Vad är rimligt att betala för bredband?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav nisse » 2018-08-07 9:48:28

Den skillnad som jag har lagt märke till är att vissa hemsidor med många bilder kanske tar någon sekund extra att ladda upp. I princip så är det ingen större skillnad för mig.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav slackern » 2018-08-07 12:03:55

Det är huvudsaken att du är nöjd.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav triggerhappyD » 2018-08-08 18:21:39

Jag betalar runt 400kr per månad för 250/100 fiber.
Vilket jag är mycket nöjd med, betalade mer för 30/10 VDSL via Telia tidigare.
triggerhappyD
 
Inlägg: 5122
Anslöt: 2015-06-01

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav sussi83 » 2018-08-08 21:17:20

Jag har skippat bredband helt men använder mobilen för nödvändiga saker som tex söka jobb när jag behöver det, hålla kontakt med läkare mm.
Smartphone är ett av de bästa verktygen i vardagen faktiskt, påminnelser, bra appar för bättre koll på ekonomi och planering.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav Alien » 2024-07-26 14:57:44

Undrar vad som är bästa resp sämsta bredbandsleverantör?

Det ringde en man från en bredbandsleverantör. Erbjudandet gäller 100/100, 499 kr/mån i 24 månader. Ja, et var ju billigare än mitt nuvarande Telia. Allt skulle vara precis som nu, de skulle påminna mig näkr jag måste säga upp mitt abonnemang hos Telia (hur kunde de veta det?). Men måste jag inte skicka tillbaka routern till Telia då, sade jag. Nej, det behövdes inte, sa de. Så jag slog till. Priset kommer säkert att höjas efter två år, men den dagen en sorgen.

Efter några dagar kom jag på att kolla vad som skrivs om företaget på Trustpilot. De flesta omdömen var inte positiva.

Spoiler: visa
Föreaget heter TryggSurf men verkar inte särskilt tryggt.

Trygg surf är rena bedragare.jag påpekade till försäljaren att jag hade uppsägningstid hos ett annat bolag inga problem de tar vi hand om.Betalade sen 800 kr i inträde trodde att allt va klart fick sen se att de gick på de andra bolaget.Försökte kontakta dom men fick inget svar i stället kom en räkning till nu ska dom ha över 1400 kr till och har lämnat till kronofogden


Blev dyrare än mitt förra avtal trots att de lovade att det skulle bli billigare. När jag ville säga upp mitt abonnemang blev jag dumförklarad pga avtalet jag hade. Mycket besviken, kommer vända mig till ARN för att få mitt kontrakt avslutat!


Jag blev uppringd av en telefonsäljare och svarade Ja till ett internetabonnemang. Jag ångrade mig snabbt och skickade en ångeranmälan till av dem angiven adress och till fullo inom Distansförsäljningslagens riktlinjer. Men TryggSurf tycks tro att de står över svensk lag och accepterade inte ångeranmälan och skickar mig fakturor varje månad, som jag bestrider.

Jag har anmält fallet till Allmänna Reklamationsnämnden, men de har flera månaders handläggningstid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav antonius » 2024-07-26 17:03:35

Alien skrev:Undrar vad som är bästa resp sämsta bredbandsleverantör?

Det ringde en man från en bredbandsleverantör. Erbjudandet gäller 100/100, 499 kr/mån i 24 månader. Ja, et var ju billigare än mitt nuvarande Telia. Allt skulle vara precis som nu, de skulle påminna mig näkr jag måste säga upp mitt abonnemang hos Telia (hur kunde de veta det?). Men måste jag inte skicka tillbaka routern till Telia då, sade jag. Nej, det behövdes inte, sa de. Så jag slog till. Priset kommer säkert att höjas efter två år, men den dagen en sorgen.

Efter några dagar kom jag på att kolla vad som skrivs om företaget på Trustpilot. De flesta omdömen var inte positiva.

Spoiler: visa
Föreaget heter TryggSurf men verkar inte särskilt tryggt.

Trygg surf är rena bedragare.jag påpekade till försäljaren att jag hade uppsägningstid hos ett annat bolag inga problem de tar vi hand om.Betalade sen 800 kr i inträde trodde att allt va klart fick sen se att de gick på de andra bolaget.Försökte kontakta dom men fick inget svar i stället kom en räkning till nu ska dom ha över 1400 kr till och har lämnat till kronofogden


Blev dyrare än mitt förra avtal trots att de lovade att det skulle bli billigare. När jag ville säga upp mitt abonnemang blev jag dumförklarad pga avtalet jag hade. Mycket besviken, kommer vända mig till ARN för att få mitt kontrakt avslutat!


Jag blev uppringd av en telefonsäljare och svarade Ja till ett internetabonnemang. Jag ångrade mig snabbt och skickade en ångeranmälan till av dem angiven adress och till fullo inom Distansförsäljningslagens riktlinjer. Men TryggSurf tycks tro att de står över svensk lag och accepterade inte ångeranmälan och skickar mig fakturor varje månad, som jag bestrider.

Jag har anmält fallet till Allmänna Reklamationsnämnden, men de har flera månaders handläggningstid.


ja det är väl det att telia håller med prylar, typ router osv, det gör väl inte andra och de verkar ju som att de blir bara fortare och fortare omderna, så då måst man väl tänka på det i abonnemangspriset, men jag kan fattat fel, en sak är de bra på hos telia, och de är deras support, de har det t.o.m. på lördagar
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav slackern » 2024-07-26 17:44:48

Alien skrev:Undrar vad som är bästa resp sämsta bredbandsleverantör?

Det ringde en man från en bredbandsleverantör. Erbjudandet gäller 100/100, 499 kr/mån i 24 månader. Ja, et var ju billigare än mitt nuvarande Telia. Allt skulle vara precis som nu, de skulle påminna mig näkr jag måste säga upp mitt abonnemang hos Telia (hur kunde de veta det?). Men måste jag inte skicka tillbaka routern till Telia då, sade jag. Nej, det behövdes inte, sa de. Så jag slog till. Priset kommer säkert att höjas efter två år, men den dagen en sorgen.

Efter några dagar kom jag på att kolla vad som skrivs om företaget på Trustpilot. De flesta omdömen var inte positiva.

Spoiler: visa
Föreaget heter TryggSurf men verkar inte särskilt tryggt.

Trygg surf är rena bedragare.jag påpekade till försäljaren att jag hade uppsägningstid hos ett annat bolag inga problem de tar vi hand om.Betalade sen 800 kr i inträde trodde att allt va klart fick sen se att de gick på de andra bolaget.Försökte kontakta dom men fick inget svar i stället kom en räkning till nu ska dom ha över 1400 kr till och har lämnat till kronofogden


Blev dyrare än mitt förra avtal trots att de lovade att det skulle bli billigare. När jag ville säga upp mitt abonnemang blev jag dumförklarad pga avtalet jag hade. Mycket besviken, kommer vända mig till ARN för att få mitt kontrakt avslutat!


Jag blev uppringd av en telefonsäljare och svarade Ja till ett internetabonnemang. Jag ångrade mig snabbt och skickade en ångeranmälan till av dem angiven adress och till fullo inom Distansförsäljningslagens riktlinjer. Men TryggSurf tycks tro att de står över svensk lag och accepterade inte ångeranmälan och skickar mig fakturor varje månad, som jag bestrider.

Jag har anmält fallet till Allmänna Reklamationsnämnden, men de har flera månaders handläggningstid.


Det tycker jag låter väldigt dyrt, själv har jag 250/250 plus virusskydd för upp till 15 apparater för 563 kr/månad och då är det utan bindningstid utan löper tills vidare och då kostar virusskyddet 59 kr/månad.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-26 18:19:27

Alien skrev:Undrar vad som är bästa resp sämsta bredbandsleverantör?

Det ringde en man från en bredbandsleverantör. Erbjudandet gäller 100/100, 499 kr/mån i 24 månader. Ja, et var ju billigare än mitt nuvarande Telia. Allt skulle vara precis som nu, de skulle påminna mig näkr jag måste säga upp mitt abonnemang hos Telia (hur kunde de veta det?). Men måste jag inte skicka tillbaka routern till Telia då, sade jag. Nej, det behövdes inte, sa de. Så jag slog till. Priset kommer säkert att höjas efter två år, men den dagen en sorgen.

Efter några dagar kom jag på att kolla vad som skrivs om företaget på Trustpilot. De flesta omdömen var inte positiva.

Spoiler: visa
Föreaget heter TryggSurf men verkar inte särskilt tryggt.

Trygg surf är rena bedragare.jag påpekade till försäljaren att jag hade uppsägningstid hos ett annat bolag inga problem de tar vi hand om.Betalade sen 800 kr i inträde trodde att allt va klart fick sen se att de gick på de andra bolaget.Försökte kontakta dom men fick inget svar i stället kom en räkning till nu ska dom ha över 1400 kr till och har lämnat till kronofogden


Blev dyrare än mitt förra avtal trots att de lovade att det skulle bli billigare. När jag ville säga upp mitt abonnemang blev jag dumförklarad pga avtalet jag hade. Mycket besviken, kommer vända mig till ARN för att få mitt kontrakt avslutat!


Jag blev uppringd av en telefonsäljare och svarade Ja till ett internetabonnemang. Jag ångrade mig snabbt och skickade en ångeranmälan till av dem angiven adress och till fullo inom Distansförsäljningslagens riktlinjer. Men TryggSurf tycks tro att de står över svensk lag och accepterade inte ångeranmälan och skickar mig fakturor varje månad, som jag bestrider.

Jag har anmält fallet till Allmänna Reklamationsnämnden, men de har flera månaders handläggningstid.


Har du skrivit under på något? Ett kontrakt eller nåt sånt. Som regel måste man ju skriva under ett avtal för att bli kund. Om de skickar några papper till dig, släng dem istället för att skriva under dem och skicka tillbaka dem. Om du inte har skrivit under på något, kan du kanske helt enkelt ignorera det företaget. Och kontakta Telia och berätta att du vill behålla Telia, att du inte vill byta.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav Lynx-66 » 2024-07-27 1:45:14

Jag hyr ju lya hos en bostadsrättsförening och de har installerat fiber hos alla genom Ownit.
De fick nog bra rabatt, då det är över 300 lägenheter.
Tror vi hyresgäster betalar lite mer än brf-medlemmarna, så 225kr/mån för gigabit-lina.
Inte alltid man hamnar över 900/900 men ofta.
Jäkligt billigt är det i alla fall.

Skärmbild 2024-07-27 014139.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynx-66
 
Inlägg: 2530
Anslöt: 2019-11-16

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav slackern » 2024-07-27 12:34:18

Lynx-66 skrev:Jag hyr ju lya hos en bostadsrättsförening och de har installerat fiber hos alla genom Ownit.
De fick nog bra rabatt, då det är över 300 lägenheter.
Tror vi hyresgäster betalar lite mer än brf-medlemmarna, så 225kr/mån för gigabit-lina.
Inte alltid man hamnar över 900/900 men ofta.
Jäkligt billigt är det i alla fall.

Skärmbild 2024-07-27 014139.png


Det där är ju renarama kapet grattis måste jag säga.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav Alien » 2024-07-27 13:27:43

Jag hade skrivit på ett avtal via mobilen. Så avbeställde jag via epost. Men nu har layouten på eposten helt ändrats. Det är inte längre så att det senaste meddelandet syns överst, i stället verkar det vara i bokstavsordning. Jag kan inte heller hitta skickade meddelanden. Så det kändes osäkert, jag ringde. Medan jag väntade fick jag höra musik, hög och skrällande, jag fick hålla mobilen en bit från örat.

Så fick jag prata med en trevlig man. Han sade att det var ingen skillnad på olika leverantörer eftersom jag hade fiber. Enda skillnaden var priset. (Och servicenivån, tänkte jag) Han sade att han själv tidigare jobbat på Telia och att de hade ännu sämre feedback, eftersom de hade fler kunder. Han berättade att en kund hittat ett billigare alternativ och då hade de sänkt priset för henne.

Så då drog jag tillbaka min avbokning. Men har jag nu blivit omkullpratad två gånger av samma företag?

Dags att kolla upp vad andra leverantörer tar för pris. Men egentligen har jag inte tid och ork med det nu.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav Alien » 2024-07-27 14:02:51

Kollade vad jag betalar hos Telia och för vad. 589 kr för 250/250. Varför valde jag 250? Troligen för att kostnaden inte skilde så mycket mot 100/100.

Men vad får jag för pengarna? Enligt Bredbandskollen: Nedladdning 6,43 Mbits/s, Uppladdning 4,43 Mbits/s
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav Richard » 2024-07-28 6:14:49

Betalar 579 kr för Bahnhof's 500/500. Gillar Bahnhof, de håller på sekretessen mot suspekta advokatbyråer.
https://utpressningskollen.se/
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav slackern » 2024-07-28 16:39:29

Alien skrev:Kollade vad jag betalar hos Telia och för vad. 589 kr för 250/250. Varför valde jag 250? Troligen för att kostnaden inte skilde så mycket mot 100/100.

Men vad får jag för pengarna? Enligt Bredbandskollen: Nedladdning 6,43 Mbits/s, Uppladdning 4,43 Mbits/s


Det där kan också ha att göra med dina inställningar, har du prövat att mäta med kabel om du får ett annat resultat?
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-28 19:03:19

Alien skrev: Men har jag nu blivit omkullpratad två gånger av samma företag?


Jag tycker att en bra regel är att aldrig köpa något från folk som ringer dig för att sälja något. De ringer inte för att de är snälla och vill hjälpa dig och ge dig bästa möjliga pris. Jag har faktiskt aldrig köpt något från folk som har ringt mig. De får alltid ett "nej!". Jag tycker att det fungerar bra.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav Richard » 2024-07-29 6:33:16

Skogkatt skrev:
Alien skrev: Men har jag nu blivit omkullpratad två gånger av samma företag?


Jag tycker att en bra regel är att aldrig köpa något från folk som ringer dig för att sälja något. De ringer inte för att de är snälla och vill hjälpa dig och ge dig bästa möjliga pris. Jag har faktiskt aldrig köpt något från folk som har ringt mig. De får alltid ett "nej!". Jag tycker att det fungerar bra.

Jag brukar driva med försäljare. De ringer hur många gånger som helst från Tre o vill att jag ska binda mitt abonnemang. Jag frågar vad fördelarna är, men jag är ganska kvick o kommer med motfrågor o liknande. Jag säger att jag binder mitt abonnemang om jag får en surfplatta, men de erbjuder bara dyrare abonnemang då, men icke att jag tar det.

Sen säger jag att jag funderar på att byta till Hallon, då ger dom sig oftast o säger att jag då får sämre nät o liknande, men jag säger att det fungerar alldeles utmärkt med min andra reservtelefon.
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav Alien » 2024-07-30 19:24:40

Nu har jag ringt Telia. Jag har en månads uppsägning, vilket iofs är bra. Jag klagade på att internet försvinner dåc och frågade vad de tar för en Wi-fi förlängare. De tar 1.296 kr. Jag kollade om jag måste skicka tillbaka routern om jag byter bredbandsleveantör, och det måste jag. Hon sa att jag kunde göra en fabriksåterställning för att det skulle fungera bättre men det låter farligt tycker jag.

Så ringde jag TryggSurf. Jag frågade vad en wi-fi förstärkare kostadde hos dem. Han rekommenderade att jag köpte en på Elgiganten el annan affär, finns en som kostar 270 kr. Det var ju mycket billigare!

Jag påpekade att jag hittat en billigare leverantör. Bredband tar 485 kr/mån (men billigare de tre första månaderna). Ha sa att jag skulle skriva till supporten.

Men jag tycker jag får olika resultat varje gång söker på nätet. :-)063 :-)006
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är rimligt att betala för bredband?

Inläggav Alien » 2024-07-30 19:29:11

På ett ställe så får Ownit bästa betyg.

Ownit Bredband får av oss och det högsta betyget och är därför det bästa alternativet ett stabilt och snabb uppkoppling. Från den undersökning Svensk Kvalitetsindex har gjort om Sveriges nöjdaste privatkunder för bredband, han Ownit tagit första platsen under många år!


Bästa bredbandet – mest nöjda kunder i Sverige enligt SKI 2022

Ownit 71,4
Bahnhof 69,8
Övriga 69,4
Bredband2 68,8
Telenor 62,9
3(Tre) 61,8
Tele2 61,4
Telia 60,1

https://xn--bredbandfiberbstitest-j2b.com/

Fattar inte vad de menar med Övriga, flera leveranter hopbakade?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in