Vill du vara med och nyansera forskningen om empati?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav FujiokaV » 2025-02-06 14:07:00

Vill du vara med och nyansera forskningen om empati och autism?

Jag är psykologstudent vid Göteborgs universitet som under våren kommer att undersöka autistiska personers upplevelse av empati till och från andra, som en del av mitt examensarbete.

Historiskt sett har autism, utifrån olika modeller, karaktäriserats av bland annat sociala svårigheter. Ny forskning visar dock på att det snarare verkar som att dessa svårigheter främst uppstår i kommunikation mellan två olika neurotyper, exempelvis personer med och utan autism, men försvinner i grupper med endast en neurotyp.

Därför efterfrågas nu fler studier som undersöker autistiska personers förstahandsperspektiv för att få en bättre förståelse för autistiska personers faktiska upplevelse av olika sociala fenomen. Förhoppningsvis leder detta till framtida modeller som är mer verklighetstrogna och nyanserade samt i förlängningen till ett bättre bemötande i vården.

Vem kan delta?
• Du har en autismdiagnos eller tidigare aspergers-diagnos utan intellektuell funktionsnedsättning.
• Du har inte nuvarande kontakt med primärvården eller psykiatrin för diagnostiserad psykisk ohälsa (p.g.a. etiska skäl)

Vad innebär det?
Att vara med i undersökningen kommer att medföra deltagande i en intervju, antingen via zoom eller på plats på psykologiska institutionen. Intervjun kommer att pågå i ca 1 timme. Under intervjun kommer du att få svara på frågor som berör dina upplevelser och personliga erfarenheter av empati till och från andra. Intervjun kommer att spelas in och transkriberas. Deltagandet är frivilligt och kan när som helst avbrytas samt helt anonymt där rutiner finns för att säkerställa att anonymitet bevaras. Studiens resultat kommer att redovisas på ett examinerande seminarium som är tillgängligt för allmänheten samt arkiveras i Göteborgs universitets databas. Vill du ta del av uppsatsen när den är klar får du gärna höra av dig så skickar jag den till dig.

Vill du delta i studien eller veta mer?
Hör gärna av dig till mig, Alex Hjert Uhlman, om du vill veta mer om studien eller delta: gushjertal@student.gu.se!

Handledare för uppsatsen är Jennifer Strand, docent vid Göteborgs universitet. Hon nås på e-postadressen: jennifer.strand@psy.gu.se

atoms

De nya kriterierna för deltagande i studien inlagda.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
FujiokaV
Ny medlem

Anslöt: 2024-12-12

Inläggav Zima33 » 2025-02-06 17:52:52

Det blir nog svårt att hitta autister som inte har annan psykisk ohälsa … tror jag. De flesta har väl även ångest eller depression, eller ADHD.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav FujiokaV » 2025-02-06 18:21:18

Zima33 skrev:Det blir nog svårt att hitta autister som inte har annan psykisk ohälsa … tror jag. De flesta har väl även ångest eller depression, eller ADHD.

Bra poäng! Har rådgjort med handledare utefter flertalet liknande kommentarer och har kommit fram till att justera kravet till att inte ha nuvaranda kontakt med primärvård eller psykiatri. Kommer att postea om inlägget redigerat.
FujiokaV
Ny medlem

Inläggav FujiokaV » 2025-02-06 19:16:46

FujiokaV skrev:
Zima33 skrev:Det blir nog svårt att hitta autister som inte har annan psykisk ohälsa … tror jag. De flesta har väl även ångest eller depression, eller ADHD.

Bra poäng! Har rådgjort med handledare utefter flertalet liknande kommentarer och har kommit fram till att justera kravet till att inte ha nuvaranda kontakt med primärvård eller psykiatri. Kommer att postea om inlägget redigerat.

Eller ja, då det inte går att ta bort eller redigera inlägg med svar så skriver jag helt enket de uppdaterade kraven här:

Vem kan delta?

• Du har en autismdiagnos eller tidigare aspergers-diagnos utan intellektuell funktionsnedsättning.
• Du har inte nuvarande kontakt med primärvården eller psykiatrin för diagnostiserad psykisk ohälsa (p.g.a. etiska skäl)
FujiokaV
Ny medlem

Inläggav atoms » 2025-02-06 19:28:52

FujiokaV skrev:Eller ja, då det inte går att ta bort eller redigera inlägg med svar så skriver jag helt enket de uppdaterade kraven här:

Vem kan delta?

Moderator:

La in de nya kriterierna i TS.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Återgå till Aspergare och vården

Logga in