Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
så någon som vet om man kan få anpassade studier anpassade för folk med diagnoser
så vilken högskola och studier och program skall man vända sig till om man är psyk sjuk då
Problemen med högskolan och universitet är att dessa är inte anpassade för psyk sjuka eller för folk med olika diagnoser.?
vi behöver ha olika diagnos anpassade studier på högskolan och diagnos certifierade studier för psyk sjuka och på högskolan
kan man inte ha vissa specificerade studier på högskolan just anpassade för folk med olika sorters diagnoser.?
så vilken högskola och studier och program skall man vända sig till om man är psyk sjuk då
Problemen med högskolan och universitet är att dessa är inte anpassade för psyk sjuka eller för folk med olika diagnoser.?
vi behöver ha olika diagnos anpassade studier på högskolan och diagnos certifierade studier för psyk sjuka och på högskolan
kan man inte ha vissa specificerade studier på högskolan just anpassade för folk med olika sorters diagnoser.?
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
det finns i dag studier på folkhögskolor och gymnasier studier för folk med psyk sjukdom och folkhögskola.
Men det finns inte Diagnos certifierade linjer på högskolan eller universitetet för psyk sjuka eller för olika diagnos folk
Varför så finns det inte vissa linjer på högskolan speciellt riktade för psyk sjuka eller för de folk som uppfyller alla diagnos kriterierna
Men det finns inte Diagnos certifierade linjer på högskolan eller universitetet för psyk sjuka eller för olika diagnos folk
Varför så finns det inte vissa linjer på högskolan speciellt riktade för psyk sjuka eller för de folk som uppfyller alla diagnos kriterierna
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Det finns ju redan hjälp för dem med funktionshinder.
https://www.studera.nu/livet-som-studen ... assningar/Personer med funktionsnedsättning kan få pedagogiskt stöd för att kunna studera. Till exempel genom:
anpassad litteratur, till exempel talbok, e-textbok eller punktskrift
anteckningsstöd
mentor eller extra handledning
teckenspråkstolkning
skrivtolkningKontakta en samordnare tidigt
Vid alla universitet och högskolor finns det särskilda kontaktpersoner och samordnare för dig med en funktionsnedsättning som kan påverka studierna. Jobbet går ut på att samordna studentens behov, lärarnas arbetssätt och det pedagogiska stöd som finns. Målet är att hitta en lösning som gör det möjligt att genomföra studierna.
Ta tidigt, gärna samtidigt som du anmäler dig, kontakt med universitetets eller högskolans samordnare av särskilt pedagogiskt stöd för mer information.
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Alien skrev: Diagnoscertifierade studier
Men finns det vissa linjer som just är Diagnos certifierade studier där bara psyk sjuka eller det är enbart inriktade för psyk sjuka eller diagnos linjer där endast psyk sjuka eller för olika diagnos folk där dessa enbart kan studera
Alltså vissa linjer och program som enbart är inriktande för folk med olika diagnoser och för folk och som är enbart inriktande för psyk sjuka osv enbart
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Alien skrev:Diagnos certifierade linjer
jag vill studera på högskolan men jag vill studera på en linje där det enbart studerar psyk sjuka och folk med olika diagnoser klarar inte av en vanlig linje då jag aldrig inte har haft den sociala kompetensen
Så är det nog för de flesta psyk sjuka och för olika diagnos folk för alla dessa klarar inte av allmänna vanliga linjer och program
hade tänkt att staten hade kunna ha startat vissa linjer och program inriktning där för endast psyk sjuka och där för olika diagnos folk kan studera
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Alien skrev:Det finns ju redan hjälp för dem med funktionshinder.https://www.studera.nu/livet-som-studen ... assningar/Personer med funktionsnedsättning kan få pedagogiskt stöd för att kunna studera. Till exempel genom:
anpassad litteratur, till exempel talbok, e-textbok eller punktskrift
anteckningsstöd
mentor eller extra handledning
teckenspråkstolkning
skrivtolkningKontakta en samordnare tidigt
Vid alla universitet och högskolor finns det särskilda kontaktpersoner och samordnare för dig med en funktionsnedsättning som kan påverka studierna. Jobbet går ut på att samordna studentens behov, lärarnas arbetssätt och det pedagogiska stöd som finns. Målet är att hitta en lösning som gör det möjligt att genomföra studierna.
Ta tidigt, gärna samtidigt som du anmäler dig, kontakt med universitetets eller högskolans samordnare av särskilt pedagogiskt stöd för mer information.
verkar för svårt önskar att jag hade stannat kvar på Österlens fhsk under 5 år till och studerat
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
manne skrev:jag vill studera på högskolan men jag vill studera på en linje där det enbart studerar psyk sjuka och folk med olika diagnoser klarar inte av en vanlig linje då jag aldrig inte har haft den sociala kompetensen
Så är det nog för de flesta psyk sjuka och för olika diagnos folk för alla dessa klarar inte av allmänna vanliga linjer och program
hade tänkt att staten hade kunna ha startat vissa linjer och program inriktning där för endast psyk sjuka och där för olika diagnos folk kan studera
Nu finns det ju många olika funktionshinder: synskada, hörselskada, dyslexi, ADHD, autism, psykisk sjukdom etc. En del kan nog studera vid vanlig högskola med hjälp. Men jag tror knappast det vore en bra idé att skapa en särskild högskola/särskilda program för dem. Vad säger att man kommer bättre överens med andra funktionshindrade (som inte har samma funktionshinder som en själv) än med vanliga studenter? Och de är ju intressserade av olika program el ämnen.
Och varför måste alla studera just på en högskola? Det kan ju behövas om man tänker skaffa sig ett visst yrke där denna ubildlnng krävs. Men då bör man också kunna umgås med alla möjliga, hur ska man annnars kunna utöva sitt yrke?
Vill man läsa ett ämne bara av intresse kan man läsa på distans, då behöver man inte umgås med en massa andra studenter.
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Alien skrev:manne skrev:jag vill studera på högskolan men jag vill studera på en linje där det enbart studerar psyk sjuka och folk med olika diagnoser klarar inte av en vanlig linje då jag aldrig inte har haft den sociala kompetensen
Så är det nog för de flesta psyk sjuka och för olika diagnos folk för alla dessa klarar inte av allmänna vanliga linjer och program
hade tänkt att staten hade kunna ha startat vissa linjer och program inriktning där för endast psyk sjuka och där för olika diagnos folk kan studera
Nu finns det ju många olika funktionshinder: synskada, hörselskada, dyslexi, ADHD, autism, psykisk sjukdom etc. En del kan nog studera vid vanlig högskola med hjälp. Men jag tror knappast det vore en bra idé att skapa en särskild högskola/särskilda program för dem. Vad säger att man kommer bättre överens med andra funktionshindrade (som inte har samma funktionshinder som en själv) än med vanliga studenter? Och de är ju intressserade av olika program el ämnen.
Och varför måste alla studera just på en högskola? Det kan ju behövas om man tänker skaffa sig ett visst yrke där denna ubildlnng krävs. Men då bör man också kunna umgås med alla möjliga, hur ska man annnars kunna utöva sitt yrke?
Vill man läsa ett ämne bara av intresse kan man läsa på distans, då behöver man inte umgås med en massa andra studenter.
bra sagt och klokt sagt tänkte inte så långt
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Alien skrev:läsa på distans,
distans kurs kanske vore något var kan man läsa dessa kurser då
vilka distans kurser finns att läsa då
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Det är lustigt det här med akademiska studier. Jag bor periodvis nästan i en specialläsesal vid ett universitet. När man lär känna de andra som bor där, inklusive bibliotekarierna, inser man att så gott som 100% har autism. Ytligt sett är vi en bedrövlig skara: illa klädda, tics, asociala och illa anpassade för alla andra miljöer. De som inte har autism, hälsar på någon dag, ströläser en handskrift, pustar och försvinner för att aldrig mer ses till. Autsim är inte ett handikapp. Det är en förutsättning för högre akademiska studier och forskning.
Studerar man vetenskapshistoria är det uppenbart att universiteten var för personer med autism. Akademiska studier inkluderade autistiska specialgrenar: ekorraktigt samlande utan mål utöver samlandet, att vrida och vända på föremål och material, att odla djupa specialintressen i en världsfrånvänd anda, att se mönster och system där andra ser kaos, osv. Dessa förmågor kallas för den vetenskapliga metoden. NT-dårar studerade också. De tog examen och försvann. De klarade inte av den autistiska miljön eller blev utkonkurrerade av personer med autism med bättre förutsättningar för högre studier. Mängder med berömda vetenskapsmän uppvisade symtom på autism: Newton, Linné, Darwin, Einstein osv. De lärdas republik var gjord av och för personer med autism.
Det är först i vår tid som universiteten har anpassats för NT-dårar. Man har dummat ner utbildningar med grupparbeten, muntliga presentationer och socialt trams. Lärare med autism får usla kursutvärderingar för att de inte busar med studenter. Jag har skickats till en kurs i högskolepedagogik där vi skulle lära oss låtsasmjölka kor, bygga spaghettitorn och kräla på golvet. Allt för att bli bättre lärare för NT-dårar som i själva verket är direkt olämpliga för högre studier och intellektuellt arbete. Jag gick efter en kvart. Lärare med autism rensas ut och universiteten förlorar dem med djupast kunskaper.
Jag är djupt oroad över vart universiteten är på väg när man definierar autism och vetenskaplig metodik som en funktionsnedsättning.
Studerar man vetenskapshistoria är det uppenbart att universiteten var för personer med autism. Akademiska studier inkluderade autistiska specialgrenar: ekorraktigt samlande utan mål utöver samlandet, att vrida och vända på föremål och material, att odla djupa specialintressen i en världsfrånvänd anda, att se mönster och system där andra ser kaos, osv. Dessa förmågor kallas för den vetenskapliga metoden. NT-dårar studerade också. De tog examen och försvann. De klarade inte av den autistiska miljön eller blev utkonkurrerade av personer med autism med bättre förutsättningar för högre studier. Mängder med berömda vetenskapsmän uppvisade symtom på autism: Newton, Linné, Darwin, Einstein osv. De lärdas republik var gjord av och för personer med autism.
Det är först i vår tid som universiteten har anpassats för NT-dårar. Man har dummat ner utbildningar med grupparbeten, muntliga presentationer och socialt trams. Lärare med autism får usla kursutvärderingar för att de inte busar med studenter. Jag har skickats till en kurs i högskolepedagogik där vi skulle lära oss låtsasmjölka kor, bygga spaghettitorn och kräla på golvet. Allt för att bli bättre lärare för NT-dårar som i själva verket är direkt olämpliga för högre studier och intellektuellt arbete. Jag gick efter en kvart. Lärare med autism rensas ut och universiteten förlorar dem med djupast kunskaper.
Jag är djupt oroad över vart universiteten är på väg när man definierar autism och vetenskaplig metodik som en funktionsnedsättning.
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
manne skrev:distans kurs kanske vore något var kan man läsa dessa kurser då
vilka distans kurser finns att läsa då
Det är bara att googla.
Låt oss säga att jag vill läsa kinesiska på distans. Då googlar jag "studera kinesiska på distans" och då dyker det upp t ex distanskursser på dessa universitet:
https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-KINC01
https://www.du.se/sv/Utbildning/kurspak ... code=H3JMB
Det finns också distanskurser på studieförbund:
https://www.folkuniversitetet.se/kurser ... siska/essa
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Ignatius skrev:Det är lustigt det här med akademiska studier. Jag bor periodvis nästan i en specialläsesal vid ett universitet. När man lär känna de andra som bor där, inklusive bibliotekarierna, inser man att så gott som 100% har autism. Ytligt sett är vi en bedrövlig skara: illa klädda, tics, asociala och illa anpassade för alla andra miljöer. De som inte har autism, hälsar på någon dag, ströläser en handskrift, pustar och försvinner för att aldrig mer ses till. Autsim är inte ett handikapp. Det är en förutsättning för högre akademiska studier och forskning.
Studerar man vetenskapshistoria är det uppenbart att universiteten var för personer med autism. Akademiska studier inkluderade autistiska specialgrenar: ekorraktigt samlande utan mål utöver samlandet, att vrida och vända på föremål och material, att odla djupa specialintressen i en världsfrånvänd anda, att se mönster och system där andra ser kaos, osv. Dessa förmågor kallas för den vetenskapliga metoden. NT-dårar studerade också. De tog examen och försvann. De klarade inte av den autistiska miljön eller blev utkonkurrerade av personer med autism med bättre förutsättningar för högre studier. Mängder med berömda vetenskapsmän uppvisade symtom på autism: Newton, Linné, Darwin, Einstein osv. De lärdas republik var gjord av och för personer med autism.
Det är först i vår tid som universiteten har anpassats för NT-dårar. Man har dummat ner utbildningar med grupparbeten, muntliga presentationer och socialt trams. Lärare med autism får usla kursutvärderingar för att de inte busar med studenter. Jag har skickats till en kurs i högskolepedagogik där vi skulle lära oss låtsasmjölka kor, bygga spaghettitorn och kräla på golvet. Allt för att bli bättre lärare för NT-dårar som i själva verket är direkt olämpliga för högre studier och intellektuellt arbete. Jag gick efter en kvart. Lärare med autism rensas ut och universiteten förlorar dem med djupast kunskaper.
Jag är djupt oroad över vart universiteten är på väg när man definierar autism och vetenskaplig metodik som en funktionsnedsättning.
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Någon skrev:Ignatius skrev:Det är lustigt det här med akademiska studier. Jag bor periodvis nästan i en specialläsesal vid ett universitet. När man lär känna de andra som bor där, inklusive bibliotekarierna, inser man att så gott som 100% har autism. Ytligt sett är vi en bedrövlig skara: illa klädda, tics, asociala och illa anpassade för alla andra miljöer. De som inte har autism, hälsar på någon dag, ströläser en handskrift, pustar och försvinner för att aldrig mer ses till. Autsim är inte ett handikapp. Det är en förutsättning för högre akademiska studier och forskning.
Studerar man vetenskapshistoria är det uppenbart att universiteten var för personer med autism. Akademiska studier inkluderade autistiska specialgrenar: ekorraktigt samlande utan mål utöver samlandet, att vrida och vända på föremål och material, att odla djupa specialintressen i en världsfrånvänd anda, att se mönster och system där andra ser kaos, osv. Dessa förmågor kallas för den vetenskapliga metoden. NT-dårar studerade också. De tog examen och försvann. De klarade inte av den autistiska miljön eller blev utkonkurrerade av personer med autism med bättre förutsättningar för högre studier. Mängder med berömda vetenskapsmän uppvisade symtom på autism: Newton, Linné, Darwin, Einstein osv. De lärdas republik var gjord av och för personer med autism.
Det är först i vår tid som universiteten har anpassats för NT-dårar. Man har dummat ner utbildningar med grupparbeten, muntliga presentationer och socialt trams. Lärare med autism får usla kursutvärderingar för att de inte busar med studenter. Jag har skickats till en kurs i högskolepedagogik där vi skulle lära oss låtsasmjölka kor, bygga spaghettitorn och kräla på golvet. Allt för att bli bättre lärare för NT-dårar som i själva verket är direkt olämpliga för högre studier och intellektuellt arbete. Jag gick efter en kvart. Lärare med autism rensas ut och universiteten förlorar dem med djupast kunskaper.
Jag är djupt oroad över vart universiteten är på väg när man definierar autism och vetenskaplig metodik som en funktionsnedsättning.
Skrattar åt god formuleringskonst och en hel del igenkänning. Fast jag har även medelsvår ADHD och är alldeles för rastlös för att bli en ”riktig” akademiker. Jag lyckades göra ett visst intryck på en del lärare jag på de universitet jag gått och lyckades sno ihop en hel del poäng, betydligt fler än den magisterexamen i klinisk medicinsk vetenskap som är min högsta examen. Men jag fruktade universitetsmiljön, ända sen min barndom och uppväxt bland akademikerna i Uppsala. Det kan bli väldigt dammigt och instängt..
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Någon skrev:Fast jag har även medelsvår ADHD och är alldeles för rastlös för att bli en ”riktig” akademiker.
Då kan man se det hela krasst: Sannolikt har du problem på alla jobb. Då kan du lika gärna satsa på ett du tycker är roligt. Om ett akademiskt jobb är roligt så satsa på det.
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Ignatius skrev:Någon skrev:Fast jag har även medelsvår ADHD och är alldeles för rastlös för att bli en ”riktig” akademiker.
Då kan man se det hela krasst: Sannolikt har du problem på alla jobb. Då kan du lika gärna satsa på ett du tycker är roligt. Om ett akademiskt jobb är roligt så satsa på det.
Nej, nu är mitt aktiva yrkesliv slut.
Att vara pensionär är vad som passat mig bäst. Jag kan nörda ner mig i än det ena och än det andra, utan att behöva redovisa något av det jag gör, för någon. Börja och sluta med saker när jag vill!
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Någon skrev:Nej, nu är mitt aktiva yrkesliv slut.
Grattis!
Diagnoscertifierade studier på högskola/universitetet?
Ignatius skrev:Någon skrev:Nej, nu är mitt aktiva yrkesliv slut.
Grattis!
Tack!
Återgå till Studier och arbetsliv