Lönebidragsanställning - om man redan har ett vikariat

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lönebidragsanställning - om man redan har ett vikariat

Inläggav CrazyInTrains » 2024-09-14 17:27:41

Som någon kanske kommer ihåg har jag läst till biomedicinsk analytiker. Jag är nu färdig och legitimerad och fått anställning på mitt lokala sjukhuslaboratorium. Jag trivs jättejättebra och tycker det är väldigt roligt att arbeta, men det är också oerhört energikrävande. Min kurator på habiliteringen tycker att det kanske inte är långsiktigt hållbart att jag ska arbeta heltid, åtminstone inte om det inte går att göra några anpassningar som gör det mindre tröttsamt. Hon har nu senast talat om att jag kanske ska ta det lite lugnt med att skriva på en tillsvidareanställning eftersom det kanske kan vara bra med en lönebidragsanställning. Men utifrån vad jag kunnat läsa mig till kan man bara få det om man är arbetslös eller sjukskriven och ska byta fält. Kan jag, som har ett vikariat på något vis få en lönebidragsanställning när det blir dags att skriva på tillsvidareanställning på samma arbetsplats? Jag tror inte det, men någon kanske vet något om det.

Jag har antagit att det kanske på sikt vore mer aktuellt med deltidssjukskrivning eller kanske aktivitetsersättning på deltid och hon nämnde inte lönebidrag som en möjlighet förr än nu.

:-)063
CrazyInTrains
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Lönebidragsanställning - om man redan har ett vikariat

Inläggav Guppy » 2024-09-15 17:54:15

Jag tror du behöver vara inskriven på arbetsförmedlingen för att kunna söka lönebidragsanställning. Mycket möjligt att du i så fall inte kan skriva kontrakt innan ditt vikariat tar slut, utan att du först måste bli arbetslös för att sen kunna söka lönebidragsanställning. Jag är inte någon expert på området, men jag tror det är så.

Om du söker lönebidragsanställning och har behov av anpassningar, så tycker jag att du borde få det. Om ett företag vill anställa dig med lönebidrag, så ska processen vara relativt smidig, utifrån vad jag hört tidigare.
Jag tror du kan få lönebidragsanställning fast att det är på samma arbetsplats som tidigare. Däremot kan du behöva motivera vad för anpassningar du behöver, för det är lite poängen med att ha lönebidrag. Om du till exempel säger att vikariat funkade men var alldeles för enerikrävande, det kommer inte hålla i längden utan du behöver nån viss anpassning (som lägre tempo) för att kunna bibehålla arbetet, ja det kanske skulle fungera som motivering tror jag. Men du får antagligen räkna med att förklara varför du behöver lönebidrag nu, fast du klarat av att arbeta utan lönebidrag tidigare.

Kuratorn vet det kanske bättre än jag, men det är mina tankar iaf!
Guppy
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2024-09-03
Ort: Stockholm

Lönebidragsanställning - om man redan har ett vikariat

Inläggav CrazyInTrains » 2024-09-16 19:21:12

Hmm... Det låter väldigt rimligt. Kanske att det ändå är "bättre" att skriva på heltid och arbeta tills det inte går längre, och sedan bli deltidssjukskriven eller något. Även om FK ofta är ganska besvärliga.

Även om det inte tjänar något till så var jag skrivit till Vårdförbundet, vi får se om de har något att säga. Innan jag försöker telefonera med AF. :-)006
CrazyInTrains
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in