Tänk om [What if]
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Tänk om [What if]
What If Bobby Seale of the Black Panthers Became President? A Nation Transformed
så vad tror kommer det att bli så om han blir president
någon som kan något är detta deras program
Bobby Seale någon som kan något om honom
Tänk om [What if]
så vad tror ni om olika tidslinjer hur saker och ting kunde ha sätt ut och utvecklas
jag börjar med denna om inte USA hade blivit koloniserat av européerna
någon som vill ta upp andra exe på hur det kunde ha blivit
jag börjar med denna om inte USA hade blivit koloniserat av européerna
någon som vill ta upp andra exe på hur det kunde ha blivit
Tänk om [What if]
så vad tror ni om parallella världar hur det kunde ha sätt ut
jag börjar med denna videon hur det kunde ha sätt ut om européerna inte hade koloniserat nord Amerika
så vad tror då ni då verkar inte detta alternativ bättre då
kom gärna med mera tips hur ni trodde att det kunde ha sätt ut
så här kunde det ha sätt ut om man hade låtit indianernas kultur att blomstra och bevaras
Black Panthers verkar för övrigt lite väl extrema av sig vad vet jag
jag börjar med denna videon hur det kunde ha sätt ut om européerna inte hade koloniserat nord Amerika
så vad tror då ni då verkar inte detta alternativ bättre då
kom gärna med mera tips hur ni trodde att det kunde ha sätt ut
så här kunde det ha sätt ut om man hade låtit indianernas kultur att blomstra och bevaras
Black Panthers verkar för övrigt lite väl extrema av sig vad vet jag
Tänk om [What if]
någon som vet vilken kultur och religion USA hade haft om inte européerna hade koloniserat USA .?
Tänk om [What if]
Om Columbus aldrig fått idén att segla till Indien genom att fara västerut. Ja, då hade indianerna fått leva i lugn och ro. Nej, de hade de inte, de krigade ju sinsemellan. Och förr el senare skulle europeiska erövrare ha upptäckt Amerika och invaderat det.
Tänk om [What if]
Alien skrev:Om Columbus aldrig fått idén att segla till Indien genom att fara västerut. Ja, då hade indianerna fått leva i lugn och ro. Nej, de hade de inte, de krigade ju sinsemellan. Och förr el senare skulle europeiska erövrare ha upptäckt Amerika och invaderat det.
jo du har nog rätt man bör inte lita på videon
Tänk om [What if]
manne skrev:Alien skrev:Om Columbus aldrig fått idén att segla till Indien genom att fara västerut. Ja, då hade indianerna fått leva i lugn och ro. Nej, de hade de inte, de krigade ju sinsemellan. Och förr el senare skulle europeiska erövrare ha upptäckt Amerika och invaderat det.
Men den heter ju what if eller tänk om, alltså målar videon upp en bild av hur det kunde ha sett ut om inte Columbus hade kommit dit.
Comprende?
Tänk om [What if]
atoms skrev:manne skrev:Alien skrev:Om Columbus aldrig fått idén att segla till Indien genom att fara västerut. Ja, då hade indianerna fått leva i lugn och ro. Nej, de hade de inte, de krigade ju sinsemellan. Och förr el senare skulle europeiska erövrare ha upptäckt Amerika och invaderat det.
Men den heter ju what if eller tänk om, alltså målar videon upp en bild av hur det kunde ha sett ut om inte Columbus hade kommit dit.
Comprende?
si yo comprendo
Tänk om [What if]
atoms skrev:manne skrev:Alien skrev:Om Columbus aldrig fått idén att segla till Indien genom att fara västerut. Ja, då hade indianerna fått leva i lugn och ro. Nej, de hade de inte, de krigade ju sinsemellan. Och förr el senare skulle europeiska erövrare ha upptäckt Amerika och invaderat det.
Comprende?
Men den bilden är helt orealistisk. Har du glömt hur indianerna krigade innan de vita kom? Då får man lägga till att indianerna plötsligt (i motsats till vad vi vet) blivt fredliga och börjat samarbeta med sina granner.
Och hursomhelst, om de inte utvecklat tekniskt överlägsna vapen skulle de ändå besegrats av de kommande kolonisterna.
Tänk om [What if]
Alien skrev:atoms skrev:manne skrev:
Comprende?
Men den bilden är helt orealistisk. Har du glömt hur indianerna krigade innan de vita kom? Då får man lägga till att indianerna plötsligt (i motsats till vad vi vet) blivt fredliga och börjat samarbeta med sina granner.
Och hursomhelst, om de inte utvecklat tekniskt överlägsna vapen skulle de ändå besegrats av de kommande kolonisterna.
fast vad fan conquistador var brutala som fan
Tänk om [What if]
Ett annat kontrafaktiskt scenario är om Japan aldrig anfallit de amerikanska skepppen i Pearl Harbor. USA hade aldrig förklarat krig mot Japan och Tyskland. Europa hade fått klara sig själv och Asien också. I Europa hade det blivit ett tyskt imperium och i Asien ett japanskt.
Sovjet hade kanske klarat sig, men de hade hela tiden fått vara beredda på nya krig med Tyskland. USA hade fortsatt sina isolationistiska väg. För de ockuperade länderna återstår bara några fås guerillakamp, de flesta finner sig.
Len Deighton: London tillhör oss
Tony Samuelsson: Jag var en arier
Sovjet hade kanske klarat sig, men de hade hela tiden fått vara beredda på nya krig med Tyskland. USA hade fortsatt sina isolationistiska väg. För de ockuperade länderna återstår bara några fås guerillakamp, de flesta finner sig.
Len Deighton: London tillhör oss
Tony Samuelsson: Jag var en arier
Tänk om [What if]
det var en svår istid för c:a 64 000 år sedan, så havsnivån sjönk med 70 m, mänskligheten dvs homo sapiens var nära att utrotas för det var bara ett 20 000 tal kvar som höll till i Kalahari, men c:a 2000 individer kunde ta sig över indiska oceanen (vid Sorgsenhetens Port) för vattenståndet var så lågt, och därifrån befolka resten av jorden, så tack vare lågt vatten överlevde vi, förmodligen hade vi gått samma väg som neandertalare och erektus annars och dött ut
hämtat ur Lasse Bergs böcker bla "Skymningssång i Kalahari – Hur människan bytte tillvaro"
hämtat ur Lasse Bergs böcker bla "Skymningssång i Kalahari – Hur människan bytte tillvaro"
Tänk om [What if]
Alien skrev:atoms skrev:Men den heter ju what if eller tänk om, alltså målar videon upp en bild av hur det kunde ha sett ut om inte Columbus hade kommit dit.
Comprende?
Men nu har jag inte påstått att bilden som beskrivs i videon är realistisk.
Återgå till Intressanta intressen