Melodifestivalen 2025

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-02-01 22:33:55

Ja, nu är det dags igen. Första gången i Luleå. Programledare Kristina "Keyyo" Petrushina och Edvin Törnblom, både helt okända för mig.

1. Albin Johnsén feat. Pa – ”Upp i luften”
Perfekt för barnen att dansa till

2. Maja Ivarsson – ”Kamikaze life”
Gillar rocktjejen. Det gjorde tydligen andra också, hon blev den andra att gå till final.

3. John Lundvik – ”Voice of the silent”
Fjärde gången. En gång vann han och blev femma i ESC. Ja, jag gillar det bidraget bäst. Den första att gå till final i kväll.

4. Meira Omar – ”Hush hush”
Har medverkat i Love is blind.
Gillar Bollywooed och klänningen men sångtexten var inte mycket att skryta med. Hon gick till finalkvalet, det brukade vara två men har nu ändrats till en.

5. Adrian Macéus – ”Vår första gång”
Debutant i Mello liksom låtskrivarna
Gillar den också men inte så mycket som John Lundvik och Maja Ivarsson

6. Linnea Henriksson – ”Den känslan”
”Om jag inte kan vara hemma vid sju​ / Vill jag inte komma hem alls”. Dvs har barnet somnat bryr jag mig inte om min man. Gillade inte texten så mycket, inte musiken heller.

Jaja, ingen självklar vinnare i ESC, men de bästa brukar väl komma sist?

Var lite distraherad för först skulle jag gå in på Melloappen, så skulle den förnyas och sedan när jag ville gå in för att läsa vad t ex DN tyckte om låtarna, så kom jag inte bort från melloappen.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Melodifestivalen 2025

Inläggav Mats » 2025-02-01 23:01:40

Gillade nr 2 och nr 4 bäst. De andra låtarna hörde jag ingen melodi i.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Melodifestivalen 2025

Inläggav Chilehead » 2025-02-01 23:50:01

Det var lite Kim Wilde över Maja och hennes låt

Spelade Kids in America för dottern, hon fattade genast vad jag menade

Linnea lät som om Orup och Mauro Scocco hade en dotter
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Melodifestivalen 2025

Inläggav Karamell » 2025-02-02 0:02:48

Maja! :-)154
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Melodifestivalen 2025

Inläggav Karamell » 2025-02-09 17:42:33

MELLANAKT: Edvin - För männen som byter kanal :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=ET7NDe_uWgY
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-02-10 4:21:29

Krångel för mig även med andra deltävlingen i Göteborg. Jag har ju laddat nr Melloappen för att kunna rösta. Men varje gång samma problem, jag blir "instängd" i Melloappen och kan inte byta till något annat. Hjälper inte att stänga av mobilen, när jag loggar in igen hamna jag i Melloappen igen.

Nr 1. Nomi Tales: Funniets thing
Jag gillade upplägget med den huldrelika Nomi och hela det naturmystiska upplägget.
Men den hånfull texten passade inte in och melodin var för enformig.

Nr 2. Schlagerz: Don Juan
Texten var bäst här, kvinnor somfann varandra för att de utnyttjats av en och samma don Juan. Men melodin var även här för enformig.

Nr 3. Erik Segerstedt: Show me what love is. Helt klart bäst tyckte jag och han gick också direkt till final. Han har ju varit artist i många år och är proffsig. Men smeknamnet "Snygg-Erik" gillar han inte, det känns förstås nedvärderande.

Nr 4. Klara Hammarström: On and on and on
Bara sångtiteln får en att ana att det är tjatigt och det är det. Men Klara har en smittande energi. Gick till final.

Nr 5. Fredrik Lundman: The heart of a Swedish cowboy
Jag är svag för country men inte majoriteten av de röstande. Han åkte ut.

Nr 6:. Kaliffa: Salute
Glatt och charmigt. Gick till det som förr kallades Andra chansen, nu Finalkvalet
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav Mats » 2025-02-10 8:59:55

Schlagerz' låt lät precis som Waterloo, men det var typ 50 år för sent. Den gick inte vidare.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-02-11 2:38:12

Tävlingen gjorde återblickar till (det töntiga?) 80-talet.

Alex Schulman skriver om det i en krönika:

De gjorde som en sorts pastisch över gamla tiders långsamhet, smaklöshet. Det var så kallad slow-tv, Café Norrköping-känsla i publiken, en orkester och en kapellmästare, och övertydliga programledare som stod på en fattig scen och presenterade låtarna.

Spoiler: visa
Jag är inte säker på vad tanken var, att man skulle skratta åt hur hopplöst allt var på den tiden? Man skulle slås av hur långsamt och daterad tv på 80-talet var? Jag njöt i fulla drag av varenda sekund och tänkte: Låt detta aldrig ta slut. Och mardrömmen sen, när de vred på kranen, för att visa att NU ÄR DET LITE MER FART FÖR NU ÄR DET 2025, och det var strober och rök och LED-skärmar, programledarna plötsligt hysteriska, nu ombytta i helt knäppa kläder, påslagna och overkliga, all den här omotiverade euforin, också bland publiken, alla ballonger de viftade med. Jag stod inte ut.
Plötsligt saknade jag 80-talet.
https://www.dn.se/sverige/alex-schulman ... 980-talet/

Ja, jag tyckte inte heller det var sämre förr. Det var mera koncentration på själva melodierna då.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav Fredriksam » 2025-02-12 1:22:31

Ha ha. Slagerz låt var ju en blandning av Abbas Waterloo oxh Lotta Engbergs 100 Procent. Tror låtskerivarna inte att det kändes igen?

Nåja. Jag måste säga att årets programledare är superbra och skämten fungerar för en gångs skull. Det har inte blivit skam Tv än och jag hoppas att det inte blir det.

Låtarna då? Tja i deltävling 1 så var Maj Ivarsson och John Lundvik bäst. Linnea satsade på att visa sina bröst men låten var kass. Det här är Linnea som trollband publiken på Så mycket bättre. Vad har hänt?

I deltävling 2 så var Erik Segerstedt och Klara Hammarström bäst. Gillade hästarna bakom Fredrik Lundman. Kaliffas låt var en sådan där fotbollslag låt precis som Albn Feat Pa första veckan.
Fredriksam

Anslöt: 2006-01-24

Melodifestivalen 2025

Inläggav Skogkatt » 2025-02-16 14:48:24

Den norska Melodifestivalen är nu avklarad och vi kan lugnt anta att Norge inte kommer att vinna något. Det enda sättet för oss att vinna är om alla andra länder ger upp och inte är med i tävlingen. :-| Det var förvånansvärt svagt i år.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-02-17 20:23:00

Deltävling 3 i Västerås. Lite avkoppling från allt elände (Trump och Putin).

1. Greczula – ”Believe me”
Den var min favorit och den gick också direkt till final.

2. Malou Prytz – ”24K gold”
Gjorde inget intryck alls förutom att det var mycket guld och att sångerskan var snygg

3. Björn Holmgren – ”Rädda mig”
Den är skriven till hans syster som fic TBE och hamnade på sjukhus. ”Jag ska vara dina ögon när du inte längre ser / Bära dig i famnen när du inte springer mer”. Den kändes äkta så jag tyckte om den, men kändes inte som den hade någon chans att vinna.

4. Dolly Style – ”Yihaa”
Perfekt för småtjejer som älskar hästar, men annars Njaa. Gick till finalkvalet. Var det alla barn som tokröstade?

5. Angelino – ”Teardrops”
Den gillade jag men den gick tyvärr inte vidare

6. Annika Wickihalder – ”Life again”
Power ballad med fantastisk röst. Hon gick också till final.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav nescio » 2025-02-17 21:22:54

Jag tyckte ingen av dem var särskilt bra. Men 2 och 4 var mest enformiga och fastnade fortast i huvudet. Dolly Styles snurrar i huvudet fortfarande.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-02-22 21:09:38

Ikväll går den fjärde deltävlingen i Malmö.

Måns Zelmerlöw deltar. Är det en god idé att ställa upp efter en vinst? Det blir aldrig lika bra som första gången. Det är väl bara Loreen som vunnit två gånger.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav Någon » 2025-02-22 22:58:51

Underhållande tävling idag.
Någon

Anslöt: 2021-05-06

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-02-23 0:50:29

1. Andreas Lundstedt: Vicious
Gillade diskolåten men den var lättglömd

2. Ella Tiritiello: Bara du är där
Söt tjej och skulle nog gillat om jag stått ut med den morbida texten. Den gick till finalkval.

3. Tennessee Tears: Yours
Jag gillar country

4. KAJ: Bara bada bastu
Humorgruppen KAJ är inte okänd för mig, dem gillar jag. Här var ingen rädsla för schabloner! Gick ovänta till final, kanske många finländare som röstat.

5. Amena: Do good be better
Cool lila outfit inkl huvudduk. Men tyckte inte låten hade någon melodi

6. Måns Zelmerlöw: Revolution
Måns sjunger lika bra som för tio år sedan och är lika snygg. Allas favorit, och gick direkt till final. Kanske vinner även i finalen. Men tror knappast den vinner i ESC.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav nescio » 2025-02-23 16:38:49

Måns Zelmerlöws låt var dålig. Bara oväsen. Jag förstår inte varför folk gillade den.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Melodifestivalen 2025

Inläggav Skogkatt » 2025-02-26 21:57:45

https://www.svt.se/kultur/ronny-och-rag ... festivalen

:-)005 Dessa två killar är lite galna. Jag minns dem väl från 1990-talet. Jag trodde aldrig att vi skulle få se dem i Melodifestivalen.
Skogkatt

Melodifestivalen 2025

Inläggav Alien » 2025-02-27 3:19:26

Men de ska ju inte tävla i Mello, bara uppträda som pausunderhållning. Iofs har ju Fröken Snusk uppträtt med en "epalåt" i Mello förra året. Jaja, det får vara hur folkligt som helst, bara inte i själva ESC.
Alien
Moderator

Melodifestivalen 2025

Inläggav Skogkatt » 2025-02-27 10:13:43

Alien skrev:Men de ska ju inte tävla i Mello, bara uppträda som pausunderhållning. Iofs har ju Fröken Snusk uppträtt med en "epalåt" i Mello förra året. Jaja, det får vara hur folkligt som helst, bara inte i själva ESC.

Ja jag vet, men jag tror att det här kan bli första året som pausunderhållningen vinner Melodifestivalen. :wink:

Man bör inte underskatta Ronny och Ragge. Ge mig en raggarballe med svängdörr fan. :-)005
Skogkatt

Melodifestivalen 2025

Inläggav Jicac » 2025-02-28 16:38:09

Själv är jag av åsikten att man ALLTID bör underskatta Ronny och Ragge.

https://klippkungen.se/catalog/groups/r ... aggarchips

Köp en chipspåse!
Jicac

Anslöt: 2020-10-01

Melodifestivalen 2025

Inläggav Skogkatt » 2025-02-28 18:57:18

Jicac skrev:Köp en chipspåse!

"Enligt legenden uppfanns Raggarchips i Byhåla för drygt 30 år sen – helt av misstag. En dag fick Ronny och Ragge sladd på Fårrden och börnade rakt ut på en bondes potatisåker. Och där kunde historien ha slutat, om inte Ragges vita trädojja i panik gled över från bromspedalen till gasen. Fårrdens däck spann loss och plöjde sig ner i åkern, vilket fick potatisar att flyga upp genom rosthålen och in i motorrummet. Där skivades de upp av kylarfläkten och sprutade ut på det överhettade och oljiga motorblocket. När Ronny & Ragge öppnade huven trodde de inte sina ögon – motorrummet var fullt av nyfriterade, krispiga potatisskivor. Raggarchipsen var födda!"

:lol: De fick sladd på Fårrden :-)005
Skogkatt

Återgå till Intressanta intressen

Logga in