Hurrit och finlandssvenska

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hurrit och finlandssvenska

Inläggav slackern » 2024-08-31 19:04:23

Alien skrev:
Jag har sett i släktforskningen att en del flyttade över Kvarken till Sundsvallstrakten redan på 1800-talet. Att de i Finland då tillhörde Ryssland var inget hinder.


Det där började långt tidigare med svedjefinnar på 1590-talet fast över ett betydligt större område i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsfinnar
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hurrit och finlandssvenska

Inläggav Huggorm » 2024-08-31 19:27:21

En del forskare tror att finlandssvenskarna egentligen inte är svenska, utan kom från Tröndelag i Norge, passerade över Sverige och bosatte sig längs kusten i Österbotten. Och där var folktomt när de kom, för finnarna ville inte bo nära kusten där de var oskyddade för svenskarnas anfall och röveri.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hurrit och finlandssvenska

Inläggav slackern » 2024-08-31 19:37:44

Huggorm skrev:En del forskare tror att finlandssvenskarna egentligen inte är svenska, utan kom från Tröndelag i Norge, passerade över Sverige och bosatte sig längs kusten i Österbotten. Och där var folktomt när de kom, för finnarna ville inte bo nära kusten där de var oskyddade för svenskarnas anfall och röveri.


Det finns ju även en massa finlandssvenskar från Åland över till Åbo och vidare till Helsingfors längs skärgården och kusten.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hurrit och finlandssvenska

Inläggav Huggorm » 2024-08-31 20:16:32

slackern skrev:
Huggorm skrev:En del forskare tror att finlandssvenskarna egentligen inte är svenska, utan kom från Tröndelag i Norge, passerade över Sverige och bosatte sig längs kusten i Österbotten. Och där var folktomt när de kom, för finnarna ville inte bo nära kusten där de var oskyddade för svenskarnas anfall och röveri.


Det finns ju även en massa finlandssvenskar från Åland över till Åbo och vidare till Helsingfors längs skärgården och kusten.
Dom vet jag inget om, de kanske har kommit direkt från Sverige. De jag känner som är från Österbotten menar att de har helt annan dialekt än dom, även om allt låter som mumintrollen för oss
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Språket



Logga in