Vill du vara med och nyansera forskningen om empati?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav FujiokaV » 2025-02-06 14:07:00

Vill du vara med och nyansera forskningen om empati och autism?

Jag är psykologstudent vid Göteborgs universitet som under våren kommer att undersöka autistiska personers upplevelse av empati till och från andra, som en del av mitt examensarbete.

Historiskt sett har autism, utifrån olika modeller, karaktäriserats av bland annat sociala svårigheter. Ny forskning visar dock på att det snarare verkar som att dessa svårigheter främst uppstår i kommunikation mellan två olika neurotyper, exempelvis personer med och utan autism, men försvinner i grupper med endast en neurotyp.

Därför efterfrågas nu fler studier som undersöker autistiska personers förstahandsperspektiv för att få en bättre förståelse för autistiska personers faktiska upplevelse av olika sociala fenomen. Förhoppningsvis leder detta till framtida modeller som är mer verklighetstrogna och nyanserade samt i förlängningen till ett bättre bemötande i vården.

Vem kan delta?
• Du har en autismdiagnos eller tidigare aspergers-diagnos utan intellektuell funktionsnedsättning.
• Du har inte nuvarande kontakt med primärvården eller psykiatrin för diagnostiserad psykisk ohälsa (p.g.a. etiska skäl)

Vad innebär det?