Hippies, 60-tal och Woodstockfestivalen

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hippies, 60-tal och Woodstockfestivalen

Inläggav Skogkatt » 2024-09-08 22:04:45

Jag såg en dokumentär om Woodstock nyligen. Det var intressant, det var mycket värre där än vad jag var medveten om. :shock: Första dagen var det hög stämning och allt var ganska bra. Sedan började det regna och hela området blev ett hav av lera. Dessutom var 100 000 människor tvungna att gå på toaletten, det var inte lätt. Och sedan tog mat och dryck slut och det var nästan hopplöst att få tag på förnödenheter där. Det var mycket video därifrån och det såg väldigt obehagligt ut. De som var där tills det tog slut såg ganska trötta och smutsiga och trasiga ut. Jag är väldigt glad att jag inte var där.
Skogkatt
 
Inlägg: 6523
Anslöt: 2021-10-02

Hippies, 60-tal och Woodstockfestivalen

Inläggav antonius » 2024-09-09 17:36:43

är det inte så på det flesta festivaler, Glastonbury, Roskilde, osv
antonius
 
Inlägg: 22337
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hippies, 60-tal och Woodstockfestivalen

Inläggav Dagobert » 2024-09-09 20:36:09

Skogkatt skrev:Jag såg en dokumentär om Woodstock nyligen. Det var intressant, det var mycket värre där än vad jag var medveten om. :shock: Första dagen var det hög stämning och allt var ganska bra. Sedan började det regna och hela området blev ett hav av lera. Dessutom var 100 000 människor tvungna att gå på toaletten, det var inte lätt. Och sedan tog mat och dryck slut och det var nästan hopplöst att få tag på förnödenheter där. Det var mycket video därifrån och det såg väldigt obehagligt ut. De som var där tills det tog slut såg ganska trötta och smutsiga och trasiga ut. Jag är väldigt glad att jag inte var där.

Jag skulle vilja ha varit där, men inte vara där...

Jag är imponerad av hur arrangörerna fick hippiekollektivet "Hog Farm" att med mycket kort varsel agera vakter - "The Please Force" - och skaffa stora grytor mm och koka gröt - "breakfast in bed for 400 000" enligt Wavy Gravy.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Hippies, 60-tal och Woodstockfestivalen

Inläggav Skogkatt » 2024-09-09 22:04:11

antonius skrev:är det inte så på det flesta festivaler, Glastonbury, Roskilde, osv


Ja, festivaler brukar vara lite så. Woodstock är lite speciell bara, den festivalen har en speciell status. Folk säger "jag önskar att jag hade varit på Woodstock". Det var väl den första stora hippiefestivalen. De mest kända artisterna och det var en speciell tid i mänsklighetens historia. Men festivalen var ju lite dåligt organiserad och det kom mycket mer folk dit än någon hade trott. Så när man tittar på detaljerna, om man bortser från musiken och tittar på hur det var att vara där, så var det nog ganska svårt för många. Det var många som gav upp och lämnade på dag 2. När man tittar på videor därifrån ser man många folk som sitter och badar i lera och ser lite uppgivna ut.

Dagobert skrev:Jag skulle vilja ha varit där, men inte vara där...

Jag är imponerad av hur arrangörerna fick hippiekollektivet "Hog Farm" att med mycket kort varsel agera vakter - "The Please Force" - och skaffa stora grytor mm och koka gröt - "breakfast in bed for 400 000" enligt Wavy Gravy.


Ja, jag såg Wavy Gravy och hans gäng i den dokumentären. De gjorde så gott de kunde för att hjälpa till. Men en stor del av problemet var ju att vägarna var blockerade och det var alldeles för mycket folk där, så det var omöjligt att få in tillräckligt med förnödenheter i området. Och Wavy Gravy och gänget var ju dopade hippies som levde i en fantasivärld. Så de gjorde sitt bästa och det var snällt av dem att hjälpa till, men det var väldigt begränsat vad de kunde göra. Historien om "Hog Farm" har nog blivit lite överdriven genom åren.
Skogkatt
 
Inlägg: 6523
Anslöt: 2021-10-02

Hippies, 60-tal och Woodstockfestivalen

Inläggav manne » 2024-09-10 16:23:59



är folket där som denna låten :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19862
Anslöt: 2007-08-23

Hippies, 60-tal och Woodstockfestivalen

Inläggav antonius » 2024-09-10 20:34:34

de röker på, dansar och parar sig på soldränkta och blomfyllda ängar hela dagarna
antonius
 
Inlägg: 22337
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hippies, 60-tal och Woodstockfestivalen

Inläggav manne » 2024-09-11 8:51:33



de tog väl LSD också :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19862
Anslöt: 2007-08-23

Hippies, 60-tal och Woodstockfestivalen

Inläggav manne » 2024-09-11 8:53:23



han spelade väl där också :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19862
Anslöt: 2007-08-23

Hippies, 60-tal och Woodstockfestivalen

Inläggav manne » 2024-09-11 13:04:36

en sådan buss måste väl man ha om man är en hippie :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 19862
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in