Konstiga telefonsamtal och sms

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2010-02-08 22:32:35

Hej!

Maken har som standard att inte svara förrän efter 2 signaler.

När man bakar, lagar mat eller har händerna fulla av nåt tar det ju ett tag att lägga ifrån sig det och svara. Minst sex signaler tillhör kutym att man låter gå fram innan man lägger på.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Konstiga telefonsamtal

Inläggav Alien » 2025-03-11 19:18:57

Bump!

Ibland ringer det och jag hinner inte svara. Känner inte igen numret och då törs jag inte ringa upp. Ibland ringer det från t ex Danmark el England och då svarar jag definitivt inte. Det säkert försäljning el bedrägeri (scam).

Men nu ska Telia sätta stopp för skumma uppringningar.

TT/DN idag skrev: ”Ditt nummer har flaggats som misstänkt och du debiteras just nu för det här samtalet.”

Det är en del av det engelska budskapet som misstänkta bedragare numera möts av när de försöker ringa någon av Telias kunder från utlandet.

– Vi kopplar på ett talsvar där bedragare möts av ett meddelande om att de avslöjats. På så sätt kan vi lägga på en anslutningsavgift och debitera dem för samtalskostnaden, säger Amanda Landqvist, som är ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.
---
Det är de så kallade wangiri-samtalen som Telia siktat in sig på med det nya skyddet.

Samtalen kommer från utlandet och bryts efter bara en signal. Tanken är att den som fått det missade samtalet ska ringa upp – och då åka på en saftig avgift som bedragarna tjänar pengar på.
https://www.dn.se/sverige/nytt-skydd-te ... as-betala/
Jag kan inte ens blockera nummer. Jag skulle också vilja sätta t ex "telfonförsäljare" på vissa nummer. Men jag törs inte är rädd för att i stället av misstag ringa upp numret. Så är det när man är hopplöst oteknisk.

Men wangiri-samtal slipper jag iaf nu.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Konstiga telefonsamtal

Inläggav Skogkatt » 2025-03-11 19:29:45

Alien skrev:Ibland ringer det från t ex Danmark el England och då svarar jag definitivt inte. Det säkert försäljning el bedrägeri (scam).

Det finns programvara som folk använder som gör det möjligt att själva bestämma vilket nummer som ska vara synligt när de ringer. Så om det är ett danskt nummer eller ett norskt nummer eller ett engelskt nummer, kan man aldrig riktigt lita på det. Det kan vara någon i Nigeria eller Tyskland som ringer. Det finns bluffcallcenter i andra länder som kan ringa dig från ett svenskt nummer. Eller man tror datt det är ett svenskt nummer. Det finns så mycket bedrägerier nu och det har blivit väldigt professionellt. Var försiktig och lita inte på telefoner.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Konstiga telefonsamtal

Inläggav Skogkatt » 2025-03-12 11:53:25

En hel del Postnord-bedrägerier nu. Det kan vara smart att komma ihåg om man får meddelanden från Postnord.

https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... ds-kunder/
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Återgå till IT-forum

Logga in