hitta likasinnade människor
53 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
nescio skrev:Jag vet vad "completed the square" betyder. Men det verkar fattas en massa steg. Formlerna är för krångliga. Jag förstår inte vad som händer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thebluewizard skrev:
Alltså, läs grundläggande och fördjupande kurs i kvantmekanik, alltså en hel termins studier. När du tenterat av dessa kan vi ta en diskussion. Du har verkligen ingen aning om vad du skriver om. Jag är ledsen att skriva det men så är det.
Jag skriver om att "i" finns med i SE för att "i" finns med i vågfunktionen.
Att "i" finns med i vågfunktionen har med rotation, oscillation och interferens att göra.
Ja, nu ser jag att det stämmer.RapeRegs skrev:nescio skrev:Jag vet vad "completed the square" betyder. Men det verkar fattas en massa steg. Formlerna är för krångliga. Jag förstår inte vad som händer.
Jag ligger oftast på rygg i sängen när jag läser matte- och fysik-böcker, på samma sätt som när jag läser skönlitteratur. Men jag är för lat för att sätta mig upp och börja räkna på papper. Det brukar vara lättare att följa med i matteböcker, på den nivå jag läser ("undergraduate"). Det fattas inte så där många steg i beräkningarna i matteböckerna jag läser.
Man förväntas väl inte kunna fylla i sådana där mellansteg i huvudet, utan att använda kladdpapper, hoppas jag?
nescio skrev:Ja, nu ser jag att det stämmer.
Jag ligger oftast på rygg i sängen när jag läser matte- och fysik-böcker, på samma sätt som när jag läser skönlitteratur. Men jag är för lat för att sätta mig upp och börja räkna på papper. Det brukar vara lättare att följa med i matteböcker, på den nivå jag läser ("undergraduate"). Det fattas inte så där många steg i beräkningarna i matteböckerna jag läser.
Man förväntas väl inte kunna fylla i sådana där mellansteg i huvudet, utan att använda kladdpapper, hoppas jag?
Nejdå, det är meningen att du ska använda kladdpapper eller kludda lite boken om något känns oklart.
Att läsa teoretisk fysik (eller för den delen matematik) på högre nivå kräver i regel en del av läsaren. Författarna hoppar över "självklara" steg och ju högre nivå, desto större steg förväntas läsaren kunna ta. De flesta läroböcker har en inledning där man anger för vem boken är skriven, dvs vilken matematisk mognad och allmän domänkunskap man förväntar sig av läsaren.
RSD555 skrev:thebluewizard skrev:
Alltså, läs grundläggande och fördjupande kurs i kvantmekanik, alltså en hel termins studier. När du tenterat av dessa kan vi ta en diskussion. Du har verkligen ingen aning om vad du skriver om. Jag är ledsen att skriva det men så är det.
Jag skriver om att "i" finns med i SE för att "i" finns med i vågfunktionen.
Att "i" finns med i vågfunktionen har med rotation, oscillation och interferens att göra.
Har du läst och tenterat av en grundläggande och fördjupande kurs i kvantmekanik?
- thebluewizard
- Anslöt: 2024-09-28
Återgå till Att leva som Aspergare