Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav antonius » 2024-07-27 17:45:55

Lynx-66 skrev:Jag är ändå glad att jag föddes i Sverige.
Det har blivit sunkigare, men andra har det betydligt värre än vi.


är nog sant, sverige är stort, i Norrlands inland har man såklart inte problemen i tjockhult, och där har man inte samma strul som i lappryssland
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav slackern » 2024-07-27 18:13:04

Lynx-66 skrev:Jag är ändå glad att jag föddes i Sverige.
Det har blivit sunkigare, men andra har det betydligt värre än vi.


Jag håller med dig, det är lätt att bli hemmablind.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Alien » 2024-07-27 18:26:56

Ja, man kanske inte har något lust alls att flytta från Sverige. Inget drömland att utvandra till.

Men frågan är vart man skulle vilja fly/tta, om man vore tvungen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Huggorm » 2024-07-27 21:26:17

Det är väl i princip två saker som gör att vissa vill flytta från landet, dels det kalla klimatet och dels de höga skatterna. Jag tror de två anledningarna samlar ihop majoriteten av de som vill flytta härifrån.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav manne » 2024-07-27 21:30:53

Alien skrev:Ja, man kanske inte har något lust alls att flytta från Sverige. Inget drömland att utvandra till.

Men frågan är vart man skulle vilja fly/tta, om man vore tvungen.


Australien :o :-)063 :?:



https://www.alp.org.au/
manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Richard » 2024-07-28 6:21:33

Gladaste landet är tydligen Finland...

world-happiness-map-prev-1000x600.png


worlds-happiest-countries-2023-MAIN-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3731
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-28 13:30:45

Här står det att 2 av 10 svenskar funderar på att flytta till ett annat land. :-)063 Tidigare var det ju en hög levnadsstandard och ett tryggt samhälle som gjorde det värt att bo här på vintern. Att behöva gå igenom de brutala vintrarna. Men när livskvaliteten har sjunkit, det finns mer kriminalitet och samhälle blir värre, då börjar man ju undra varför man sitter här uppe i norr. :-|

https://news.cision.com/se/fastighetsby ... t,c4018481
Skogkatt
 
Inlägg: 6511
Anslöt: 2021-10-02

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav manne » 2024-07-28 14:21:37

om jag fick Välja ett land att flytta så väljer jag direkt att flytta till Australien :-)049 :-)Happy

https://www.pm.gov.au/about-prime-minister

https://anthonyalbanese.com.au/
manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav antonius » 2024-07-28 18:13:50

manne skrev:om jag fick Välja ett land att flytta så väljer jag direkt att flytta till Australien :-)049 :-)Happy

https://www.pm.gov.au/about-prime-minister

https://anthonyalbanese.com.au/


bland alla ormar och giftspindlar
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Huggorm » 2024-07-28 18:40:02

Australien är helvetesvarmt och antingen är det torka eller översvämning, verkar inte finnas något däremellan.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav antonius » 2024-07-28 18:47:54

åh så har dom sommar på vintern och vinter på sommarn
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Alien » 2024-07-28 18:53:20

Skogkatt skrev:Här står det att 2 av 10 svenskar funderar på att flytta till ett annat land. :-)063 Tidigare var det ju en hög levnadsstandard och ett tryggt samhälle som gjorde det värt att bo här på vintern. Att behöva gå igenom de brutala vintrarna. Men när livskvaliteten har sjunkit, det finns mer kriminalitet och samhälle blir värre, då börjar man ju undra varför man sitter här uppe i norr. :-|

https://news.cision.com/se/fastighetsby ... t,c4018481


Det är en sak att fundera på att flytta, en annan att verkligen flytta.

Bland pensionärer så är det många som flyttar till ett varmare EU-land:

Expressen 9 jun 2021 skrev:Favoritländerna för de svenska pensionärerna ligger de allra flesta i södra Europa. Portugal, Spanien, Frankrike och Malta toppar listan över resmål.
https://www.expressen.se/ekonomi/solpar ... n-pension/

Utanför EU är det Thailand som är populärast.

Förutom länderna i Europa är också gästvänliga Thailand ett resmål i topp.

Vi ser en minskning med utflyttningar men det finns ett antal personer som varje år flyttar dit. Det var en hype kring landet för kanske tio år sedan, men det har gått ner. Det kan bero på avståndet, det blir en lång flygresa till Sverige.

Thailand är dessutom utanför EU vilket gör att sjukvården inte är gratis som i länder som Frankrike, Spanien och Portugal. Där rekommenderas att teckna en sjukförsäkring.

Men vem vågar flytta för alltid till ett land man aldrig bott i förut, på sin höjd besökt som turist 1-2 veckor?

Läs på och åk ner för att känna efter. Att provbo en period brukar vara väldigt bra. Var gärna där när det är lågsäsong, för det är oftast då som pensionärerna får se den rätta karaktären.

Jag har besökt Spanien, Italien och Portugal som turist och även varit ett par dagar i Thailand. Men om jag skulle flytta till ett varmare land så skulle det nog bli det land jag aldrig besökt, Malta. Engelska är ett av landets officiella språk (det andra är maltesiska). Är det någon av er som besökt Malta?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Alien » 2024-07-28 18:55:51

antonius skrev:åh så har dom sommar på vintern och vinter på sommarn

Det gör väl inget? Man får förstås fira jul mitt på sommaren, men för oss är det väl ändå sommar året runt i Australien.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-28 19:08:11

Alien skrev:Det är en sak att fundera på att flytta, en annan att verkligen flytta.


Ja, men det är intressant att fler funderar på att flytta nu. Och de senaste åren har för övrigt rekordmånga svenskar flyttat från Sverige. Fler än någonsin tidigare. Det är lite sorgligt egentligen. :-|
Skogkatt
 
Inlägg: 6511
Anslöt: 2021-10-02

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav manne » 2024-07-28 19:12:52

antonius skrev:
manne skrev:om jag fick Välja ett land att flytta så väljer jag direkt att flytta till Australien :-)049 :-)Happy

https://www.pm.gov.au/about-prime-minister

https://anthonyalbanese.com.au/


bland alla ormar och giftspindlar


eller paradis stränder :o :-)063 :?:



och dricka paraply drinkar på stranden :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19813
Anslöt: 2007-08-23

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav slackern » 2024-07-28 19:22:38

Alien skrev:
antonius skrev:åh så har dom sommar på vintern och vinter på sommarn

Det gör väl inget? Man får förstås fira jul mitt på sommaren, men för oss är det väl ändå sommar året runt i Australien.


Aldrig hört talas om dom Australiska alperna?

It contains Australia's only peaks exceeding 2,000 m (6,600 ft) in elevation, and is the only bioregion on the Australian mainland in which deep snow falls annually.


Här har jag varit snäll och länkat så att du kan läsa på om intresse finns.

https://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Alps
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav antonius » 2024-07-28 21:00:44

Alien skrev:
antonius skrev:åh så har dom sommar på vintern och vinter på sommarn

Det gör väl inget? Man får förstås fira jul mitt på sommaren, men för oss är det väl ändå sommar året runt i Australien.


jag skojade bara, men det ska nog kännas lite annorlunda att dra på sig tomtemasken mitt i sommaren, och ha midsommarstång och hoppa små grodor mitt i vintern, den lilla vinter som dom nu har, och söderut har de svalare och norra australien är det varmare
antonius
 
Inlägg: 22328
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Huggorm » 2024-07-28 21:30:06

Ett tänkbart ställe att flytta till är Chile. Södra halvan är ganska fint och numera är det ju ordning och reda i landet, med sydamerikanska mått mätt.
Huggorm
 
Inlägg: 22582
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav slackern » 2024-07-28 23:56:03

Huggorm skrev:Ett tänkbart ställe att flytta till är Chile. Södra halvan är ganska fint och numera är det ju ordning och reda i landet, med sydamerikanska mått mätt.


Uruguay kan nog också vara rätt så trevligt kommer även "högt" upp vad gäller demokratiindex har jag för mig.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav nallen » 2024-07-29 13:32:49

Alien skrev:Men om jag skulle flytta till ett varmare land så skulle det nog bli det land jag aldrig besökt, Malta. Engelska är ett av landets officiella språk (det andra är maltesiska). Är det någon av er som besökt Malta?

Jag funderade också på Malta förr, fastän jag inte varit där. Massor med historia, ett kanske onödigt varmt klimat och en massa fyrverkerier lockade. Men såvitt jag förstått har det också gått åt helvete de senaste decennierna och är numer fullt av flyktingar från Afrika.
nallen
 
Inlägg: 19627
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Lynx-66 » 2024-07-31 11:10:55

Detta sägs vara en sjö på Färöarna :-)Happy

lake.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynx-66
 
Inlägg: 2535
Anslöt: 2019-11-16

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav triggerhappyD » 2024-07-31 13:23:01

Skogkatt skrev:Ja, men det är intressant att fler funderar på att flytta nu. Och de senaste åren har för övrigt rekordmånga svenskar flyttat från Sverige. Fler än någonsin tidigare. Det är lite sorgligt egentligen. :-|


Ja men det är klart att folk ledsnar, och finns det bättre och säkrare länder att bygga en framtid i så är det såklart att vissa tar den möjligheten om dom kan.
Folk vill ju ha det bra för sig och sina barn och nära och kära osv.
Att dom ska få gå i en bra och trygg skola, kunna få vård i tid när det behövs, känna sig säkra på "gator och torg" etc.
Sånt som tidigare var synonymt med vårat land.

Jag kommer själv troligen även att flytta härifrån när jag har möjlighet till det.
Det känns som om jag inte kommer kunna bli glad igen i det här landet som det ser ut just nu.
Varje dag så känner jag sorg över hur det blivit och jag går runt och ödslar energi på att störa mig på en massa saker.
Så det känns som det skulle vara skönt att bo i någon annans land istället, där jag är gäst och inte behöver känna mig delansvarig på samma vis över vad som sker i landet.

Men men, ska inte gå offtopic.
Tråden handlar ju om vilket land man skulle vilja flytta till.

Får vara ytterligare negativ och säga att jag tycker det är låg kvalitet på länderna på den här planeten överlag. :lol:
Nästan 200 länder eller vad det är, och ändå känns alternativen ganska torftiga. :lol:
triggerhappyD
 
Inlägg: 5131
Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in