Sverige nr 3 i PlAAC-testet
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Sverige nr 3 i PlAAC-testet
Vi har ju läst om Pisatestet och Timss för barn som visar hur bra barnen är på läsning och matematik m m. Men det finns alltså ett test för vuxna också som mäter hur bra man är i läsning, räkning och problemlösning, Piaac (Program for the International Assessment of Adult Competences).
Finland är nr 1, Japan är nr 2, Norge är nr 4 och Nederländerna nr 5. Länder som Singapore, Taiwan och Kina är inte med.
OECD har 38 medlemmar (jag skulle inte säga att alla är fullvärdiga demokratier. ) Och varför är inte Taiwan med, det är då både en demokrati och ett höginkomstland? Antar att det är Kina som sätter stopp, trots att de inte själva är med. 31 länder var med i Piaac-undersökningen.
Men hur väljs de testade personerna ut? Är det personer som frivilligt erbjuder sig? Eller är der SCB som väljer? När det gäller barn i skolan så har de inget val. Hittar inget om det i artikeln.
https://www.dn.se/sverige/svenskar-tred ... och-rakna/DN 2024-12-10 skrev:”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning.
Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem.
Finland är nr 1, Japan är nr 2, Norge är nr 4 och Nederländerna nr 5. Länder som Singapore, Taiwan och Kina är inte med.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Organisat ... utvecklingOrganisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (engelska: Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) är en internationell organisation för utbyte av idéer och erfarenheter inom områden som påverkar den ekonomiska utvecklingen mellan industriella länder med demokrati och marknadsekonomi, främst i de 38 medlemsländerna.
OECD har 38 medlemmar (jag skulle inte säga att alla är fullvärdiga demokratier. ) Och varför är inte Taiwan med, det är då både en demokrati och ett höginkomstland? Antar att det är Kina som sätter stopp, trots att de inte själva är med. 31 länder var med i Piaac-undersökningen.
I Sverige har nästan 2 av 3 goda eller mycket goda läsfärdigheter, vilket kan jämföras med bara 43 procent i de 30 andra deltagande OECD-länderna. Det ser liknande ut inom räkning med skillnaden att män är något bättre än kvinnor.
---
Läsningen och räkningen i Sverige har förbättrats med nästan 5 respektive drygt 6 poäng på den 500-gradiga skalan och gör att landet nu placerar sig på tredjeplats efter Finland och Japan. Också på området problemlösning ligger Sverige trea efter dem.
---
Senast PIAAC gjordes var alltså 2012, vilket också var första gången, och då låg Sverige i topp fem på läsning och räkning, och högst av de 24 deltagande länderna när det gällde problemlösning.
Men hur väljs de testade personerna ut? Är det personer som frivilligt erbjuder sig? Eller är der SCB som väljer? När det gäller barn i skolan så har de inget val. Hittar inget om det i artikeln.
Sverige nr 3 i PlAAC-testet
Alien skrev:Men hur väljs de testade personerna ut? Är det personer som frivilligt erbjuder sig? Eller är der SCB som väljer? När det gäller barn i skolan så har de inget val. Hittar inget om det i artikeln.
Man skickar ut skriftlig inbjudan. Bara de som kan läsa svarar.
Sverige nr 3 i PlAAC-testet
Jag kan tänka mig att de är just de som vet med sig att de är bra på läsning, räkning och problemlösning som svarar då.
Sverige nr 3 i PlAAC-testet
Så de som anser sig bra på att läsa och räkna i Sverige jämförs med de som anser sig bra på att läsa och räkna i Singapore?
Hursomhelst, att det ekonomiskt efterblivna Finland ligger före Sverige i mätningen visar tydligt att vad det nu är man mäter, helt saknar värde.
Hade ju varit mer intressant att mäta saker som visar att USA ligger bäst till, eftersom det är världens mest framgångsrika nation och något vi kan lära oss av. Vi vill inte gärna vara bäst på listor som toppas av Iran, Kina, Finland eller Japan (som stått still ekonomiskt sedan 90-talet).
Vidare vill vi ju inte att Sverige ska bli ett land av karaktärslösa ynkryggar som inte kan göra rätt för sig, varken moraliskt eller ekonomiskt. Att Finland övergav Sverige vid Nato-inträdet visar tydligt vad det är för människor och test vi pratar om här.
Hursomhelst, att det ekonomiskt efterblivna Finland ligger före Sverige i mätningen visar tydligt att vad det nu är man mäter, helt saknar värde.
Hade ju varit mer intressant att mäta saker som visar att USA ligger bäst till, eftersom det är världens mest framgångsrika nation och något vi kan lära oss av. Vi vill inte gärna vara bäst på listor som toppas av Iran, Kina, Finland eller Japan (som stått still ekonomiskt sedan 90-talet).
Vidare vill vi ju inte att Sverige ska bli ett land av karaktärslösa ynkryggar som inte kan göra rätt för sig, varken moraliskt eller ekonomiskt. Att Finland övergav Sverige vid Nato-inträdet visar tydligt vad det är för människor och test vi pratar om här.
Sverige nr 3 i PlAAC-testet
RapeRegs skrev:Hade ju varit mer intressant att mäta saker som visar att USA ligger bäst till, eftersom det är världens mest framgångsrika nation och något vi kan lära oss av. Vi vill inte gärna vara bäst på listor som toppas av Iran, Kina, Finland eller Japan (som stått still ekonomiskt sedan 90-talet).
Det går inte alls bra för USA längre. I alla fall vad gäller högre utbildning. Amerikanska universitet är förvisso världsledande och världsbäst. Men... få amerikaner har råd med högre studier. De amerikanska universiteten fylls istället av utländska studenter som finansieras genom studiemedelssystem i hemlandet, stipendier, utbytessystem eller liknande. USA blir allt sämre inom teknik och innovation. Antalet amerikanska Nobelpris går ner eller ges till utlänningar "verksamma vid ett amerikanskt universitet".
Amerikanska studenter åker istället till skitländer som Sverige där utbildningen är gratis. Så... vad kan vi lära av USA?
Sverige nr 3 i PlAAC-testet
Ignatius skrev:vad kan vi lära av USA?
Jag tror vi kan lära oss mycket av världens mest framgångsrika nation. Allt från hur man ska strukturera ett framgångsrikt näringsliv med korrekta incitament till hur man ska hantera sociala frågor/lata människor. Allt handlar om piska och morot. Men det måste vara rätt piska och rätt morot.
Utbildningssystemet ingår i helheten, vad USA gör ska vi också försöka göra. Det handlar inte om att bli bäst på PIACC, det handlar om vilka systeminställningar som ger högst BNP per capita.
Tror utbildning av kreti och pleti ligger ganska lågt på listan jämfört med att ge människor av högre kvalitet företräde i olika sammanhang.
Sverige nr 3 i PlAAC-testet
RapeRegs skrev:Jag tror vi kan lära oss mycket av världens mest framgångsrika nation.
Men...
USA:s näringsliv går på knäna. Stora delar av landet har avindustrialiserats. Tillverkningsindustrin har flyttat till Kina. Bilindustrin är borta. Kol- och stålindustrin nedlagda. Läkemedelsindustrin har flyttat till Kanada eller Mexiko. Om man står som amerikanskt företag riskerar man att gå i konkurs då någon som svalt pillret på tvären stämmer en inför amerikansk domstol. Systemet motarbetar företagande. Fina systeminställningar!
USA har enorma sociala problem som drogkriser, människor som saknar riktig bostad osv osv.
”Framgången” består i att ett mycket litet antal människor blivit snoraktigt rika. Detta har inget med piska och morot att göra utan skattelagstiftning som gynnar de allra rikaste. Eftersom de donerar enorma summor till presidentkandidaternas kampanjer styr de lagstiftningen och gynnar sig själva. Bra systeminställningar!
Många är tvungna att ha två eller tre skitjobb för att få ekonomin att gå ihop. Det är förvisso ordentligt med piska. Men det är nästan omöjligt att arbeta sig uppåt. Någon morot finns inte för knegare.
Utbildning räknas faktiskt som ett av de bästa sätten att höja BNP per capita. Kreti och pleti kan ta lite mer avancerade jobb än att plocka potatis. USA:s universitetssystem var oerhört framgångsrikt decennierna efter andra världskriget. Det avspeglas i antalet Nobelpris, första mannen på månen, atombomber osv. När det inte längre finns någon industri som behöver ingenjörer eller innovationer får man problem. De bästa amerikanska universiteten är fortfarande bäst men har allt fler utländska studenter. Det finns också många usla universitet som inte hade platsat ens i Sverige.
Hur framgångsrikt är egentligen USA? Kina är på väg förbi. USA har förlorat krig i Irak och Afghanistan. Insatserna i Libyen och Syrien var inte heller särskilt imponerande. Man kan inte ens kriga ordentligt. Ideologiskt imponerar man inte heller längre. USA lever på konstgjord andning genom ett astronomiskt budgetunderskott de förväntar sig att resten av världen täcker upp för.
Jag kan inte se ett land med skolskjutningar, institutionaliserad rasism, enorma sociala problem, där man stormar kongressen och väljer en halvdement galning till president som ett föredöme. Är detta människor ”av högre kvalitet”?
Sverige nr 3 i PlAAC-testet
Ignatius skrev:RapeRegs skrev:Jag tror vi kan lära oss mycket av världens mest framgångsrika nation.
Men...
USA:s näringsliv går på knäna. Stora delar av landet har avindustrialiserats. Tillverkningsindustrin har flyttat till Kina. Bilindustrin är borta. Kol- och stålindustrin nedlagda. Läkemedelsindustrin har flyttat till Kanada eller Mexiko.
Det låter ju inte alls bra. Frågan är om det är helt sant eller om du har missuppfattat/överdrivet saken. Ett helt avindustrialiserat USA som saknar kol- stål och bilindustri. Det måste ju märkas småningom.
Hur många månader skulle du säga att USA har kvar innan de går helt bankrutt och inte längre har råd med alla sina hangarfartyg? Hur många veckor till innan Facebook stänger igen och Apple slutar utveckla nya telefoner? Hur många timmar innan Microsoft stänger ned Windows?