Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Alien » 2014-01-20 4:56:06

VLT skrev:Natten till söndag blev den 22-åriga kvinnan utsatt för ett strypförsök av sin ex-pojkvän. Nu har hon blivit uppsagd från sin lägenhet sedan grannarna klagat på hennes skrik.

– Jag skrek för mitt liv. Jag kastade saker, porslin och allt möjligt, för att rädda mig själv. Vad skulle jag ha gjort? Legat ner och varit tyst? Då hade jag inte levt i dag, säger hon.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.234798 ... hon-vrakas

Problemet är förstås att det inte bara hände en enda gång.

– Han var kontrollerande, kunde skifta i humöret på en sekund, från att ha varit kärleksfull till galen av ilska. Jag fick inte göra någonting, inte träffa mina vänner eller min familj, inte gå ut, inte heller se på vilka tv-program jag ville, berättar kvinnan.

Det blev bråk och polisen har tidigare larmats till lägenheten.

Kvinnan har också fått två varningar tidigare av hyresvärden på grund av just bråk och skrik.

Hon borde förstås inte släppt in honom mera utan ringt polisen om han vägrat ge sig av.

Uppsägningen borde inte ha kommit som en överraskning för dig?

– Nej, men det känns så orättvist. Jag har skrikit för att få hjälp. Ibland har jag släppt in honom för att han inte skulle stå i trapphuset och banka och störa grannarna. Nu har jag i alla fall ansökt om kontaktförbud.

Som hyresgäst är man ansvarig för vilka man släpper in i lägenheten.

Som hyresgäst är man enligt hyreslagen skyldig att hålla lägenheten i gott skick men också ha tillsyn över vilka som besöker den.

I juni 2012 vräktes en kvinna från sin lägenhet i Göteborg sedan hon blivit misshandlad av sin pojkvän. Hyresnämnden ansåg att hon skulle vräkas eftersom hon stört sina grannar.

Den misshandlande ex-pojkvännen har förstås släppts fri medan polisen utreder.

Agneta Wiröstrand-Hedqvist, terapeut på Kvinnocentrum, blir upprörd över att den redan utsatta kvinnan blir ytterligare straffad.

– Det är ju inte hennes fel, det är mannens fel att hon blir av med lägenheten. Det är inte rättvist, säger Agneta Wiröstrand-Hedqvist.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.234798 ... -rattvist-

Terapeuten vill ha en dialog med hyresvärdarna.
– Vi pratar gärna med dem om de här kvinnorna, om den problematik och mekanik som ligger bakom att de släpper in männen i sina hem. Kvinnorna skäms, de känner skam och de vill inte att grannarna ska veta vad de blir utsatta för. Och de har blivit itutade att allt som händer är deras fel. Ingen ska dock behöva bo i en störande omgivning.

– Jag kan förstå grannarna också. Men i stället för att ringa hyresvärden – ring polisen så att det kan bli en rättsprocess av det hela.

Grannarna tycker kanske också att det är störande när polisen kommer, den gripne kanske gör våldsamt motstånd och väsnas. Men det är bättre att mannen bankar på dörren än att kvinnan släpper in honom och blir misshandlad.

Hursomhelst verkar inte grannarna ha vidare sympati för offret. Nej, viktigast är att få lugn och ro själva.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Parvlon » 2014-01-20 5:02:48

Det var knappast grannarna som beslutade om vräkning. Troligen kommer hon få behålla lägenheten för annat är tokigt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav plåtmonster » 2014-01-20 5:54:49

Rättsväsendet är tokigt alltför ofta så ta inte det för givet att hon får behålla lägenheten. Dock skulle man kunna kräva att hon vägrar insläpp och ringer polisen själv. Gissar att hyresvärden räknar med att hon alltför ofta inleder relationer med våldsamma personer och därmed räknar med att lösa den nuvarande störningen och framtida problem.

Något bakvänt är det ju dock. Dödsmisshandlad hyresgäst går inte för sig. Men död och tyst är inga problem. :-)063
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Alien » 2014-01-20 6:02:18

Hyresvärden reagerade på grannarnas klagomål.

VLT skrev:När Bostjärnan bestämde sig för att säga upp den 22-åriga kvinnans hyreskontrakt kände man inte till varför det varit stökigt och bråkigt i hennes lägenhet.

– När vi fick in klagomål från grannarna att de blivit störda hade vi ingen vetskap om bakgrunden. Hela historien om misshandel har vi fått veta efteråt när reportern från VLT ringde, säger Tomas Jansson, vd på Bostjärnan.
---
– Vi är inte okänsliga: men vilka ska vi värna, grannar som blev störda eller hyresgästen som störde?

Tomas Jansson ser inte att Bostjärnan kunnat agera på annat sätt. Kvinnan fick två varningar – i vanliga fall ger Bostjärnan bara en – innan man sade upp kontraktet.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.235003 ... isshandeln

Ärendet tas upp i hyresnämnden. Men nu är fallet så känt att en advokat har lovat att hjälpa kvinnan gratis.

Han erbjuder sig därför att gratis hjälpa den 22-åriga kvinnan i Hyresnämnden om hon är i behov av en advokat.

Hyresnämnden avgjorde 2012 ett liknande ärende då en kvinna i Göteborg blev vräkt från sin bostad på grund av en våldsam, bråkig pojkvän som slog henne.

Hyresnämnden ansåg att kvinnan skulle vräkas eftersom hon stört grannarna.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.235003 ... e-jag-hort

Detaljerna kan förstås avvika, så det behöver inte gå likadant denna gång.

Vet ju inte heller om det var värsta spritfesten i förra fallet och båda skrek och gormade, då ses det väl mer som "störande bråk" än kvinnomisshandel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav nallen » 2014-01-20 7:33:21

Alien skrev:Hursomhelst verkar inte grannarna ha vidare sympati för offret.

Ska det vara tillåtet att störa bara för att det råkar vara synd om personen? Den som står skriven på kontraktet är helt och fullt ansvarig för att villkoren uppfylls och får ta konsekvenserna då kontraktet bryts.

Alien skrev:viktigast är att få lugn och ro själva.

Naturligtvis.

plåtmonster skrev:Rättsväsendet är tokigt alltför ofta så ta inte det för givet att hon får behålla lägenheten.

Rättsväsendet har väl ändå (nästan) ingenting med huruvida hon blir vräkt eller inte att göra. Det är ju en sak mellan "kvinnan" och hennes hyresvärd.
nallen
 
Inlägg: 19667
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Huggorm » 2014-01-20 7:56:52

Det finns förmodligen en del info som inte tagits med i artikeln och gör att saken verkar märklig. Kanske tjejen är av den struliga sorten som har fler problem än att dra till sig skumma killar som misshandlar henne? Det kan finnas droger eller annat i grunden, men det får ju inte vi veta.
Huggorm
 
Inlägg: 22597
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Zuumaester » 2014-01-20 9:20:38

Hursomhelst så är den här historien om kvinnan som blir vräkt tragisk. Jag tänker själv aldrig släppa in någon som jag inte känner in i min lägenhet vid första tag. Även om det är 02:00 på natten och individen är full efter ett party, så kollar jag först i titthålet om det är någon jag känner.
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav elle » 2014-01-20 9:22:47

Bra att hon får hjälp men jag hade ändå flyttat om jag hade haft problematiska grannar. Hon var kanske rädd för killen och vågade inte göra slut. Sen ska man inte vräka folk hur som helst utan att först ta reda på ORSAK till störningar.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav DIProgan » 2014-01-20 12:21:46

Ja det är inte så konstigt om man väljer att gå mannen till mötes för att undvika problem när skyddet vid en faktisk anmälning är så dåligt som det är. Nu vart hon straffad på ett annat sätt istället/också. Hamnar man i skiten finns det tydligen ingen hjälp att få.
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav gadas » 2014-01-20 18:53:50

nallen skrev:Ska det vara tillåtet att störa bara för att det råkar vara synd om personen?


Nej - däremot kan det knappast krävas alltför mycket intelligens för att begripa att det är relevant vem som har stört - det var ju inte hyresgästen som felade. Att skrika på hjälp om man håller på att dö brukar inte räknas som "störande".

En annan aspekt är huruvida hyresvärd och hyresnämnd vill göra sig själva till små fega kräk - då föredrar jag till och med en rejäl fascist som Benito Mussolini framför dessa patetiska småfascister.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-20 20:23:22

Felet hon gjorde var väl möjligen att hon inte ansökte om kontaktförbud tidigare.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Alien » 2014-01-20 20:28:06

Ja, det borde hon ha gjort.

Fast det verkar vara ett lotteri om man får det el inte.

En ny kartläggning från Stiftelsen Tryggare Sverige visar att antalet som ansöker om kontaktförbud ökar, medan andelen beviljade kontaktförbud ligger kvar på samma nivå som tidigare. Det stora problemet är dock att det finns stora skillnader mellan landets 32 åklagarkammare när det gäller andelen beviljade kontaktförbud. Vid åklagarkammaren i Karlskrona beviljas exempelvis 53 procent av ansökningarna om kontaktförbud, medan motsvarande siffra för åklagarkammaren i Södra Skåne är 23 procent.

Den stora utmaningen när det gäller lagen om kontaktförbud handlar därför inte om att lagen ska användas oftare, utan att förbud utfärdas då behov finns och förutsättningarna är uppfyllda. Grunden för detta är att samtliga beslut om kontaktförbud baseras på strukturerade riskbedömningar, vilket inte är fallet i dag.
http://tryggaresverige.org/en-skev-deba ... taktforbud
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-20 20:33:08



Om någon gallskriker såpass, ringer en inte störningsjouren alternativt polisen innan? Och steget innan dess, är väl att kontakta hyresgästen?
Det har jag gjort - stör folk mig - så söker jag upp de. Fungerar inte det, då blir det störningsjouren.

Är en försiktig, och om möjligt, kan en försöka kika in i dennes lägenhet utifrån. Ser en våld, så bör en fanimej åtminstone larma om en inte vill bege sig in i slagsmål.

Av erfarenhet vet jag att folk är jävligt fega - även om det gäller offer som är i totalt underläge (ex barn). Folk kan stå och stirra när föräldrar rappar sina ungar sönder utan någon ens larmar.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav elle » 2014-01-20 21:12:57

dasunbedingte skrev:Av erfarenhet vet jag att folk är jävligt fega - även om det gäller offer som är i totalt underläge (ex barn). Folk kan stå och stirra när föräldrar rappar sina ungar sönder utan någon ens larmar.

+ 1.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Moggy » 2014-01-20 23:03:31

Huggorm skrev:Det finns förmodligen en del info som inte tagits med i artikeln och gör att saken verkar märklig. Kanske tjejen är av den struliga sorten som har fler problem än att dra till sig skumma killar som misshandlar henne? Det kan finnas droger eller annat i grunden, men det får ju inte vi veta.


Det var väl den tanke jag fick med. Det kanske har pågått länge och varit massa stök kring lägenheten, fester och folk som spring i trapphuset på nätterna etc så att det hela var känt bland grannarna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav slackern » 2014-01-20 23:26:11

Moggy skrev:
Huggorm skrev:Det finns förmodligen en del info som inte tagits med i artikeln och gör att saken verkar märklig. Kanske tjejen är av den struliga sorten som har fler problem än att dra till sig skumma killar som misshandlar henne? Det kan finnas droger eller annat i grunden, men det får ju inte vi veta.


Det var väl den tanke jag fick med. Det kanske har pågått länge och varit massa stök kring lägenheten, fester och folk som spring i trapphuset på nätterna etc så att det hela var känt bland grannarna.


Jo dom tankarna får även jag. För det är väldigt svårt att få någon vräkt för att störa grannarna måste väldigt mycket till för det. Men det lär väll gå upp till hyresnämnden och så. Värden kan ha vräkt henne men få det till att vinna laga kraft kan ta lång tid.
slackern
 
Inlägg: 44111
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Alien » 2024-10-07 15:34:58

Bump!

Jag undrar hur det gick för kvinnan. Dumt att släppa in mannen. Men om man håller på att bli misshandlad ska man väl inte behöva avstå från att ropa på hjälp, av rädsla för att bli vräkt. Dvs först släpper hon in mannen för att han är för högljudd och hon inte vill att han ska störa grannarna. Sen blir hon dödad för att hon inte vill skrika och störa grannarna. Hur mycket hänsyn ska man ta till sina grannar egentligen?

Men lagen tycks iaf ha ändrats.

SVT 13 februari 2014 skrev:Den som blir slagen av sin partner kan bli uppsagd om grannarna klagar på oväsen. Nu föreslår regeringen en lagändring där mer hänsyn tas till brottsoffret.

En hyresgäst är ansvarig för att gäster inte stör. En person som blir slagen eller trakasserad av en partner kan dock ha svårt att kontrollera hur den våldsamme beter sig, enligt regeringens förslag som lämnats på remiss till lagrådet.

– Man kan ju inte vräka den som är utsatt för brott, säger justitieminister Beatrice Ask (M).
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... -forsvaras
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47323
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Yetin » 2024-10-07 21:43:54

Det borde såklart inte ha några konsekvenser alls att andra gör fel, det är dock ett utbrett problem och skulle knappast kunna lösas utan total massövervakning av alla hela tiden - vilket är tekniskt/ekonomiskt rimligt i den nära framtiden.
Yetin
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2020-09-06

Kvinnan misshandlad o skrek, grannar störda = vräkning

Inläggav Yetin » 2024-10-07 21:49:53

Jag har en sån där granne som gillar att puckla på frugan, men jag bor inte vägg i vägg så jag kan inte spela in bevis eller så. Det enda jag gjort är att sticka hål i däcket på karlns lådcykel och satt upp klisterlappar som är avhumaniserande mot homofober.
Yetin
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2020-09-06

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in