Arbetsförmedlingen

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbetsförmedlingen

Inläggav VadGörJagNu » 2024-09-10 13:56:38

Hej folket!

Jag går idag på försörjningsstöd och är inskriven hos arbetsförmedlingen.

Har idag fått reda på att arbetsförmedlingen kommer kasta ut mig för att dom har "uttömt alla sina resurser". Detta är dock inte sant, jag har endast haft 3 SIUS under alla dessa år. Den första lyssnade inte på mig och mina önskemål vilket slutade med att jag skällde ut henne på ett trepartsmöte med legitim kritik, den andra ville inte hjälpa mig alls (det var efter att dom fått nya riktlinjer) och den 3dje beklagade sig bara över att hon hade så mycket att göra då dom hade gått från 14 till 30 klienter per SIUS. Jag skrevs in till henne maj 2023 och sedan skulle hon ha långsemester på 6 veckor. När jag inte hört något av henne på hela sommaren och hösten kom så skrev jag och efterfrågade andra insatser då det gick för segt och jag hade kommunen på mig i min tur, hennes enda svar var att hon hade tillgång till jobb som inte kom ut på platsbanken. Hon gick inte heller att få tag på via mejl. När jag skrivs av från insatsen efter 1 år säger hon bara att hon inte tyckte hon hade behövt höra av sig till mig för hon ändå inte hade hittat något.

Jag har tidigare efterfrågat att få gå på Rusta & Matcha men deras AI säger att jag inte får det.
Har inte heller gått på Steg till Arbete än. Så jag förstår inte hur dom kan säga att dom har uttömt sina resurser? :-)063
Det var på tal om att jag skulle gå på Samhall men jag har redan varit där en gång tidigare och tog nästan självmord pga den dåliga arbetsmiljön och blev sjukskriven. Mina kollegor bråkade hela tiden och vi fick sitta och rulla tummarna när det inte fanns tillräckligt med arbete. Trots det skulle jag tillbaka men vill inte heller jobba med lokalvård, vilket är det enda dom har att erbjuda så dom hade sagt till AF att man inte hade något att erbjuda mig. Behöver väl inte sägas här att jag inte är socialt utåtriktad så jag tycker social samvaro och raster är pest och pina.

Uppfyller alla kraven för alla diverse bidragsanställningar men för att få ta del av detta så behöver man fixa fram en arbetsgivare som vill anställa en själv - vilket är just det jag har problem med. Hur tänker dom här? Det blir ett moment 22...

Finns det någon som har några ideer på hur jag ska kunna ta tillvara på mina intressen? Det känns som att myndigheterna bara kör över en.
Har ingen lust att gå på praktik igen, man bara dumpas på ett ställe och blir sedan utnyttjad till att jobba gratis. En gång skötte jag om ett helt lager ensam fast jag bara var där på arbetsbedömning så jag är inte en dålig arbetare som drar benen efter mig.
Jag har en ny utbildning via komvux inom läkemedelsindustrin men där sätter bemanningsföretagen stopp.
Det känns som att ingen vill anställa någon som är långtidsarbetslös trots att dom får bidrag.
Har inget självförtroende kvar att tala om och känner mig allmänt hopplös. Är inte så gammal, bara tidiga 30-årsåldern.

Är det någon som sitter i liknande situation med arbetsförmedlingen? Vad gjorde du? Alla tips om vad jag kan göra mottages tacksamt annars har jag åtminstone fått skriva av mig lite.

Tack för mig!

/Hopplös
VadGörJagNu
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2024-09-10

Arbetsförmedlingen

Inläggav Riksamiralen » 2024-09-11 13:56:24

VadGörJagNu skrev:Har idag fått reda på att arbetsförmedlingen kommer kasta ut mig för att dom har "uttömt alla sina resurser".
VadGörJagNu skrev:den andra ville inte hjälpa mig alls
VadGörJagNu skrev:och den 3dje beklagade sig bara över att hon hade så mycket att göra då dom hade gått från 14 till 30 klienter per SIUS.
VadGörJagNu skrev:När jag inte hört något av henne på hela sommaren och hösten kom så skrev jag och efterfrågade andra insatser då det gick för segt och jag hade kommunen på mig i min tur
VadGörJagNu skrev:Hon gick inte heller att få tag på via mejl.

Bråkar du mycket? Låter som du slåss för skorpsmulor. Jag har bara haft en Sius, vi hade ett samtal, jag förklarade mina problem. De avfärdade mig snabbt och kunde inte hjälpa mig på något sätt, det tog väldigt lång tid att vänta på svar från dem bara för att få höra det. Arbetsförmedlingen är helt värdelös så man få anpassa sig och hitta andra vägar.

VadGörJagNu skrev:självmord pga den dåliga arbetsmiljön

Mycket relaterbart. Kändes väldigt nära flera gånger.

VadGörJagNu skrev:Uppfyller alla kraven för alla diverse bidragsanställningar men för att få ta del av detta så behöver man fixa fram en arbetsgivare som vill anställa en själv - vilket är just det jag har problem med.

Fick precis samma ramsa. Arbetsförmedligen förstår inte vad diagnoser innebär och hjälper inte folk med diagnoser måste man förstå. Man får vända sig till något annat hjälpmedel.

VadGörJagNu skrev:Har inget självförtroende kvar

Det är inte dig det är fel på det är det här samhället, människan ska egentligen leva och bo i små bysamhällen tillsammans och hjälpa varandra med uppgifter och se till att alla i byn har det bra, att alla kan lyckas med en egen unik kolossal prestation helt för sig själv är den största lögnen vuxna lär sina ungar, i verkligheten är man bara ett mycket litet kugghjul i en stor maskin. I stort sett inget man gör på jobbet spelar någon roll eller gör någon skillnad, speciellt inte byråkrater som bara är en ursäkt att man har ett riktigt jobb men jag hoppas innerligt AI kan göra fler byråkrat-människor arbetslösa, som arbetsförmedlare till exempel som lika gärna en AI skulle kunna sköta, så kan vi alla vara arbetslösa tillsammans. Samhället måste lösa det här förr eller senare annars tror jag de flesta får nog, det blir inte vackert.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1369
Anslöt: 2021-06-14

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in