Godaste glassen?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2010-10-04 20:58:50

Cich skrev:Nah. Har bara provat två sorter - Phish Food och Mango Berry Swirl och ingen var speciellt god. Phish Food smakade bara som vilken vanlig chokladglass som helst som man kan få överallt till ett betydligt lägre pris.
Mango Berry Swirl orkade jag inte ens äta upp...fast det kanske hade att göra med att det var massa mangobitar i och jag avskyr sådant i glass/yoghurt (i all mat faktiskt, usch för tjocka bitar). Var rätt sliskig iaf.

Nä, Ben & Jerry's är rätt överskattat.


Phish Food var inge vidare har också testa den tyckte inte om den alls.

testa halfbaked den är god
manne
 
Inlägg: 20073
Anslöt: 2007-08-23

Godaste glassen?

Inläggav Alien » 2024-10-08 23:27:49

Bump!

Jag brukar köra med Magnum. Att den är internationell har jag märkt genom att den finns både i London och Peking. Ibland köper jag en Cornetto, Nogger el 88:an. Tar inga risker, utan föredrar det jag känner till. Ben & Jerry's har jag inte prövat, den fanns ju inte i min barndom. 8)

Det brukar finnas Triumfglass också men de verkar minst lika dyra som GB:s. Men en dag såg jag att de såldes för halva priset. Då köpte jag pinnglassen Farbror Arnes Brynt smör och tyckte att den var så god att jag fortsatte att köpa den tills den tog slut.

"Läcker gräddglass med brynt smör, doppad i gyllene choklad och karamellcrumbs."
https://www.triumfglass.se/vara-glassar ... brynt-smor

Sen upptäckte jag struten Dolce, som nu är min nya favorit:
"En krämig vaniljglass med mycket kolasås, toppad med knäckbitar – den har alla rätt helt enkelt!"
https://www.triumfglass.se/vara-glassar/strutar/dolce

Egentligen är glassäsongen slut nu men det är väl därför de säljs till halva priset.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Godaste glassen?

Inläggav Alien » 2024-10-08 23:41:53

Är svenskarna värst med att äta glass? Det verkar inte bättre.

Svenskarna är det land i Europa där man äter mest glass, med cirka 12 liter glass per person (2022). Det är nästan dubbelt så mycket som i Italien. På andra plats kommer Finland. 30 procent av glassen säljs under loppet av två månader.

Källa: Föreningen Svenska glasstillverkare
https://alltommat.expressen.se/artiklar ... ste-glass/

Jag tycker ju att kall glass borde vara populärast i varma länder. Åas är somrarna här i Norden varma nog.

Det är ju sensommar långt in i september. Men i London letade jag förgäves efter glass. I jättestora Tesco fanns det bara större förpackningar. Är man sugen på en glass vill man inte ha en förpackning på fyra, då smälter ju de tre kvarvarande innan man hinner hem. Inte ens på den lilla kiosken utanför själv stormarknaden där de sålde tidningar, godis och cigaretter fanns det någon försäljning av enskilda glassar. Det är väl helt enkelt så att engelsmännen inte är så galna i glass som vi svenskar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Godaste glassen?

Inläggav Richard » 2024-10-09 7:56:26

Här i trakten finns även Engelholms Glass, o glassfabriken ligger här i Ängelholm, nästan granne med min sysselsättning. Då jag äter mycket glass brukar jag köpa 5 liters-lådor där för 80 kr i andrahandssorteringen (normalt kostar dom runt 260 kr). Det blir billigt, o det är inte ens något synligt eller smakbart fel på glassen. Jag äter nästan alltid glass till middag.

https://www.engelholmsglass.se/
Richard
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Godaste glassen?

Inläggav Spookie » 2024-10-09 19:43:10

En av den godaste glassen jag ätit, var för ganska många år sedan och det var en grönpepparglass med lakritssås...

En annan favorit, var konsums gamla blåvita glass med melonsmak
Spookie
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2020-12-10

Godaste glassen?

Inläggav slackern » 2024-10-10 10:43:29

Jag kan starkt rekommendera Järnaglass mangosmak verkligen en smakexplosion.
slackern
 
Inlägg: 44112
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Godaste glassen?

Inläggav Dagobert » 2024-10-11 11:48:14

Alien skrev:Är man sugen på en glass vill man inte ha en förpackning på fyra, då smälter ju de tre kvarvarande innan man hinner hem.

Repris på tips:
Jag köpte en liten kylväska för 60 kr på ICA Maxi.
Passar precis till en 2L glasslåda och 1 kylklamp.

Jag körde 40 minuter till affären med en kylklamp i.
Hemväg 40 minuter i sommarvarm bil utan AC med 20 Päronsplitt-pinnar utan kartonger.
Glasspinnarna överlevde :-)Happy

Det går kanske lika bra utan kylklamp - när jag la ner glassarna var de nog kallare än klampen.
Men ju mer glass desto längre klarar den sig.
Dagobert
 
Inlägg: 14523
Anslöt: 2010-11-30

Godaste glassen?

Inläggav antonius » 2024-10-11 12:38:32

om man vill ha sockerfri glass, kan jag rekommendera blåbärsglassen som SIA Glass har, den är riktigt hyffsad

https://www.siaglass.se/sv/vara-glassar ... tt-socker/
antonius
 
Inlägg: 22402
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Godaste glassen?

Inläggav Alien » 2024-10-11 13:12:58

Jag vet inte om de har någon kylväska med kylklampar i London. Vill inte fråga efter det heller; då avslöjar jag ju att jag vill köpa något så onyttigt som glass. :oops:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Godaste glassen?

Inläggav nescio » 2024-10-11 13:48:47

Den sämsta glassen: GB Glace Big Pack Tresmak.
nescio
 
Inlägg: 3981
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Godaste glassen?

Inläggav Solblomma » 2024-10-11 13:53:33

nescio skrev:Den sämsta glassen: GB Glace Big Pack Tresmak.
Eldorados vaniljglass är värre.

Bräutigams marsipan och glass ligger på vägen till stan. Tyvärr kostar deras glass mer än jag har råd med, men vid speciella tillfällen kan jag köpa deras glass. Jordgubbssorbet och mörk chokladglass är favoriterna.
Solblomma
 
Inlägg: 1275
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Godaste glassen?

Inläggav Richard » 2024-10-11 16:27:26

Jag köpte 20 liter glass idag.
5 l pistage
5 l blåbär
5 l kladdkaka
5 l lakritskola

Har redan ätit för mycket...
Richard
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Godaste glassen?

Inläggav Dagobert » 2024-10-11 16:32:05

Dagobert skrev:
Alien skrev:Är man sugen på en glass vill man inte ha en förpackning på fyra, då smälter ju de tre kvarvarande innan man hinner hem.

Repris på tips:
Jag köpte en liten kylväska för 60 kr på ICA Maxi.
Passar precis till en 2L glasslåda och 1 kylklamp.

Jag körde 40 minuter till affären med en kylklamp i.
Hemväg 40 minuter i sommarvarm bil utan AC med 20 Päronsplitt-pinnar utan kartonger.
Glasspinnarna överlevde :-)Happy

Det går kanske lika bra utan kylklamp - när jag la ner glassarna var de nog kallare än klampen.
Men ju mer glass desto längre klarar den sig.

Alien skrev:Jag vet inte om de har någon kylväska med kylklampar i London. Vill inte fråga efter det heller; då avslöjar jag ju att jag vill köpa något så onyttigt som glass. :oops:

Jag menade oavsett land och för andra läsare. Trodde inte att du skulle ta till dig tipset...
Dagobert
 
Inlägg: 14523
Anslöt: 2010-11-30

Godaste glassen?

Inläggav nescio » 2024-10-11 17:13:38

Richard skrev:Jag köpte 20 liter glass idag.
5 l pistage
5 l blåbär
5 l kladdkaka
5 l lakritskola

Har redan ätit för mycket...
Varför köper du så mycket på en gång? Får du mängdrabatt? Eller äter du 20 liter glass varje dag?
nescio
 
Inlägg: 3981
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Godaste glassen?

Inläggav antonius » 2024-10-11 17:30:59

Richard skrev:Har redan ätit för mycket...


jag minns en gång jag åt så mycket glass att jag håll på att få köldskador på tungan, det är enda gången jag ätit för mycket
antonius
 
Inlägg: 22402
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Godaste glassen?

Inläggav Richard » 2024-10-11 18:52:57

nescio skrev:
Richard skrev:Jag köpte 20 liter glass idag.
5 l pistage
5 l blåbär
5 l kladdkaka
5 l lakritskola

Har redan ätit för mycket...
Varför köper du så mycket på en gång? Får du mängdrabatt? Eller äter du 20 liter glass varje dag?

Det beror på vad de har i andrahandsorteringen. Ibland har de inget alls, men idag hade de mycket. 20 liter är vad jag har plats för i frysen.
Richard
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in