en ny, för som ni sa att den lär lägga av ändå även om man fixar problemen.

Om du väljer att köpa en ny dator och inte har någon annan som vill ha din gamla så PM:a mig när det är dags. Lite beroende på vad det är för prestanda på datorn (är det en bärbar?) är jag beredd att överta den. Jag betalar frakt och ev. en mindre hittelön. Mina datorer är betydligt äldre så för mig är det en klar uppdatering.
Ignatius

Återgå till IT-forum

Logga in