AI... inte idag, inte i morgon

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav kiddie » 2018-12-06 0:42:39

Att AI skulle vara ett hot och snart betvivlar jag på. Vanliga avancerade program funkar ju inte ens som man vill, så hur ska AI ens formas ur detta?

Mening jag ville ha översatt:

Han satt där med en blåtira.

Google tycker att denna engelska översättning är eminent:

He sat beside a blue whale.

Annan mening:

De bodde i en trea.

Översattes glatt till

They lived in a tree.

Hon var en plugghäst.

She was a plumber.


AI tar över om lång, lång tid om någonsin. AI kommer inte vara farlig för att den är smart utan för att den kommer bli totalt puckad och göra massa misstag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav slackern » 2018-12-06 9:11:09

Här kan man då läsa om att tekniken tydligen fungerar även med konsekvensen utav att "Storebror ser dig".

I kinesiska stadsdelen Longgang har antalet rån och stölder halverats i år, och brottsuppklarandet mer än fördubblats. Förklaringen är ett nytt intelligent IT-system, med nummerplåtsidentifiering och ansiktsigenkänning i realtid - och 41.000 sammankopplade övervakningskameror.


https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stad ... ngskameror
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav Kidzi » 2023-07-18 0:41:29

Kanske skulle försöka översätta samma text idag. Fy fan vilka roliga exempel.
Kidzi
 
Inlägg: 5866
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav manne » 2024-08-05 12:26:54

kiddie skrev:Att AI skulle vara ett hot och snart betvivlar jag på. Vanliga avancerade program funkar ju inte ens som man vill, så hur ska AI ens formas ur detta?

Mening jag ville ha översatt:

Han satt där med en blåtira.

Google tycker att denna engelska översättning är eminent:

He sat beside a blue whale.

Annan mening:

De bodde i en trea.

Översattes glatt till

They lived in a tree.

Hon var en plugghäst.

She was a plumber.


AI tar över om lång, lång tid om någonsin. AI kommer inte vara farlig för att den är smart utan för att den kommer bli totalt puckad och göra massa misstag.


Ai kommer att vara standard i varje hem i framtiden :-)049 :-)Happy

hela hemmet framtiden kommer att ha AI :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav Kidzi » 2024-08-05 17:47:49

Att AI kommer vara i hemmet, kanske. Men det är väl snarare i arbetet den gör nytta. AI gör ju t ex ens youtubealgoritm, och den är väl inte superbra eller ens önskvärd, samtidigt som de har försämrat sökfunktionen för att man ska gå efter AI.
Kidzi
 
Inlägg: 5866
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav manne » 2024-08-05 17:48:03

https://www.svtplay.se/generation-ai

här kan ni kolla olika avsnitt :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav manne » 2024-08-05 17:50:24

manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23


AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav manne » 2024-08-09 9:17:30



här är AI.

The Red Queen
manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav manne » 2024-08-09 9:19:15



Här är AI i framtiden :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav manne » 2024-08-09 12:42:02

kiddie skrev:AI


AI kommer att bli stort i framtiden och om några år vara nya hypern precis som internet :-)049 :-)Happy :D

AI tekniken har bara börjat och AI kommer att utvecklas precis som internet gör konstant hela tiden :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav Richard » 2024-08-09 15:56:31

Jag använder ChatGTP 4o, tycker den är förvånansvärt bra på att översätta grejer. Har översatt hela böcker med hjälp av den. Mycket bättre än Google Translate, men tyvärr kan den inte skriva om pdf-filer som Google Translate kan.

https://chatgpt.com/ (Abonnemang krävs för 4o, men jag tycker det är värt det)

Jag sitter ibland o chattar med den o försöker få den att förklara krångliga saker på enkla sätt. Det är bara att fråga om det t.ex. är nått ord som man inte vet vad det betyder, utan att behöva skämmas för att man frågar. Jag brukar behandla den som en människa, tackar o så.

Riktig AI finns inte ännu, en dator med ett medvetande, det är inte ens säkert att det går att bygga en? Jag tror medvetandet ligger på kvantnivå, så kanske med en kvantdator så småningom?
Richard
 
Inlägg: 3731
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav antonius » 2024-08-09 16:12:28

Richard skrev:Jag använder ChatGTP 4o, tycker den är förvånansvärt bra på att översätta grejer. Har översatt hela böcker med hjälp av den. Mycket bättre än Google Translate, men tyvärr kan den inte skriva om pdf-filer som Google Translate kan.

https://chatgpt.com/ (Abonnemang krävs för 4o, men jag tycker det är värt det)

Jag sitter ibland o chattar med den o försöker få den att förklara krångliga saker på enkla sätt. Det är bara att fråga om det t.ex. är nått ord som man inte vet vad det betyder, utan att behöva skämmas för att man frågar. Jag brukar behandla den som en människa, tackar o så.

Riktig AI finns inte ännu, en dator med ett medvetande, det är inte ens säkert att det går att bygga en? Jag tror medvetandet ligger på kvantnivå, så kanske med en kvantdator så småningom?


det är lugnt, folk blir bara mer och mer korkade, snart är vi på en gris eller hundhjärnas nivå, informationssamhället de pratade om som skulle göra folk klyftigare blev tvärt om, så vi kommer att snart ha en AI-dator i hemmet som bakmaskinen på 90-talet, som talar om hur vi ska göra med allt, från att torka sig i röven till när det är dags att sätta elbilen på laddning, kom ihåg var ni läste det först, lol
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav Richard » 2024-08-09 18:06:50

Hehe!

Jo, en dator är ju överlägsen människan på många sätt, så som att räkna o sånt. Men när det gäller t.ex. ChatGTP är det bara en stor informationsbank, som programmerats att söka information o beskriva det på ett bra sätt. Om man skulle kunna bygga en dator, som helt plötsligt får ett medvetande, med flera tusen i IQ, så kan det bli farligt om den kommer att se på människan som en fiende.

Precis som i Terminator när Skynet får självmedvetande o avfyrar alla kärnvapen o aktiverar all elektronik, o ser människan som sin fiende. I bästa fall kanske det räcker med att dra ut sladden, men den kommer ju att programmera sig själv väldigt snabbt, så det kanske man inte hinner...

Jämförelsen med Terminator omfattar naturligtvis inte tidsresor o robotar som går på två ben o ser ut som Arnold Schwarzenegger...
Richard
 
Inlägg: 3731
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav Kidzi » 2024-08-10 18:26:50

Japp, absolut att AI är bättre på att översätta nu.
Kidzi
 
Inlägg: 5866
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav manne » 2024-08-14 11:43:44



Blade Runner 2049: Holographic Girlfriend (HD CLIP)

här så har ni AI. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav antonius » 2024-08-14 12:25:09

jag vill ha en AI som jag kan skicka och jobba istf mig, så jag kan få vila min utslitna lekamen
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav Richard » 2024-08-14 12:36:47

antonius skrev:jag vill ha en AI som jag kan skicka och jobba istf mig, så jag kan få vila min utslitna lekamen

Sök jobb som programmerare, ChaGTP kan göra nästan allt deras jobb. Jag kan inte programmera själv men med hjälp av ChatGTP fixar jag olika Arduino-funktioner, o låter AI:n skriva programkoden.
Richard
 
Inlägg: 3731
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav antonius » 2024-08-15 8:22:44

Richard skrev:
antonius skrev:jag vill ha en AI som jag kan skicka och jobba istf mig, så jag kan få vila min utslitna lekamen

Sök jobb som programmerare, ChaGTP kan göra nästan allt deras jobb. Jag kan inte programmera själv men med hjälp av ChatGTP fixar jag olika Arduino-funktioner, o låter AI:n skriva programkoden.


det fanns ju förr ett sådant där "jobba hemma paket", men jag tror inte min chef skulle gå med på det
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav manne » 2024-08-15 21:06:46

antonius skrev:
Richard skrev:
antonius skrev:jag vill ha en AI som jag kan skicka och jobba istf mig, så jag kan få vila min utslitna lekamen

Sök jobb som programmerare, ChaGTP kan göra nästan allt deras jobb. Jag kan inte programmera själv men med hjälp av ChatGTP fixar jag olika Arduino-funktioner, o låter AI:n skriva programkoden.


det fanns ju förr ett sådant där "jobba hemma paket", men jag tror inte min chef skulle gå med på det


i framtiden så kommer Android er att ta över många tunga jobb som arbetarklassen i dagsläget utför.

Och varligt folk kommer att kunna gå ner och jobba mindre i arbetstid :-)049 :-)Happy :D

exe på Androider .

How do Androids Function in the Alien Universe? Why is Their "Blood" White? - Explained

manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav manne » 2024-08-15 21:20:56

Mera här :-)049 :-)Happy :D

manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

AI... inte idag, inte i morgon

Inläggav antonius » 2024-08-15 21:48:52

manne skrev:
antonius skrev:
Richard skrev:Sök jobb som programmerare, ChaGTP kan göra nästan allt deras jobb. Jag kan inte programmera själv men med hjälp av ChatGTP fixar jag olika Arduino-funktioner, o låter AI:n skriva programkoden.


det fanns ju förr ett sådant där "jobba hemma paket", men jag tror inte min chef skulle gå med på det


i framtiden så kommer Android er att ta över många tunga jobb som arbetarklassen i dagsläget utför.

Och varligt folk kommer att kunna gå ner och jobba mindre i arbetstid :-)049 :-)Happy :D

exe på Androider .

How do Androids Function in the Alien Universe? Why is Their "Blood" White? - Explained



jamen då är jag död och begraven sen länge, jag vill ha en nuuu
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till IT-forum



Logga in