Finns det underbyxor som inte gör ont?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav CrazyInTrains » 2024-09-14 18:49:30

Finns det underbyxor på marknaden som inte gör ont att ha på sig? Var säljs de?

Jag har provat alla modeller och olika fabrikat jag kan hitta, men ingen fungerar. Dessutom är det ungefär alla delar av dem som gör ont. Kanter, sömmar, resår, åker upp i rumpan, dubbelviker huden på pungen och får snoppen att fastna i pungen så det kliar, m.m. De lösa modellerna är något bättre men då blir det så mycket tyg att det blir veck och åker upp i benen osv. De s.k. sömnlösa är än värre, de har en söm i alla fall och den sitter på värsta tänkbara stället. Det finns en sorts fixeringsbyxor för inkontinensbindor som i vart fall inte åker upp i rumpan, men då blir det för mycket resår fram istället att det gör ont. Dessutom har jag pungåderbrock så det hjälper ju inte ... :-)Crying

Enda egentliga lösningen än så länge har varit att helt enkelt inte använda underbyxor alls. Det är så mycket bekvämare och besparar mig en hel del energi. Jag har inte gjort det på typ 7 år nu, men eftersom jag behöver byta om på arbetsplatsen i samma omklädningsrum som andra och är livrädd för att få skäll, och eftersom att min lilla mage inte alltid är att lita på, skulle jag ändå vilja hitta något som fungerar.

Kuratorn på habiliteringen hade inget förslag, mer än att gå utan.
CrazyInTrains
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav Skogkatt » 2024-09-14 19:08:04

Jag vet inte om det fungerar för dig, men jag tycker att dessa är bra.
Bekväma och bra kvalitet. 95% bomull, 5% elastan, bra sömmar.

https://www.zalando.se/calvin-klein-und ... m-q35.html
Skogkatt
 
Inlägg: 6523
Anslöt: 2021-10-02

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav Dagobert » 2024-09-14 20:53:06

Har inget svar på frågan men har du provat att använda talkpuder? Det gör huden hal.
Ingår väl i babypuder. Har inte provat själv - inte sen jag var spädbarn iaf.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav CrazyInTrains » 2024-09-14 22:07:17

Hm, nä, aldrig tänkt på. :-)063 Men kan vara värt ett försök.
CrazyInTrains
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav CrazyInTrains » 2024-09-14 22:38:24

Skogkatt skrev:Jag vet inte om det fungerar för dig, men jag tycker att dessa är bra.
Bekväma och bra kvalitet. 95% bomull, 5% elastan, bra sömmar.

https://www.zalando.se/calvin-klein-und ... m-q35.html


Tack för förslaget!
De ser visserligen bättre ut än en del andra men sömmarna på baken ser ganska hemska ut. Kanske kan vara värt att prova ändå.

Underligt att ditt svar inte syntes förr än ett bra tag senare än Dagoberts, trots att det var två timmar tidigare. :-)063

Tillägg: Tittar man på prislappen ska det då vara något i hästvägar bra :-)006
CrazyInTrains
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav Skogkatt » 2024-09-14 23:00:11

CrazyInTrains skrev:De ser visserligen bättre ut än en del andra men sömmarna på baken ser ganska hemska ut.

Ja, det kanske kan se obekvämt ut, men tyget är ganska mjukt och sömmarna är inte stora eller tjocka. Jag märker inte sömmarna alls. Jag blir ofta irriterad om jag känner etiketter eller sömmar. Men jag känner i alla fall inte sömmarna på de här underkläderna.


CrazyInTrains skrev:Tittar man på prislappen ska det då vara något i hästvägar bra

De kostar, men de håller också längre. De är mer hållbara. Tål flera omgångar i tvättmaskinen och tyget håller sig mjukt länge. Kvalitet. Jag har köpt lite billigare underkläder tidigare, och de slits ut mycket snabbare än de här Calvin Klein-underkläderna. Så om man räknar ut hur länge de håller och jämför kostnaden så tror jag inte att de är så dyra egentligen. :-)063
Skogkatt
 
Inlägg: 6523
Anslöt: 2021-10-02

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav Skogkatt » 2024-09-14 23:11:00

CrazyInTrains skrev:Tittar man på prislappen ska det då vara något i hästvägar bra


Jag bara tänkte på det här ett tag, du kanske blir positivt överraskad om du provar underkläder som kostar lite mer. Det har vanligtvis en mycket bättre passform och är bekvämare. De sämsta underkläderna jag har haft var också de billigaste. Dåliga sömmar, mycket dålig passform, dåligt tyg, det var bara obekvämt altihop. Så det kan vara värt att spendera några kronor extra.

Jag brukar säga att det är två saker man inte ska spara pengar på, underkläder och sängkläder. :) Vi tillbringar ju så mycket tid i underkläder och sängkläder. Så då ska man inte vara snål. Bättre att spara pengar på andra saker. Lite lyx måste röven ha. :-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6523
Anslöt: 2021-10-02

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav Heidi79 » 2024-09-15 10:05:06

Vet ej.. e också konstig på undertyg.. nekar ha på under tyg til vuxen kvinna. Mamma försökt muta mig bli byxtorr/renlig med ja får ha det.. sexigt å fint under tyg.. fast ja inte alls tycker om så där saker

Typiskt det ja har e så här

https://www.zalando.no/nike-performance ... 9-j13.html

https://www.zalando.no/nike-performance ... t-q11.html

I barn/tonåring storlek därför att ja e under viktig

brukar finnas en abena slip xs2 dom unner.. känns konstigt därnere när inte har en blöja i trosan/shortsen.. föredrar ha på mig det fast det inte e ja bestämmer just det

E också konstig på bh.. inte tycker om alls.. Oftast har ingen.. fast kan ha en sport topp ifall mamma insistera

https://www.zalando.no/nike-performance ... e-j12.html
Heidi79
 
Inlägg: 1485
Anslöt: 2009-06-22

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav CrazyInTrains » 2024-09-15 12:34:06

Skogkatt skrev:
CrazyInTrains skrev:Tittar man på prislappen ska det då vara något i hästvägar bra


Jag bara tänkte på det här ett tag, du kanske blir positivt överraskad om du provar underkläder som kostar lite mer. Det har vanligtvis en mycket bättre passform och är bekvämare. De sämsta underkläderna jag har haft var också de billigaste. Dåliga sömmar, mycket dålig passform, dåligt tyg, det var bara obekvämt altihop. Så det kan vara värt att spendera några kronor extra.

Jag brukar säga att det är två saker man inte ska spara pengar på, underkläder och sängkläder. :) Vi tillbringar ju så mycket tid i underkläder och sängkläder. Så då ska man inte vara snål. Bättre att spara pengar på andra saker. Lite lyx måste röven ha. :-)005


När jag tittade lite noggrannare visade det sig vara tre för det priset i alla fall, det var inte så illa. Jag trodde först de ansåg att nästan 500 kronor för ett par kalsonger var rimligt. :-)018 Men jag har provat andra i den här prisklassen. Fast inte just det här fabrikatet, ska nog ta och prova det vid tillfälle.

Heidi79 skrev:Vet ej.. e också konstig på undertyg.. nekar ha på under tyg til vuxen kvinna. Mamma försökt muta mig bli byxtorr/renlig med ja får ha det.. sexigt å fint under tyg.. fast ja inte alls tycker om så där saker
[...]
I barn/tonåring storlek därför att ja e under viktig

När jag har googlat runt på "sensory friendly" underbyxor o.d. har alla träffar törst plagg i barnstorlek, dessvärre har jag växt ur dem sedan länge, och då är jag också ändå underviktig.

Det som folk i allmänhet kallar "sexiga underkläder" tycker jag ser oerhört plågsamma ut, så jag förstår hur du menar! Pain by design®

Heidi79 skrev:E också konstig på bh.. inte tycker om alls.. Oftast har ingen.. fast kan ha en sport topp ifall mamma insistera


Aouch! Bh måste vara så fruktansvärt smärtsamt! Jag är väldigt glad att jag inte har något behov av dem. Men be satt det finns någon sort du kan ha!
CrazyInTrains
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav Heidi79 » 2024-09-15 13:28:45

CrazyInTrains skrev:När jag har googlat runt på "sensory friendly" underbyxor o.d. har alla träffar törst plagg i barnstorlek, dessvärre har jag växt ur dem sedan länge, och då är jag också ändå underviktig.


Slutad försök hitta vuxen kläder till passa mig.. försöker S å XS men blir fel
e dom smal nog blir korta.. å långa nog inte e smala

ja e runt barn 160 i storlek.. kanske 164 i jacka.. kanske 158/156/152 byxa.. 140 i under tyg.
barn/tonåring storlekar passar bättre mig

I just den nike pro shorts har ja 137/146 å 146/156.. som kallas barn M å barn L
156/166 som kallas barn XL e för stora mig

dessutom sparar pengar köpa barn kläder..typ kostar halva :-)005
Heidi79
 
Inlägg: 1485
Anslöt: 2009-06-22

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav CrazyInTrains » 2024-09-16 19:16:42

Ja, barnkläder är bekvämare, billigare och av bättre kvalitet. Jag saknar dessa tider. Skor finns med kardborreband. Jag avskyr skosnören.
CrazyInTrains
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Finns det underbyxor som inte gör ont?

Inläggav Heidi79 » 2024-09-19 8:37:36

CrazyInTrains skrev:Ja, barnkläder är bekvämare, billigare och av bättre kvalitet. Jag saknar dessa tider. Skor finns med kardborreband. Jag avskyr skosnören.


Skosnoren e illa.. förut hade karrborre.. eller fick fråga hjälp med snorar..cp Heidi bara lagat knuten inte gick ta upp igen.. Nu har ja BOA på alla skor.. antigen köpar med..eller pappa byter ut snorer med boa ifall har det. Vilket e ja själv ständig med skor nu.. efter typ 40 år blev det

https://www.boafit.com/en-gb
Heidi79
 
Inlägg: 1485
Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in