3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Imorgon ska jag testa min prototyp med 2 individuellt justerbara utblås.
I väntan på kontaktdon till Taurus v5.
På papperet är det 10mm rör, men 9.5mm borr var bra till att snurra baklänges och fuskbrotscha.
I "huset" alltså. Rören ska vara 8mm invändigt, men 7.5mm borr passade bättre.
Slipat rören lite slätare och tills det blev bra motstånd vid vridning i huset.
Ska faktiskt testa utan lim först och se om tempskillnaderna ställer till nåt.
Också huset blir i 2 delar varav ena är ett lock, som måste limmas.
Ville vara säker på att få bra insida och slippa långa bryggningar, som lilla skrivaren är kass på.
Och på några ställen är det bra med stöd, som kan printas inne i själva huset.
Huset:
I väntan på kontaktdon till Taurus v5.
På papperet är det 10mm rör, men 9.5mm borr var bra till att snurra baklänges och fuskbrotscha.
I "huset" alltså. Rören ska vara 8mm invändigt, men 7.5mm borr passade bättre.
Slipat rören lite slätare och tills det blev bra motstånd vid vridning i huset.
Ska faktiskt testa utan lim först och se om tempskillnaderna ställer till nåt.
Också huset blir i 2 delar varav ena är ett lock, som måste limmas.
Ville vara säker på att få bra insida och slippa långa bryggningar, som lilla skrivaren är kass på.
Och på några ställen är det bra med stöd, som kan printas inne i själva huset.
Huset:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
En funktion jag skulle vilja ha, i Tinkercad, är att kunna markera tomma utrymmen och klicka "Fyll".
En funktion jag skulle vilja ha, i slicer'n, är att, som "stöd-blockeringen", markera ett område och kunna välja "100% Infill".
För övrigt håller jag på med att bredda min prototyp med justerbara mynningar, för då kan jag ha lite längre styrning av luften och lite fler vinklingsalternativ, då värmeblocket kommer mer ur vägen.
En funktion jag skulle vilja ha, i slicer'n, är att, som "stöd-blockeringen", markera ett område och kunna välja "100% Infill".
För övrigt håller jag på med att bredda min prototyp med justerbara mynningar, för då kan jag ha lite längre styrning av luften och lite fler vinklingsalternativ, då värmeblocket kommer mer ur vägen.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Idag kom Molex Picoblade-grejerna... jisses så smått!
Ytterligare breddning av min prototyp och alternativa utgångsrör.
Aningen större hål än rörens diameter i huset och då skrev min skrivare ut, så ena hålet fick bra friktion mot bägge rören, men andra hålet fick jag brotscha upp lite tills jag tyckte friktionen kändes ungefär lika.
Testblåser alla prototyper med munnen
Mycket mindre motstånd mot vad jag väntade mig i alla fall
Ytterligare breddning av min prototyp och alternativa utgångsrör.
Aningen större hål än rörens diameter i huset och då skrev min skrivare ut, så ena hålet fick bra friktion mot bägge rören, men andra hålet fick jag brotscha upp lite tills jag tyckte friktionen kändes ungefär lika.
Testblåser alla prototyper med munnen
Mycket mindre motstånd mot vad jag väntade mig i alla fall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Måste byta ett axelhjul på Creality'n. Nåt av hjulen har fått en tillplattning och det känns tydligt när jag flyttar printhuvudet manuellt. Suck.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Och PLA Pro böjer upp sig från bädden på Creality'n och redan i de första lagren, så då kan man inte skylla på kylningen.
PLA också, bytte till torr vanlig PLA, som jag hade till T-Rex och den böjde upp sig också.
Fan, jag avskyr Creality's PEI-platta jämfört med den billiga noname jag köpte till Kingroon.
Säkert ojämn värme i bädden... den kommer inte upp i utlovade 110 grader heller.
Nu hade jag 70 inställt och mätte 62.7 ungefär i mitten och sen är det kallare ju längre ut mot kanten man mäter.
Jävla dret.
PLA också, bytte till torr vanlig PLA, som jag hade till T-Rex och den böjde upp sig också.
Fan, jag avskyr Creality's PEI-platta jämfört med den billiga noname jag köpte till Kingroon.
Säkert ojämn värme i bädden... den kommer inte upp i utlovade 110 grader heller.
Nu hade jag 70 inställt och mätte 62.7 ungefär i mitten och sen är det kallare ju längre ut mot kanten man mäter.
Jävla dret.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Kan filament vara för torrt?
Eller är det bara skitsnack på webben?
Haft 14% luftfuktighet i filamentförvaringen ett par månader nu.
Eller är det bara skitsnack på webben?
Haft 14% luftfuktighet i filamentförvaringen ett par månader nu.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Nu har jag parallell-kopplat två radiala 5015-fläktar och lött ihop med original Creality-sladd/kontakt.
Och så lite krympslang.
Så nu kör jag kylningen med Taurus v5.
Min tjejkompis behöver fler tillbehör, så får skippa mina egna prototypfiaskon.
Och så lite krympslang.
Så nu kör jag kylningen med Taurus v5.
Min tjejkompis behöver fler tillbehör, så får skippa mina egna prototypfiaskon.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Tror vi var runt 8 pers, som skulle ta lödcert via företaget vi jobbade på och det blev bara jag och en tjej, som blev godkända.
Fast certet har ju gått ut för länge sen
Fast certet har ju gått ut för länge sen
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Lynx-66 skrev:Så nu kör jag kylningen med Taurus v5.
Går det bra då? Blåser den ordentligt? Stor skillnad mot original?
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Dagobert skrev:Lynx-66 skrev:Så nu kör jag kylningen med Taurus v5.
Går det bra då? Blåser den ordentligt? Stor skillnad mot original?
Ja, två radiala 5015-fläktar mot en enda 4010 blir en jäkla skillnad
Behöver nog aldrig köra mer än 75% fart gissar jag. För att jag skriver ut långsamt alltså.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Taurus v5 funkar bra
Lite "trial and error" för att hitta rätt fläkthastighet på nytt bara.
Skriver ut en hel del tillbehör till kompisen, så får vi se om hon hittar fler intresserade.
Lite "trial and error" för att hitta rätt fläkthastighet på nytt bara.
Skriver ut en hel del tillbehör till kompisen, så får vi se om hon hittar fler intresserade.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
En okunnigs funderingar:
Du har skrivit att det första lagret ibland släpper från plattan. Kör du kylfläkten medan du printar första lagret? Utöver plasten kyler den väl även plattans yta något. Isf kanske bättre att printa första lagret utan fläkt för bästa vidhäftning?
Du har skrivit att det första lagret ibland släpper från plattan. Kör du kylfläkten medan du printar första lagret? Utöver plasten kyler den väl även plattans yta något. Isf kanske bättre att printa första lagret utan fläkt för bästa vidhäftning?
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Dagobert skrev:En okunnigs funderingar:
Du har skrivit att det första lagret ibland släpper från plattan. Kör du kylfläkten medan du printar första lagret? Utöver plasten kyler den väl även plattans yta något. Isf kanske bättre att printa första lagret utan fläkt för bästa vidhäftning?
Som standard i slicer'n så körs första lagret utan fläkt, sen börjar fläkten på låg fart till lager 4 då inställda värdet gäller.
Men det finns script, så man kan styra fläktbeteendet ännu bättre och t ex låter den vara av helt tills valfritt lager.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Jag brukar också ha 5-10 grader mer i munstycket för första lagret.
Men det är Ender'n, som måste ha munstycket på perfekt höjd, tror jag.
Den är inte lika förlåtande, som lilla Kingroon.
Men det är Ender'n, som måste ha munstycket på perfekt höjd, tror jag.
Den är inte lika förlåtande, som lilla Kingroon.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Andras tips om improviserad filamenttork testas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Det verkar opraktiskt och inte så effektivt - så fort den svalnar tar den väl upp fukt igen?
Vad sägs om en kontinuerlig avfuktare (förvärmare) precis före matningen?
Så lång som behövs för att fukten ska hinna försvinna utan att tempen behöver vara för hög.
Vad sägs om en kontinuerlig avfuktare (förvärmare) precis före matningen?
Så lång som behövs för att fukten ska hinna försvinna utan att tempen behöver vara för hög.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Jag har mina filament-rullar i ett träskåp med dörr, bakom rullarna har jag en sån här; https://www.biltema.se/hem/stadning/fuk ... 2000019534 Så hålls det någorlunda torrt i.a.f. Det finns ganska mycket vatten i luften, hela behållaren hade fyllts med vatten på några månader.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Alltså, jag har ju min förvaringslåda med torrboll för långtidsförvaring, så detta är bara för nyuppackade rullar om man vill printa någorlunda direkt.
Just den här röda rullen har jag slarvigt haft ståendes på köksbordet medans jag skrev ut med svart, så gör en torkning innan jag printar igen med den.
Men kanske onödigt med PETG, som inte drar åt sig så mycket fukt, som andra filament, men torkar den lite för säkerhetsskull.
Just den här röda rullen har jag slarvigt haft ståendes på köksbordet medans jag skrev ut med svart, så gör en torkning innan jag printar igen med den.
Men kanske onödigt med PETG, som inte drar åt sig så mycket fukt, som andra filament, men torkar den lite för säkerhetsskull.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Motljusskydd för proffszoomen Olympus 40-150mm f/2.8 Pro.
Testar i rött innan jag offrar svart PETG.
Fast först printade jag bara själva bajonettfästet, så det inte gick åt så mycket tid och filament.
Kombinerat några olika färdiga ritningar och fått ihop min version.
Original motljusskydd är svindyrt och innehåller metalldelar för att möjliggöra att skyddet sitter på hela tiden och kan vridas och skjutas fram eller bak.
Tyvärr har många råkat ut för att skyddet separerar och metallbitar och lagerkulor flyger ut åt alla möjliga håll
Egentligen är mitt skydd för ett annat Olympus-objektiv med samma bajonettfäste, så det är också ett billigare alternativ, om man vill spara på det flådiga utskjutbara originalet, men original kostar fortfarande en del...
Testar i rött innan jag offrar svart PETG.
Fast först printade jag bara själva bajonettfästet, så det inte gick åt så mycket tid och filament.
Kombinerat några olika färdiga ritningar och fått ihop min version.
Original motljusskydd är svindyrt och innehåller metalldelar för att möjliggöra att skyddet sitter på hela tiden och kan vridas och skjutas fram eller bak.
Tyvärr har många råkat ut för att skyddet separerar och metallbitar och lagerkulor flyger ut åt alla möjliga håll
Egentligen är mitt skydd för ett annat Olympus-objektiv med samma bajonettfäste, så det är också ett billigare alternativ, om man vill spara på det flådiga utskjutbara originalet, men original kostar fortfarande en del...
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Creality Ender-3 S1 Pro har fått usb-sladd till datorn, som jag förut hade till lilla Kingroon.
Men där funkar inte usb-ingången, så flyttade datorn.
Hittade färdig Windows-installation av Octoprint, som ger lite mer möjligheter än att styra med Cura-slicern.
Och som förut så gör Camo Studio en gammal mobil till webbkamera, så jag kan se om det hakar upp sig.
Cura är ihopkopplad med Octoprint, så jag kan alltså sitta vid en fjärrdator och slice'a en fil och direkt välja att printa med Octoprint.
Om jag är osäker på om jag rensat byggplattan, så kan jag kolla det först via mobilkameran.
Men där funkar inte usb-ingången, så flyttade datorn.
Hittade färdig Windows-installation av Octoprint, som ger lite mer möjligheter än att styra med Cura-slicern.
Och som förut så gör Camo Studio en gammal mobil till webbkamera, så jag kan se om det hakar upp sig.
Cura är ihopkopplad med Octoprint, så jag kan alltså sitta vid en fjärrdator och slice'a en fil och direkt välja att printa med Octoprint.
Om jag är osäker på om jag rensat byggplattan, så kan jag kolla det först via mobilkameran.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Gjort ett litet fototillbehör...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Blixtskoskyddshållaren printas på uppochnervänd byggplatta, så det blir hyfsat lika slätt på kanterna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Till slut blev det 2 versioner, för även om blixtskorna ser ganska lika ut på Olympus och Canon, så är skydden lite olika utformade.
Olympus (OM-D M1 II):
Canon (EOS M3):
Olympus (OM-D M1 II):
Canon (EOS M3):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Och nu lite lättare att montera klämmorna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Återgå till Intressanta intressen