Sjukersättning + AFA försäkring och fråga om bostadstillägg

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjukersättning + AFA försäkring och fråga om bostadstillägg

Inläggav Olidlig » 2024-09-16 18:26:52

Jag Har fått sjukersättning för 6 år sedan och söker just nu till AFA försäkring (Ags) och det verkar som om jag kommer at få detta beviljat (ca +1000kr/månad).

Enligt FK påverkas bostadstillägg av andra inkomster.

Jag får just nu 5100kr(av 5550kr hyra) i bostadstillägg med min nuvarande minimi belopp garantiersättning(sjukersättning).

När(om) jag får Ags försäkring beviljat kommer jag få en klumpsumma från AFA försäkring på CA 50 000 för 6 år retroaktivt samt en extra månadsinkomst på ca upp till 1000kr framöver.

Jag räknade på FK's hemsida om bostadstillägg och om jag får denna extra inkomst där kommer min bostadstillägg påverkas negativt, alltså kompenseras för denna inkomst.

Det jag funderar över är, får jag detta beviljat, kommer FK alltså att göra mitt bostadstillägg +-0 genom att sänka mitt bostadstillägg pga denna extra inkomst?

Jag trodde detta var en extra inkomst genom arbetsförsäkring men jag kommer alltså att hamna på +-0 enligt deras hemsidas beräkningar.

Som jag förstår kommer jag även att bli skuldbelagd retroaktivt för 6 år och bli återbetalningsskyldig till försäkringskassan om jag får detta beviljat från AFA?


Detta känns jätteskonstigt, det är alltså en arbetsförsäkring eftersom jag har arbetat som är en försäkring oberoende av försäkringskassan men försäkringskassans kalkylator på deras hemsida säger att jag behöver betala alla dessa pengar till dom i skuld om jag får det beviljat?

Någon som har liknande erfarenhet och vet vad jag har att förvänta mig??

Känner mig jätteorolig, jag har redan betalat skulder till försäkringskassan i 7 år pga att dom räknat fel i min aktivitetsförsäkring tidigare och levt jätteknapert alla dessa år och levt långt under garantiersättning och både vill och orkar inte mer när detta gav mig hopp en stund.
Olidlig
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2024-08-02

Sjukersättning + AFA försäkring och fråga om bostadstillägg

Inläggav Olidlig » 2024-09-16 23:00:14

Jag måste förtydliga att skulden till FK alldeles nyligen är färdigbetalad efter 7 år, så nu ligger jag på lägsta garantiersättning så det är underbart.
Att ligga under den garantiersättning i 7 år har varit jobbigt, att inte ha råd med mat efter alla kostnader är jobbigt, FK har tagit stor del av min garantiersättning direkt för att betala skulden till sig själva varje månad.
Det är alltså inte den skulden som dessa pengar skall gå till, utan jag tror försäkringskassan kommer räkna denna inkomst retroaktivt och återigen lägga en skuld på mig 6 år bakåt i tiden så jagkanske blir återbetalningsskyldig bostadstillägget jag fått alla dessa år och det skrämmer mig om min levnadsstandard blir sämre igen.
Olidlig
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2024-08-02

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in