Hejsan!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hejsan!

Inläggav Pratglad » 2024-11-14 2:10:51

Hejsan!
Jag är här för att jag gillar att prata med folk och höra olika perspektiv på saker och ting. Är väldigt intresserad av psykologi och den sociala biten.Läser just nu en väldigt intressant bok om just diagnoser och den sociala biten. Jag gillar också övernaturliga grejer dvs skräckfilmer.. Vad har ni för erfarenheter gällande det sociala? Eller om ni varit med om något övernaturligt? Jag själv är skeptisk till sådant men vill gärna förstå mer kring det hela. Folk pratar tex mycket om energier..
Pratglad
Ny medlem

Anslöt: 2024-10-23

Hejsan!

Inläggav Richard » 2024-11-14 7:45:19

Hej!

Jag är intresserad av det ockulta, igår fick jag hem en gobeläng med Baphomet, samt lite ockulta skrifter...

Vardagsrum-1024x768.jpg

Ockulta-skrifter-1024x633.jpg

Fler-ockulta-skrifter-1024x578.jpg

Fast egentligen är jag mer intresserad av fysik o försöker förstå vad allt är och består av. Är i o med det ganska skeptiskt till övernaturliga saker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Hejsan!

Inläggav thebluewizard » 2024-11-14 10:08:20

Hej, ämnena du skriver om är intressanta. Jag har en doktorsexamen i fysik och har varit med om en övernaturlig händelse. Jag kommer inte att gå in i detalj på hur upplevelsen var, men den har gjort att jag tror på att det finns saker som vi ännu inte kan förklara.

Med det sagt tycker jag många (alla) av de program som med hjälp av vetenskapliga mätningar försöker påvisa övernaturliga händelser med hjälp av liknande är ren trams och bluff. Att prata om energier, elektromagnetiska och magnetiska fält etc bygger på en okunskap hos de som gör det, men det går nog hem hos dem som inte är vetenskapligt skolade.
thebluewizard

Anslöt: 2024-09-28

Hejsan!

Inläggav Guppy » 2024-11-14 10:29:42

Hej,

Jag har själv testat på healing på nån kurs. Jag har försökt "känna" deras energier och på så sätt leta mig fram till var de har ont till exempel. Och så heala dem med positiv energi.
Låter jättebra, förutom att jag inte tror på det själv haha. Jag ville bara testa på, och se hur det funkar. Och det funkar jättebra tydligen. Särskilt att heala äldre personer för dem har ofta ont lite överallt så man prickar aldrig fel. Det är svårare att heala mig som är ung, då blir det typ alltid fel ställe istället.

Men den som gillar psykologi vet att placebo inte alltid måste vara helt fel: gamla personer som får prata om hur ont de har. Ja det blir nästan som en form av samtalsterapi :D
Guppy
Ny medlem

Anslöt: 2024-09-03

Hejsan!

Inläggav Richard » 2024-11-14 11:17:26

Jag gillar även geologi o läser mycket om healingstenar, o har flera stycken, men jag tror inte stenarna fungerar nått vidare när det gäller healing...
Richard

Hejsan!

Inläggav RSD555 » 2024-11-14 14:36:48

Hejsan, jag är också intresserad av psykologi och det sociala, speciellt i koppling till diagnosen. Har skrivit mycket här om mina erfarenheter inom det området, nu senast i trådarna "samtalsteknik" och "hur är man en bra vän?".

Har läst mycket om sånt men det är väl inget inom det sociala jag känner att jag har sådär full koll på, i alla fall inte när det gäller att tillämpa det i praktiken. Så jag är intresserad av allt från det mest basic och uppåt.

Om du hittar något intressant i boken du läser som du vill dela med dig av skulle jag läsa det med intresse. Eller om du har egna teorier eller funderingar?

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-12-02

Hejsan!

Inläggav Pratglad » 2024-11-16 20:57:01

Richard skrev:Hej!

Jag är intresserad av det ockulta, igår fick jag hem en gobeläng med Baphomet, samt lite ockulta skrifter...

Vardagsrum-1024x768.jpg

Fast egentligen är jag mer intresserad av fysik o försöker förstå vad allt är och består av. Är i o med det ganska skeptiskt till övernaturliga saker.

Hur är du skeptisk och vad är det som gör att du tror på sånt?
Pratglad
Ny medlem

Hejsan!

Inläggav Pratglad » 2024-11-16 20:59:10

thebluewizard skrev:Hej, ämnena du skriver om är intressanta. Jag har en doktorsexamen i fysik och har varit med om en övernaturlig händelse. Jag kommer inte att gå in i detalj på hur upplevelsen var, men den har gjort att jag tror på att det finns saker som vi ännu inte kan förklara.

Med det sagt tycker jag många (alla) av de program som med hjälp av vetenskapliga mätningar försöker påvisa övernaturliga händelser med hjälp av liknande är ren trams och bluff. Att prata om energier, elektromagnetiska och magnetiska fält etc bygger på en okunskap hos de som gör det, men det går nog hem hos dem som inte är vetenskapligt skolade.

Varför vill du inte berätta mer om den övernaturliga händelsen ? Jag tänkte om det var något speciellt som gjorde att du började tro på sånt.
Pratglad
Ny medlem

Hejsan!

Inläggav Pratglad » 2024-11-16 23:02:01

RSD555 skrev:Hejsan, jag är också intresserad av psykologi och det sociala, speciellt i koppling till diagnosen. Har skrivit mycket här om mina erfarenheter inom det området, nu senast i trådarna "samtalsteknik" och "hur är man en bra vän?".

Har läst mycket om sånt men det är väl inget inom det sociala jag känner att jag har sådär full koll på, i alla fall inte när det gäller att tillämpa det i praktiken. Så jag är intresserad av allt från det mest basic och uppåt.

Om du hittar något intressant i boken du läser som du vill dela med dig av skulle jag läsa det med intresse. Eller om du har egna teorier eller funderingar?

Mvh L

Ja jag har också tänkt mycket på det sociala i och med min diagnos men samtidigt är man ju inte sin diagnos
utan man är ju den man är.

Boken heter på ett annorlunda sätt med Paula Tilli. Hon har asperger och har skrivit flera böcker både hur det är att få diagnosen och om hennes liv både som ung och vuxen.
Pratglad
Ny medlem

Hejsan!

Inläggav Pratglad » 2024-11-16 23:11:57

Guppy skrev:Hej,

Jag har själv testat på healing på nån kurs. Jag har försökt "känna" deras energier och på så sätt leta mig fram till var de har ont till exempel. Och så heala dem med positiv energi.
Låter jättebra, förutom att jag inte tror på det själv haha. Jag ville bara testa på, och se hur det funkar. Och det funkar jättebra tydligen. Särskilt att heala äldre personer för dem har ofta ont lite överallt så man prickar aldrig fel. Det är svårare att heala mig som är ung, då blir det typ alltid fel ställe istället.

Men den som gillar psykologi vet att placebo inte alltid måste vara helt fel: gamla personer som får prata om hur ont de har. Ja det blir nästan som en form av samtalsterapi :D

De kom ju fram att någon grej var bluff gällande sånt där och medium känner jag bara ger hopp eller tror på sådant själv men jag är som sagt skeptiskt till allt sånt där. Jag är mer jag vet vad en bil är för något så det kan jag säga är sant och finns.
Pratglad
Ny medlem

Hejsan!

Inläggav Richard » 2024-11-17 7:09:21

Pratglad skrev:
Richard skrev:Hej!

Vardagsrum-1024x768.jpg

Hur är du skeptisk och vad är det som gör att du tror på sånt?

Jag har alltid varit intresserad av hur grejer fungerar, men har läst en del fysik som gör att det övernaturliga är svårt att tro på, då inte har vetenskapligt stöd för det.
Richard

Hejsan!

Inläggav thebluewizard » 2024-11-17 12:17:18

Pratglad skrev:
thebluewizard skrev:Hej, ämnena du skriver om är intressanta. Jag har en doktorsexamen i fysik och har varit med om en övernaturlig händelse. Jag kommer inte att gå in i detalj på hur upplevelsen var, men den har gjort att jag tror på att det finns saker som vi ännu inte kan förklara.

Varför vill du inte berätta mer om den övernaturliga händelsen ? Jag tänkte om det var något speciellt som gjorde att du började tro på sånt.

Det är en väldigt personlig händelse som jag inte är beredd att dela med mig av på ett allmänt nätforum.
thebluewizard

Anslöt: 2024-09-28

Hejsan!

Inläggav Pratglad » 2024-11-17 22:48:53

thebluewizard skrev:
Pratglad skrev:

Det är en väldigt personlig händelse som jag inte är beredd att dela med mig av på ett allmänt nätforum.

Förstår !
Pratglad
Ny medlem

Hejsan!

Inläggav RSD555 » 2024-11-18 14:11:40

Pratglad skrev:
RSD555 skrev:Hejsan, jag är också intresserad av psykologi och det sociala, speciellt i koppling till diagnosen. Har skrivit mycket här om mina erfarenheter inom det området, nu senast i trådarna "samtalsteknik" och "hur är man en bra vän?".

Mvh L

Ja jag har också tänkt mycket på det sociala i och med min diagnos men samtidigt är man ju inte sin diagnos
utan man är ju den man är.

Boken heter på ett annorlunda sätt med Paula Tilli. Hon har asperger och har skrivit flera böcker både hur det är att få diagnosen och om hennes liv både som ung och vuxen.

Har läst den boken och kände igen mig mycket. Kändes nästan lite övernaturligt, som om det var jag som skrivit.

Vad funderar du på när det gäller det sociala, känner du igen dig
i det Paula skriver om? Ni är väl båda pratglada och sociala i alla
fall tänker jag.

Hon skriver att hon helst ville vara för sig själv när hon var
liten och just det känner inte jag igen mig i, har alltid viljat
vara med och ha kompisar. Fruktansvärt vara utanför tycker jag,
därför jag valt RSD som mitt alias här. Rejection Sensitive Disorder.

Men samtidigt som jag vill vara med vill jag liksom inte delta och
följa reglerna, eller jag har väl aldrig förstått att det finns några
regler att följa. Förstår det på sätt och vis nu men har inte full koll
på vilka reglerna är och det är oerhört svårt följa dem när det inte
kommer naturligt.

Mitt problem är väl som jag ser det främst att jag är för påflugen, har inte koll på det med "sociala sfärer" som det kallas. Behandlar alla som "syskon" eller nåt. Sen kan jag inte avsluta diskussioner heller utan fortsätter mala på om min syn på saken.

Sen kommer kanske det att jag har svårt hålla mig till ämnet, förstår oftast vad ämnet är men inte varför eller meningen med det. Folk brukar
inte vara så intresserade av det jag skriver när jag håller mig till ämnet heller så det kanske är ett inlärt betende jag har också, att skriva något
som sticker ut. Sen tycker jag själv det udda jag skriver är intressant och har en övertro på att andra ska känna likadant. Förstår inte att jag stör något heller då jag inte förstår att det finns något att störa, eller vad det skulle vara. När jag var ny här löste jag det genom att skapa en massa egna trådar men det har jag av någon anledning slutat med.
RSD555
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-12-02

Hejsan!

Inläggav Pratglad » 2024-11-20 2:20:41

Till viss del..Det beror ju på vilken diagnos du har för det kan skilja väldigt mycket då gradmässigt. Tex för mig så har jag lätt för att prata med folk och är social och trevlig och så. Men jag har haft svårt att behålla vänner eller det är nog en vanlig sak om man har en diagnos , att man har svårt att behålla vänner.

Men oftast har det handlat om att folk har missförstått mig eller haft okunskap gällande diagnoser varpå varför det inte har funkat. Man kan inte älska alla heller men det är ju trist att det finns en okunskap kring diagnoser.
Pratglad
Ny medlem

Hejsan!

Inläggav Någon » 2024-11-20 19:43:59

Har också lätt att få kontakt med nya människor, pratar mycket. Men svårt att behålla vänner.
Någon

Anslöt: 2021-05-06

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in