Slavar, gladiatorer och soldater under antiken

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Slavar, gladiatorer och soldater under antiken

Inläggav Alien » 2024-08-11 22:24:25

manne skrev:så någon mera än mig som vill bli lika vältränad som en romersk gladiator :o :-)063 :?:

Inte många tror jag, man behöver inte vara så stark som en gladiator idag för att överleva.

Gladiator (latin för "svärdskämpe") var en slagskämpe under antikens Rom, som i underhållningssyfte tvingades kämpa inför publik mot andra gladiatorer eller vilda djur på liv och död. De tränades och hölls inlåsta i särskilda gladiatorskolor samt uppträdde vid de många gladiatorspelen under tidsepoken. Gladiatorerna var ofta dödsdömda förbrytare, krigsfångar eller slavar men det var en tredjedel som var fria romerska medborgare som också antogs till att vara gladiatorer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gladiator

Det som förundrar mig är den tredjedel som var fria romerska medborgare och som frivilligt riskerade livet. Motsvarigheten idag är väl de som ägnar sig åt farliga sporter, för spänningens, berömmelsens och pengarnas skull.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47318
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Slavar, gladiatorer och soldater under antiken

Inläggav manne » 2024-08-12 11:10:06

det kommer en ny film snart på bio :-)049 :-)Happy


From director Ridley Scott, watch the new Official Trailer for #GladiatorII starring Paul Mescal, Pedro Pascal, Denzel Washington, Connie Nielsen, Joseph Quinn, and Fred Hechinger - Only in theatres November 22.
manne
 
Inlägg: 20063
Anslöt: 2007-08-23

Slavar, gladiatorer och soldater under antiken

Inläggav manne » 2024-08-30 10:55:07

Alien skrev:
manne skrev:så någon mera än mig som vill bli lika vältränad som en romersk gladiator :o :-)063 :?:

Inte många tror jag, man behöver inte vara så stark som en gladiator idag för att överleva.

Gladiator (latin för "svärdskämpe") var en slagskämpe under antikens Rom, som i underhållningssyfte tvingades kämpa inför publik mot andra gladiatorer eller vilda djur på liv och död. De tränades och hölls inlåsta i särskilda gladiatorskolor samt uppträdde vid de många gladiatorspelen under tidsepoken. Gladiatorerna var ofta dödsdömda förbrytare, krigsfångar eller slavar men det var en tredjedel som var fria romerska medborgare som också antogs till att vara gladiatorer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gladiator

Det som förundrar mig är den tredjedel som var fria romerska medborgare och som frivilligt riskerade livet. Motsvarigheten idag är väl de som ägnar sig åt farliga sporter, för spänningens, berömmelsens och pengarnas skull.


slavarna under romarriket var också ur starka av sig då dessa jobbade i gruvorna och i stenbrotten med att hugga marmor hela dagarna :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 20063
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in