Nobelpriset i litteratur år 2024

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nobelpriset i litteratur år 2024

Inläggav Alien » 2024-10-07 15:01:42

På torsdag får vi veta. Till dess kan man spekulera. En del satsar pengar.

Hos Betsson, som har erbjudit odds på priset i över 10 år, är den australiske författaren Gerald Murnane och kinesiska Can Xue årets oddsfavoriter. De två senaste årens pristagare återfanns båda bland Betssons tre toppfavoriter.

I årets oddslista finns 25 spelbara namn, och i toppen ser vi flera författare som återkommande diskuterats som potentiella vinnare. Förutom de nämnda finns exempelvis den amerikanska författaren Jamaica Kincaid, ständiga favoriten Anne Carson och den nu 91-årige sydkoreanske poeten Ko Un.

För andra året i rad finns även musikartisten och Polarprisvinnaren Paul Simon med på listan, men som en riktig högoddsare. Tillsammans med skräck- och thrillerförfattaren Stephen King ger han 50 gånger pengarna.

– De senaste åren har vinnarna oftast legat i toppen av våra listor. Jon Fosse var andrahandsfavorit och Annie Ernaux tredjehandsfavorit. 2020 års vinnare, Louise Glück, var också ett toppnamn inför tillkännagivandet. Men vi har även sett stora överraskningar, som när högoddsaren Bob Dylan vann eller Abdulrazak Gurnah, som helt saknades på vår oddslista, säger Robin Olenius, PR-chef på Betsson.
https://www.betsson.com/sv/blogg/politi ... atur-odds/

Här är listan från lågoddsaren Gerald Munrane till högoddsaren Stephen:

Odds Nobelpriset i litteratur – favoriter
Spoiler: visa
Gerald Murnane: 4.50
Can Xue: 5.00
Jamaica Kincaid: 8.00
Alexis Wright: 8.00
Anne Carson: 10.00
Ko Un: 10.00
Ngugi wa Thiong’o: 12.00
Thomas Pynchon: 12.00
Yoko Tawada: 12.00
Mircea Cartarescu: 12.00
László Krasznahorkai: 12.00
Michel Houllebecq: 15.00
Salman Rushdie: 15.00
Raul Zurita: 15.00
Cesar Aira: 15.00
Haruki Muakami: 15.00
Pierre Michon: 15.00
Karl Ove Knausgård: 20.00
Helle Helle: 20.00
Ljudmila Ulitskaja: 30.00
Joyce Carol Oates: 30.00
Homero Aridjis : 30.00
Elena Poniatowska: 30.00
Margaret Atwood: 35.00
Stephen King: 50.00
Paul Simon: 50.00


En del är välkända favoriter som återkommer varje år (t ex Jamaica Kincaid, Haruki Murakami, Joyce Carol Oates, Ngugi wa Thiong’o). Andra är sådana iaf jag aldrig hört talas om (Gerald Murnane, Alexis Wright, Pierre Michon, Yoko Tawade). Själv önskar jag att Joyce Carol Oaes äntligen kunde få priset, hon är rätt gammal (född 1938) och kan trilla av pinn närsomhelst. (Doris Lessing fick priset när hon var 88 år och dog sex år senare.) Oates är en seriös författare trots sin rikliga produktion. Men ibland får jag för mig att Akadmien är tjurig och motvalls och absolut inte vill ge priset till den som många vill ska få det.

Finns det någon författare ni tror el vill ska få priset?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2024

Inläggav Alien » 2024-10-10 11:20:25

Can Xue är tydligen en kvinna (inte lätt att veta med kinesiska namn).

TT/UNT 2024-10-09 skrev:Stjärnorna står rätt för Can Xue, tror kulturjournalisten Jenny Aschenbrenner.
Spoiler: visa
–Det sägs att när en kinesisk författare tilldelats priset så har det alltid varit i drakens år enligt den kinesiska astrologin.

–Men det är inte bara därför som jag tror att det är dags för Xue i år. Också för att hon är alldeles lagom egensinnig med sin gåtfulla och radikala prosa som inte älskas av den kinesiska regimen.
https://etidning.unt.se/p/unt-del-b/202 ... 7/57545913

Inte älskas av den kinesiska regimen låter bra. Gåtfull prosa låter inte bra. Jag vill sannerligen inte läsa något där man måste gissa och grubbla över vad författaren menar.

Efter Glück, Gurnah, Ernaux och Fosse kan Akademien tänkas välja en utomeuropeisk kvinna, tror Sara Meidell, författare och kulturredaktör på Västerbottens-Kuriren.

Gurnah var iofs född i Afrika (Zanzibar) och skrev även om Afrika, även om han är bosatt i England sedan länge.

Författaren Lyra Ekström Lindbäck har räknat på statistiken, men tippar med magen.
–Även om ryktet säger att det blir en kines – bettingsajterna tror stenhårt på Can Xue – medan det rent statistiskt kanske borde vara en spanskspråkig författare, så lutar min magkänsla mot ryskan Ljudmila Ulitskaja.

Ännu en författare jag inte läst men hon har tippats som nobelpristagare i flera år. Hon är numera bosatt i Berlin. Ja, en rysk författare som hyllar Putin vore inte trolig som nobelpristagare.

Författaren och kulturjournalisten Alba Mogensen tror – och framför allt hoppas – att det blir Jamaica Kincaid.
–Det finns ingen som lika klarsynt, poetiskt, mångfacetterat och samtidigt lättillgängligt skrivit om kolonialism och dess påverkan på människor. "Lucy" är ett litet, men samtidigt stort, mästerverk.

Ja, Jamaica Kincaid har många tippat och hoppats på i flera år också.

Den för mig okände Gerald Murnane kommer från Australien.
Författaren Agri Ismail satsar på australiern Gerald Murnane – länge okänd, men på senare år både kultförklarad och hyllad som en av den engelskspråkiga världens mest originella författare.


Ännu fler kandidater är Nina Bouraoui och Erik Vuilard.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2024

Inläggav Alien » 2024-10-10 11:35:53

Ja, snart får vi veta. Fler röster om vilka som förtjänar att få priset. Några kulturpersonligheter intervjuas. (Mina fetningar)

UNT 2024-10-10 skrev:Författarna Lina Nordquist och Ulrika Lagerlöf tycker att det är hög tid att Joyce Carol Oates får priset. Amerikanskan har i decennier nämnts som en kandidat, utan att nå ända fram.

– Jag har ingen aning om varför hon inte fått priset. Själv kan jag inte sluta läsa henne och det är jag inte ensam om. Hennes böcker finns i så många bokhyllor, och på biblioteken är de ofta utlånade, säger Lina Nordquist och framhåller Joyce Carol Oates vassa skildringar av oss människor.

– Hon visar hur oempatiska och grymma vi kan vara. Ofta hittar hon en öm punkt som hon trycker på. Och sen trycker hon lite till.

Ulrika Lagerlöf betonar Joyce Carol Oates mångsidighet och enorma produktion.

– Med över 100 verk bakom sig som skickligt skildrar ett brett spektrum av människoöden har hon gjort avtryck och blivit en förebild för folk över hela världen.
https://www.unt.se/kultur/litteratur/ar ... r/rkvvm7ej

Ja, jag kan tänka mig några orsaker till att hon inte får det.

- Hon har varit tippad för många gånger och Akademien gillar inte att göra som förväntat
- Hon har skrivit för många verk. Akademien kanske resonerar att en så produktiv författare inte kan vara på toppen jämt.Less is more!
- Hon är för populär. Akademien gillar inte att vanligt folk kan få sola sig i glansen genom att deras favoritförfattare får priset. Ja, det var en akademiledamot som sade något sådant. Ytterligare en orsak kan vara att Akademien föredrar att ge priset till någon okänd som s a s behöver priset mer. Hen får då både pengar och berömmelse, och fler kommar att läsa hen.

Jag har faktiskt läst en novellsamling och ett par ungdomsböcker av Oates. Men hon är kanske för grym för min smak i sina vuxenböcker.
Spoiler: visa
En novell handlade om en man som råkat rädda livet på en en person och blev vederbörligen hyllad. Men då beslöt han sig för att mörda någon för att få den erfarenheten också.


Författaren och journalisten Ellinor Skagegård lanserar den kanadensisk-amerikanska singer-songwritern Joni Mitchell som sin egen favorit.

– Jag skulle bli hemskt glad om priset gick till en musikpoet igen. Bob Dylan fick det 2016 och jag tycker att Joni Mitchell under sin långa karriär skapat ett eget och nydanande litterärt universum där hon blandar personligt, allmänmänskligt och politiskt. Därtill med ett smärtsamt vackert bildspråk och formuleringar som liksom smälter i munnen, säger Ellinor Skagegård.

Men Akadmien kanske de tycker att det räcker att ge prisset till en känd singer-songwriter en gång. (Men forummedlemmen Kahlokatt skulle bli glad.)

Kholod Saghir, skribent, översättare och konstnärlig ledare för Uppsala internationella litteraturfestival, vill gärna belöna Amin Maalouf med Nobelpriset. Den libanesisk-franske författaren har skrivit ett tiotal romaner och är i dag den franska akademiens ständige sekreterare.

– Han är stilistiskt mycket intressant och har en förmåga att växla skickligt och trovärdigt mellan att vara åskådare och tänkare i sina romaner. Amin Maalouf förespråkar samexistens och tolerans. Jag läser honom när jag vill vidga mina vyer och när jag behöver tro att det finns hopp om oss människor.

Ja, han är då tillräckligt okänd iaf.

Författaren och översättaren Nils Håkanson vill ge priset till ukrainaren Serhij Zjadan, poet och romanförfattare.

– Han är förhållandevis ung, 50 år, och kanske ännu inte mogen för Nobelpriset. Men i sina böcker har han på ett bra sätt lyckats fånga Ukrainas utveckling sedan murens fall. Jag uppfattar honom som klarsynt och ibland cynisk, samtidigt som det finns en idealistisk anda över hans verk.

Men skulle det ses som för politiskt att ge priset till en ukrainsk författare som t o m strider i fält mot ryssarna nu?

Författaren och skribenten Sebastian Johans skulle bli allra gladast om Richard Ford får priset.

– Hans böcker är oklanderliga på ett sätt som väldigt få böcker är. Jag skulle utan vidare fälla en tår av glädje om han fick Nobelpriset.


Ja, snart får vi veta. Men även om ingen av dessa får priset i år så verkar de alla värda att läsa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2024

Inläggav Ignatius » 2024-10-10 14:09:39

Han Kang. Borde väl heta Hon Kang. Men det är ju ingen ordning på de där utländingarna. Och inte kan de skriva heller.
Ignatius
 
Inlägg: 483
Anslöt: 2019-05-05

Nobelpriset i litteratur år 2024

Inläggav Alien » 2024-10-10 14:20:11

Jaha, Svenska Akdademien lyckades överraska igen. Den sydkoreanska författarinnan Han Kang "för hennes intensiva poetiska prosa, som konfronterar historiens trauman och blottlägger människans sårbarhet".

Spoiler: visa
Är det bara jag som tycker att motiveringen kan gälla de flesta författare som fått (el förväntas få) nobelpriset?


Hon var inte ens med på den långa favoritlistan. Däremot var den sydkoreanska poeten Ko Un med. Det blev alltså en utomeuropeisk författare precis som flera förutspått. Men inte en från Kina el Japan. Sydkorea har aldrig fått något nobelpris i litteratur förut.

Sydkoreanska Han Kang är född 1970 i staden Gwangju. Flyttade vid 10 års ålder till Seoul, där hon senare studerade litteratur vid universitetet. Hon bor i den sydkoreanska huvudstaden än i dag.


Väl ung tycker jag. Akademien har tydligen frångått principen om att ge äldre författarae priset för deras livsverk. Nej, nu vill de belöna unga coola författare.

Fyra av hennes böcker finns utgivna på svenska. ”Levande och döda” (2016) och ”Vegetarianen” (2017) översattes till svenska av Eva Johansson (från engelska). ”Den vita boken” (2019) och ”Jag tar inte farväl” (2024) är översatta från koreanskan av Anders Karlsson och Okkyoung Park.

Jag har faktiskt läst om henne förut och funderat på att läsa någon av hennes romaner. Men nu har jag faktiskt tappat lusten. Jag är besviken på Akademien.

Håller med Björn Wiman här:
– ”Vegetarianen” är en jättebra roman som handlar om en ung kvinnas kamp för sin frihet och för att välja sina egna livsvillkor. Det är inget fel på den romanen, och det finns ju hundratals romaner som man kan säga att det inte är något fel på. Men man börjar längta efter ett Nobelpris som betyder något, som sätter något på spel. Det är ett pris i samma kategori som Kazuo Ishiguro – man förstår inte vad förutom hennes geografiska hemvist som särskiljer henne från andra författarskap.

Dvs Akademien ska inte bara belöna bra författare för att de kommer från geografiskt rätt del av världen utan fantastiska och nydanande författare. (Och då gillar jag verklligen Kazuo Ishiguro, men som vanlig läsare uppskattar jag just "bra romaner" som inte är svårbegripliga. Dvs läser hellre Graham Greene än banbrytande James Joyce.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2024

Inläggav Alien » 2024-10-10 14:46:28

Ignatius skrev:Han Kang. Borde väl heta Hon Kang. Men det är ju ingen ordning på de där utländingarna. Och inte kan de skriva heller.

Han är familjenamnet och Kang är personnamnet.

Vad menar du med att de inte kan skriva? Att den koreanska skriften är obegriplig?

Det lär inte bli några fler svenskar som får nobelpriset iaf. Dvs som skriver på ett begripligt språk. Synd för Kerstin Ekman och Jonas Hassen Khemiri m fl.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2024

Inläggav Alien » 2024-10-10 18:54:22

Det finns en svensk anknytning, Han Kang har läst och uppskattat Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren.

Han Kang debuterade med en diktsamling i mitten av 1990-talet och etablerade sig som författare i Sydkorea. Hennes internationella genombrott kom 2016 när den engelska översättningen av "Vegetarianen" vann International Booker Prize. Romanen, som ursprungligen publicerades 2007, handlar om en ung kvinna som vägrar äta kött och de konsekvenser detta får för henne och hennes omgivning.

Bröderna Lejonhjärta fick henne att fälla tårar
"Levande och döda", utgiven 2014 (på svenska 2016), är en roman som skildrar Gwangju-upproret 1980, en händelse som djupt påverkat Han Kangs författarskap. Boken blev en bestseller i Sydkorea och bidrog till att öka medvetenheten om den historiska händelsen. I staden Gwangju hölls stora protester mot militärdiktaturen i landet, vilka slogs ned med kraftigt våld. Hundratals personer dog under upproret.

I en intervju med tidskriften Vi läser 2019 uppgav Kan Han att hon läste Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta” kort efter upproren i Gwangju. Hon sa då att boken och revolten hängde ihop.

– För Astrid Lindgren var det ren fantasi, för mig var det verkligenhet. Jag grät mycket, sa hon.

Han Kang är känd för sitt poetiska språk och sin förmåga att utforska komplexa teman som våld, trauma och mänsklig natur.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ny ... n-han-kang

Vete sjutton om jag törs läsa hennes mest berömda roman, Vegetarianen:

”Vegetarianen” handlar om en kvinna som slutar äta kött.

– Det är de våldsamma konsekvenser som det får i det sydkoreanska samhället. Det är en väldigt skruvad, morbid berättelse nästan som en skräckroman bitvis, med väldigt obehagliga scener.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2024

Inläggav atoms » 2024-10-10 19:02:18

Alien skrev:
”Vegetarianen” handlar om en kvinna som slutar äta kött.

– Det är de våldsamma konsekvenser som det får i det sydkoreanska samhället. Det är en väldigt skruvad, morbid berättelse nästan som en skräckroman bitvis, med väldigt obehagliga scener.


Det låter lovande.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18326
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Nobelpriset i litteratur år 2024

Inläggav Jicac » 2024-10-10 19:10:08

Ignatius skrev:Han Kang. Borde väl heta Hon Kang. Men det är ju ingen ordning på de där utländingarna. Och inte kan de skriva heller.


Hon Han Vann!

Nu kan hon åka till Cannes med Susanne som en sann spann!
Åker man på en bann om man skriver inlägg som är grann, hann jag innan admin fann mitt inlägg?

Jag hann minsann! :)
Jicac
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2020-10-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in