Spärra journal hos habiliteringen
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Någon som har erfarenhet av att spärra habiliteringens journal? Mitt mål är att inte min vanliga vårdcentral ska kunna gå in där lättvindigt och se uppgifter om mig som patient. Jag tycker jag fått sämre vård inom primärvården sen jag fick autismdiagnosen, det känns som dom får upp en varningstriangel som poppar upp och då vägrar ge mig bra vård. Någon som vet hur jag kan bära mig åt eller har egen erfarenhet av att spärra journaler? Fördelar? Nackdelar?
Jag upplever också att jag får sämre bemötande i riktiga vården pga diagnos. Därför har jag spärrat alla journaler från psykvården. Dessvärre spiller det över och det är nog omöjligt att hålla diagnosen hemlig. Jag upplever också att patientsekretess är så gott som obefintlig i psykvården. Om det finns något att skvallra om gör man det.
Ignatius skrev:Jag upplever också att jag får sämre bemötande i riktiga vården pga diagnos. Därför har jag spärrat alla journaler från psykvården. Dessvärre spiller det över och det är nog omöjligt att hålla diagnosen hemlig. Jag upplever också att patientsekretess är så gott som obefintlig i psykvården. Om det finns något att skvallra om gör man det.
Intressant, hur märker du att det spiller över och skvallras? Vet du hur din journalspärr har påverkat din vård nu i efterhand, positivt eller negativt? Jag tänker att om jag spärrar habiliteringens journaler samt öppenpsykiatrins för allmänvården, så borde det inte vara alltför lätt för allmänvården att komma åt uppgifter som är oftast totalt irrelevanta i sammanhanget (när jag söker för fysiska åkommor).
Frågan kvarstår dock huruvida allmänvården tolkar en spärr? Tolkas det långt värre än vad det är och bemötandet då blir ännu värre? Jag har t.ex aldrig varit på akutpsyk, inga psykoser, brukat SSRI, opioder etc eller varit en typisk "psykpatient" (ursäkta uttrycket) på det typiska sättet. Däremot fick jag gå igenom en lång utredning på öppenpsykiatrin för att få diagnosen och fått mycket stöd via habiliteringen. Men det är något jag inte vill ska ligga tillgängligt för allmänvården. Som du säger är det nog svårt att hålla diagnoser hemliga men mitt mål är att bli betraktad som en helt vanlig patient, inte en person med en diagnos.
Egentligen är detta ren diskriminering som ej får förekomma, men det GÖR ju uppenbarligen det. Innan diagnosen fick jag alltid omfattande hjälp och stöd inom allmänvården men sen är det som dom ser mig som inbillningssjuk som tydligen inte kan ha riktiga sjukdomar.
Är du säker på att de ser något från hab? Här kan inte psykiatrin ens se därifrån.
- ShakeItOut
- Anslöt: 2018-10-19
Nej, jag är inte säker men det är mer en säkerhetsåtgärd tänker jagShakeItOut skrev:Är du säker på att de ser något från hab? Här kan inte psykiatrin ens se därifrån.
ShakeItOut skrev:Intressant, hur märker du att det spiller över och skvallras? Vet du hur din journalspärr har påverkat din vård nu i efterhand, positivt eller negativt? Jag tänker att om jag spärrar habiliteringens journaler samt öppenpsykiatrins för allmänvården, så borde det inte vara alltför lätt för allmänvården att komma åt uppgifter som är oftast totalt irrelevanta i sammanhanget (när jag söker för fysiska åkommor).
De har skrivit in att jag har en diagnos i den öppna delen av journalen. Det innebär att alla i öppenvården direkt ser att jag har en diagnos. Den bestämda känsla jag har är att jag fått sämre vård i riktiga vården sedan dess. Jag ses som ett hopplöst fall. Om jag har ont i magen är det inte för att jag har blindtarmsinflammation utan för att jag är knäpp.
Det första som hände efter psykvården ställt diagnos var att de tog kontakt med en släkting och berättade att jag fått en diagnos. Man ursäktade detta med att de gjorde det för att "hjälpa mig". Jag hade inte godkänt detta. Jag ville hålla diagnosen hemlig utom för en liten krets nära vänner.
Psykvården lurade mig att ta kontakt med Arbetsförmedling och kommun. Där skulle jag få "hjälp". Det enda det ledde till är att min diagnos är inskriven där med och jag betraktas som hopplöst fall. Vad finns det för sekretess på en kommun eller en statlig myndighet? Kommer AF att tala om för framtida arbetsgivare att jag är idiot? Vilka register samkörs? osv.
Jag ser journalerna från psykvården som offentlig handling. Jag har fullständigt tappat förtroendet för dem.
Ignatius skrev:ShakeItOut skrev:Intressant, hur märker du att det spiller över och skvallras? Vet du hur din journalspärr har påverkat din vård nu i efterhand, positivt eller negativt? Jag tänker att om jag spärrar habiliteringens journaler samt öppenpsykiatrins för allmänvården, så borde det inte vara alltför lätt för allmänvården att komma åt uppgifter som är oftast totalt irrelevanta i sammanhanget (när jag söker för fysiska åkommor).
De har skrivit in att jag har en diagnos i den öppna delen av journalen. Det innebär att alla i öppenvården direkt ser att jag har en diagnos. Den bestämda känsla jag har är att jag fått sämre vård i riktiga vården sedan dess. Jag ses som ett hopplöst fall. Om jag har ont i magen är det inte för att jag har blindtarmsinflammation utan för att jag är knäpp.
Det första som hände efter psykvården ställt diagnos var att de tog kontakt med en släkting och berättade att jag fått en diagnos. Man ursäktade detta med att de gjorde det för att "hjälpa mig". Jag hade inte godkänt detta. Jag ville hålla diagnosen hemlig utom för en liten krets nära vänner.
Psykvården lurade mig att ta kontakt med Arbetsförmedling och kommun. Där skulle jag få "hjälp". Det enda det ledde till är att min diagnos är inskriven där med och jag betraktas som hopplöst fall. Vad finns det för sekretess på en kommun eller en statlig myndighet? Kommer AF att tala om för framtida arbetsgivare att jag är idiot? Vilka register samkörs? osv.
Jag ser journalerna från psykvården som offentlig handling. Jag har fullständigt tappat förtroendet för dem.
Det här är ju för jävligt rent utsagt. Jag tycker att så länge man inte går på tunga mediciner som kan missbrukas eller om man är utåtagerande så finns det absolut ingen anledning att dom ska läsa vilken diagnos man har. Det känns fullständigt onödigt när man söker för fysiska besvär.
Så här står det på Diskrimineringsombudsmannens hemsida:
"...Ett annat exempel är att personer med psykisk funktionsnedsättning inte får tillgång till vård efter behov. Personer med psykisk sjukdom dör oftare än andra i somatiska (kroppsliga) sjukdomar som går att förebygga och behandla" https://www.do.se/diskriminerad/diskrim ... sgrunderna
Något jag misstänkt länge. Jag tror att kommunen många gånger har sammanhållen journalföring så det gäller att spärra det man kan troligtvis, iaf allt som inte har med somatisk vård att göra. Detta är så otroligt irriterande! Det hade varit intressant att få veta hur det ser ut från sjukvårdens sida, dyker det upp direkt på namnet att man spärrat journaler eller måste dom söka sig fram till det? Det är givetvis irriterande att dom nämner diagnosen oavsett i anteckningen.
Återgå till Aspergare och vården