Från vilken ålder har man rätt till en egen lägenhet?
83 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
politikerna förstör ju för 20 åringarna där de par inte kan skaffa familj och barn vid 18-20 års ålder och flytta i hop vid 18-20 års ålder
Det är politikernas fel att det är brist på hyres lägenheter för 18-20 åringarna
en del får sin första bostad så sent som vid 27-30 års ålder vilket är åt helvete fel
Finns typ inga hyres bostäder för 18-20 åringar i dag och deras familjer måste köpa bostäder till sina vuxna barn
Det är politikernas fel att det är brist på hyres lägenheter för 18-20 åringarna
en del får sin första bostad så sent som vid 27-30 års ålder vilket är åt helvete fel
Finns typ inga hyres bostäder för 18-20 åringar i dag och deras familjer måste köpa bostäder till sina vuxna barn
visst så är det sjukt att vuxna i dag får sin första egna lägenhet vid ca 27 års ålder
jag känner folk som är 27 år gamla och som bor hemma fortfarande
jag känner folk som är 27 år gamla och som bor hemma fortfarande
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan ... taden.html
Som jag trodde man måste i dag har rika miljonär familjer som kan köpa en bostad till sina vuxna barn
Som jag trodde man måste i dag har rika miljonär familjer som kan köpa en bostad till sina vuxna barn
Nej, vem säger att ens "egna lägenhet" måste vara en bostadsrätt som man äger?
Ens första bostad kan vara ett rum man hyr som inneboende. Så var det förr i tiden, när människor var mindre bortskämda än i dag. Det kan också vara ett rum i en studentkorridor. Det kan så småningom vara en hyreslägenhet. I alla dessa fall måste man ha pengar att betala men man behöver ingalunda vara av rik familj.
Ens första bostad kan vara ett rum man hyr som inneboende. Så var det förr i tiden, när människor var mindre bortskämda än i dag. Det kan också vara ett rum i en studentkorridor. Det kan så småningom vara en hyreslägenhet. I alla dessa fall måste man ha pengar att betala men man behöver ingalunda vara av rik familj.
Alien skrev:bortskämda
bortskämda .?
jag bodde på internat på folkhögskola under 2 års tid student korridor.
sedan efter det en liten 1 a i dåligt skick barack byggnad gruppboende Täby år 2003-2008 bodde jag där i en liten 1 a i låg standard med ett pytte litet pentry kök.
och detta var långt i från hög svensk standard
Fick min första egna lägenhet bostad med hög standard vid 27 års ålder år 2008 var det
Ja, om man förväntar sig/anser sig ha rätt att få en egen bostadsrätt el egen hyreslägenhet, så snart man slutar skolan, då är man bortskämd.
Det är säkert många ungdomar som hellre bor kvar hemma än i ett inneboenderum. Hemma får man en högre standard och dessutom service, än man får på egen hand.
Det tog lång tid innan min dotter fick egen lägenhet, och då hade hon ett jobb med hög lön och måste ta bostadslån. Egen bostad fick hon minsann inte så fort hon slutade skolan. Dessförinnan bodde hon i studentboende, inneboende hos andra studenter och inneboende hos pojkvän. Egen lägenhet fick jag inte heller förrän jag gifte mig vid 25 års ålder, och då var det min man som skaffat hyreslägenheten. Vi bodde båda i små rum tidigare.
Det är säkert många ungdomar som hellre bor kvar hemma än i ett inneboenderum. Hemma får man en högre standard och dessutom service, än man får på egen hand.
Det tog lång tid innan min dotter fick egen lägenhet, och då hade hon ett jobb med hög lön och måste ta bostadslån. Egen bostad fick hon minsann inte så fort hon slutade skolan. Dessförinnan bodde hon i studentboende, inneboende hos andra studenter och inneboende hos pojkvän. Egen lägenhet fick jag inte heller förrän jag gifte mig vid 25 års ålder, och då var det min man som skaffat hyreslägenheten. Vi bodde båda i små rum tidigare.
Jag tycker det inte finns nån ålder direkt, men myndig och kunna betala månadskostnaden, vilket oftast innebär att man har ett jobb.
Själv fick jag och min första sambo en 3:a i ett lågstatusområde ganska snabbt i slutet av 80-talet.
Minns inte exakt år. Men jag var nog minst 22-23 bast i alla fall. Vi hade bägge fast anställning.
När hon stack, så ville hon inte betala halva hyran, men däremot att vi skulle byta den mot 2 mindre lägenheter... stod på mig, så eftersom hon hellre slapp halva hyran, så kunde jag byta 3:an mot en 1:a i ett bättre område.
Ganska nära där jag bor numera efter alla turer som det blivit. Minst 20 olika boenden.
Stockholm - Värmland - Skåne - Stockholm, cirkeln är sluten och här kommer jag dö
Själv fick jag och min första sambo en 3:a i ett lågstatusområde ganska snabbt i slutet av 80-talet.
Minns inte exakt år. Men jag var nog minst 22-23 bast i alla fall. Vi hade bägge fast anställning.
När hon stack, så ville hon inte betala halva hyran, men däremot att vi skulle byta den mot 2 mindre lägenheter... stod på mig, så eftersom hon hellre slapp halva hyran, så kunde jag byta 3:an mot en 1:a i ett bättre område.
Ganska nära där jag bor numera efter alla turer som det blivit. Minst 20 olika boenden.
Stockholm - Värmland - Skåne - Stockholm, cirkeln är sluten och här kommer jag dö
Alien skrev:Ja, om man förväntar sig/anser sig ha rätt att få en egen bostadsrätt el egen hyreslägenhet, så snart man slutar skolan, då är man bortskämd.
Ja fast de med rika föräldrar kan köpa en bostad till sina vuxna 20 åriga barn det är ett faktum det jag vet att det är så
min lilla syster bodde med sin kille i deras lägenhet eller hans lägenhet när hon var 18-19 år och senare efter det när hon var 20 år och började att pluggade på högskolan i Uppsala så köpte min mamma en bostad /lägenhet till dem för 2 miljoner kr så att de kunde bosätta sig i Uppsala och bilda familj.
Så de som har rika föräldrar kan få förtur om föräldrarna är rika
Det är ju självklart att rika föräldrar kan köpa det mesta till sina barn. Det handlar inte om förtur utan marknadsekonomi el kapitalism.
Förtur är vad man kan få av kommunala hyresbolag.
Alien skrev:Det är ju självklart att rika föräldrar kan köpa det mesta till sina barn. Det handlar inte om förtur utan marknadsekonomi el kapitalism.
Ja så är det tack förklaringen
En spansk kvinna jag träffade för ett tag sen berättade att i Spanien bor man hemma tills man bildar egen familj. Om man inte träffar nån partner bor man hos föräldrarna tills de dör. Anledningen är dels en annan syn på vad familj är, dels dålig ekonomi.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor