Slavar, gladiatorer och soldater under antiken
27 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
manne skrev:så någon mera än mig som vill bli lika vältränad som en romersk gladiator
Inte många tror jag, man behöver inte vara så stark som en gladiator idag för att överleva.
https://sv.wikipedia.org/wiki/GladiatorGladiator (latin för "svärdskämpe") var en slagskämpe under antikens Rom, som i underhållningssyfte tvingades kämpa inför publik mot andra gladiatorer eller vilda djur på liv och död. De tränades och hölls inlåsta i särskilda gladiatorskolor samt uppträdde vid de många gladiatorspelen under tidsepoken. Gladiatorerna var ofta dödsdömda förbrytare, krigsfångar eller slavar men det var en tredjedel som var fria romerska medborgare som också antogs till att vara gladiatorer.
Det som förundrar mig är den tredjedel som var fria romerska medborgare och som frivilligt riskerade livet. Motsvarigheten idag är väl de som ägnar sig åt farliga sporter, för spänningens, berömmelsens och pengarnas skull.
det kommer en ny film snart på bio
From director Ridley Scott, watch the new Official Trailer for #GladiatorII starring Paul Mescal, Pedro Pascal, Denzel Washington, Connie Nielsen, Joseph Quinn, and Fred Hechinger - Only in theatres November 22.
From director Ridley Scott, watch the new Official Trailer for #GladiatorII starring Paul Mescal, Pedro Pascal, Denzel Washington, Connie Nielsen, Joseph Quinn, and Fred Hechinger - Only in theatres November 22.
Alien skrev:manne skrev:så någon mera än mig som vill bli lika vältränad som en romersk gladiator
Inte många tror jag, man behöver inte vara så stark som en gladiator idag för att överleva.https://sv.wikipedia.org/wiki/GladiatorGladiator (latin för "svärdskämpe") var en slagskämpe under antikens Rom, som i underhållningssyfte tvingades kämpa inför publik mot andra gladiatorer eller vilda djur på liv och död. De tränades och hölls inlåsta i särskilda gladiatorskolor samt uppträdde vid de många gladiatorspelen under tidsepoken. Gladiatorerna var ofta dödsdömda förbrytare, krigsfångar eller slavar men det var en tredjedel som var fria romerska medborgare som också antogs till att vara gladiatorer.
Det som förundrar mig är den tredjedel som var fria romerska medborgare och som frivilligt riskerade livet. Motsvarigheten idag är väl de som ägnar sig åt farliga sporter, för spänningens, berömmelsens och pengarnas skull.
slavarna under romarriket var också ur starka av sig då dessa jobbade i gruvorna och i stenbrotten med att hugga marmor hela dagarna
Återgå till Intressanta intressen