Vad tycker ni om vintern?
Huggorm skrev:Nästan 30 grader, fuktigt och moln av flugor och andra insekter, just nu känns tanken på vinter inte så illa.
Jag tror att vintern har spöjat mig så hårt och grundligt de senaste åren att jag nu trivs oavsett hur varmt det är. Tidigare idag var det 30 grader här i skuggan på verandan. Jag var ute och jobbade, jag var varm och svettig och dammig och solen stekte. Och jag såg ut så här:
När det blir riktigt varmt tänker jag på minusgraderna och mörkret och hur otroligt tröttsam vintern är. Och då känns värmen bra. Skönt att vara varm och svettig och ha flugor och mygg överallt. 20 gånger bättre för mig än kyla och mörker. Psykologiskt är vintern mycket svår tycker jag.
Nu har "kleggene" kommit också, som bromsar och blinningar kallas i Bohuslän och Norge. Ju varmare väder, desto elakare är dom. Men det var sista varma dagen här, nu kommer regn in igen i natt och så blir det svalare.Skogkatt skrev:Huggorm skrev:Nästan 30 grader, fuktigt och moln av flugor och andra insekter, just nu känns tanken på vinter inte så illa.
Jag tror att vintern har spöjat mig så hårt och grundligt de senaste åren att jag nu trivs oavsett hur varmt det är. Tidigare idag var det 30 grader här i skuggan på verandan. Jag var ute och jobbade, jag var varm och svettig och dammig och solen stekte. Och jag såg ut så här:
När det blir riktigt varmt tänker jag på minusgraderna och mörkret och hur otroligt tröttsam vintern är. Och då känns värmen bra. Skönt att vara varm och svettig och ha flugor och mygg överallt. 20 gånger bättre för mig än kyla och mörker. Psykologiskt är vintern mycket svår tycker jag.
Huggorm skrev:Nu har "kleggene" kommit också, som bromsar och blinningar kallas i Bohuslän och Norge. Ju varmare väder, desto elakare är dom.
Ja, de dök upp här idag också. Men jag tar hellre några klegg än kyla.
Huggorm skrev:Men det var sista varma dagen här, nu kommer regn in igen i natt och så blir det svalare.
Åh nej, regn och svalare? Det kommer säkert hit till Norge också.
Jag är inte så entusiastisk över det.
Den ideala vintertemperaturen vore ca - 5 grader och aldrig över noll grader.
Idag var det + 5. En del snö kvar men halt. Minst is i mitten på gång/cykelvägen. Och där gick ju alla fotgängare, en del med rullator, en del med barnvagn. Och där cyklade cyklisterna också. Varje gång jag försökte gå åt sidan höll jag på att halka. En del is syns iaf, men en del är så tunn att den inte syns, den är väldigt förrädisk.
Det gick ju inte att ha broddar heller. Dels var ju en del av vägen helt barmark, dels vill jag inte ha dem på inne i affären.
Annars var det vackert på hemvägen, rosa solnedgång på ena sidan, stor vit och lågt stående måne på andra sidan.
Idag var det + 5. En del snö kvar men halt. Minst is i mitten på gång/cykelvägen. Och där gick ju alla fotgängare, en del med rullator, en del med barnvagn. Och där cyklade cyklisterna också. Varje gång jag försökte gå åt sidan höll jag på att halka. En del is syns iaf, men en del är så tunn att den inte syns, den är väldigt förrädisk.
Det gick ju inte att ha broddar heller. Dels var ju en del av vägen helt barmark, dels vill jag inte ha dem på inne i affären.
Annars var det vackert på hemvägen, rosa solnedgång på ena sidan, stor vit och lågt stående måne på andra sidan.
Jag har ny jacka, den är vind-, regn- o köld-tät. Man kan fälla upp huvan o dra upp dragkedjan, så bara ögonen syns. Till det har jag även elektriska vantar när jag kör min sparkcykel. Det spelar ingen roll hur kallt det är, det är toppen!
Men is o slask gillar jag inte.
Men is o slask gillar jag inte.
Alien skrev:Det gick ju inte att ha broddar heller. Dels var ju en del av vägen helt barmark, dels vill jag inte ha dem på inne i affären.
en del har gett upp och byter skor när de går in i affärer, och har de dubbade ute, går ju bra där det finns förvaringsboxar i större gallerior, annars har de dem i en påse i en rygga
Vintern hör till här uppe i norr, tycker jag. Dvs minusgrader och snö. Blir glad av det.
Slask och barmark däremot är tungt och deppigt. Ett evigt mörker och allting är blött och smutsigt.
Slask och barmark däremot är tungt och deppigt. Ett evigt mörker och allting är blött och smutsigt.
antonius skrev:Alien skrev:Det gick ju inte att ha broddar heller. Dels var ju en del av vägen helt barmark, dels vill jag inte ha dem på inne i affären.
en del har gett upp och byter skor när de går in i affärer, och har de dubbade ute, går ju bra där det finns förvaringsboxar i större gallerior, annars har de dem i en påse i en rygga
Om jag skulle ta av och på mig broddar/skor ståendes, skulle jag ramla omkull. Och sittplatser finns inte i affären.
Men om jag bara ska ta en promenad då använder jag broddar. Men det där väglaget när det tycks vara barmark största delen av vägen men is på vissa delar, det är det värsta.
Alien skrev:antonius skrev:Alien skrev:Det gick ju inte att ha broddar heller. Dels var ju en del av vägen helt barmark, dels vill jag inte ha dem på inne i affären.
Om jag skulle ta av och på mig broddar/skor ståendes, skulle jag ramla omkull. Och sittplatser finns inte i affären.
Men om jag bara ska ta en promenad då använder jag broddar. Men det där väglaget när det tycks vara barmark största delen av vägen men is på vissa delar, det är det värsta.
de som pimplar fisk brukar ha en ryggsäck med inbyggd utfällbar pall, eller byt affär till en med sittplatser
Återgå till Övriga Aspergerfrågor