Körkort och AS/ADD/ADHD

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav Onsdag » 2015-11-26 0:24:43

Hej,

undrar om man kan få körkortstillstånd utan att behöva komplettera intyg?

Har råkat kryssa i att jag har adhd & Autism liknande tillstånd, dom begärde intyg på att jag ej medicinerar och undrar hur min koncentrationsförmåga är.. Läkaren gav ju ett intyg på att jag endast har ADHD och ej medicinerar och det stämmer att jag ej tar medicin för det, komplettering krävs på om jag är lämplig att inneha körkort, impulskontroll och koncentrationsförmåga... Kan man inte på något sätt slippa det?

Undrar om jag kan vänta ett tag tills dom avslår denna ansökan och sedan efter några månader om jag kan göra en ny ansökan och ej kryssar i? Problemet är ju att han har skrivit ett intyg som jag skickat till dom, undrar om dom sparar detta i systemet? Om dom ej sparar det i systemet så är det bra, tror att dom gör det alla har ju journal som dom kan läsa i? :( :-)004
Onsdag
Ny medlem

Anslöt: 2015-11-25

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav Solblomma » 2025-02-25 22:29:43

Imorgon ska jag till vårdcentralen för att förhoppningsvis få ett läkarintyg som säger att jag får förnya mitt körkort. Jag tar gärna emot tips och råd om vad jag bör säga och/eller undvika att säga!
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav antonius » 2025-02-26 5:34:55

Solblomma skrev:Imorgon ska jag till vårdcentralen för att förhoppningsvis få ett läkarintyg som säger att jag får förnya mitt körkort. Jag tar gärna emot tips och råd om vad jag bör säga och/eller undvika att säga!

om man är naturlig och uppträder normalt är det inte ett problem, låtsas att du är en NT
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav Solblomma » 2025-02-26 7:39:19

antonius skrev:
Solblomma skrev:Imorgon ska jag till vårdcentralen för att förhoppningsvis få ett läkarintyg som säger att jag får förnya mitt körkort. Jag tar gärna emot tips och råd om vad jag bör säga och/eller undvika att säga!

om man är naturlig och uppträder normalt är det inte ett problem, låtsas att du är en NT

Ok, det är jag bra på! :mrgreen:
Solblomma

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav Richard » 2025-02-26 7:39:59

Är det för högre behörighet, typ lastbil eller buss?

Jag har aldrig behövt nått läkarintyg för att förnya körkortet. Eller är det nya regler?
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav Solblomma » 2025-02-26 9:02:54

Richard skrev:

Är det för högre behörighet, typ lastbil eller buss?

Jag har aldrig behövt nått läkarintyg för att förnya körkortet. Eller är det nya regler?

Det är för ett vanligt B-körkort. Jag fick mina diagnoser efter att jag förnyade körkortet sist, så läkaren sa att jag behöver skicka in ett läkarintyg.
Jag kollade med Transportstyrelsen för säkerhets skull, de där intygen är ju jättedyra, och de bekräftade tyvärr.
Solblomma

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav RapeRegs » 2025-02-26 13:08:19

Vad menar du med att du kollade med transportstyrelsen? Har din läkare rapporterat din diagnos till Transportstyrelsen?

Annars är väl det bästa att inte säga något och låta Transportstyrelsen själva komma på att du behöver lämna ett intyg. Om de nu mot förmodan kan komma på det utan att samköra register på ett olagligt vis.
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav Solblomma » 2025-02-26 23:03:15

RapeRegs skrev:Vad menar du med att du kollade med transportstyrelsen? Har din läkare rapporterat din diagnos till Transportstyrelsen?

Annars är väl det bästa att inte säga något och låta Transportstyrelsen själva komma på att du behöver lämna ett intyg. Om de nu mot förmodan kan komma på det utan att samköra register på ett olagligt vis.

Läkaren hade inte rapporterat, bara berättat för mig att jag behövde skicka in ett intyg. Eftersom jag är tvångsmässigt laglydig gjorde jag det.

För många hade nog det bästa varit att göra som du säger, men för mig hade det resulterat i dåligt samvete och ångest. Då var det lättare att skaffa intyget.
Solblomma

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav Solblomma » 2025-02-26 23:05:31

Solblomma skrev:
antonius skrev:

Ok, det är jag bra på! :mrgreen:

Läkaren sa att hon inte kunde tänka sig någon annan hon skulle vara mer trygg med att åka bil med än mig. Så jag antar att jag får behålla mitt körkort. :-)Happy
Solblomma

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav Ignatius » 2025-02-26 23:21:57

Solblomma skrev:Läkaren sa att hon inte kunde tänka sig någon annan hon skulle vara mer trygg med att åka bil med än mig.

Bara kolla så hon inte är suicidal! :D
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav Solblomma » 2025-02-26 23:35:21

Ignatius skrev:
Solblomma skrev:Läkaren sa att hon inte kunde tänka sig någon annan hon skulle vara mer trygg med att åka bil med än mig.

Bara kolla så hon inte är suicidal! :D

Det tänkte jag inte på. Undrar om hon svarar om jag skickar frågan på 1177?
Solblomma

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in