Förvaltaren kidnappade vuxna dottern, ingen vet var hon bor

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förvaltaren kidnappade vuxna dottern, ingen vet var hon bor

Inläggav Alien » 2024-10-12 15:46:41

På tre år har föräldrarna inte fått ha någon kontakt med sin vuxna dotter Therese. De kan inte besöka henne och de kan inte ringa henne. Det är inte Therese själv som vägrar kontakt utan förvaltaren som har beslutat det. Förvaltaren har all makt. Therese var både autistisk och förståndshandikappad, tyckte jag mig höra.

SVT skrev:Fram tills för några år sedan bodde Therese, som har flera funktionsnedsättningar, hemma hos sina föräldrar Ulla och Hans Andersson i Degerfors – med hjälp av assistenter och en förvaltare som har företrätt henne och skött hennes ekonomi.

Men samarbetet mellan föräldrarna, assistenter och förvaltare har kantats av konflikter. 2021 utses en ny förvaltare för Therese.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... -pa-tre-ar

Den nya förvaltaren beslutade att Therese inte skulle bo kvar hos föräldrarna. Inte för att det var någon konflikt mellan Therese och föräldrarna utan för att förvaltaren och assistenterna hade en konflikt med föräldrarna.

Nu kan det iofs vara rimligt att en 40-årig kvinna inte bor kvar hos föräldrarna utan har en egen lägenhet. Men är det rimligt att hon inte får ha någon kontakt alls med sina föräldrar.

Den nya förvaltaren ansöker om kontaktförbud mot föräldrarna. Men det avslås av åklagare som, efter en utredning, konstaterar att det inte finns risk för hot och våld mot Therese.

Förvaltaren vänder sig istället till Skatteverket och ansöker om skyddad folkbokföring i Therese namn – det godkänns.

Therese flyttas till hemlig adress och försvinner från alla offentliga register.


Förvaltaren arbetar hos företaget Optio som vägrar att svara på journalisters frågor. Ingen kan göra något åt den allsmäktga förvaltaren. Inte polisen och inte ens överförmyndrarnämnden.

Nu lyckades Uppdrag Granskning-redaktion får reda på var Therese fanns, långt bort från föräldrarna i Örnsköldsvik. De lyckades t o m få kontakt med Therese som befann sig på balkongen och bjöds in till hennes lägenhet.

Under det korta mötet uttrycker hon en önskan om att kunna bjuda familj och vänner till sin födelsedag. Men det kan hon inte.

– Jag har ju ingen telefon, säger hon.
Theres verkar leva ett isolerat liv. Eftersom hon nte får ha någon telefon kan hon inte kontakta varken föräldrar el någon annan. Hon går inte längre på någon daglig verksamheet. De enda som hon träffar är assistenterna, som kör ut reporter och fotograf när de kommer till lägenheten.

Ja, det verkar som Therese är deras fånge. Och hon har fler restriktioner än en fånge. En fånga kan prata med andra fångar och får ringa till sin familj ibland. De får t o m besök av sin familj ibland. De kan få permission att besöka sin familj. Men inget av detta får Therese.

Ja, jag blir så upprörd att jag får hjärtklappnig. Är inte detta en rättsskandal?

Och en slutsats man kan dra är att aldrig skaffa en förvaltare. Då blir man som omyndigförklarad och i värsta all en fånge.

Varför gör förvaltaren allt detta? Ja, jag antar att Therese har sjukersättninng och den tar förvaltaren hand om.

Var är Therese?
https://www.svtplay.se/video/KQrdZyz/up ... ar-therese
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47250
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förvaltaren kidnappade vuxna dottern, ingen vet var hon

Inläggav Julianus » 2024-10-12 20:53:48

Så funkar det i Sverige, tyvärr :roll:
Julianus
 
Inlägg: 9623
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in