Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav antonius » 2024-07-24 12:13:21

ja, kapstaden, som kanske är det mest tänkbara för en scandinav, är det vattenbrist och elände, och utan vatten är det trist och det drabbar alla, rik som fattig, kanske Mauritius är bättre då, men det finns inga dronter kvar där, de har europeiska sjömän slagit ihjäl, men det är bra snorkling där och massor av jättesköldpaddor att klappa
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav manne » 2024-07-24 12:19:49

antonius skrev:Mauritius


Mauritius, ditt kanske man skulle flytta :-)049 :-)Happy paradis ö

manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav slackern » 2024-07-24 12:23:55

antonius skrev:ja, kapstaden, som kanske är det mest tänkbara för en scandinav, är det vattenbrist och elände, och utan vatten är det trist och det drabbar alla, rik som fattig, kanske Mauritius är bättre då, men det finns inga dronter kvar där, de har europeiska sjömän slagit ihjäl, men det är bra snorkling där och massor av jättesköldpaddor att klappa


Ska man flytta till Afrika tror jag den här ön utanför Afrika är bäst, är en del utav Frankrike och EU så troligtvis den del utav Afrika som får högst poäng i demokratiindex.

La Réunion was uninhabited until French immigrants and colonial subjects settled the island in the 17th century.


Réunion heter ön/landet på svenska.

https://en.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9union
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Julianus » 2024-07-24 14:28:27

manne skrev:
antonius skrev:Mauritius


Mauritius, ditt kanske man skulle flytta :-)049 :-)Happy paradis ö

Tack för tipset ;)
Julianus
 
Inlägg: 9588
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav triggerhappyD » 2024-07-24 15:23:07

Alien skrev:
Julianus skrev:Jag vill flytta hem till mitt riktiga hem Afrika när tillfället kommer.
Tänkte pensionera mig där :)

Afrika är ju inget land utan en världsdel. Det är som om jag skulle säga att jag vill bo i Europa.


Tycker inte det är något konstigt.

Jag känner mer "samhörighet" med andra Européer och med Europa än vad jag gör med tex Asiater och Asien.

Och är man från ett Afrikanskt land så har man säkert gener från kringliggande länder precis som många i Europa har gener från andra Europeiska folkslag.

Så det är ganska naturligt att en Afrikan känner sig mer hemma i ett Afrikanskt land än i tex Finland.
Nationer och gränser ändras ju också snabbare än genetisk sammansättning.
Norge må så att säga inte längre tillhöra Sverige, men jag skulle säkert känna mig mer "hemma" i Norge än i tex Panama.
triggerhappyD
 
Inlägg: 5122
Anslöt: 2015-06-01

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav antonius » 2024-07-24 15:46:22

triggerhappyD skrev:
Alien skrev:
Julianus skrev:Jag vill flytta hem till mitt riktiga hem Afrika när tillfället kommer.
Tänkte pensionera mig där :)

Afrika är ju inget land utan en världsdel. Det är som om jag skulle säga att jag vill bo i Europa.


Tycker inte det är något konstigt.

Jag känner mer "samhörighet" med andra Européer och med Europa än vad jag gör med tex Asiater och Asien.

Och är man från ett Afrikanskt land så har man säkert gener från kringliggande länder precis som många i Europa har gener från andra Europeiska folkslag.

Så det är ganska naturligt att en Afrikan känner sig mer hemma i ett Afrikanskt land än i tex Finland.
Nationer och gränser ändras ju också snabbare än genetisk sammansättning.
Norge må så att säga inte längre tillhöra Sverige, men jag skulle säkert känna mig mer "hemma" i Norge än i tex Panama.


en som alltid varit utstött och sets med oblida ögon och ständigt misstänkliggjorts för saker skulle kanske platsa ngn annanstans och får göra en nystart, och den ständiga introverta delen av hen kanske kommer på skam, och blir öppnare, nyfiken på en annan kultur kanske gör susen för en del åtm
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav triggerhappyD » 2024-07-24 15:50:48

antonius skrev:en som alltid varit utstött och sets med oblida ögon och ständigt misstänkliggjorts för saker skulle kanske platsa ngn annanstans och får göra en nystart, och den ständiga introverta delen av hen kanske kommer på skam, och blir öppnare, nyfiken på en annan kultur kanske gör susen för en del åtm


Yeah, det håller jag helt klart med om.
triggerhappyD
 
Inlägg: 5122
Anslöt: 2015-06-01

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Alien » 2024-07-24 15:55:35

Men nu handlar tråden om "bästa landet", inte "bästa världsdelen".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav triggerhappyD » 2024-07-24 17:50:52

Alien skrev:Men nu handlar tråden om "bästa landet", inte "bästa världsdelen".


Ah ok. :lol:

Hör du det Julianus? Du måste specificera en nation, annars är du offtopic! :-)056 :lol: :P
triggerhappyD
 
Inlägg: 5122
Anslöt: 2015-06-01

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Julianus » 2024-07-25 11:09:30

triggerhappyD skrev:
Alien skrev:Men nu handlar tråden om "bästa landet", inte "bästa världsdelen".


Ah ok. :lol:

Hör du det Julianus? Du måste specificera en nation, annars är du offtopic! :-)056 :lol: :P


Äsch, de flesta borde veta att jag vet att Afrika är en världsdel och inte ett land :-)051
Nå väl, om det ska vara så petigt så väljer jag att flytta hem till mitt land. Avslöjar inte dock vilket det är. Ett annat alternativ är Zanzibar, det är en ö som ligger utanför Tanzanias kust :)
Julianus
 
Inlägg: 9588
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Alien » 2024-07-26 1:01:49

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Beror detta på mer än att finländarna är allmänt reserverade och osociala? Kanske på xenofobi och rasism?


Ibland verkar det som om utlänningar som kommer hit förväntar sig att vi norrmän ska göra allt vi kan för att lära känna dem och bli vänner. Som om vi bara sitter här och väntar på att de ska komma hit så att vi kan lära känna dem. Kanske kan de göra något själva? Om de absolut måste vara vänner med oss. Jag tycker det är konstigt, jag börjar ju inte prata med främlingar på gatan. Och jag har inget större intresse av att lära känna folk bara för att de är utlänningar som kommer hit. Kanske är finländarna helt normala och det är utlänningarna som är lite galna? :-)063

Det är ju konstigt att det alltid är vi Skandinaver det är något fel på när vi inte gör som folk i andra länder. :-| Det är faktiskt möjligt att det är de det är något fel på.

Dessa expats kanske själva är vänliga och sociala gentemot andra, även mot invandrare, och då förväntar de sig samma sak. Vad som är mest "normalt" vet jag inte men jag vet vad är mest önskvärt.

Förutom kultur och kynne, kan det ha med ekonomi att göra. I utlandet kanske man brukar gå ut på pubar varje kväll och dricka och umgås med folk. På så sätt lär man känna folk. Här uppe i Norden är det för dyrt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-26 10:25:39

Alien skrev:Dessa expats kanske själva är vänliga och sociala gentemot andra, även mot invandrare, och då förväntar de sig samma sak. Vad som är mest "normalt" vet jag inte men jag vet vad är mest önskvärt.

Förutom kultur och kynne, kan det ha med ekonomi att göra. I utlandet kanske man brukar gå ut på pubar varje kväll och dricka och umgås med folk. På så sätt lär man känna folk. Här uppe i Norden är det för dyrt.


Jag är vänlig och social. Men inte mot folk jag inte känner som kräver att jag ska vara vänlig bara för att de är utlänningar.

Jag tycker bara att det är konstigt, det har pratats mer och mer om det här de senaste åren. För det är många som har kommit till Norge. Och de klagar, norrmännen är kalla, norrmännen är oförskämda, norrmännen är inte vänliga. Allt detta klagande gör att jag ännu mindre vill ha något med dem att göra. De är oförskämda tycker jag. :-)056 Jag reser inte till deras land och klagar på lokalbefolkningen.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Alien » 2024-07-26 13:18:25

Sajten är ju till för (blivande) expats. Dvs folk som funderar på att flytta utomlands (för en tid el för alltid). Då är sajten en slags konsumentupplysning. Det och det är bra, det och det är mindre bra.

Inget konstigt med det, du får finna dig i att inte alla tycker att Norge är bäst. Det är inte oförskämt.

Jag klagar själv på saker som inte fungerar så bra utomlands.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-26 13:23:37

Alien skrev:du får finna dig i att inte alla tycker att Norge är bäst. Det är inte oförskämt.


Nej, jag menar inte att alla ska tycka att Norge är bäst. Jag tycker bara att det är oförskämt att komma hit och klaga på oss. Jag reser inte till andra länder och klagar på folk där. Så jag förväntar mig att folk inte kommer hit och klagar. Om de inte gillar norrmän och tycker vi är så kalla och hemska så behöver de inte vara i Norge.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Alien » 2024-07-26 13:29:53

Det handlar om folk som redan bor i Norge el har bott där. De upplyser andra om vad de tycker är bra och dåligt med Norge. Det är själva poängen med konsumentupplysning. Så att andra kan avstå från att flytta till Norge el iaf vet vad de ger sig in på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Julianus » 2024-07-26 13:42:40

Jag har varit i Norge och kan såhär att det enda man klagar på är priset.

Det är svindyrt! En pizza kostar 200 norska kronor. Vansinnigt!
Julianus
 
Inlägg: 9588
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-26 18:21:54

Julianus skrev:Jag har varit i Norge och kan såhär att det enda man klagar på är priset.

Det är svindyrt! En pizza kostar 200 norska kronor. Vansinnigt!


Ja, det är ett fruktansvärt land. Få saker som är bra där. Och norrmännen är otrevliga. Så det är ingen idé att åka dit. Det finns många platser som är mycket bättre att resa till.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav slackern » 2024-07-26 19:15:24

Skogkatt skrev:
Julianus skrev:Jag har varit i Norge och kan såhär att det enda man klagar på är priset.

Det är svindyrt! En pizza kostar 200 norska kronor. Vansinnigt!


Ja, det är ett fruktansvärt land. Få saker som är bra där. Och norrmännen är otrevliga. Så det är ingen idé att åka dit. Det finns många platser som är mycket bättre att resa till.


Dessutom är lönerna högre i Norge vad jag har fattat det som så det jämnar liksom ut sig?
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-26 20:07:09

slackern skrev:Dessutom är lönerna högre i Norge vad jag har fattat det som så det jämnar liksom ut sig?


Nej det är små löner och stora priser. Vi äter mest bara gammal potatis och dricker vatten här. Så att resa till Norge är bara dumt, inga utlänningar borde resa hit. De kommer inte att trivas, ett slöseri med tid att resa hit.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav antonius » 2024-07-26 21:43:23

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Dessutom är lönerna högre i Norge vad jag har fattat det som så det jämnar liksom ut sig?


Nej det är små löner och stora priser. Vi äter mest bara gammal potatis och dricker vatten här. Så att resa till Norge är bara dumt, inga utlänningar borde resa hit. De kommer inte att trivas, ett slöseri med tid att resa hit.


så där säger du bara för att du är främlingsfientlig, men det är helt naturligt att vara lite reserverad, det är hemskt fint och trevligt i norge, så åk dit, gärna alla från sverige, lol
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Huggorm » 2024-07-26 21:51:24

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Dessutom är lönerna högre i Norge vad jag har fattat det som så det jämnar liksom ut sig?


Nej det är små löner och stora priser. Vi äter mest bara gammal potatis och dricker vatten här. Så att resa till Norge är bara dumt, inga utlänningar borde resa hit. De kommer inte att trivas, ett slöseri med tid att resa hit.
Men om vi åker till Drammen då, det kan vi väl få besöka åtminstone?
Huggorm
 
Inlägg: 22578
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav antonius » 2024-07-27 9:04:08

har man en hygglig skolitlienska kan kanske världens mest demokratiska land, san marino, vara något, de har två regeringschefer för säkerhets skull, en höger och en vänster, det är lixom både hängsle och livrem, annars välskött litet land, välståndet i san marino är högt och relativt väl fördelat, landet har inga stora klasskillnader eller sociala motsättningar
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Skogkatt » 2024-07-27 9:23:40

Huggorm skrev:Men om vi åker till Drammen då, det kan vi väl få besöka åtminstone?


Ja, vi är ju grannar. Men jag skulle nog rekommendera att hitta en annan plats att resa till än Drammen. Det finns mycket bättre platser.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Bästa landet att flytta till? Vart vill ni flytta?

Inläggav Lynx-66 » 2024-07-27 17:08:49

Jag är ändå glad att jag föddes i Sverige.
Det har blivit sunkigare, men andra har det betydligt värre än vi.
Lynx-66
 
Inlägg: 2530
Anslöt: 2019-11-16

Återgå till Intressanta intressen



Logga in