Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav pannkakan » 2024-09-06 15:43:14

Hej!

Jag tänker att ta körkort, och jag har upptäckt att man behöver lämna in läkarintyg inte bara 1 gång innan man får körkortstillståndet, men även efter att man har fått körkortet!
Och dessutom behöver man göra detta regelbundet, och det bestäms via individuell bedömning från transportstyrelsen om hur ofta.
Det skrämmer mig, för att det är jätte jobbigt och kan också vara dyrt.
Vad betyder "regelbundet"? 1 gång i veckan? 1 gång i månaden? 1 gång om året? 1 gång om 5 år? Vad betyder egentligen "regelbundet"?
Också, individuell bedömning betyder att man väl aldrig vet i förväg vad trafikstyrelsen bestämmer och vilka extra kostnader och hur många jobbiga extra utredningar med läkaren man måste räkna med.

Ni som har körkort, hur ofta är ni tvungna att lämna in läkarintyg?
Hur känns det med extra utredningar och extra kostnader?

Tack!
pannkakan
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2024-09-06

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav Richard » 2024-09-06 17:31:48

Jag har aldrig behövt lämna in något intyg efter jag tog mitt körkort. Men har man högre behörigheter så som buss- eller lastbilskort tror jag det är var 5:e år.
Richard
 
Inlägg: 3748
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav Zima33 » 2024-09-07 21:47:19

Jag tror det kan vara 1 gång/ år eller vartannat år i början, sen när de märker att man kan köra utan att flippa ur så blir det glesare och glesare.
Läkare har ju en skyldighet att rapportera olämpliga förare så har man regelbunden kontakt med läkare som känner en behövs det nog inte intyg så ofta med tiden.

PS. Jag har inte körkort men har läst om andras erfarenheter ang intyg.
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav RapeRegs » 2024-09-08 0:52:47

Men hur i hela friden har transportstyrelsen fått reda på att du har en diagnos?
RapeRegs
 
Inlägg: 1970
Anslöt: 2015-06-19

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav Huggorm » 2024-09-08 9:42:41

RapeRegs skrev:Men hur i hela friden har transportstyrelsen fått reda på att du har en diagnos?
Det fyller man ju i själv, på heder och samvete, när man gör sin ansökan till lämplighet för körkort. Men ja, det är ytterligare en anledning till att inte göra utredning och få en diagnos
Huggorm
 
Inlägg: 22587
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav nescio » 2024-09-08 15:50:34

Jag har inte behövt lämna något läkarintyg, varken före eller efter jag tog mitt körkort.
nescio
 
Inlägg: 3944
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav Richard » 2024-09-08 17:12:09

Jag tog mitt körkort på 90-talet, då behövde man inte kryssa i diagnoser eller nått.
Richard
 
Inlägg: 3748
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav antonius » 2024-09-08 17:54:47

har det någonsin hänt att någon blivit på ngt sätt bestraffad för att hen inte uppgett att de har en NPF diagnos? jag har då aldrig hört talas om det, det är väl bara om en läkare påtalar det till trafikverkets körkortsavdelning när man fått en diagnos efter att man redan tagit körkort, åtm var det så för mig, men efter att jag gjort det två gånger, fick jag en ny hjärnskrynklare och han tyckte det var onödigt så han skrev ett nytt intyg där det stod att jag inte behövde det, så nu behöver jag inte skicka in något intyg
antonius
 
Inlägg: 22337
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav Huggorm » 2024-09-08 18:23:48

Richard skrev:Jag tog mitt körkort på 90-talet, då behövde man inte kryssa i diagnoser eller nått.
När jag tog mitt körkort 1999 fick jag en lång lista på olika sjukdomar de ville veta om man hade, men jag minns faktiskt inte om Aspergers eller vad det hette då var med
Huggorm
 
Inlägg: 22587
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav Richard » 2024-09-09 7:20:13

Huggorm skrev:
Richard skrev:Jag tog mitt körkort på 90-talet, då behövde man inte kryssa i diagnoser eller nått.
När jag tog mitt körkort 1999 fick jag en lång lista på olika sjukdomar de ville veta om man hade, men jag minns faktiskt inte om Aspergers eller vad det hette då var med

Det är möjligt jag fick det också. Nu när jag tänker efter har ju bl.a. epilepsi, alltid varit ett hinder för körkort. Men det hade jag glömt bort, då jag själv var odiagnostiserad då.
Richard
 
Inlägg: 3748
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav pannkakan » 2024-09-11 17:10:38

Tack alla för era svar!

Finns det någon här som har fått körkort nyligen, liksom för 0-12 år sedan?

Kan ni vänligen också skriva?
pannkakan
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2024-09-06

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav Ignatius » 2024-09-11 22:10:20

En något annan vinkling.
Jag tog körkort på -80-talet. Visste då inte om att jag är idiot... ursäkta, har autism. Sedan dess har jag kört tusentals mil. Eftersom jag har ett jobb där det ingår att köra långt har jag periodvis kört tiotals mil dagligen.
I det militära upptäckte man inte att jag är idiot... ursäkta, har autism. De tyckte tvärtom att jag var väldigt duktig. De lärde mig köra bandvagn, diverse tunga fordon och till och med testköra stridsvagn.
Under alla år har jag aldrig blivit stoppad av polisen. Jag har aldrig varit inblandad i någon olycka. Jag har faktiskt inte ens en parkeringsbot. Med handen på hjärtat kan jag säga att jag alltid har kört nykter, vid tillfällen kört för fort. En gång råkade jag köra på en stolpe. En annan gång tvärnitade jag när ett barn rusade ut framför bilen. Det är alla tillbud under 40 år.
För några år sedan blev jag idiot... ursäkta, diagnosticerad med autism. Nu har Transportstyrelsen hört av sig. De vill ha läkarintyg angående mina alkoholvanor, övrigt missbruk, idiotiska beteenden, verklighetskontakt med mera.
Att få diagnos betyder att det är fritt fram att diskriminera en. Statliga myndigheter utgår från att jag är missbrukare och beter mig som en rövare.
Jag tog körkort på exakt samma villkor som alla andra och följer samma regler som alla andra. Man kan tycka att om man haft körkort i 40 år utan anmärkning borde sunt förnuft säga att man faktiskt kan köra bil. Men icke. Istället väljer staten att förnedra mig. Min lojalitet har sjunkit till nollpunkten. Räkna inte med mig i fortsättningen!
Ignatius
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2019-05-05

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav RapeRegs » 2024-09-12 11:12:20

Men du Ignatius, hur har Transportstyrelsen fått nys om dina alkoholproblem och/eller andra diagnoser?

Om Transportstyrelsen vill begära ut dina journaler så skyddas din patientjournal av sekretess. Sekretess gäller mellan myndigheter dvs. mellan sjukhuset och Transportstyrelsen. Ett utlämnande av din journal kräver ditt samtycke.

Din läkare måste ju ha gjort en orosanmälan eller något och det gör de ju främst när det gäller alkohol och droger?
RapeRegs
 
Inlägg: 1970
Anslöt: 2015-06-19

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav Ignatius » 2024-09-12 12:58:02

RapeRegs skrev:Din läkare måste ju ha gjort en orosanmälan eller något och det gör de ju främst när det gäller alkohol och droger?


Min dårdoktor tyckte det var lämpligt att meddela Transportstyrelsen. Oklart varför. Patientsekretess är obefintlig inom psykvården. Jag varken har eller har någonsin haft alkohol- eller andra drogproblem.
Ignatius
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2019-05-05

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav pannkakan » 2024-09-12 17:58:44

Hej allihopa!

Jag fick information från Transportstyrelsen angående ämnet.

Sammanfattningen är här:

Det finns 2 olika situationer.

Situation 1. Man tar läkemedel/mediciner.
Då behövs utredning och läkarintyg 1-2 gånger varje tre år.
Så det finns tydlig gräns: Minst 1 utredning och 1000-1500 kr i kostnader varje tre år,
och max 2 sådana utredningar och max 2 gånger sådana kostnader varje tre år.
I denna situation vet man i förväg vad man måste räkna med.

Situation 2. Man tar inga läkemedel/mediciner.

I den här situationen finns det ingen tydlig regel och ingen gräns, för att det bestäms helt via individuell bedömning, om hur ofta man måste göra utredning och lämna in läkarintyg.

Det betyder rent hypotetiskt, att det kan vara så att man aldrig får något krav på läkarintyg.
Men det kan också rent hypotetiskt vara så att man tvingas att lämna in nytt läkarintyg varje dag. Varje dag utredning, varje dag betalas 1000-1500 kronor, och varje dag lämna in nytt intyg.
Förstås, så här ofta sker det inte i verkligheten.

Men problemet är att man aldrig i förväg vet HUR OFTA, och det kan vara hur ofta som helst.
Jag menar att det är upp till dem (transportstyrelsen eller läkaren eller både och), hur ofta man tvingas att göra så. Och det är upp till dem om hur körkortstagarens liv då ska se ut. Då vet man inte i förväg, och man kan plötsligt och oväntat få krav att lämna in läkarintyg när som helst. En jobbig situation dvs utredning och inlämning av läkarintyg kan uppstå när som helst, och kostnader kan uppstå när som helst. Så man kan som körkortstagare aldrig slappna av.

Det vore jätte nyttigt att veta hur allt detta funkar i verkligheten för er som har fått körkort nyligen.
pannkakan
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2024-09-06

Hur ofta lämnas in läkarintyg EFTER att ha fått körkortet?

Inläggav Dalaberger » 2024-09-20 20:29:28

Har aldrig hört eller tvingats ha mer med intyg sedan jag tog körkort för flera år sen utöver det intyg jag lämnade in före körkortstillståndet.
Dalaberger
 
Inlägg: 364
Anslöt: 2021-02-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in