Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?
90 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
"De mänskliga rättigheterna" är en utopi och delvis rent trams. Naturligtvis ska svenska liv vara mycket viktigare för den svenska regeringen, än utländska. Lksom t.ex franska liv ska vara viktigare för den franska. Det är självklart för mig och borde vara det för våra politiker. Tyvärr är det inte det vare sig för våra politiker, som hellre jobbar för andra än svenskens intressen, eller dom inbilska djävlar som författat tesen om "rättigheter" utan att förstå det minsta av hur världen faktiskt fungerar. Jag börjar hemfalla till att de faktiskt är onda och vill oss illa på riktigt.
Så utländska medborgare och de med utländskt ursprung inte ha några rättigheter? De ska få misshandlas och mördas och utsättas för andra brott? Det blir ju den logiska konsekvensen.
Precis som judarna i Nazityskland. Det var ju just det FNs mänskliga rättigheter skulle motverka.
Precis som judarna i Nazityskland. Det var ju just det FNs mänskliga rättigheter skulle motverka.
Alien skrev:Så utländska medborgare och de med utländskt ursprung inte ha några rättigheter?
Deras rättigheter garanteras ju av deras respektive länder, det skrev jag i princip i klartext.
Hur det upplägget ser ut är inget vi ska lägga oss i, det är en sak mellan utlänningen och dennes land.
Judarna var ju tyska medborgare, så Tyskland hade alltså rätt att behandla dem hur som helst?
F ö så tycks ditt ideal vara att ingen reser el migrerar någonstans. Även utländska medborgare har rättigheter.
F ö så tycks ditt ideal vara att ingen reser el migrerar någonstans. Även utländska medborgare har rättigheter.
Alien skrev:Judarna var ju tyska medborgare, så Tyskland hade alltså rätt att behandla dem hur som helst?
I princip, ja. Det är en del av det man anmäler sig till när man tillhör en nation som inte är ens egen.
Alien skrev:Även utländska medborgare har rättigheter.
Utlänningar har rättigheter i sina hemländer. Här har de de rättigheter vi ger dem, vilken kan vara inga alls.
Så du skulle föredra att "utlänning ligge ogill" (”Slagen lekare ligge ogill” enligt Västgöralagen), dvs vem som helst får misshandla utlänningen utan straff. Vi har kommit lite längre än medeltiden.
Vi har gett upp det mesta av vårt självbestämmande sen medeltiden. Jag anser att det är dåligt för oss.
EDIT: jag kan t.o.m. förtydliga det till; vårt personliga självbestämmande
EDIT: jag kan t.o.m. förtydliga det till; vårt personliga självbestämmande
Man kan inte kräva en massa rättigheter, då får man också bidra med skyldigheter.
Richard skrev:Man kan inte kräva en massa rättigheter, då får man också bidra med skyldigheter.
Det har varit ordningsföljden under hela mänsklighetens historia, fram till efter mitten på 1900-talet nångång.
Gör din plikt och kräv (därefter) din rätt - det brukar kallas ett av socialdemokratins slagord, men det kan jag faktiskt skriva under på.
EDIT: kanske satte du just fingret på en av grunderna till problemet, att människor förväntar sig att få nåt utan att först ha bidragit.
Richard skrev:Man kan inte kräva en massa rättigheter, då får man också bidra med skyldigheter.
Om jag kommer som utlänning till ett land (som affärsresenär, turist, anknytning, asylsökande m m) så har jag skyldighet att följa landets lagar, det har ju ingen ifrågasatt.
Men jag har också samma rättigheter när det gäller brott mot mig. Det är inte tillåtet att råna, misshandla och våldta landets medborgare och inte heller utlänningar. Det tycks däremot ifrågasättas?
Alien skrev:Richard skrev:Man kan inte kräva en massa rättigheter, då får man också bidra med skyldigheter.
Om jag kommer som utlänning till ett land (som affärsresenär, turist, anknytning, asylsökande m m) så har jag skyldighet att följa landets lagar, det har ju ingen ifrågasatt.
Men jag har också samma rättigheter när det gäller brott mot mig. Det är inte tillåtet att råna, misshandla och våldta landets medborgare och inte heller utlänningar. Det tycks däremot ifrågasättas?
precis man vill ju kunna resa till Söderhavet eller till Hawaii
Man vill kunna åka på semester eller bo utomlands
enligt nallen skall man inte kunna bo utomlands då eller åka på semester eller besöka Hawaii eller Söderhavet för det är utlandet
Alien skrev:Richard skrev:Man kan inte kräva en massa rättigheter, då får man också bidra med skyldigheter.
Vad menar du ifrågasätts?
Det är väl klart att lagarna gäller för alla, samt kan alla bli ett offer. Men hör brottslingen inte hemma i landet, så anser jag att han efter avtjänat straff ska ut naturligtvis utvisas. Han har förbrukat sin rättighet att vara här. Ett förnämligt sätt att undvika att vi drabbas av fler brott. Spelar ingen roll vad offret hade för nationalitet.
Eftersom en stor del av främst den organiserade brottsligheten är ett importerat problem, så borde vi ha hårdare koll på vilka som får komma hit och bli svenska medborgare. Sköter man sig inte, ut direkt! Inte för en fortkörning eller ett snatteri, men när vi börjar se t.ex. grova vapenbrott, grova narkotikabrott och misshandel så...
Kan man inte sköta sina skyldigheter, så ska man inte gnälla om rättigheter!
nallen skrev:Alien skrev:Judarna var ju tyska medborgare, så Tyskland hade alltså rätt att behandla dem hur som helst?
I princip, ja. Det är en del av det man anmäler sig till när man tillhör en nation som inte är ens egen.Alien skrev:Även utländska medborgare har rättigheter.
Utlänningar har rättigheter i sina hemländer. Här har de de rättigheter vi ger dem, vilken kan vara inga alls.
Så judarna fick skylla sig själva för att deras förfäder en gång invandrat till Tyskland.
Och den som idag besöker/invanndrar ett annat land får också skylla sig själv om den råkar illa ut.
Väldigt konstiga och inhumana principer du har. Alla vi som härstammar från valloner, tyskar etc borde inte ha några rättigheter för vi är inte riktiga svenskar. Judar och romer har också bara rättigheter på nåd. Borde samer ha samma rättigheter som "riktiga svenskar"?
Alien; när du börjar tjata om saker så ids jag inte svara igen, likaså när "resonemanget" huvudsakligen är känslobaserat.
Jag drar bara den logiska slutsatsen av vad du själv skrivit.
Den 27 januari (igår) var det Förintelsens minnesdag. Jag skäms inte för att vara känslomässig över hur judarna behandlades. Och deklarationen var till följd av Förintelsen, och den är bra fast den tyvärr inte följs av alla stater.
Den 27 januari (igår) var det Förintelsens minnesdag. Jag skäms inte för att vara känslomässig över hur judarna behandlades. Och deklarationen var till följd av Förintelsen, och den är bra fast den tyvärr inte följs av alla stater.
Alien skrev:FN-deklarationen om mänskliga rättigheter fördömer väl inte dödsstraff?
Det är ju inte bara diktaturer som har dödsstraff. Mest känt är USA där vissa delstater har dödsstraff. Japan har också dödsstraff.
I Europa är det bara Vitryssland som har kvar dödsstraffet.
kina och Iran och Nordkorea och Saudiarabien har dödstraff och tortyr
Återgå till Intressanta intressen