Vad läser du för bok/böcker just nu?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2024-08-27 1:58:44

Stina Ekblad: Här brusar strömmen förbi

Den är självbiografisk i så måtto att den handlar om hennes liv. Men mest hennes arbetsliv. Diskretion är hederssak. Hon har tydigen många kärleksaffärer men man får inte veta något om dem, inte ens om den man som är far till hennes barn. Man får veta om hennes föräldrar (den rasande mamman och den snälle pappan), men de är ju döda. Man får också veta om hur det var att arbeta med Ingmar Bergman, men han är ju också död. (Hon har iofs bara positivt att säga om honom.) Man får veta om hur det var att arbeta som skådespelerska i Östtyskland men inga namn utom Gisela May (död).

Hon gillar inte att improvisera som skådespelare, det kan jag förstå.

Hon är mycket intresserad av poesi, det framgår tydligt, flera citat i boken.

Hon har spelat Strindberg, Shakespeare och de andra stora, men många känner henne bara som obducenten i Wallanderfilmerna.

"Efter fyrtio gäller för min del: snygg äldre kvinna - det är inte jag. Rolig äldre kvinna - inte jag. Tuff äldre kvinna - inte jag. Moderlig äldre kvinna - inte jag. Jag är något i stil med 'underlig äldre kvinna', och sådana behövs inte så ofta. Teatern är inte lika enfaldig, som tur är.

Det är komiskt att bli igenkänd som 'Obducenten i Wallander' när man i själva verket är ett kringvandrande klassiskt poesialbum, där mängder av tragiska rollgestalter trängs. Det är rätt åt mig."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav nescio » 2024-09-10 15:12:00

A Fighting Man of Mars av Edgar Rice Burroughs.
nescio
 
Inlägg: 3981
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2024-09-28 14:01:12

Lånade två böcker i London och hann med nöd och näppe läsa ut dem:

Lea Ypi: Free (handlar om hennes ungdom i Albanien)
Lucy Clarke: Last seen (spänningsroman)

Nu läser jag en gammal bok jag hittade liggande,
Vårt eget Jalna av den kanadensiska författaren Mazo de la Roche. Det är en släktkrönika på 16 böcker (men jag tror bara 10 är översatta till svenska). Den är i likhet med Forsytesagen inspirerade av författarens egen släkthistoria, men så bra som Forsytesagan är den inte, iaf inte hittills. Det var mera nerv och konflikter i Forsytesagan, som även var inspirerad av författarens eget liv. Men ibland orkar man inte läsa något för upprivande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Någon » 2024-10-21 20:26:00

Lånade två böcker i London och hann med nöd och näppe läsa ut dem:

Lea Ypi: Free (handlar om hennes ungdom i Albanien)
Lucy Clarke: Last seen (spänningsroman)

Lea Ypi:s bok har jag läst. Den tyckte jag var väldigt intressant och bra; rolig att läsa!
Någon
 
Inlägg: 824
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2024-10-23 11:21:45

Ja, den var bra. Jag läste den alltså på engelska och skrev lite om den här här.

Första delen handlade alltså om tiden före regimens fall, och den andra om den kaotiska tiden efteråt. Den första delen var roligast att läsa.

Lea Ypi påpekar att omvärlden kritiserade att den albanska diktaturen inte lät medborgarna lämna lande. Men när de väl fick det visade det sig att det fria västerlandet inte gärna släppte in albanerna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad läser du för bok/böcker just nu?

Inläggav Alien » 2024-10-24 2:26:10

Nguyễn Phan Quế Mai: Där askan blommar

Det handlar om Vietnam, kriget och dess efterskörd. Mycket fängslande.

Den utspelar sig dels under Vietnamkriget, dels år 2016.

Spoiler: visa
Två systrar Trang och Quynh lockas av en vän, som jobbar i Saigon och tjänar mycket pengar, att resa dit. De ska säga till sina föräldrar att de fått ett jobb på kontor, men i själva verkat ska de jobba på en bar. De ska dricka "Saigonte" med amerikanska soldater. Saigonte innehåller whisky men i själva verkat är det bara te. De ska lura de amerkanska soldaterna att köpa minst 6 koppar Saigonte. Men naturligtvis är det inte det enda de ska göra. De kallar sig för Kim och Lan, vietnamesiska namn som är lätta för amerikaner att uttala.

En annan huvudperson är Phong, som är lång och mörkhyad, en frukt av en förbindelse mellan en vietnamesisk kvinna och en svart amerikansk soldat. Han lämnades in på ett barnhem som baby. Han kan inte läsa och skriva eftersom han vägrade att gå i skolan. Han mobbades av de andra barnen, han kallades för livets aska, vägkorsning, svart amerikansk imperalist, fiendens barn.

Det handlar också om amerikanen Dan och hans hustru Linda. Det är Lindas idé att han ska komma tillbaka till Vietnam för att komma över sitt trauma från kriget.


Författarinnan berättar att det tagit henne sju år att skriva boken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in