Bokbrännare, förbudsivrare och censurivrare

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav antonius » 2024-11-18 15:04:58

kan vara bibeln, Domarboken 12:5
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Alien » 2024-11-18 19:19:59

Ignatius skrev:Kristna bokförlag som Verbum ska vara konsekventa och bränna/förbjuda alla rasistiska böcker. Självklart ska böcker som uppmanar till massmord på utländska flyktingar för att de inte kan tala rätt brännas först av alla!

Gileaditerna spärrade vadställena över Jordan för efraimiterna, och när någon av de flyende efraimiterna ville gå över floden frågade gileaditerna: ”Är du efraimit?” Om han svarade nej sade de: ”Säg shibbolet!” Om han då sade ”sibbolet”, därför att han inte kunde uttala ordet rätt, grep de honom och högg ner honom vid vadstället. Vid detta tillfälle stupade 42 000 efraimiter.

Ja, det förekommer mycket våld, sexism, rasism och xenofobi i bibeln, mest i GT. Även incest.

Det finns ju redan barnbiblar, de kan ju ge ut en "kvalitetssäkrad bibel" och ta bort allt omodernt och olämpligt.

Jag får vibbar av "1984" av ordet "kvalitetssäkrad".
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Ignatius » 2024-11-18 23:11:02

Jag läste en artikel i Washington Post i helgen (bakom betalvägg så jag länkar inte). Den gick i korthet ut på att myndigheterna i Florida förbjudit hundratals böcker i skolbibliotek. Skälet är att de är stötande, innehåller HBTQ eller sexskildringar. Bland titlarna som förbjudits finns: 1984, Anne Franks dagbok. Slakthus 5, Flera Stephen King-böcker osv. Den som inte förstår ironin borde läsa någon av titlarna.

Det är i mångt och mycket samma typ av böcker som förbjudits i diktaturer som rysland. I Sverige har ett (f.d.) nazistparti drivit igenom att vi ska begåvas med en helyllesvensk kanon.

Min undran är vart världen är på väg. Både demokratier och diktaturer vill förbjuda böcker och bestämma vad som är god litteratur. Böcker får inte vara otäcka, annorlunda eller tankeväckande. Dumheten tar över.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav atoms » 2024-11-18 23:20:01

antonius skrev:kan vara bibeln, Domarboken 12:5

Du menar Mördarboken 12:5?
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav antonius » 2024-11-19 7:20:28

atoms skrev:

jamen jag är lite finkänslig, och ville inte säga det :oops:
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Någon » 2024-11-19 11:48:17

Ignatius skrev:Jag läste en artikel i Washington Post i helgen (bakom betalvägg så jag länkar inte). Den gick i korthet ut på att myndigheterna i Florida förbjudit hundratals böcker i skolbibliotek. Skälet är att de är stötande, innehåller HBTQ eller sexskildringar. Bland titlarna som förbjudits finns: 1984, Anne Franks dagbok. Slakthus 5, Flera Stephen King-böcker osv. Den som inte förstår ironin borde läsa någon av titlarna.

Det är i mångt och mycket samma typ av böcker som förbjudits i diktaturer som rysland. I Sverige har ett (f.d.) nazistparti drivit igenom att vi ska begåvas med en helyllesvensk kanon.

Min undran är vart världen är på väg. Både demokratier och diktaturer vill förbjuda böcker och bestämma vad som är god litteratur. Böcker får inte vara otäcka, annorlunda eller tankeväckande. Dumheten tar över.

Fast de riktigt gamla texterna om respektive diktaturs religion eller ideologi får förstås finnas kvar. Och anbefalles som obligatorisk läsning.

Även utan förbud kan dumheten bre ut sig. När jag bodde i Springfield, Missouri 2010-11, blev jag djupt besviken på det närmaste lokala offentliga bibliotekets utbud. Det bestod i stort sett bara av amerikanska författares bästsäljare i kategorier på gränsen till lättläst. Samt olika böcker som de stora lokala kyrkorna säkert rekommenderade.
Bibliotekarierna förklarade utbudet med att det speglade efterfrågan.
På biblioteket inne i city var utbudet större, i och för sig.
Men ändå.
Någon

Anslöt: 2021-05-06

Inläggav Alien » 2024-11-19 12:16:49

Så som Selma Lagerlöf skrev i den berättelsen skulle ingen få skriva idag och bli utgiven. Skulle det stått i en barnbok så hade rödpennan kommit fram. Men man petar inte i en klassiker för vuxna. Vi är alla barn av vår tid, även nobelpristagaren Selma Lagerlöf. Den bok jag har hemma (köpt på Mårbacka) är tryckt år 1962.

Berättelserna är rätt besynnerliga. Lagerlöf låter t ex "torkan" och ett palmträd personifieras.

Ibland kallas de tre för "de tre vise männen" och ibland för "heliga tre konungar". Men det första stämmer mer överens med bibelns ord "stjärntydare". I konsten brukar de avbildas som en ung, en medelålders och en gammal. Och en är svart, för att visa att en kom från Afrika (de andra kom från Europa och Asien). I Lagerlöfs berättelse så är det tre fattiga visa män som måste tigga för att överleva. Ingen tror på deras visdom i staden där de bor. Detta stycke måste säkert också censureras, inom spoilers för känsliga:

Spoiler: visa
"Men för dessa män kunde det knappast vara annorlunda, ty en av dem var övermåttan gammal, en var behäftad med spetälska, och den tredje var en tjockläppad neger. Människorna ansåg den förste alltför gammal för att lära dem något, den andre undvek de av fruktan för smitta, och den tredje ville de inte lyssna till, därför att de trodde sig veta, att aldrig någon visdom hade kommit från Etiopien."

Bortsett från att vissa ord skulle ses som rasistiska i dag, så handlar de mer om fördomar än något negativt om den svarte.

Och så detta som skapat ett sådant ramaskri:
"Då la barnet sin hand på deras nedböjda huvuden, och när de reste sig, se, då hade det givit dem gåvor, större än en konung hade kunnat skänka. Ty den gamle tiggaren hade blivit ung, och den spetälske var frisk, och den svarte var en skön, vit man."

Sedan blev de alla tre konungar.

Ja, det går inte rentvätta det här, hela stycket måste bort för dem som kräver att böcker skrivna för över hundra år sedan ska uppfylla dagens krav.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Ignatius » 2024-11-19 17:59:13

Alien skrev:Så som Selma Lagerlöf skrev i den berättelsen skulle ingen få skriva idag och bli utgiven. Skulle det stått i en barnbok så hade rödpennan kommit fram. Men man petar inte i en klassiker för vuxna. Vi är alla barn av vår tid, även nobelpristagaren Selma Lagerlöf.

Det gäller alla. Harriet Beecher Stowes klassiker Onkel Toms stuga (1852) trycktes i miljonupplagor och hade enorm betydelse för avskaffandet av slaveriet i Nordamerika. Numera ser upplysta boken som rasistisk och att den framställer svarta människor som nedsättande stereotyper. Boken gavs ut i Sverige under titeln "Onkel Toms stuga eller Negerlifvet i Nord-Amerikas slafstater". Det hade inte funkat så bra idag.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav atoms » 2024-11-19 19:39:07

antonius skrev:
atoms skrev:

jamen jag är lite finkänslig, och ville inte säga det :oops:

Det var din norrländska blygsamhet som harklade sig, antar jag.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Återgå till Intressanta intressen

Logga in