Vad skiljer de olika nivåerna för autism?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Numera diagnosticeras man inte med Asperger längre, men man kan ha kvar diagnosen sen tidigare. Numera får man diagnosen autismspektrumtillstånd, samt nivå 1-3. Vad går gränserna? Om man tittar t.ex. här; https://www.netdoktorpro.se/pediatrik/m ... tillstand/ så står det:
Så, vad menas med stöd? Jag gissar att jag skulle få nivå 1 - Kräver stöd, då jag får stöd av t.ex. psykiatrin och kommunen.
Men med vad menas med omfattande stöd? Personlig assistent?
Och vad är mycket omfattande stöd? Hjälp med att gå på toaletten?
Behovet av stöd för personer med autismspektrumtillstånd varierar stort på grund av svårighetsgrad. I DSM-5 delas svårighetsgraden vid autismspektrumtillstånd in i 3 olika nivåer:
Nivå 1 – kräver stöd
Nivå 2 – kräver omfattande stöd
Nivå 3 – kräver mycket omfattande stöd
Så, vad menas med stöd? Jag gissar att jag skulle få nivå 1 - Kräver stöd, då jag får stöd av t.ex. psykiatrin och kommunen.
Richard skrev:Numera diagnosticeras man inte med Asperger längre, men man kan ha kvar diagnosen sen tidigare. Numera får man diagnosen autismspektrumtillstånd, samt nivå 1-3. Vad går gränserna? Om man tittar t.ex. här; https://www.netdoktorpro.se/pediatrik/m ... tillstand/ så står det:Behovet av stöd för personer med autismspektrumtillstånd varierar stort på grund av svårighetsgrad. I DSM-5 delas svårighetsgraden vid autismspektrumtillstånd in i 3 olika nivåer:
Nivå 1 – kräver stöd
Kan tänka mig att om du bor på något LSS-boende så är det nivå 3, har du boendestöd någon gång i vecka så är det som jag att du har en mild form utav autism å hamnar på nivå 1.
Mina barn har autism nivå 1 och 2. Barnet med nivå 1 klarar av skolan bra men har väldigt svårt med kompisar och är väldigt intryckskänslig. Barnet med nivå 2 har väldigt svårt att uttrycka sig muntligt (om det inte handlar om specialintresse), behöver hjälp med det mesta hemma trots att hen är 21, behövde egen assistent för att klara skolan, men då blev det bra betyg.
Båda två är särbegåvade (hög IQ), vilket gör att de klarar sig bättre än andra med samma diagnoser.
Min kompis son har autism nivå 3. Han pratar inte alls utan kommunicerar bara med bildstöd, sondmatas eftersom han inte kan äta, går i särskola.
Vet inte om det stämmer, men en sköterska på bup sa att personer med autism nivå 3 väldigt ofta har intellektuell funktionsnedsättning, medan nivå 1 och 2 har IQ enligt normalfördelningskurvan.
Båda två är särbegåvade (hög IQ), vilket gör att de klarar sig bättre än andra med samma diagnoser.
Min kompis son har autism nivå 3. Han pratar inte alls utan kommunicerar bara med bildstöd, sondmatas eftersom han inte kan äta, går i särskola.
Vet inte om det stämmer, men en sköterska på bup sa att personer med autism nivå 3 väldigt ofta har intellektuell funktionsnedsättning, medan nivå 1 och 2 har IQ enligt normalfördelningskurvan.
Kanske inget vet helt.
- nomemorytoday
- Anslöt: 2018-01-13
Jävla buttericks skala (förlåt gud, särskrivning samt raljans runt - fan påkommet - dock riktiga trix). Olika tom dagsform.
- nomemorytoday
- Anslöt: 2018-01-13
Solblomma skrev:Mina barn har autism nivå 1 och 2. Barnet med nivå 1 klarar av skolan bra men har väldigt svårt med kompisar och är väldigt intryckskänslig. Barnet med nivå 2 har väldigt svårt att uttrycka sig muntligt (om det inte handlar om specialintresse), behöver hjälp med det mesta hemma trots att hen är 21, behövde egen assistent för att klara skolan, men då blev det bra betyg.
Tack för svar!
Det har jag också funderat på, ibland förekommer intellektuell funktionsnedsättning vid autism också, o om den påverkar vilken nivå på autismen? Eller om det bara är autismen i sig som sätter gränsen på nivån?
Richard skrev:Numera diagnosticeras man inte med Asperger längre, men man kan ha kvar diagnosen sen tidigare. Numera får man diagnosen autismspektrumtillstånd, samt nivå 1-3. Vad går gränserna? Om man tittar t.ex. här; https://www.netdoktorpro.se/pediatrik/m ... tillstand/ så står det:Behovet av stöd för personer med autismspektrumtillstånd varierar stort på grund av svårighetsgrad. I DSM-5 delas svårighetsgraden vid autismspektrumtillstånd in i 3 olika nivåer:
Nivå 1 – kräver stöd
Vet ej va dom nivå e.
fast ja upp fattar e nivå 1 kanske... å mamma pappa tycker ja e nivå 3 tror ja..
inte vården klassat mig efter dom nivån

Återgå till Att leva som Aspergare