Sexualdrift

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Sexualdrift

Inläggav filmfreaken » 2024-12-25 20:28:43

Hej på er!

Brukar personer med funktionsvariation ha stark sexualdrift ?
filmfreaken

Anslöt: 2012-09-08

Sexualdrift

Inläggav Richard » 2024-12-26 8:27:22

Jag är asexuell sen ca 4 år tillbaka. Tycker inte heller om att ha sex längre p.g.a. kroppskontakten.

Men det är nog olika...
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Sexualdrift

Inläggav Huggorm » 2024-12-26 9:11:51

Det skiljer sig enormt mellan olika "funktionsvarianter", om det är ordet man vill använda, och ännu mer mellan olika individer. De med Downs syndrom skall tydligen ofta ha mycket sexualdrift, för att ta ett exempel.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Sexualdrift

Inläggav RapeRegs » 2024-12-26 15:21:39

En eufemism är ett uttryck som används för att ersätta ord eller begrepp som kan uppfattas som obehagliga, stötande eller negativa, med en mildare eller mer positiv formulering. Syftet är att ge sken av att personen som godhetssignalerar har en inkluderande och "respektfull" ton.

Det motverkar naturligtvis sitt syfte eftersom betydelseglidningen bara skapar en ny cykel, till exempel

idiot -> utvecklingsstöd -> funktionsvarierad -> och så vidare mot nya höjder av dumhet

Om du på riktigt vill vara inkluderande och inte bara vara en godhetssignalerande vänstermänniska bör du istället fokusera på handling snarare än ord. Det kan konkret handla om att minska stigma genom samhällsinsatser eller om att vara en god vän. Det är genom handling, inte ord, vi definierar oss som människor.
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Sexualdrift

Inläggav Richard » 2024-12-26 19:13:03

Jag tycker inte om benämningen "funktionsvariation" eftersom för mig är det en j-vla funktionsnedsättning som gör att jag inte kan fungera normalt. I en asperger-grupp på Facebook var det nån som blev ilsk när jag använde ordet NPF-störning...
Richard

Sexualdrift

Inläggav RSD555 » 2024-12-27 5:18:39

Funktionsvarierad->Annan uppsättning funktioner->Funktionsuppsättning
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Sexualdrift

Inläggav atoms » 2024-12-27 23:47:07

RapeRegs skrev:En eufemism är ett uttryck som används för att ersätta ord eller begrepp som kan uppfattas som obehagliga, stötande eller negativa, med en mildare eller mer positiv formulering. Syftet är att ge sken av att personen som godhetssignalerar har en inkluderande och "respektfull" ton.

Det motverkar naturligtvis sitt syfte eftersom betydelseglidningen bara skapar en ny cykel, till exempel

idiot -> utvecklingsstöd -> funktionsvarierad -> och så vidare mot nya höjder av dumhet

Om du på riktigt vill vara inkluderande och inte bara vara en godhetssignalerande vänstermänniska bör du istället fokusera på handling snarare än ord. Det kan konkret handla om att minska stigma genom samhällsinsatser eller om att vara en god vän. Det är genom handling, inte ord, vi definierar oss som människor.

Så du föredrar att bli kallad idiot, rätt och slätt?

Vad menar du med utvecklingsstöd, stöd att utveckla sig? Habilitering?
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Sexualdrift

Inläggav NathaliWiberg » 2024-12-27 23:52:23

Mitt inlägg är möjligen helt orelevant för frågeställningen, men då frågorna anknyter till varann skulle bli tacksam om ni har möjlighet att besvara min enkät. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... usp=dialog

Denna fråga är viktig eftersom den adresserar ett aktuellt och betydelsefullt samhällsproblem: sexuella trakasserier och övergrepp online. Genom att delta i studien bidrar du till ökad kunskap om hur dessa problem påverkar kvinnor, särskilt de med autism.

Stort tack, oavsett om du väljer att medverkar eller inte, för att du läste mitt inlägg.
NathaliWiberg
Ny medlem

Anslöt: 2024-12-27

Sexualdrift

Inläggav truthseeker » 2024-12-28 1:22:53

Huggorm skrev: De med Downs syndrom skall tydligen ofta ha mycket sexualdrift, för att ta ett exempel.

Livet är bra grymt
truthseeker

Anslöt: 2016-07-02

Sexualdrift

Inläggav RapeRegs » 2024-12-28 5:18:05

atoms skrev:Så du föredrar att bli kallad idiot, rätt och slätt?

Om du absolut känner att du måste kalla mig något ser jag hellre att du kallar mig idiot än funktionsvarierad.

Vad menar du med utvecklingsstöd, stöd att utveckla sig? Habilitering?

Varför låtsas du att du inte förstår? Är du så irriterad och barnslig?
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Sexualdrift

Inläggav Fabela » 2024-12-28 12:40:26

:-)043

Både att tala och att skriva är en handling.

Det vanligaste är nog inte att otrevlighet mm funkar inkluderande eller inbjudande. Vad som är otrevligt är förstås subjektivt och det finns alltid undantag från allt, men i allmänhet ses det som en förolämpande handling att välja att kalla ngn idiot.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Sexualdrift

Inläggav Richard » 2024-12-28 13:05:26

Idiot avser från början en person med ett IQ lägre än 30; https://sv.wikipedia.org/wiki/Idiot Har man mellan 25–50 kallades man för imbecill; https://sv.wikipedia.org/wiki/Imbecill

Numera används det bara som okvädningsord och förolämpningar.

Diagnoser har tydligen en förmåga att så småningom bli mer ett skällsord, det är väl därför man ändrar namnen? På Flashback används ordet "autist" för att förolämpa eller för att trycka ner någon, vilket jag givetvis tycker är tråkigt, men tar inte åt mig. Narcissism är en annan diagnos som blivit ett modernt skällsord, som dagens ungar slänger sig med.
Richard

Sexualdrift

Inläggav Batte » 2025-01-05 2:11:07

Dette ble visst til flere interessante temaer. :-)018

Husker ikke hvor jeg har lest det, men det er visstnok mange med autisme som faller utenom normer relatert til sexualdrift, kjønnsidentitet, legning etc. Jeg mener å ha lest at det er flere aseksulle blandt AS/autister enn ellers i befolkningen.

Og jeg tror det er gjennom tanker vi definerer oss som mennesker. Andre mennesker kan bli kjent med oss via handlinger, hvorav ord ofte er de falskeste handlingene. Med andre ord er det å analysere handlinger som ikke er ord den beste måten å bli kjent med noen på. Og om man må analysere ord, er dynamikken nok det man kan lære mest av. :-)005
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in