PTSD och depression och behandling med psykedelika

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav Zima33 » 2022-04-25 20:28:32

På SVT sänds just nu Vetenskapens Värld: Frisk av magiska svampar. Finns på svtplay.
Avsnittet handlar om nya rön angående behandling av PTSD och depression med MDMA eller psilocybin.
Det verkar som om den nya behandlingen kan godkännas nästa år.
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav Kahlokatt » 2022-04-25 21:35:18

Det var otroligt intressant. Rekommenderar alla att se programmet.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21479
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav Alien » 2024-08-17 0:16:18

Man kan fortfarande se programmet på SVTPlay. Det kan ses till den 31 dec 2026.

Kan narkotikaklassade ämnen i magiska svampar och ecstasy bota depression och posttraumatiskt stress? Vi möter patienter och de främsta forskarna i USA och Europa som testar psykedelisk terapi. Det talas om en revolution i psykiatrin när hjärnan öppnas för nya tankebanor. Vi träffar dem som fått hjälp av de nya behandlingarna, men också dem som uttrycker skepsis. Programledare: Victoria Dyring. Från 2022.
https://www.svtplay.se/video/jE4BR5J/ve ... ka-svampar
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav Alien » 2024-08-17 0:29:16

Det står om det i tidningar också, om man inte tycker sig ha tid att se på TV-programmet.

UNT 2024-08-14 skrev:Intresset för psykedelisk medicin för att bota svåra psykiska sjukdomar ökar stort i många länder. "Psykvården skriker efter nya behandlingsmetoder", säger Uppsalastudenten Marcus Gergeo.

Framför allt handlar det om psilocybin som är det verksamma ämnet i vad som i folkmun ofta kallas "magiska svampar". I olika forskningsprojekt har det gett goda resultat på personer med svåra mentala sjukdomar som ångest vid livets slutskede, anorexia och svår depression. Det kan räcka med en eller två behandlingar för att patienten ska uppleva stora förbättringar.

– Patienten får en hög dos av medlet i en lugn och trygg miljö och med två terapeuter som hela tiden är närvarande, berättar Marcus Gergeo.

– Det är inget man kan eller ska göra på egen hand.

Ännu är psilocybin och andra psykedeliska mediciner inte lagliga att använda någonstans i världen, med några få undantag.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... n/jv4x8zoj

Det är alltså inget man bör experimentera med själv, och det dröjer flera år innan det ev blir en behandling man kan få via psykiatrin.

Marcus Gergeo studerar till psykolog, jobbar extra inom psykiatrin och har grundat föreningen Uppsalastudenter för psykedelisk vetenskap, UPV.

Han är säker på att psykedeliska substanser kommer att användas inom vården i framtiden men att det kommer att ta några år innan det blir verklighet.

– Jag gissar på att det tar tio år, men hoppas på fem.

Ja, det är alltid så, man läser om någon ny lovande medicin och blir glad men så inser man att det tar många år innan det kommit från prövning till tillåtet.

Vad händer i hjärnan när man får psykedelika?

– Psilocybin ändrar på hur hjärnan kommunicerar mellan sina olika delar och hjälper patienten att inta nya perspektiv. Det är därför det är viktigt att vara i en trygg miljö och ha terapeuter bredvid sig.

Effekten av upplevelsen man får under behandlingen har i experiment visat sig vara långvariga. Det är därför man bara behöver behandlas en eller ett par gånger. Det finns heller ingen belagd beroendepotential med psilocybin.

– Många med psykiska problem har fastnat i sin syn på sig själva och världen. Man kan beskriva det som att hjärnan skapar stigar för tankarna som blir mer och mer tydliga med åren. En del fastnar helt i negativa stigar och lever ständigt med en känsla av hot, även om inga verkliga hot finns. Psykedelika kan återställa stigarna och få patienten att tänka i nya banor.

Ja, man behöver lära sig att tänka nytt. Det är ju det man får lära sig med KBT, men alla tycks inte vara mottagliga för KBT.

Det låter kanske flummigt med psykedelika.

Det har varit och kan fortfarande vara tabu att prata om psykedelika. Tankarna går till hippekultur, drogromantik, ravepartyn och flummiga tripper.

– Men det blir allt lättare att prata om psykedelisk medicin, kanske också för att behovet av nya behandlingsmetoder är så stort. Jag jobbar själv extra inom psykiatrin och ser ju att många inte blir hjälpta med de metoder som finns i dag, säger Marcus Gergeo.

Det låter ju lovande, men på väldigt lång sikt. Känns som det inte kommit så mycket nya mediciner sedan SSRI.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav Richard » 2024-08-17 8:31:41

Jag köpte o åt såna svampar förra året i Amsterdam, men det hände inte ett dugg, mina mediciner blockerade effekten.
Richard
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav Ignatius » 2024-08-17 15:48:24

Jag tänker på den gamle tyske krigaren Ernst Jünger (https://sv.wikipedia.org/wiki/Ernst_J%C ... kin=vector). Han var med i två världskrig, tilldelades järnkorset i båda. Var högerintellektuell och kritiserade nazisterna för att inte vara tillräckligt radikala. Sedan blev de osams. Dessutom skrev han fantastiska romaner. Bland annat om sina hemska krigsminnen från första världskriget. Man kan tycka vad man vill om honom, men han var en säregen och intelligent man.

Jünger experimenterade med allt vad droger hette. Hinkade allt från LSD till mescalin. Om man tänker efter var det självmedicinering mot PTSD. Läser man mellan raderna i hans böcker är det uppenbart att han inte mådde så bra. Han tog ingen skada vare sig av krig eller droger eftersom han blev 103 år (född 95 död 98).
Ignatius
 
Inlägg: 483
Anslöt: 2019-05-05

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav Zima33 » 2024-08-25 18:44:42

Richard skrev:Jag köpte o åt såna svampar förra året i Amsterdam, men det hände inte ett dugg, mina mediciner blockerade effekten.


Jag tar också flera mediciner, bl.a. neuroleptika.
Förmodligen måste man vara medicinfri eller åtminstone inte ta psykofarmaka för att kunna få psilocybin när det väl blir godkänt.
Svårt när man som jag måste ta psykofarmaka för att kunna klara av vardagen.
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav Alien » 2024-08-25 19:12:53

Mer om forskningen om psykedelisk terapi:

UNT 2024-08-15 skrev:Psykedelisk terapi är inte en godkänd behandlingsform mot svåra psykiska sjukdomar – ännu. Men flera forskningsstudier visar på positiva resultat. Kruxet är att implementera ett helt nytt tänkesätt i vården.

Inna Feldman är docent i hälsoekonomi vid Uppsala universitet och deltar i ett internationellt projekt, Psy-Pal, där man undersöker om psykedelisk terapi kan hjälpa människor med obotliga sjukdomar som ALS, Parkinson, MS och KOL.

– Ofta lider patienter med dessa sjukdomar av depression och ångest. Psykedelisk terapi har visat sig vara effektivt mot de tillstånden. Även anhöriga påverkas av att ha en sjuk närstående och därför har vi tagit med dem i studien, berättar Inna Feldman.

PsyPal är ett stort projekt med 19 partners i sju europeiska länder.
https://etidning.unt.se/p/upsala-nya-ti ... 3/54324485

Forskningen måste visa att det lönar sig rent ekonomiskt med psykedelisk terapi. Att patienterna kännar att de mår bättre räcker inte.

Hennes forskning i PsyPal fokuserar på tre parametrar: Vilka hälsovinster en psykedelisk terapi kan ge de sjuka, vad behandlingen kostar och vilka vinster ett minskat vårdbehov kan ge för både patienter och anhöriga.
Att ha med det ekonomiska perspektivet i studien är helt nödvändigt menar Inna Feldman. Man måste kunna visa att det är samhällsekonomiskt lönsamt att använda psykedelisk terapi för att det ska kunna implementeras, införas, i vården.

Varför tycks psykedelisk terapi fungera så bra?

Ulf Bremberg, VD för Humankindlabs och gästforskare på Uppsala universitet är också involverad i PsyPal.
– Något händer i hjärnan vid en terapi med psilocybin, säger han.
– Traditionell anti-depressiv medicin dämpar symptomen för stunden men psylocybin och upplevelsen den ger patienten i kombination med terapi, är mer som en operation, något som kan hjälpa på sikt.

Psykedelisk terapi kräver mer av patienten är SSRI.

– Det enda en SSRI-behandling begär av dig är att du ska ta dina tabletter. Psykedelisk terapi däremot kräver en helt annan insats av patienten. Med hjälp av terapeuterna kan det innebära ett möte med inre trauman.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav Zima33 » 2024-08-25 19:34:42

Alien skrev:Ja, man behöver lära sig att tänka nytt. Det är ju det man får lära sig med KBT, men alla tycks inte vara mottagliga för KBT.


Autister har generellt svårare att jobba med KBT men det finns autismanpassad KBT.
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav triggerhappyD » 2024-08-26 13:34:57

Zima33 skrev:Autister har generellt svårare att jobba med KBT men det finns autismanpassad KBT.


Nu vet jag inte hur "autistisk" jag är, men jag avskydde iaf KBT när jag "fick" det för många år sedan när jag hade oturen att ha kontakt med den Svenska psykiatrin.

Kommer ihåg att jag upplevde det lite som en attack mot mig som person, vad det nu än innebär.
Som om det var mina tankar det var fel på.
Jag behövde så att säga bara lära mig att tänka på rätt sätt så skulle allt kännas bättre.
Vilket jag som sagt upplevde som ett iaf insinuerande att jag alltså mådde dåligt pga att jag tänkte på fel sätt.
Vilket såklart inte var fallet, jag mådde ju dåligt pga "dåliga erfarenheter" och "livsomständigheter"...
Och så man får sånt där mumbojumbo slängt i ansiktet istället blandat med massa konstiga förlag på mediciner.

Helt absurt egentligen när jag tänker tillbaks på det. :lol:
triggerhappyD
 
Inlägg: 5200
Anslöt: 2015-06-01

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav Zima33 » 2024-09-07 21:19:33

triggerhappyD skrev:
Zima33 skrev:Autister har generellt svårare att jobba med KBT men det finns autismanpassad KBT.


Nu vet jag inte hur "autistisk" jag är, men jag avskydde iaf KBT när jag "fick" det för många år sedan när jag hade oturen att ha kontakt med den Svenska psykiatrin.

Kommer ihåg att jag upplevde det lite som en attack mot mig som person, vad det nu än innebär.
Som om det var mina tankar det var fel på.
Jag behövde så att säga bara lära mig att tänka på rätt sätt så skulle allt kännas bättre.
Vilket jag som sagt upplevde som ett iaf insinuerande att jag alltså mådde dåligt pga att jag tänkte på fel sätt.
Vilket såklart inte var fallet, jag mådde ju dåligt pga "dåliga erfarenheter" och "livsomständigheter"...
Och så man får sånt där mumbojumbo slängt i ansiktet istället blandat med massa konstiga förlag på mediciner.

Helt absurt egentligen när jag tänker tillbaks på det. :lol:


Vad trist att det kändes så men jag förstår dig.
Jag har aldrig fattat vitsen med kognitiv beteendeterapi. Jaha, så mina komplexa trauman försvinner bara jag ändrar mitt beteende :-)051 Skitsnack, enligt mig.
Zima33
 
Inlägg: 3666
Anslöt: 2011-05-09

PTSD och depression och behandling med psykedelika

Inläggav triggerhappyD » 2024-10-09 17:27:48

Zima33 skrev:
Vad trist att det kändes så men jag förstår dig.
Jag har aldrig fattat vitsen med kognitiv beteendeterapi. Jaha, så mina komplexa trauman försvinner bara jag ändrar mitt beteende :-)051 Skitsnack, enligt mig.


Ja precis, det känns nästan lite som "victim blaming" på något slags vis.
Eller som ett försök till någon "quick fix" i bästa fall.

Dock så verkar det ju som många andra får viss hjälp av det, så man ska väl inte dissa det helt för att man själv tycker det är trams.

Utan om det hjälper folk med andra typer av problem så är det ju bra.

Men man får ju hoppas att det inte "tvingas på" massa människor inom spektrumet emot deras vilja.
Tyvärr sker det nog i viss utsträckning, psykiatrin har en lång historik av att plåga autister med massa konstigheter.
triggerhappyD
 
Inlägg: 5200
Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in