”Ensamvarg” har gripits av polisen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Richard » 2025-02-17 7:17:22

MÖP:ar vill gärna ha militärliknande vapen...

MÖP = Militärt överintresserad person.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Huggorm » 2025-02-17 10:43:51

Jag är lite kluven i frågan. Det är sant att AR-15 och liknande är totalt onödiga vid jakt och därför skulle kunna förbjudas. Problemet är om man sedan fortsätter och förbjuder fler och fler vapen. Man måste sätta ner foten någon gång och det kanske är lika bra att göra det på en gång.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Alien » 2025-02-17 13:33:10

nallen skrev:
Alien skrev:Det har varit lätt att få tillstånd för vapen [...]

Nej.

Dagens licens-handläggande präglas, i flera regioner, av förhalande och godtycke. Dessutom (ändå?) är polisen hopplöst dålig på att identifiera de som inte borde erhålla licens.

Oavsett hur lång tid det tar så kollar de ju bara om man suttit i fängelse el inte. Och när man väl fått licensen verkar det vara hur lätt som helst att förlänga den.

En gång jägare, alltid jägare, även om man inte jagat på flera år el alls. En gång sportskytt, alltid sportskytt, även om man inte besökt skytteklubben på flera år.

nallen skrev:EDIT:
Richard skrev:[...] en psykolog borde få skyldighet att anmäla om man skulle bete sig aggressivt mot andra [...]

Läkare (eventuellt även annan sjukvårdspersonal) har redan idag skyldighet att anmäla vapeninnehavare för tillfällig (åtminstone på pappret) indragning av licenserna. Däremot tycks det inte finnas någon kontroll av huruvida en ny sökande har några psykiatriska diagnoser - d.v.s. den som söker efter att man hamnat under behandling kommer sannolikt inte upptäckas av polismakten.

Det skulle vara som vid mönstringen. En psykolog intervjuar, instabila och/el aggressiva individer vill man inte ska ha tillgång till vapen.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2025-02-17 14:17:38

Jag håller med denna debattör, styrelseledamot i en skytteförening:

UNT Debatt 2025-02-11 skrev:Vapenlicens kan i Sverige erhållas för främst jakt och målskytte. Vapenlagen säger att det måste finnas ett behov för att få inneha vapnen.

För att få vapen för jakt krävs jägarexamen. När en person erhållit jägarexamen kan vapen köpas och behållas även om man inte tillhör något jaktlag. Polisen som ger licens kontrollerar när licensen utfärdas att man inte finns med i brottsregister för allvarligare brott. Men därefter kontrolleras inte om personen verkligen har något behov av vapnet. För en jägare är ju jakt eller jaktskytte (träning eller tävling i föreningen) ett godkänt behov.

Jag misstänker att mördaren i Örebro som har haft flera sådana vapen under kortare eller längre tid inte varit kopplat till något jaktlag eller jaktskytteförening. Ensamvargar har möjlighet att ha vapen helt utan social kontroll från jaktlag eller förening. Så länge man inte gör något brottsligt, eller uppmärksammas av vården som allvarligt psykiskt sjuk, händer ingenting och man kan ha vapnet tills man dör. Detta kan inte få fortgå.

Spoiler: visa
Det finns också snabbkurser för jägarexamen på en helg eller så och min erfarenhet är att vissa så kallade jägare från dessa kurser inte kan något alls om jakt och vapen.

För målskytte med gevär är det lite annorlunda. Där godkänner polisen licensen som för jägare, men där måste man också bedömas lämplig av en skytteförenings styrelse efter att ha varit medlem i minst sex månader. Men det är samma sak här: när en person väl fått licensen kan denne gå ur föreningen och ändå ha vapnet kvar.
---
Spoiler: visa
För enhandsvapen, pistoler, är systemet betydligt bättre. Där måste licensen förnyas var femte år och då måste personen ha varit aktiv i föreningen under den tid som gått. Annars förlorar man licensen. Det är mer administration för föreningen och polisen, men det är värt varje öre.

---
En person som har varit långvarigt ensamstående, haft en liten etta utan arbete och inkomst tills man är 35 år, inte tillhör någon skytteförening eller är med i något jaktlag (och därför inte har behov av vapen) samt rent allmänt inte gillar människor och samhället, bör inte ha vapen.
https://www.unt.se/debatt/artikel/efter ... m/rmp0ovmr

Ni kan inte kalla honom för en okunnig typ som inte vet något om vapen.
Alien
Moderator

Inläggav nallen » 2025-02-17 17:09:51

Alien skrev:Så du tyckdr att mördare själva ska avgöra vilket behov de har av vapen. Nej, vi borde göra som Finland.

Du läser dåligt. Personer som skolskyttar, d.v.s. "mördare" med din terminologi, är uppenbarligen olömpliga att erhålla licens.
Vi ska definitivt inte göra som Finland, vars beslut och utförande präglas av panik. Tärt om ska vi göra det lättare för legala vapenägare samtidigt som vi gör det svårare för olämpliga,
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Huggorm » 2025-02-17 17:19:49

Alien skrev:Oavsett hur lång tid det tar så kollar de ju bara om man suttit i fängelse el inte. Och när man väl fått licensen verkar det vara hur lätt som helst att förlänga den.

En gång jägare, alltid jägare, även om man inte jagat på flera år el alls. En gång sportskytt, alltid sportskytt, även om man inte besökt skytteklubben på flera år.
Licenserna på jaktvapen får man behålla ja, men inte licenser på sportskyttevapen. Åtminstone inte pistol, där förlorar man licensen efter ett tag om man inte varit aktiv.
Huggorm

Inläggav Alien » 2025-02-17 18:59:59

nallen skrev:
Alien skrev:Så du tycker att mördare själva ska avgöra vilket behov de har av vapen. Nej, vi borde göra som Finland.

Du läser dåligt. Personer som skolskyttar, d.v.s. "mördare" med din terminologi, är uppenbarligen olömpliga att erhålla licens.
Vi ska definitivt inte göra som Finland, vars beslut och utförande präglas av panik. Tärt om ska vi göra det lättare för legala vapenägare samtidigt som vi gör det svårare för olämpliga,

Det handlar alltså om blivande mördare, när de väl begått sina illdåd, så får de förstås inte licens. Men hur stoppar man dem innan? Ja, det blir svårt men om man inte ens intervjuar dem är det omöjligt.

När det gäller masskjutningar av ensamvargar brukar det vara med lagliga vapen, deras egna el deras släktingars. Olagliga vapen brukar polisen hitta hos kända kriminella och beslagta.

Om det nu skulle ta något längre tid för jagare att få sina vapen tycker jag de kunde bjuda på det mtp det lidande som masskjutningar orsakar. Men många i SD motsätter sig det, det finns tydligen många jägare bland dem.

Behöver man inte tillgång till jaktmark också? Det är väl inte bara att gå ut i skogen och skjuta. Om inte man själv el ens släktingar har det så måsste man väl ingå i ett jaktlag. Det är ocså en lämplig fråga att ställa till den som ansöker om licens. Och när han ansöker om förlängning frågar man vilket jaktlag.

Finland visar beslutsamhet, i stället för att fjäska i skräck för att förlora väljare.
Alien
Moderator

Inläggav Huggorm » 2025-02-17 20:10:01

Alien skrev:Behöver man inte tillgång till jaktmark också? Det är väl inte bara att gå ut i skogen och skjuta. Om inte man själv el ens släktingar har det så måsste man väl ingå i ett jaktlag. Det är ocså en lämplig fråga att ställa till den som ansöker om licens. Och när han ansöker om förlängning frågar man vilket jaktlag.

Vem som helst kan köpa sig plats på en jaktresa, kanske med flera års mellanrum. Man kan också vara tillfällig gäst i ett jaktlag. Långt ifrån alla jägare har egen jaktmark och det kan inte vara något krav för att få ha vapenlicenser.
Huggorm

Inläggav Ignatius » 2025-02-17 22:01:03

Alien skrev:Det skulle vara som vid mönstringen. En psykolog intervjuar, instabila och/el aggressiva individer vill man inte ska ha tillgång till vapen.

Men det är väl just dem man vill ha i det militära! :lol:
Alien skrev:
Det finns också snabbkurser för jägarexamen på en helg eller så och min erfarenhet är att vissa så kallade jägare från dessa kurser inte kan något alls om jakt och vapen.

Vad bygger du detta på? Om jag fick för mig att börja jaga och skaffa vapen skulle jag gärna gå en snabbkurs. Detta eftersom jag lärde mig hantera vapen grundligt i det militära och kan börja från en lite högre nivå än dem som måste ta reda på vad som är fram och bak på bössan.

Jag är också kluven till AR-15. Det är ett halvautomatiskt vapen. De flesta jaktgevär kräver en manuell mantelrörelse mellan skott. Det gör att det går fortare att skjuta med AR-15. Vid jakt har detta ofta liten betydelse eftersom man försöker fälla villebråd med ett enda skott. AR-15 kan också (enligt uppgift) byggas om och bli helautomatiskt. Det har man ingen nytta av vid jakt men kanske vid skolskjutningar. Personligen tycker jag det är töntigt att leka militär när man ska ut och jaga.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav nallen » 2025-02-17 22:17:41

Alien skrev:Oavsett hur lång tid det tar så kollar de ju bara om man suttit i fängelse el inte. Och när man väl fått licensen verkar det vara hur lätt som helst att förlänga den.

Sportskyttar får i allmänhet fem-års licenser på enhandsvapen, d.v.s. pistoler och revolvrar (vilket alltså inte varit aktuellt i Örebro). De licenserna brukar polisen göra allt de kan och inte sällan en del de egentligen inte får för att dra in när de söks nya. Likaså är inte ovanligt att det krävs juridiskt processande innan förnyelsen går igenom.
Utöver dessa förekommer det också att licens-innehavare krävs på föreningsintyg - också under löpande licens-period. Ibland t.o.m. med så kort varsel att intyg inte kan utfärdas - t.ex för att skjutbanan är stängd över vintern och skytte endast bedrivs på sommarhalvåret.

D.v.s. vissa handläggare inom polisen drar sig inte för att hitta på egna regler för att djävlas med skötsamma vapenägare.

Jägare har det i.a.f. lite lättare i.o.m. att de normalt behåller sina licenser, likaså sportskyttarna med tvåhandsvapen.

nallen skrev:Läkare (eventuellt även annan sjukvårdspersonal) har redan idag skyldighet att anmäla vapeninnehavare för tillfällig (åtminstone på pappret) indragning av licenserna.

I samtliga fall skall dock licenserna dras in, tillfälligt eller permanent, dras in om läkare upptäcker att vederbörande inte bör ha tillgång till vapen.
Det verkar dock bara ske (baserat på både hörsägen och egen erfarenhet) om man redan har licenser när vården fårgar. Märkligt nog tar inte polisen reda på eventuell sjukdomsbild om man först svarat "nej, jag har inga vapenlicenser" till doktorn och därefter skickar in sin ansökan till polisen. Detta behöver åtgärdas.

Alien skrev:[...] instabila och/el aggressiva individer vill man inte ska ha tillgång till vapen.

Det håller jag med om.
Skillnaden är att jag inte vill göra det krångligare (tvärtom!) för den stora majoritet som behandlar sina vapen helt enligt regerverket. Man ska inte straffa de som sköter sig.

EDIT:
Alien skrev:Ni kan inte kalla honom för en okunnig typ som inte vet något om vapen.

Nej. Men han har samma blida bild av vad en skytt kan vara som polismyndigheten vill att han ska ha.
nallen

Inläggav nallen » 2025-02-17 22:38:47

Alien skrev:Det handlar alltså om blivande mördare [...]

Då vore det enkelt.

Men nu handlar det om att du vill göra det ännu krångligare för 600000 (om jag minns rätt) lagliga vapenägare som sköter sig, för att en missköter sig typ var tionde år.
Det är inte proportionerligt någonstans och det är det jag vänder mig mot. Självklart finns det ingen anledning att stödja skolskyttar och andra som använder vapen, knivar, bilar eller för den del brödrostar till andra mänskors harm.

Alien skrev:När det gäller masskjutningar av ensamvargar brukar det vara med lagliga vapen, deras egna el deras släktingars. Olagliga vapen brukar polisen hitta hos kända kriminella och beslagta.

Korrekt.
Den främsta illegala användningen av legala vapen är antagligen självmord och eventuellt utökade dito. Det verkar inte som den statistiken finns.

Alien skrev:Om det nu skulle ta något längre tid för jagare att få sina vapen tycker jag de kunde bjuda på det mtp det lidande som masskjutningar orsakar.

Om det fanns en maxtid angiven, så skulle det kunna vara rimligt att den är något längre än dagens medeltid. Men det finns nu ingen maxtid, polisen kan förhala det nästan så mycket dom vill.

Alien skrev:Behöver man inte tillgång till jaktmark också?

Nej. Det går utmärkt att köpa sig jakttillfällen, på resa eller i Sverige.
nallen

Inläggav alpacka » 2025-02-19 11:35:27

Jag ser det mer som att det är ett stort fel i samhället när en sån här sak sker utan att man gräver djupare i varför det ens händer. Dom borde snarare förstå att alla inte ÄR kapabla att arbeta som alla andra, uppenbarligen hade han ju praktiserat och studerat och inte klarat av det. Nånstans måste man ju förstå att alla har en gräns där man flippar ut på ett eller annat sätt, men i det här fallet flippade han ut på sig själv och en mängd oskyldiga personer på det mest drastiska sätt han kunde.

Hela samhället idag är uppbyggt på att man ska arbeta/studera och leva ett typiskt normalt och socialt liv, men när man inte gör det som i detta specifika fall så ligger där redan en press på personen att den inte är tillräcklig. Drar du då bort inkomsten dessutom och pushar lite till, ja då kan sånt här ske. Det förvånade mig inte alls men jag tycker självklart väldigt synd om alla drabbade.
alpacka

Anslöt: 2017-03-23

Inläggav nallen » 2025-02-20 9:43:23

alpacka skrev:Hela samhället idag är uppbyggt på att man ska arbeta/studera och leva ett typiskt normalt och socialt liv [...]

Man ska bara passivt ta emot det man blir serverad, inte ha några verkliga intressen (på sin höjd typ fotboll) och överhuvudtaget inte vilja nåt. Om man har egna aparta åsikter eller om man vill något så är man "besvärlig" och ska vårdas, men det är enklare att bara dränka en i kontroller och byråkrati.
nallen

Inläggav Chilehead » 2025-02-21 0:33:15

Lundh: Polisen behöver hjälp att hitta ensamvargar

SverigeHela samhället behöver hjälpa till för hitta personer som riskerar att begå massmord och vansinnesdåd. Polisen klarar det inte på egen hand, säger rikspolischef Petra Lundh till Dagens Nyheter.
– Polisen har svårt att göra det om vi inte har några som helst indikationer, säger hon till tidningen.

Massmördaren Rickard Andersson i Örebro var inte känd av polisen sedan tidigare. Polisens verktyg för att hitta just den typen av ensamvargar är få.

– Förekommer man inte hos oss är det väldigt svårt. Här behöver samhället ha ett skyddsnät och verkligen fånga upp de här personerna, om det så är psykiatrin, skolmiljön eller anhöriga, säger Petra Lundh till DN.

Hon nämner sekretessreglerna i hälso- och sjukvården som ett exempel på något som försvårar informationsutbytet mellan myndigheter.

På en pressträff på torsdagen berättade polisen mer om dådet i Örebro, bland annat att 70 skott avlossades av gärningsmannen.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/lundh ... c089986f8e
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Huggorm » 2025-02-21 11:00:54

Vi kan nog räkna med att polisen har folk som granskar detta forum, och en hel armé av agenter som sitter på Flashback och läser
Huggorm

Inläggav Dagobert » 2025-02-21 11:35:47

Chilehead skrev:
Polisens verktyg för att hitta just den typen av ensamvargar är få.

– Förekommer man inte hos oss är det väldigt svårt. Här behöver samhället ha ett skyddsnät och verkligen fånga upp de här personerna, om det så är psykiatrin, skolmiljön eller anhöriga, säger Petra Lundh till DN.

Fånga upp i skyddsnät? Ett nät som skyddar allmänheten förstås, inte för ensamvargar att mjuklanda i. Det hon talar om kallas fångstnät, men det låter ju inte lika bra.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Alien » 2025-02-21 13:54:25

Det blir ju ett skyddsnät för dem också om de förhindras att bli mördare som även dödar sig själva. Dvs att det aldrig går så långt. Men då måste de fångas upp långt tidigare, troligen redan i skolan.

Men han slutade typ prata i sjuan, då är det svårt att göra något. Han kände tydligen ingen gemenskap med de andra i "autismklassen" heller.
Alien
Moderator

Inläggav Lynxina » 2025-02-22 2:39:56

Det här skrämmer mig verkligen på riktigt. Jag kanske överreagerar, men jag har funderat mycket på detta sen Örebro attentatet. Jag är jätterädd att det ska påverka möjligheterna för personer med autism. Jag lever visserligen inte ensam, men men i en familj där inte bara jag är autistisk utan hela familjen, inklusive vårt barn i lågstadieåldern. Vi är generellt inte särskillt sociala och jag har redan svårt att få jobb mellan studier. Jag hoppas verkligen att det inte kommer bli ett uppskruvat läge mot personer som är autistiska och/eller lider av psykisk ohälsa, men jag är rädd att det är stor risk att det blir så. Jag hoppas jag har fel.
Lynxina

Anslöt: 2010-06-06

Inläggav Dagobert » 2025-02-22 15:28:00

Dagobert skrev:
Chilehead skrev:
Polisens verktyg för att hitta just den typen av ensamvargar är få.

Fånga upp i skyddsnät? Ett nät som skyddar allmänheten förstås, inte för ensamvargar att mjuklanda i. Det hon talar om kallas fångstnät, men det låter ju inte lika bra.
Alien skrev:Det blir ju ett skyddsnät för dem också om de förhindras att bli mördare som även dödar sig själva. Dvs att det aldrig går så långt. Men då måste de fångas upp långt tidigare, troligen redan i skolan.

Undrar hur många eventuellt blivande potentiella massmördare rikspolischefen tänker sig att man behöver fånga in med det här skyddsnätet för att förhindra ett enda massmord. Vad hon tänker sig att samhället ska göra med dem och varifrån resurserna ska tas.
Jag föreställer mig att de måste ta in tusentals för utredning, riskstämpling och nån form av åtgärder.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav nallen » 2025-02-22 16:15:39

Dagobert skrev:Undrar hur många eventuellt blivande potentiella massmördare rikspolischefen tänker sig att man behöver fånga in med det här skyddsnätet för att förhindra ett enda massmord.

Hur många oskyldiga som fångas, förhörs och förnedras är det värt att förhindra att en person inte dör i ett massmord?
Alien kan lämpligen sätta en siffra här.
nallen

Inläggav nescio » 2025-02-22 16:46:13

nallen skrev:Hur många oskyldiga som fångas, förhörs och förnedras är det värt att förhindra att en person inte dör i ett massmord?
Även om de inte är skyldiga till att planera mord så är de skyldiga till att vara underliga kufar som skrämmer vanligt folk.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav truthseeker » 2025-02-22 16:50:21

Lynxina skrev:Det här skrämmer mig verkligen på riktigt. Jag kanske överreagerar, men jag har funderat mycket på detta sen Örebro attentatet. Jag är jätterädd att det ska påverka möjligheterna för personer med autism. Jag lever visserligen inte ensam, men men i en familj där inte bara jag är autistisk utan hela familjen, inklusive vårt barn i lågstadieåldern. Vi är generellt inte särskillt sociala och jag har redan svårt att få jobb mellan studier. Jag hoppas verkligen att det inte kommer bli ett uppskruvat läge mot personer som är autistiska och/eller lider av psykisk ohälsa, men jag är rädd att det är stor risk att det blir så. Jag hoppas jag har fel.

Ja vardagssvennar är verkligen farliga. Jag minns för längesedan när min chef fick veta att jag hade autism och hans första fråga var om jag var tvungen att anmäla mig någonstans varje vecka. I hans huvud var autism=kriminell :roll:
truthseeker

Anslöt: 2016-07-02

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in