När man möter farliga djur
50 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
@Richard
Kul att tälta , har oxå haft den tanken efter att ha sett på klipp på Y.T. Måste vara bra så avkopplande och kul att ha kunskapen.
Kul att tälta , har oxå haft den tanken efter att ha sett på klipp på Y.T. Måste vara bra så avkopplande och kul att ha kunskapen.
Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.
Chrilleb skrev:@Richard
Ja, jag köpte ett tält nu i somras o har varit ute 5 ggr (dock bara i skogen här utanför stan). Men det är väldigt avkopplande o skönt att bara vara ute i naturen, laga mat på spritköket o liknande.
Alien skrev:Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.
Jag har kört av vägen för att undvika rådjur, man måste titta på situationen. Jag hade ett plant fält vid sidan av vägen så jag körde bara ut på fältet. Inga problem. Man borde nog försöka undvika dem, tycker det är lite dåligt att sikta på dem. De springer vanligtvis så fort de kan när något skrämmer dem. Och det rådjuret kan snabbt komma in genom vindrutan och träffa dig i ansiktet. Så försök att undvika dem.
Men älgarna är annorlunda, de djuren vänder sig vanligvis aldrig om. Om en älg kommer över vägen fortsätter den rakt fram. Så man bör sikta bakom älgen. Om man försöker köra framför dem, springer de rakt in i bilen. Konstiga djur.
Det finns säkert folk som väjt instinktivt och krockat med mötande bilAlien skrev:Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.
Huggorm skrev:Det finns säkert folk som väjt instinktivt och krockat med mötande bilAlien skrev:Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.
Jag skulle också rekommendera att prova bromsarna. Innan man börjar köra av vägen och frontkolliderare och sånt, kanske testa bromsarna lite.
Alien skrev:Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.
Älg och vildsvin vill du inte krocka med, har du otur åker älgens ben in genom vindrutan och sparkar ihjäl dig, jag kände en kille som krockade med en älg på sin MC han dog, inte så konstigt dock man sitter ju rätt så oskyddat på en MC.
Min far har berättat om en MC-polis som krockade med en älg någon gång i hans barndom. Han körde nog en bra bit över laglig hastighet och passerade under magen på älgen, men duckade inte tillräckligt så huvudet träffade. Hjälm plus huvud blev kvar på platsen medan motorcykeln med kroppen på fortsatte framåt tills vägen svängde, då de hamnade i diket. Sant eller ej? Ingen aning.slackern skrev:Alien skrev:Jag läste att om man ser t ex ett rådjur på vägen ska man automatiskt väja. Det kan sluta med att man kör av vägen och skadar sig. Bättre att döda rådjuret. Men det är sådant man gör instinktivt. Man ska sikta på bakbenen så att djuret inte åker upp på huven.
Älg och vildsvin vill du inte krocka med, har du otur åker älgens ben in genom vindrutan och sparkar ihjäl dig, jag kände en kille som krockade med en älg på sin MC han dog, inte så konstigt dock man sitter ju rätt så oskyddat på en MC.
Annars är problemet med älgar att man kör på benen på dom, men kroppen är tillräckligt högt upp för att glida över motorhuven och hamna in genom vindrutan på bilen
Huggorm skrev:Annars är problemet med älgar att man kör på benen på dom, men kroppen är tillräckligt högt upp för att glida över motorhuven och hamna in genom vindrutan på bilen
De är imponerande djur, det går en älgstig förbi mitt hus. Den har nog funnits där väldigt länge, de följer samma stig. För ett tag sedan upptäckte jag tre stora älgkor i ett snår bakom mitt garage. De stod där fridfullt och åt och njöt i solen. Fina djur. De tittade på mig, jag tittade på dem och vi kom överens om att inte störa varandra.
Vildsvin är väl inte heller så lattjo att krocka med? Då trycks väl hela motorn bak o kan krossa benen o underkroppen...?
Idag blev hunden jagad av ett vildsvin. Det trodde det kunde gömma sig i ett tätt buskage, bara trettio meter från en väg, men för en hundnos räcker ju inte det. Så min hund lufsade glatt dit för att hälsa, grisen uppskattade nog inte det utan reste sig och tog några arga steg emot henne innan den sprang vidare in i skogen istället. Hunden hoppade lätt ur vägen och blev inte ens rädd, hon tyckte bara det var kul. Själv var jag runt tio meter ifrån när det hände. Men jag blir mindre rädd för vildsvinen för varje incident jag är med om, jag tror det är väldigt liten risk att de skall anfalla.
Hade ett lodjur på tomten för några veckor sen. Förvisso kanske inte särskilt farliga för människor
- truthseeker
- Anslöt: 2016-07-02
truthseeker skrev:Hade ett lodjur på tomten för några veckor sen. Förvisso kanske inte särskilt farliga för människor
Ett lodjur, det är ju lite speciellt. Det är inte något man ser varje dag. Du borde sätta upp en åtelkamera, kanske får du lodjuret på film. Jag har en åtelkamera och den har filmat älgar, rådjur, grävlingar, rävar, fåglar och alla katter i grannskapet.
Skogkatt skrev:truthseeker skrev:Hade ett lodjur på tomten för några veckor sen. Förvisso kanske inte särskilt farliga för människor
Ett lodjur, det är ju lite speciellt. Det är inte något man ser varje dag. Du borde sätta upp en åtelkamera, kanske får du lodjuret på film. Jag har en åtelkamera och den har filmat älgar, rådjur, grävlingar, rävar, fåglar och alla katter i grannskapet.
Men är grävlingar verkligen farliga
manne skrev:Skogkatt skrev:Ett lodjur, det är ju lite speciellt. Det är inte något man ser varje dag. Du borde sätta upp en åtelkamera, kanske får du lodjuret på film. Jag har en åtelkamera och den har filmat älgar, rådjur, grävlingar, rävar, fåglar och alla katter i grannskapet.
Men är grävlingar verkligen farliga
Nej, om du inte är ute och promenerar barfota och barbent och krockar med en. Då kanske den biter dig i benet av ren skräck.
manne skrev:https://www.youtube.com/watch?v=XcCohfuBVXo
är uttrar farliga djur då
Antagligen bara om du hanterar den på fel sätt.
atoms skrev:manne skrev:https://www.youtube.com/watch?v=XcCohfuBVXo
Antagligen bara om du hanterar den på fel sätt.
nej för tusan skulle aldrig skada ett djur tycker att det skall vara livstids fängelse för djurplågeri
Hatar de människor som är elaka mott djur
plågar man djur så hör man hemma i fängelset
Moderator: Tog bort dubblett av citat.
manne skrev:
Jag har aldrig hört talas om att någon blivit dödad eller lemlästad av en utter.
Men om du tvingar in en utter i ett hörn, säger elaka saker om utterns mamma och plågar utterns barn, då kommer den förmodligen att försöka bita dig i nacken. Det skulle jag ha gjort om jag var en utter.
Något jag hört flera gånger, men vet inte om det är sant, att förr la man träkol eller kottar i stövlarna, då att grävlingen biter en tills det krasar, o på så sätt lurar den. Men det kan vara en skröna...?
Richard skrev:Något jag hört flera gånger, men vet inte om det är sant, att förr la man träkol eller kottar i stövlarna, då att grävlingen biter en tills det krasar, o på så sätt lurar den. Men det kan vara en skröna...?
Ja, jag hörde samma sak när jag var liten. Och något annat de kan göra är att låsa käken när de biter. Så jag lärde mig att om man blev biten kunne man bli tvungen att slå ihjäl dem för att få bort dem från benet. För att de vägrar släppa taget. Man ska inte föra oväsen med grävlingar, de kan bli arga och jobbiga om de känner sig pressade.
Richard skrev:Något jag hört flera gånger, men vet inte om det är sant, att förr la man träkol eller kottar i stövlarna, då att grävlingen biter en tills det krasar, o på så sätt lurar den. Men det kan vara en skröna...?
Det är en skröna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... gravlingar
Jag har för mig att när jag gick i skolan fick vi lära oss att det var sant liksom att äspingar skulle vara giftigare än vuxna huggormar.