Stenhårt! (Om Leif GW Persson)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stenhårt! (Om Leif GW Persson)

Inläggav Alien » 2020-06-23 1:43:49

Intervju med anledning av hans 75-årsdag:

Han skriver på ännu en deckare med Evert Bäckström:
TT/UNT 12 MARS 2020 skrev:– Jag har redan börjat så smått. Det blir en deckare igen. En sådan där vanlig skröna, inget märkvärdigt alls. Men många tycks ju finna stort behag i att läsa dem och det får väl räcka som anledning, säger han.
https://unt.se/artikel/pr5q3q3r

Hur länge får vi se honom i Brottsjournalen m fl program, han kan ju trilla av pinn närsomhelst:

– Nu är det inte så muntert. Jag har haft problem med hjärtat i en massa år och på senare tid har det varit ganska påtagligt. Och så alla andra problem från hjässan till tårna. Men så länge inte taket rasar in skiter jag i om enstaka tegelpannor faller av, säger han och skrattar.

Koll på alkoholen

Grunden till sitt hälsotillstånd har han lagt under ett helt liv med dåliga vanor i form av bland annat alkoholmissbruk. Att Leif GW Persson ”vårdslösat” med sig själv är han mycket öppen med.


Geijeraffären ledde till att han förlorade sitt arbete på Rikspolisstyrelsen. Men han hämnades med att skriva Grisfesten och blev rik och berömd.

– I backspegeln gjorde Geijeraffären mitt liv bättre. Annars hade allt gått på ett snöre fram till att bli landshövding och avgå med pension och hur jävla kul hade det varit. Inte ett dugg.

I sina memoarer ”Gustavs grabb” och ”Ville Vingmutter” beskriver han sig inte som något dygdemönster, men i dag är han ändå rätt nöjd med sitt liv.


Någon Evert Bäckström-deckare orkar jag inte läsa. Eventuellt hans självbiografi Ville Vingmutter. Nån som har läst den?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stenhårt! (Om Leif GW Persson)

Inläggav atoms » 2020-06-23 2:07:37

Alien skrev:Någon Evert Bäckström-deckare orkar jag inte läsa. Eventuellt hans självbiografi Ville Vingmutter. Nån som har läst den?


Den är väl okej.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18280
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Stenhårt! (Om Leif GW Persson)

Inläggav Huggorm » 2020-06-23 10:58:15

Få se om nya romanen med Bäckström blir läsvärd. De två senaste var ju inget vidare, inte alls i nivå med de äldre böckerna.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Stenhårt! (Om Leif GW Persson)

Inläggav Alien » 2024-08-23 1:45:36

Leif GW Persson lämnade SVT, Veckans brott och Camilla Kvartoft för TV4, Brottsjournalen och Jenny Strömstedt.

Aftonbladet 2020-03-04 skrev:För två år sedan gick personen som gett kriminologin ett ansikte över från SVT till TV4.

Men nu hoppar Leif GW Persson av ”Brottsjournalen”, avslöjar P4 Extra.

– Jag fyller 75 år snart och tänkte bli pensionär, säger han till Aftonbladet Nöje.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... sjournalen

Men han var fortfarande kvar på TV4s Nyhetsmorgon. Men sen slutade han där också, han skulle ägna sig åt att skriva böcker.

Men några månader senare ser vi honom iaf i SVTs nya serie Veckan, åter med Camilla Kvartoft. (Misstänkker att det är roligare att vara med på teve än att sitta ensam och skriva.) Ännu äldre och ännu fetare, ännu större risk att han faller ihop och dör. Men annars sig lik, fortfarande kritisk mot polisens organisation.

Expressen 16 aug 2024 skrev:Nu tar de en säsong i taget. Längre planer finns inte.

– Nej, det är dumt att göra upp sånt med 80-åringar, säger Leif GW Persson.

”Bidenvarning”
Men även om han ser slutet närma sig på tv-karriären öppnar Leif GW Persson trots allt för en fortsättning.

– Skulle det gå väldigt bra är man ju inte så svårövertalad, säger han och ler.

Fast i premiärprogrammet skämtade GW om att det är ”Bidenvarning” på honom – och syftade på USA:s 81-årige president som fick kliva av sin återvalskampanj på grund av hög ålder.

– När du blir gammal så tar allt längre tid. Och det kan ju få konsekvenser när man ligger ute i rutan.
https://www.expressen.se/noje/gw-efter- ... tta-punkt/

Han tycker att det blivit för stort intresse för brott.
– Det är ett jävla intresse för brott. Jag förstår faktiskt inte varför, så jävla märkvärdigt är det inte.
---
– Vi har fått ett nytt fenomen och det är de gangsterrelaterade skjutningarna i marginaliserade förorter, men i övrigt är det ganska lugnt.

Håller inte med honom, det är ju jämt skjutningar och sprängningar, oskyldiga som dödas, barn som dödas och barn som blir torpeder.

Kommer förstås att titta på det, hur länge det nu varar.
Camilla Kvartoft och Leif GW Persson tar sig an de hetaste frågorna och de bortglömda fallen, med vassa analyser, initierade samtal och exklusiva gäster.

https://www.svtplay.se/veckan-med-camilla-och-leif-gw
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stenhårt! (Om Leif GW Persson)

Inläggav tvilling99 » 2024-08-23 2:08:07

GW är störtskön!
Få om någon har den erfarenheten och skärpan,det behövs fler som honom i dessa tider och kombon med Camilla Kvartoft är klockren,missade första avsnittet men såg andra,lysande!
tvilling99
 
Inlägg: 8607
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Stenhårt! (Om Leif GW Persson)

Inläggav antonius » 2024-08-23 9:38:18

Alien skrev:Håller inte med honom, det är ju jämt skjutningar och sprängningar, oskyldiga som dödas, barn som dödas och barn som blir torpeder.


det kan finnas ett politiskt intresse att förstora upp saker, vet inte om det är så, men "högerkanten" vill så klart gradera upp saker och gör det medialt, så de ska få mandat att genomföra saker, skrämmer man bara upp allmogen så kommer tågen med "facklor och högafflar" av sig själv
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Stenhårt! (Om Leif GW Persson)

Inläggav Alien » 2024-08-23 11:08:20

Vaddå "förstora upp"? Det som har hänt, har ju hänt, det är inget påhitt. Det är illa nog, även om de flesta av oss inte råkar illa ut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stenhårt! (Om Leif GW Persson)

Inläggav antonius » 2024-08-23 11:25:37

Alien skrev:Vaddå "förstora upp"? Det som har hänt, har ju hänt, det är inget påhitt. Det är illa nog, även om de flesta av oss inte råkar illa ut.


jag menar så klart generellt och inget specifikt, man vinner på att göra hemska saker ännu värre, och samtidigt utropa sig själv som den som kan åtg och lösa det hela, det var bara det jag ville säga, det är en gammal taktik som företrädelsevis populistiska rörelser i världen ägnar sig åt, ett dessutom billigt sätt att skapa opinion med dagen mediesamhälle, ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in