PTSD och depression och behandling med psykedelika

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2024-12-05 12:52:24

antonius skrev:försök hitta ett hunddagis där du kan vara hundskötare som volontär istället, så blir du kanske lite mer happy

https://hundstallet.se/engagera-dig/volontar/

ja varför inte tack :-)049 :-)Happy :D
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Richard » 2024-12-05 14:05:37

manne skrev:tänk vad härligt om man kunde gå till apoteket och hämta ut en piller burk med dessa svampar :o :-)063 :?:

precis som man gör med SSRI preparat :-)049 :-)Happy :D

Tror inte man får hämta ut det själv. Vid ketaminbehandling får man det doserat för en session på sjukhuset, tillsammans med en terapeut. Alltså inget man doserar själv. Skulle gissa att det är samma med psilocybin.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Richard » 2024-12-05 14:08:55

Jag har förresten köpt lite kaktusar, den lilla i mitten är en Peyote, vilken innehåller meskalin. Den är inte förbjuden att odla, men förbjuden att käka. Men det är inget jag ska göra, dels är det alldeles för lite o sen tar mina mediciner bort all rolig effekt, i.a.f. när jag åt magiska svampar i Amsterdam förra året, kände inte ett dugg...

Kaktusar-7-st-1024x428.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard

Inläggav manne » 2024-12-05 14:19:38

Richard skrev:Peyote

är Peyote samma sak som meskalin :o :-)063 :?:
manne

Inläggav Richard » 2024-12-05 15:01:03

manne skrev:

Ja, det är namnet på kaktusen, den innehåller meskalin.
Richard

Inläggav manne » 2024-12-05 16:22:44

Richard skrev:meskalin.

hur gör man för att tappa den på meskalin då :o :-)063 :?:

skär man ut små bitar och käkar :o :-)063 :?:
manne

Inläggav manne » 2024-12-05 16:26:31

Richard skrev:
manne skrev:

Hur gör man för att utvinna Meskalin, 3,4,5-trimetoxifenetylamin, ur den kaktusen då :o :-)063 :?:

https://www.lakemedelsvarlden.se/varlde ... nalyserad/
manne

Inläggav manne » 2024-12-05 16:30:28

ser den ut så :o :-)063 :?:

Meskalin/Peyote -
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne

Inläggav Richard » 2024-12-05 18:12:17

manne skrev:
Richard skrev:
manne skrev:

Hur gör man för att utvinna Meskalin, 3,4,5-trimetoxifenetylamin, ur den kaktusen då :o :-)063 :?:

Vet inte exakt hur man utvinner det kemiskt, men det verkar som om de flesta äter den som den är. Det är i.a.f. inga taggar på den. Jag ska dock inte käka upp den.
Richard

Inläggav manne » 2024-12-05 18:19:14

Richard skrev:
manne skrev:
Richard skrev:Ja, det är namnet på kaktusen, den innehåller meskalin.

Vet inte exakt hur man utvinner det kemiskt, men det verkar som om de flesta äter den som den är. Det är i.a.f. inga taggar på den. Jag ska dock inte käka upp den.

kan man blanda den med tobak och röka fredspipa :o :-)063 :?:

som på bilden :o :-)063 :?:

https://www.google.com/search?sca_esv=1 ... sid=mosaic

https://www.google.com/search?sca_esv=1 ... sid=mosaic
manne

Inläggav manne » 2024-12-05 20:05:55

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... _gs111360/

detta tycker jag var en larvig kristen moral etik mörkblå fråga eller förslag som att skulle vara olagligt att inne ha en kaktus :o :-)063 :?:

Tycker verkligen inte om bror duktig moral kärring attityden känns 1800 tals retorik på detta hela :o :-)063 :?:

så vad tycker ni om 1800 tals moral kärring attityden då :o :-)063 :?:

typ man skall foga sig och gå i kyrkan på söndagar. :lol: :lol: :wink:
manne

Inläggav Alien » 2024-12-06 0:53:24

Vad drar du in att gå i kyrkan för? Det är många som ogillar droger och oroar sig för vad som kan hända dem som intar dem. Vi har ju Systembolaget pga alkoholens farlighet. Men man behöver inte vara religiös för den skull.

Under hippierörelsen på 1960-talet missbrukades meskalin som en bland många hallucinogener. Drogen kan ge en starkt förändrad verklighetsuppfattning. Användaren tror sig till och med klara av saker som inte är mänskligt möjliga, som att ställa sig framför ett tåg och stoppa det eller flyga från höga byggnader. Trippen framkallar även kräkningar och kramper.

Det handlar öht inte om någon "larvig kristen moral" (bättre larvig kristen moral än ingen moral alls f ö). Kristus har väl aldrig sagt något om droger. Kallar du allt du ogillar för "kristet"? Det handlar om hälsa.

Det söps något otroligt förr i tiden, innan nykterhetsrörelsen kom. Misshandel av kvinnor och barn, många som dräptes pga fylleslagsmål. Så tack och lov för "1800-tals moralkärring attityden".

F ö anser jag att det är kvinnoförakt att kalla kvinnor för "käringar".
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav manne » 2024-12-06 10:00:32

Alien skrev:Vad drar du in att gå i kyrkan för? Det är många som ogillar droger och oroar sig för vad som kan hända dem som intar dem. Vi har ju Systembolaget pga alkoholens farlighet. Men man behöver inte vara religiös för den skull.

Under hippierörelsen på 1960-talet missbrukades meskalin som en bland många hallucinogener. Drogen kan ge en starkt förändrad verklighetsuppfattning. Användaren tror sig till och med klara av saker som inte är mänskligt möjliga, som att ställa sig framför ett tåg och stoppa det eller flyga från höga byggnader. Trippen framkallar även kräkningar och kramper.

Det handlar öht inte om någon "larvig kristen moral" (bättre larvig kristen moral än ingen moral alls f ö). Kristus har väl aldrig sagt något om droger. Kallar du allt du ogillar för "kristet"? Det handlar om hälsa.

Det söps något otroligt förr i tiden, innan nykterhetsrörelsen kom. Misshandel av kvinnor och barn, många som dräptes pga fylleslagsmål. Så tack och lov för "1800-tals moralkärring attityden".

Men om man är en indian och vill komma i kontakt med ande världen och utöva sin religion då :o :-)063 :?:

Indianerna kanske inte vill vara kristna och be till Jesus och gå i kyrkan :o :-)063 :?:
att förbjuda folk att äta kaktus är som att förbjuda deras religion och att de måste anpassa sig till kristendomen vill säga :o :-)063 :?:
Man kan inte förbjuda folk att plocka svamp i skogen på grund av allemansrätten och man kan inte förbjuda folk att ha kaktus växter hemma heller :-)063 :!:
skall polisen patrullera skogen under hösten och övervaka svamp plockare i skogen då varje svamp säsong :o :-)063 :shock: :?:
manne

Inläggav Alien » 2024-12-06 14:24:29

Jag tror inte det finns några indianer i Sverige som vill komma i kontakt med andevärlden mha meskalin. Bor de i Sverige får de följa svenska lagar.

De flesta som plockar svamp i skogen gör det för att äta svampen. Vill du göra något annat med svampen så gör du det på egen risk.

All forskning är en sak, det är inte samma sak som att det är tillåtet el tillrådligt att själv börja experimentera.
Alien
Moderator

Inläggav manne » 2024-12-06 14:39:05

Alien skrev:De flesta som plockar svamp i skogen gör det för att äta svampen. Vill du göra något annat med svampen så gör du det på egen risk.

jag menar bara att det är inte olagligt att ha olika sorters kaktus växter hemma :-)063 :?:
eller att plocka olika sorters svampar i skogen :o :-)063 :?:

polisen har varken tid eller lust att övervaka svamp plockarna under hösten eller att kontrollera vad folk har för olika sorters kaktus växter hemma köpt från den lokala blomster affären :o :-)063 :?:
manne

Inläggav Richard » 2024-12-06 14:48:14

manne skrev:
Alien skrev:Vad drar du in att gå i kyrkan för? Det är många som ogillar droger och oroar sig för vad som kan hända dem som intar dem. Vi har ju Systembolaget pga alkoholens farlighet. Men man behöver inte vara religiös för den skull.

Men om man är en indian och vill komma i kontakt med ande världen och utöva sin religion då :o :-)063 :?:

Indianerna kanske inte vill vara kristna och be till Jesus och gå i kyrkan :o :-)063 :?:
att förbjuda folk att äta kaktus är som att förbjuda deras religion och att de måste anpassa sig till kristendomen vill säga :o :-)063 :?:
Man kan inte förbjuda folk att plocka svamp i skogen på grund av allemansrätten och man kan inte förbjuda folk att ha kaktus växter hemma heller :-)063 :!:
skall polisen patrullera skogen under hösten och övervaka svamp plockare i skogen då varje svamp säsong :o :-)063 :shock: :?:

Jag läste något i dagarna, att en del indianer undantas från meskalinförbudet i USA.

Kaktusarna är dock inte förbjudna att inneha, annars hade jag inte köpt den. Men att äta den, eller utvinna meskalin är olagligt.

Men ja, jag har läst att polisen åker på larm om folk som plockar olaglig svamp...
Richard

Inläggav Alien » 2024-12-06 15:33:05

triggerhappyD skrev:
Zima33 skrev:Autister har generellt svårare att jobba med KBT men det finns autismanpassad KBT.

Nu vet jag inte hur "autistisk" jag är, men jag avskydde iaf KBT när jag "fick" det för många år sedan när jag hade oturen att ha kontakt med den Svenska psykiatrin.

Kommer ihåg att jag upplevde det lite som en attack mot mig som person, vad det nu än innebär.
Som om det var mina tankar det var fel på.
Jag behövde så att säga bara lära mig att tänka på rätt sätt så skulle allt kännas bättre.
Vilket jag som sagt upplevde som ett iaf insinuerande att jag alltså mådde dåligt pga att jag tänkte på fel sätt.
Vilket såklart inte var fallet, jag mådde ju dåligt pga "dåliga erfarenheter" och "livsomständigheter"...
Och så man får sånt där mumbojumbo slängt i ansiktet istället blandat med massa konstiga förlag på mediciner.

Helt absurt egentligen när jag tänker tillbaks på det. :lol:

Jamen det är ju det folk gör, tänker fel. Dvs de har automatiska tankar som slår till och gör att de mår dåligt. Lösningen är då att tänka annorlunda el att bete sig annorlunda.

Det verkar som en del tänker "jag ska minsann aldrig ändra på mina tankar, om det så ska ta död på mig!". Eller som dr Phil brukar fråga "vill du ha rätt el vill du bli lycklig?". Vem är det som är absurd här egentligen?

Alltså även om man kan må dåligt av yttre omständigheter, så kan man må ännu sämre pga sina tankar. Eller som ordspråket säger "det är inte hur man har det utan hur man tar det".

Skulle du avstå från psykodelisk medicin med tillhörande terapi s a s av princip?

Allt som man tänker behöver inte vara korrekt, dvs stämma med verkligheten.

Skrev mer om det i denna tråd: https://www.aspergerforum.se/felaktiga- ... 17413.html
Alien
Moderator

Inläggav nescio » 2024-12-06 15:53:24

Alien skrev:"vill du ha rätt el vill du bli lycklig?"
Det är ju samma sak. Målet med livet är att ha rätt. Har man inte rätt blir man olycklig.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Alien » 2024-12-06 17:48:51

Så om man tänker "Allt går åt helvete!" och det inte gör det, så blir man olycklig?
Alien
Moderator

Inläggav manne » 2024-12-06 17:53:53

Alien skrev:Så om man tänker "Allt går åt helvete!" och det inte gör det, så blir man olycklig?

Har du sätt dessa 2 program då :o :-)063 :?:

jag har sätt dessa båda två :-)049 :-)Happy :D

https://www.svtplay.se/video/jE4BR5J/ve ... ka-svampar

https://www.svtplay.se/video/ePvVVzJ/ve ... om-medicin
manne

Inläggav nescio » 2024-12-06 17:58:01

Alien skrev:Så om man tänker "Allt går åt helvete!" och det inte gör det, så blir man olycklig?
Om det inte har gått åt helvete än, så gör det väl det snart. Sen när det går åt helvete säger man nöjt: "Det var ju det jag sa. Jag hade rätt. Haha."
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav triggerhappyD » 2024-12-06 23:08:07

Alien skrev:Jamen det är ju det folk gör, tänker fel.

Hur vet du det?

Är det du och den Svenska psykiatrin som avgör vad som är rätt och fel tankar? :P :wink:

Och jag har sett tillräckligt av vad dom försöker tuta i folk inom spektrumet.

Bättre o hålla dom galningarna långt borta ifrån ens tankar och beteenden.
Mig lurar dom inte på massa NT dravel iaf.

Fel på mina tankar, rofl. Skulle inte tro det va :) :wink: :-)018
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav Alien » 2024-12-06 23:33:46

Ja, det är ju det psykologer har upptäckt på sina patienter. Har du öht läst tråden jag länkade till?

Och en del har överdriven tanke om sin förmåga att förstå sina egna felaktiga tankemönster. Hur vet du att dina tankar är "rätt", för att du är så utomordentligt intelligent, intelligentare än alla psykologer?

Du svarar inte på min fråga, om en behandling skulle göra dig lyckligare om du insåg att du tänkt fel (genom psykodelika + terapi), skulle du avstå från det av ren stolthet då?

Jag misstänker att många aspergare på frågan "Vill du ha rätt el bli lycklig?" skulle svara "Ha rätt!"
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2024-12-06 23:41:14

Den här försöksbehandlingen med psilocybin gäller mycket sjuka patienter som får palliativ vård.

Uppsala universitet 2024-03-15 skrev:Patienter med allvarliga och långt framskridna sjukdomar lider ofta av depression, ångest, oro och psykologisk stress under livets slutskede. Nu har ett europeiskt konsortium tilldelats 6,5 miljoner euro för att se om det psykedeliska läkemedlet psilocybin kan leda till en bättre palliativ vård.
---
– Det är den första studien i Europa som kommer att pröva den här typen av behandling för patienter i livets slutskede. Syftet är att se om patienter med långt framskriden MS, Parkinson, ALS eller kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) kan få en bättre livskvalitet vid behandling med psilocybin. Det handlar om att patienterna ska leva så bra som möjligt, så länge som möjligt, säger Inna Feldman.
---
Psilocybin, den aktiva substansen i så kallade psykedeliska svampar, har i tidigare studier visat sig ha en betydande positiv inverkan för patienter med obotlig cancer.
https://www.uu.se/nyheter/2024/2024-03- ... behandling

Ja, eftersom det gäller döende patienter så behöver man inte oroa sig för problem med beroende.

Men det verkar som den viktigaste orsaken till att man fått pengar till denna studie är rent ekonomisk.

– Kortfattat kan man beskriva det som att patienter som mår bättre, kommer att kräva mindre sjukhusvård. Mot bakgrund av tidigare studier tror vi att pantienterna kommer att behöva mindre vård och därmed minskad konsumtion av samhällsresurser. Vår hälsoekonomiska analys går helt enkelt ut på att väga in tre parametrar: hälsovinster, kostnad för behandling och vinster av minskat vårdbehov. Står vinsterna i rimlig proportion till kostnaderna så vore en sådan här behandling ett bra alternativ rent hälsoekonomiskt.
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in